The Cell (2000)

Verenigde Staten / Duitsland
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Tarsem Singh
met Jennifer Lopez, Vince Vaughn en Vincent D'Onofrio

Carl Stargher vermoordt mooie jonge vrouwen op gruwelijke wijze. Zijn slachtoffers houdt hij gevangen in een cel, waarin automatisch water stroomt. Als de meisjes eenmaal dood zijn leeft Stargher zijn zieke fantasieën verder uit op hun lichamen. FBI-agent Peter Novak ontdekt hem, maar wanneer ze zijn woning binnenvallen, ligt de levensgevaarlijke moordenaar in een diepe coma. Een race tegen de klok begint. Waar is het laatste levende meisje? Kan ze nog gered worden? Ze roepen de hulp in van dr. Catherine Deane die haar eigen hersenen via computers kan koppelen aan de hersenen van Stargher. Aan haar de taak om in de verwrongen, kleurrijke fantasiehel van de psychopaat de locatie van het meisje te vinden voor het te laat is en voor ze er zelf aan onderdoor gaat...

237 BERICHTEN 31 MENINGEN
avatar van Elineloves
Ik was niet zo onder de indruk van deze film tijdens mijn herziening. De eerste keer dat ik hem keek blijkbaar ook al niet, als ik naar mijn cijfer keek.

Hoewel er wel redelijk wat gebeurde en er pogingen werden gedaan om het geheel spannend, interessant en meeslepend te houden, faalde dat voor mij behoorlijk. Het acteerwerk was niet om over naar huis te schrijven, en dat terwijl ik toch een aantal films waar Jennifer in speelt wel aardig kan waarderen, Bordertown bijvoorbeeld. Maar deze film, die inmiddels al behoorlijk gedateerd aanvoelde, deed het niet voor mij. Ik werd niet meegezogen in de fantasiebeelden en de zogenaamde prachtige special effects. Ik zat tijdens de aftiteling met een 'Was het dan nou?' gevoel. Mede door de voorspelbaarheid van het laatste uur, en hoewel het verhaal interessant is wordt nergens het onderste uit de kan gehaald om echt te knallen.

Helaas.

avatar van jeroentjuhhhhh
Nostalgia Critic review is ook geweldig van deze

avatar van Elineloves
Omg, ik heb die vent na zijn Twilight Breaking Dawn review vermeden, voordat ik weer 25 minuten of langer als een idioot met een enge lach naar de laptop zit te staren.

avatar van RuudC
Paprika heb ik nog niet gezien, maar de originaliteitswaarde van Inception heeft al flinke averij opgelopen na het zien van The Cell. Aanvankelijk was ik sceptisch, omdat Jennifer Lopez de hoofdrol speelt. Normaal gesproken is het met zulke ‘sterretjes’ zo dat alles wat zij aanraken spontaan in stront verandert. Die chemische reactie blijft hier wonderbaarlijk genoeg uit. Mevoruw Lopez acteert zelfs heel behoorlijk. Wat tegenvalt is alleen de eerste helft van de film, want daarin verschilt The Cell niet met de gemiddelde andere misdaadfilm.

De aantrekkingskracht van de film zit ‘m hoofdzakelijk in het stuk waarin personen letterlijk in andermans ‘wereldje’ kruipen. Op het oog exact zoals dat in Inception gebeurt. Voor de rest is The Cell niets meer dan een redelijk misdaadfilmpje over een seriemoordenaar met vreemde fantasiën. Dat laatste komt dan wel weer van pas wanneer de droomwerelden betreden worden. Die momenten zorgen ervoor dat de film erg genietbaar wordt. Die beelden zien er althans prachtig uit. Verder valt er eigenlijk weinig te mopperen. Leuk filmpje, maar er had dus wel meer in gezeten.

Had deze film al een aantal jaren liggen maar, nooit gekeken. Het is best wel een vermakelijke film verveeld niet echt en een redelijk tot goed script.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hier kreeg ik de rillingen van, (althans de eerste keer dat ik deze zag.)
Visueel vind ik deze film echt een plaatje. Op een bepaald moment behoorlijk trippy en dreigend spannend, wanneer men de droomwereld van de moordenaar betreed De film moet het bij mij dus ik vooral hebben van dit en de spanning die hij mij geeft. Vooral de momenten waarin Carl's boeman in beeld komt, brrrr ik had het echt niet voor die enge vent, alsook de boeman die de jonge Edward teistert in het begin van de film, ik geloof dat hij ook een vorm van schizofrenie had?

