Piranha 3D (2010)

Alternatieve titel: Piranha

Horror / Komedie

geregisseerd door Alexandre Aja
met Steven R. McQueen, Elisabeth Shue en Jerry O'Connell

Elk jaar stijgt de populatie van het slaperige dorpje rondom Lake Victoria explosief van 5.000 naar 50.000 mensen, allemaal gekomen om een wild weekend te beleven. Het '4th of July' feest staat garant voor zuipend sextoerisme. Dit jaar echter, zijn katers en geklaag van de lokale bevolking niet de enige zorgen van de tijdelijke bewoners; een aardschok in Lake Victoria heeft een scheur in de bodem gemaakt waardoor een kolonie van prehistorische piranha’s zich in het meer heeft genesteld. Ongekende moordmachines die door hun primitieve instinct maar één doel voor ogen hebben: jagen op alles wat beweegt en schoonstrippen tot het bot. In luttele seconden...

avatar van Argyle
Piranha.

Totale onzin natuurlijk. Maar wel leuk gedaan. Bloederig.

avatar van Drs. DAJA
Piranha 3D heeft een plekje gekregen in de Top 25 met de beste Horror films van de jaren '10:

Halloween Horror Top 25 jaren '10

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, de film verveeld zich geen moment, veel bikini's, dames en gore.
De film duurt rond de 80 minuten dus net lang genoeg en redelijk spannend.

Dick2008
Het slot is eigenlijk het beste. Daarvoor feestvierende jongeren maar tegelijkertijd gebeuren op het meer vreemde dingen. De onderwateropnamen zijn wel mooi gedaan, alleen wel gek dat er al vanaf het begin geen vis onder water is te zien, terwijl hij er wel één weet te vangen, vreemd. Raar verhaal met prehistorische piranha’s en verandert later in een film met vieze toestanden, wat daar leuk aan is weet ik niet, maar goed, smaken verschillen. Verder niks beters dan het origineel en vaak gewoon saai. 2.0

Als je de bedoelingen van de makers in acht neemt kan het bijna niet beter uitpakken. Het onderwaterballet in 3D is zelfs meesterlijk gedaan. Ondanks dat er zelfs enkele onvolkomenheden in de 3D effecten zitten (budget??) voegt het in deze films desondanks echt wat toe. Een dolle kermisattractie is het waar ik van begin tot eind met een glimlach naar heb zitten kijken. Later op DVD nog een keer terug gekeken en dan is het ook genieten maar in de bioscoop was het echt een avontuur. Geniale pulp

avatar van BlueJudaskiss
mcgraig EIndelijk iemand die de film op waarde kan schatten. Ze bestaan nog, goddank.

BlueJudaskiss schreef:

.... De enige reden dat ik niet hoger waardeer is omdat hij anders op gelijke hoogte komt met de ware klassiekers en dat gaat net een beetje te ver. Maar we zijn het eens

Nee dit is niet wat. De mooie dames en het onderwaterballet zijn heerlijk, maar de film zelf rommelt aan alle kanten. Jammer, want de piranha's zien er goed uit. Het einde is verschrikkelijk. Om de piranha's weg te jagen gooit de hoofdrolspeler een bebloed iemand in het water. Hij zit hierdoor dus zelf ook onder het bloed, maar daar is vervolgens niets van te merken. Slecht!

(verwijderd)
Zo slecht dat het bewust lijkt. Best moeten lachen, geinig sfeertje. En dat einde... verrek.

avatar van BlueJudaskiss
(verwijderd) schreef:
Zo slecht dat het bewust lijkt.

Dat ís het ook!

(verwijderd)
BlueJudaskiss, haha dat is eigenlijk ook wat ik dacht/bedoelde.

avatar van ILDIB
Stompzinnig vermaak met vrouwelijk schoon. Verder niks over zeggen. .

avatar van des1
ILDIB schreef:
Stompzinnig vermaak met vrouwelijk schoon. Verder niks over zeggen. .

En toch een 3,0 rating?...
Heb met een half oog gekeken. Leuk, de korte appearance van Richard "Jaws" Dreyfuss aan het begin van de film. Opvallend veel bekende acteurs van een tijdje terug ook. Jammer dat Elisabeth Shue (Cocktail, Leaving Las Vegas) geen behoorlijk project meer krijgt aangeboden. Overigens is Shue afgestudeerd aan Harvard. Veel over the top gore. Niet veel slechter dan Anaconda in dit genre.

(verwijderd)
Waarom geen voldoende geven als het stompzinnig is, maar wel vermakelijk, des1? Ik moest ook even twijfelen hoor. Prima popcornfilm voor een huiskameravond met wat vrienden.

avatar van ILDIB
des1 schreef:

En toch een 3,0 rating?...

