• 14.152 nieuwsartikelen
  • 172.423 films
  • 11.545 series
  • 32.703 seizoenen
  • 636.372 acteurs
  • 197.456 gebruikers
  • 9.251.060 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Cell (2000)

Thriller / Sciencefiction | 109 minuten
2,85 1.412 stemmen

Genre: Thriller / Sciencefiction

Speelduur: 109 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Tarsem Singh

Met onder meer: Jennifer Lopez, Vince Vaughn en Vincent D'Onofrio

IMDb beoordeling: 6,4 (113.256)

Gesproken taal: Engels en Italiaans

Releasedatum: 9 november 2000

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Cell

"Enter The Mind Of A Killer"

Carl Stargher vermoordt mooie jonge vrouwen op gruwelijke wijze. Zijn slachtoffers houdt hij gevangen in een cel, waarin automatisch water stroomt. Als de meisjes eenmaal dood zijn leeft Stargher zijn zieke fantasieën verder uit op hun lichamen. FBI-agent Peter Novak ontdekt hem, maar wanneer ze zijn woning binnenvallen, ligt de levensgevaarlijke moordenaar in een diepe coma. Een race tegen de klok begint. Waar is het laatste levende meisje? Kan ze nog gered worden? Ze roepen de hulp in van dr. Catherine Deane die haar eigen hersenen via computers kan koppelen aan de hersenen van Stargher. Aan haar de taak om in de verwrongen, kleurrijke fantasiehel van de psychopaat de locatie van het meisje te vinden voor het te laat is en voor ze er zelf aan onderdoor gaat...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Catherine Deane

Carl Rudolph Stargher

Peter Novak

Anne Marie Vicksey

Edward Baines

Henry West

Dr. Barry Cooperman

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van numb nuts

numb nuts

  • 238 berichten
  • 2792 stemmen

vond de 1ste x deze film niet veel aan,al ruim 20 jaar oud herkeken ,en genoten van visueel als mvr lopez wat een mooie vrouw


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 10360 berichten
  • 6201 stemmen

Net niet.

Eerste officiële aanraking met regisseur Singh tot zover ik weet. In ieder geval met zijn creatievere soort films, want Sneeuwwitje tel ik eigenlijk niet mee als een film die hij heeft geregisseerd. Alles aan The Cell geeft overigens ook weg dat er veel vrijheid werd verleend aan de regisseur, maar iets te veel in dit geval naar mijn mening.

Het ontbreekt deze film niet aan de nodige mooie shots, er zitten werkelijk geweldige scenes tussen met schitterende kleuren en cinematografie. In dat opzicht is de film best geslaagd, maar Singh gaat toch iets te veel over-the-top uiteindelijk met ronduit belachelijke kostuums en een compleet verloren Lopez die zich duidelijk geen raad weet met de kleurrijke boel om haar heen.

Verder is het verhaal leuk verzonnen maar matig uitgevoerd. De beelden spreken momenteel te veel, het verhaal zelf had erg intelligent kunnen zijn maar Singh is daarin niet geïnteresseerd en zo krijg je iets dat veel potentieel had kunnen hebben maar uiteindelijk gewoon niet waar kan maken. D'Onofrio is bovendien ook niet eng of dreigend genoeg als de gestoorde moordenaar.

Wat verder volgt is een film die nog wel aardig wegkijkt maar gezien het niet geïnteresseerd is in een goed doordacht verhaal is zo'n lange speelduur ook onnodig. Erg complex wordt het niet, en alles wat er wel te zien is dat zijn mooi geregisseerde beelden ondersteund door vreselijke muziek en acteerwerk, waardoor veel potentieel op z'n beurt ook weer uit de film gezogen wordt.

Ongetwijfeld zit er dus wel potentieel in de film, maar dit krijg je eigenlijk als de regisseur voor een veelbelovend project gaat en enkel geïnteresseerd is in de helft van de uitwerking. Slecht geacteerd en gecomponeerd, maar de mooie beelden soms maken regelmatig wat goed. Singh heeft echt wel talent, maar moet zich gewoon focussen op alle benodigde elementen en niet de helft.


avatar van frans123

frans123

  • 4450 berichten
  • 1180 stemmen

Kom er niet door heen Alles staat mij tegen in die film. Na kwartier gestopt...cut!!


avatar van dsp9000

dsp9000

  • 32 berichten
  • 226 stemmen

Ik dacht altijd dat dit een hele slechte film was, maar op aanraden va een kennis toch eindelijk een keer bekeken. Mijn conclusie is dat dit gewoon een hele goede film is met een origineel verhaal en uitvoering en acteerwerk ook gewoon goed.


avatar van remorz

remorz

  • 2336 berichten
  • 2595 stemmen

Fikse tegenvaller (again).

Zo eens in de vijfhonderd films heb je er eentje die je al een tijdje uitstelt, dan eindelijk een excuus vindt om ‘m op te zetten en vollédig uit te zitten, om er vervolgens na afloop pas achter te komen dat je ‘m al eens gezien en gewaardeerd hebt. Zelden laat mijn geheugen me zó in de steek en hoewel de film te boek staat als een aaneenschakeling van indrukwekkende beelden, kan ik het ook de tweede keer niet echt memorabel noemen.