De verschillende personages mochten van mij ook wat meer diepgang hebben, hier spreek ik vooral over Peter, Edward & Catherine zelf. De dialogen kwamen regelmatig ook onnatuurlijk over.
JLO vind ik zeker niet slecht acteren ofzo, maar een andere actrice had ik iets meer geapprecieerd. Ik vond haar met momenten soms net iets tekort schieten.

avatar van jipt
Visueel best aardig, bij vlagen te corny. Opbouw had 30 min korter gekund want had t al na 10 min door wat er zou gaan gebeuren. Droomwereld is best fraai vormgegeven maar wordt compleet om zeep geholpen door geneuzel met dat joch. Buiten de droomwereld was t ook vrij suf, slappe silenceof the lambs rip off. 2*

avatar van Gang_Star
Een redelijke thriller met een enkele degelijke rol, die niet spannend genoeg is om de volle aandacht erbij te houden. Helaas komt de film ook te laat op gang.

avatar van tattoobob
Vette freaky film....Vincent D'Onofrio zet een geweldige rol neer!!!

Een fikse tegenvaller voor mij deze film.
Zeer speciaal, veel effecten (die niets bijdragen), en belabberde scènes.
Leuk om zien is Jennifer Lopez, maar verder.... niet veel meer...

avatar van El ralpho
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ingehaald door de tijd

Ik kan mij nog goed herinneren toen ik The Cell voor de eerste keer zag, niet veel jaren later nadat deze uitkwam. Het verhaal liet een goede indruk bij mij achter, dus toen ik deze titel in de budgetbakken zag liggen was een herziening al gauw een feit. Maar helaas is dit weer zo'n typische titel die in gedachten beter is dan hij daadwerkelijk is, want de herziening viel mij behoorlijk tegen.

De film was toen hij destijds uitkwam visueel overdonderend, en hoewel bepaalde scene's nog steeds prachtig zijn, zijn er ook duidelijk een aantal scene's die visueel flink achterhaald zijn. Het verhaal maakte anno 2013 wel nog steeds indruk omdat het uitgangspunt goed uiteengezet is, en de martelkamer waarin de jonge vrouwen verdronken werden geeft je nog steeds de kriebels. Carl Stargher is nog steeds een morbide personage en de scene's die zich afspelen voor de moordenaar ingerekend word zijn dan ook nog steeds twisted en behoorlijk verontrustend. Het draait meer om de droomwerelden, die hedendaags duidelijk wat barstjes zijn gaan vertonen en er bij lange na niet meer zo indrukwekkend uitzien dan voorheen. Toen het verhaal afgerond was, bekroop mij dan ook al snel het gevoel of dit nu echt alles was, zoals wel meer reacties hier op de site vermelden. Beter in gedachten dan hij in werkelijkheid is.

avatar van Roger Thornhill
Zowel het thrillerelement (met een bijzonder benauwende Vincent d'Onofrio en een verrassend ingetogen en uitstekend acterende Vince Vaughn) als het SF-element vind ik nog altijd de moeite waard. Maar wat ik al vond toen ik hem voor het eerst zag, en wat ik nu nog steeds vind, is dat de toch behoorlijk fantasierijk ontworpen droomwereld eigenlijk nog niet eens grillig genoeg is: hij is wel suggestief, soms sprookjesachtig en soms angstaanjagend, maar de bizarre onvoorspelbaarheid die ik er echt mee associeer mis ik toch een beetje, het is niet onrustbarend genoeg. Misschien denk ik daarbij meer aan Un chien andalou, Eraserhead, het Duitse expressionisme? Moeilijk te zeggen. Hoe dan ook, wat mij betreft dus net niet perfect, maar toch een zeer hoge score vanwege het feit dat er in ieder geval geprobeerd is om iets nieuws te doen, iets gewaagds, een grens te verleggen, het on(der)bewuste in te duiken op een manier die niets dan lof verdient.

avatar van alexspyforever
Goed meegevallen bij herziening. Het is soms wat vergezocht die droomwerelden, maar de vaak gestoorde fantasieën lijken wel degelijk steek te houden en de politie en hulpverleners op het goede spoor te brengen. Ik vond het een goede mix van thriller-horror-fantasy en misdaad. Het zat heel goed in elkaar.

