The Silence (2019)

Duitsland / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door John R. Leonetti
met Stanley Tucci, Kiernan Shipka en Miranda Otto

Een gezin poogt te overleven in een wereld die geteisterd wordt door gevaarlijke, oeroude wezens. Deze hebben zich voortgeplant in de ondergrondse duisternis en jagen op hun prooi door middel van hun gehoor. De gezinsleden verbergen zich in een afgelegen gebied en hopen daar een tijdje te kunnen verblijven. Ze vragen zich af in welke wereld ze zullen terechtkomen wanneer ze hun schuilplaats verlaten.

avatar van AC1
AC1
john mcclane 2 schreef:

Spanning kan door iedereen anders worden ervaren .

Goed, maar het had een hogere score gekregen als iedereen het een spannende film vond. En ja, het leunt toch opvallend dicht aan een A Quiet Place, een film die nog vers in het geheugen ligt en die in alle opzichten beter was. Laten we eerlijk zijn, The Silence is A Quiet Place van de Aldi. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit de twee struikelblokken zijn waar veel mensen over vallen.

avatar van Fisico
The silence is toch een flauwer afkooksel geworden van de genoemde films A quiet place en eveneens Bird box. Ik zag er ook een nodeloos stukje “Us” in van Peele. Het uitgangspunt is sowieso fijn, alleen jammer natuurlijk dat er recent al dergelijke films verschenen zijn. Maar desalniettemin toch vrij beperkt en onvoldoende zonder inspiratie uitgewerkt.

Heb er sowieso wel “graag” naar gekeken, maar topcinema is het allerminst. Een film over stiltes maken binnen het thriller- of horrorgenre is aartsmoeilijk omdat niet alles juist kan zijn. In deze The silence wordt de lijn van het aanvaardbare toch overschreden. Men is onvoldoende consequent met hun stiltes of alarmen voor de vespen. Soms zijn ze supergevoelig voor geluid en een beetje later wordt dat al fel genuanceerd en vice versa. Die ratelslang is daar een mooi voorbeeldje van.

Ik zag ook te weinig paniek of massahysterie. De TV-beelden voegden werkelijk niets toe aan de ernst van de situatie. Met zijn 90 minuten is de film vrij kort mede door het snelle slot dat toekomstgericht is en vrij open is. De grootste afknapper van de film was toch de vreemde dominee. Had niets te maken met het verhaal en was uitermate vervelend. Een film met het nodige potentieel, maar te weinig uitgewerkt. Jammer.

avatar van Shinobi
"Don't make noise."

Achteraf zie ik pas dat John R. Leonetti ook achter de saaie bedoening van een 'Annabelle' heeft gezeten, want dan had ik deze titel geheid overgeslagen.

In deze wannabe variant van 'A Quiet Place' krijg je wederom te maken met wezens die afkomen op geluid en een gezin - inclusief dove dochter - dat op de vlucht is. Op zich is het aardig bedacht dat je de oorsprong te zien krijgt, maar de verdere uitwerking is gewoonweg ondermaats te noemen. Het lijkt alsof er geen verdere moeite is gedaan om het basisgegeven enigszins goed over te laten komen.

Het gevoel van enige noodzaak ontbreekt, waardoor zo een beetje alle momenten nauwelijks impact hebben. Eveneens valt het hele gebeuren in het water als er voor de zoveelste keer de nietszeggende score wordt ingezet. Op deze wijze verpest je volledig het concept van de stilte en gaat alle spanning verloren; niet dat de inconsequentie meehelpt.

'The Silence' lijkt qua narratief dan ook weinig progressie te boeken, gezien je te lang in het trage middenstuk blijft hangen en de film plotsklaps is afgelopen. Waarschijnlijk zou dit veel beter werken als een serie, omdat er blijkbaar nog veel verteld moet worden. Stanley Tucci doet tevergeefs zijn best, maar zelfs hij kan dit vehikel niet overeind houden.

Al met al een flauwe horror waar vrijwel niets te beleven valt. Laten we hopen dat dit de laatste copycat is.

2,0 Sterren.

avatar van AC1
AC1
Shinobi schreef:

A Smelly Place, waar monsters op mensengeur afkomen wil ik nog wel door de vingers zien.

Slechtse film ever!! Tijd niet waar om naar te zien!! Als ik kon zou ik nul sterren geven !!!!!!!!

avatar van behangdelul
Prima film, tot het einde, wederom a la bird cage en a quiet place veel meer in had gezeten en gewoon is afgeraffeld.

Geen hoge verwachtingen, maar heb mij wel kunnen vermaken. De acteerprestaties zijn naar mijn mening goed. Helaas is het verhaal wat mager en het einde is afgeraffeld. Dat laatste is nog niet zo erg, want de film was lang genoeg.

avatar van ForrestHanks
een gezin dat allemaal onlogische keuzes maakt in apocalyptische tijden, één of andere wazige eisprongcult met een dominee met een krankzinnige blik in zijn ogen en de niet erg enge Vespen die best wel koddige papagaaiengeluidjes maken.

Dat was hem.....de film in een notendop.
Gauw vergeten en iets beters zoeken is mijn advies.

avatar van milan90
Ik dacht steeds aan gelijknamige scènes uit The Walking Dead, Birdbox, The Village, The day after Tommorow als War of the Worlds. Niet bijster origineel en aan het einde afgeraffeld om tot een soort goed einde te komen. De logica ontbrak gewoon en personages als situaties worden nauwelijks uitgediept. Film om niet te lang over na te denken.

avatar van Rickyman
Ja inderdaad, toevallig pas nog een filmpje gezien die bijna exact hetzelfde was, waar we ook stil moesten wezen voor enge beesten..
Het bekende verhaaltje dus, niks nieuws maar nu met gebarentaal. Zo wordt er natuurlijk ook weer vollop gehuild en af en toe toch wel spannend,
Beetje een déjavù gevoel..

avatar van cor1946
Wat een drol van een film, er zijn meer film met dit gedoe. En wat een slechte acteurs. Niks geen horror .gedoe.

avatar van jeroentjuhhhhh
Ik heb Leonetti nog nooit op een goede film kunnen betrappen. Mainstream pulpregisseur die relatief grote budgetten in z'n handjes krijgt, maar daar niets tegenover zet. Met The Silence lijkt hij uit een kleinere spaarpot te graaien, veelal af te zien aan de matige CGI. Buiten dat lijkt het uiteraard te veel op de ook weinig geniale, maar wel meer geraffineerde A Quiet Place (2018) die enorme populariteit genoot. Deze valt daardoor meer in de categorie Asylum troep. Soms leuk, soms niet. Deze was 't niet.

avatar van Skuller
Vermakelijk maar niet meer dan dat. De rol van het dove meisje klopt voor geen meter.

avatar van TheBatCat
De maker van deze film ziet ze vliegen

Slechte film

Verder zal ik zwijgen