Bijna een kwart eeuw na dato blijft er toch niet heul veel van deze film overeind. Binnen de droomwereld vechten verouderde cgi en kitscherigheid om voorrang, waardoor de positieve punten (met name make-up, kostuums en de incidentele leuke vondst zoals de ingewanden-muziekdoos) vrijwel altijd door een slechte keuze (compositie, kleurstelling, belichting, kadrering, cameravoering) besmet of ondergesneeuwd worden. En dan blijken de beste visuele vondsten vaak ook nog eens gejatte kunstwerken (zoals het paard van Hirst, de trappengang van Giger en het schilderij Dawn van de Noorse Odd Nerdrum) of videoclips (Marilyn Manson, Madonna, Nine Inch Nails). Niet dat ik al die "liefdevolle verwijzingen" er zelf uithaalde, maar het verklaart wel waarom de hele wereld van Singh voelt als knip-en-plakwerk en niet de cohesie van een singuliere creatieve geest vertoont.

Buiten de droomwereld is het al helemaal huilen met de pet op. Het verhaaltje dat als kapstok voor al die pracht en praal moet dienen mist iedere vorm van spanning. De fragmentarische vertelwijze kan binnen de droomwereld nog doorgaan voor licht-surrealistisch aaneengeregen droomlogica, maar ook de vertelling daarbuiten ontbeert enige vorm van cadans. Slechte editing en gekunstelde dialogen (die de personages op cosmetische wijze diepgang moeten verschaffen) zitten de urgentie van de zoektocht in de weg. Je zit het allemaal wat gelaten uit. Vergelijkingen met Seven of Silence Of The Lambs gaan derhalve ook niet op; deze film komt daar qua spanning niet eens bij in de buurt.

Misschien dat de rol van D’Onofrio daar ook wat te onderbelicht voor is: ondanks zijn redelijke schermtijd en visueel soms vrij imposante verschijning krijg je het idee dat er veel rondom zijn personage uit de film gesneden is. De karakters van Lopez en Vaughn helpen ook niet echt: zij wilt liever in het brein van de moordenaar verblijven om dat jongetje (dat niet bestaat!) te redden en hij stoot zowat zijn hoofd tegen de enige clue die de hele zaak openbreekt. Slap. Het is zeker niet allemaal slecht, maar het beste wat hierin zit is flauw gezegd toch de potentie voor een remake. 2*


avatar van scorsese

scorsese

  • 12755 berichten
  • 10780 stemmen

Uitstekende film waarin een FBI-agent gebruik maakt van een bijzonder project om het laatste slachtoffer van een seriemoordenaar te vinden. Qua verhaal en personages niet echt vernieuwend, maar visueel is dit toch wel een unieke film te noemen. Het ziet er allemaal prachtig en overdonderend uit (waaronder ook de kostuums). Een lekker creepy rol van Vincent D'Onofrio.


avatar van Basto

Basto

  • 11299 berichten
  • 7206 stemmen

The Cell is bij mij vooral bekend als de laatste Engelstalige laserdisc, die tegenwoordig duizenden euro’s oplevert.

Helaas maakte de film destijds geen grote indruk op me, waardoor ik er toen geen interesse in had. Zonde…

Ik weet niet zeker of ik de film ooit op VHS of DVD heb gezien, maar veel is er in ieder geval niet van blijven hangen.

Inmiddels heeft de film een 4K-uitgave van Arrow gekregen, wat een mooie aanleiding was voor een herziening.

Het verhaal is zowel origineel als onzinnig. De moordenaar doet denken aan Buffalo Bill en heeft het gemunt op vrouwen. Een groot voordeel van de 4K-uitgave is de toevoeging van de director’s cut, waarin een aantal interessante nieuwe scènes zitten.

Enfin, The Cell maakt veel gebruik van droombeelden. De timing van mijn herziening was wellicht minder ideaal, omdat ik de afgelopen weken ook een groot deel van het werk van Lynch opnieuw heb bekeken. Zijn droombeelden en vooral het geluid zijn simpelweg van een veel hoger niveau.

Maar goed, de film keek verder prima weg en was, zoals gezegd, best origineel. De regie had scherper gekund, want het detectivedrama weet nergens echt te overtuigen of spannend te worden.

3,5


avatar van Petina

Petina

  • 592 berichten
  • 2618 stemmen

numb nuts schreef:

vond de 1ste x deze film niet veel aan,al ruim 20 jaar oud herkeken ,en genoten van visueel als mvr lopez wat een mooie vrouw

Jammer dat je weg bent...


avatar van Petina

Petina

  • 592 berichten
  • 2618 stemmen

Basto schreef:

The Cell is bij mij vooral bekend als de laatste Engelstalige laserdisc, die tegenwoordig duizenden euro’s oplevert.

Helaas maakte de film destijds geen grote indruk op me, waardoor ik er toen geen interesse in had. Zonde…

Ik weet niet zeker of ik de film ooit op VHS of DVD heb gezien, maar veel is er in ieder geval niet van blijven hangen.

Inmiddels heeft de film een 4K-uitgave van Arrow gekregen, wat een mooie aanleiding was voor een herziening.

Het verhaal is zowel origineel als onzinnig. De moordenaar doet denken aan Buffalo Bill en heeft het gemunt op vrouwen. Een groot voordeel van de 4K-uitgave is de toevoeging van de director’s cut, waarin een aantal interessante nieuwe scènes zitten.

Enfin, The Cell maakt veel gebruik van droombeelden. De timing van mijn herziening was wellicht minder ideaal, omdat ik de afgelopen weken ook een groot deel van het werk van Lynch opnieuw heb bekeken. Zijn droombeelden en vooral het geluid zijn simpelweg van een veel hoger niveau.

Maar goed, de film keek verder prima weg en was, zoals gezegd, best origineel. De regie had scherper gekund, want het detectivedrama weet nergens echt te overtuigen of spannend te worden.

3,5

Op de zolder ligt er in een doos een stuk of 10 laserdisks, Ik heb geen idee wat die dingen tegenwoordig opbrengen maar ik hou ze wel vast. Wie weet...