avatar van notsub
Zeker geen verkeerde film, deze The Cell. Er wordt uit vele vaatjes getapt: horror-, SF-, fantasy- en thrillerelementen zijn allemaal terug te vinden in deze toch best weirde maar overzichtelijk uitgewerkte film. Wie in Death Valley in Namibië is geweest, herkent direct de eerste scene. Prachtig is het daar, deze sprookjesomgeving bestaat dus echt! Vele andere scenes zijn heel wat minder echt, maar het gebruik van de fantasiewerelden is gepast. Minpunt blijft wel het acteerwerk. Zo is er best regelmatig gruwel in beeld, maar zonder dat het echt eng wordt. Toch bevalt deze toon mij ook wel en viel deze uitdagende film me best goed.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Visueel sterk en paar mooie sequenties, daar moet The Cell het van hebben. Maar je ziet toch ook een hoop interessantdoenerij. Vaag doen om het vaag doen. En die vele emmers symbolisme en vage verwijzingen die regisseur Tarsem Singh over het an sich eenvoudige plotje gooit beginnen op den duur erg vermoeiend te worden. Hoe sterk sommige visuals dan ook zijn. Daarnaast werkt het ook niet bevorderlijk dat de personages nogal leeg en oninteressant zijn. Had er iets meer focus op de inhoud gelegen, dan had de film een stuk meer kunnen worden dan een uit de kluiten gewassen - maar wel erg mooie - videoclip.

3 sterren.

Science fantasie met horror elementen. Mooi in beeld gebracht.

avatar van john mcclane 2
het is hier al vaker gemeld,maar dat is in mijn ogen ook zo.
het verhaal is een leuke bijeenkomst , om de een na de andere mooie shots te laten waarnemen.
echt visueel zo mooi.duister en beeldschoon.wat dat betreft is lopez goed gecast.
dus de lage score is met dat in je achterhoofd wat vreemd.
ook wel begrijpelijk hoor,personelijk vind ik ondanks het visueel prachtige avatar.de film en met name het verhaal echt pure troep.

avatar van Rickyman
Het verhaal is inderdaad wat mager, soms tegen het saaie aan. En toch blijf ik het een hele boeiende film vinden door de visuele pracht.
Jennifer lopez vond ik wel een aardige actrice tot en met deze film, ze speelde in goede films en haar hitjes waren ook best leuk voor die tijd. Helaas is ze sindsdien alleen nog te vinden in flauwe romantische comedy's. Vince Vaughn is nooit verder gekomen, maar D'Onofrio was ineens weer in een prachtrol te bewonderen in Chained (2012), bijna onherkenbaar met een buikje.

Wat een gestoorde film... Zal hem wel niet begrijpen, maar ik vind het complete bagger.

avatar van Left4Dead
mythodea schreef:

In principe valt er juist heel weinig te begrijpen. Het is in het hoofd van misdadiger kruipen om meid te redden. Daarnaast is het gewoon akelig mooi op film gezet met een droomwereld die op een nachtmerrie lijkt. Cool!!!! is mijn woord hiervoor.

avatar van Proeneke
Echt weer zon satansfilmpje van de hand van hollywood.
Gelijk ook de laatste film die ik kijk met dat lopezmens, wat vind ik dat eeb irritant nepwijf zeg!
Lopez een heel eind de andere kant op zou ik haar willen zeggen.

Nee, ik vond er geen poep aan.

avatar van Insignificance
Misschien dat de film destijds wat frisser overkwam, nu kan het echt niet meer. Enkel de killer weet in het begin even indruk te maken met zijn m.o. en de virtual reality lijkt wat mogelijkheden te bieden, maar al snel is het over met de pret. D'Onofrio doet wat hij het liefste doet, zich enorm aanstellen, Singh doet in wezen niks minder met zijn kitscherige hersenschimmen en alles wat zich daar afspeelt.

Met het meisje in een aquarium zal het retespannend bedoeld zijn, maar dat is het natuurlijk niet. Het is alles bijelkaar niet eens de doodsteek van de film. Als je met dit soort onzin aan de haal gaat, kan je maar beter een beetje vlot voor de dag komen, zoiets. Maar nee, bij Singh staat alles en iedereen op bloedserieus. Je kan het Lopez niet eens kwalijk nemen dat ze afgaat als een gieter. Niet te harden.

avatar van arno74
Insignificance schreef:
Misschien dat de film destijds wat frisser overkwam
Nee, niet echt. Destijds in de bioscoop gezien, vond het een vage film.

avatar van Insignificance
In dat geval; laat je niet verleiden tot een herkijk. Het wordt er niet beter op.

Tenzij je nog eens zin hebt in die enorme bodybuildster natuurlijk..

avatar van Left4Dead
Nou de gekozen poster/hoes voor deze prent is nou niet echt super te noemen, er zijn mooiere te vinden.

avatar van arno74
De poster is wel net zo vaag als de film, past eigenlijk wel

een super spannende film.heb me zeker vermaakt.al vaker gezien en vind hem nog steeds geweldig.