Precies dat. Stompzinnig maar vermakelijk. .

avatar van Daan258
Nu voor de 2e x gezien in op m'n 3D tv in 3D.
Gewoon een geinig filmpje voor tussendoor maar verder ook niet echt bijzonder.
Hier en daar een paar leuke 3D effecten en tegen het einde wat gore wat best geinig was.

avatar van Flat Eric
Wat een pulp....

werd er van de badgasten gemaakt. Eén groot bloedbad.
Een aaneenschakeling van gore scènes vol met bloed, ledematen, ingewanden, stukken uieengereten huid en haar en ga zo maar door.
Het gaat allemaal net iets te lang door met die gekkigheid waardoor het comedy gehalte boven de horror uitsteekt. Het is zó over the top dat het eigenlijk wel weer goed is.
Eigenlijk dus best vermakelijk. Voor nu een 2,5 en misschien dat 'ie bij herziening wel hoger wordt gewaardeerd.

avatar van panax
begin is leuk ,met hooper zingende ,net als eerder.....................................
het geheel lijkt wel een zombiefilm met veel bloed en lichaamsdelen ,bloody !!
shue is serieus ,de rest niet !!
grappig bloedrig kijkvoer
ook leuk einde !!

avatar van Mr-Mcmovie
Heerlijke ongein van een leuke horror regisseur die toch altijd op de proppen komt met geweldige horror films. Alleen is deze Piranha remake van Aja toch niet zo helemaal als zijn voorgangers.

Het is allemaal zeer voorspelbaar, en zeker niet serieus alleen toch zo fantastisch genietbaar, en vooral lots of lots gore, en smerig gedoe wat zo een simpel filmpje als dit juist nodig heeft.

Elisabeth Shue als doorsnee sherrif van een klein stadje (wat ook al zo veel keer uitgemolken is, maar toch mij altijd meteen op bekend leuk terrein zet) wat Shue zeker niet slecht deed, en overtuigend genoeg over kwam. Daarnaast hebben we haar partner Ving Rhames die meestal toch zo een personage's als deze neerzet. Verder plezant dat Christopher Loyd ook van de partij was, en natuurlijk last but not least altijd als er wel een horror met humor en veel smerig gedoe is, is Eli Roth ook weer daar om zich te moeien in de cast, of achter de film (Crew)

De film begon ook aangenaam met Richard Dreyfuss die ook even hallo komt zeggen, en alweer daarna weg is.

De piranha's zelf waren nog cool gemaakt met dat computer animatie uiterlijk, en ook de kills zelf in 3D onder water waar je gewoon het de compter animatie alweer zag afdruipen had zeker ook iets.

ja leuke film.een tijdje niet gezien.word weer eens tijd.

avatar van Rickyman
Matige pulp, waarbij ik me de gehele film afvroeg wat Shue, die leuke meid uit Leaving Las Vegas, hierin te zoeken heeft. Sonde hoor..

avatar van Shadowed
Cheesy.

Dit soort horror is wel wat ik altijd kan waarderen. Een enorme dosis ledematen, bloed en bikini's. Wat ik hier zeg is eigenlijk ook wat je een anderhalf uur te zien krijgt. Een mooie HD kwaliteit en mooie piranha's. Het blijft altijd vermakelijk, tenmiste voor mij, want ik snap ook wel waarom sommige mensen deze film niet zo kunnen waarderen zoals ik wel deed.

Het heeft niet al te veel tijd nodig om op gang te komen voordat de piranha's echt hun eerste debuut maken. En wanneer ze toeslaan is het meestal ook goed met een doos bloed en ledematen.

Van de regisseur heb ik een hoop gezien, en ik vind dit toch wel zijn hoogtepunt. Heb me erg vermaakt hiermee. De cast is redelijk sterk wat ik om heel eerlijk te zijn niet echt had verwacht in een film zoals deze. Rhames, Shue etc. Grappig om te zien eigenlijk.

Deze film staat ook nog eens in mijn top 10. Tja, meningen verschillen . Ik heb me er enorm mee vermaakt.

avatar van joolstein
Verveling! Ondanks de 3B's heb ik me letterlijk verveeld bij deze film!

Toen eind jaren negentig 'New French Extremity' zijn intrede maakte, was één van die regisseurs Alexandre Aja. Zijn eerste grote succes was absoluut een prima film en ook de twee opvolgende waren uitermate genietbaar. Echter waren het wel remakes van andere films en deed hem een trapje daling in mijn waardering. Echter met deze film verspeeld hij al zijn credit's. Wat een prutwerk is dit!

Niet dat het er heel slecht uit zag! Maar het is allemaal zo veilig en oninteressant in beeld gebracht. Deze film was voor 85 % niet meer dan een uitzending van MTV Grind (ken u het nog? Van die Dansende mooie mensen in badkleding langs een zwembad?) gecombineerd met de komedie American Pie. In die andere 15 % is er een klein beetje ruimte voor campy dingen. Echter in alle gevallen wordt het om zeep geholpen door CGI of de overbodige 3D-effecten. (de meeste D in deze film had denk ik betrekking op cupmaten en niet op special effecten)

Daarnaast is de film maar slecht gedoseerd, het bloedvergieten zit vooral in de climax, om daar te komen moet je eerst een uur duimen draaien. En uiteindelijk daar dan aangekomen blijkt dat bloedvergieten nog erg tegen te vallen ook! Veel wordt ontdaan van enig impact door platte humor. Zucht voor Amerikaanse begrippen zal de film misschien, door het aanwezige bloot, nog behoorlijk expliciet zijn, maar verder is dit gewoon een prutconceptfilm, met het naakt als marketingsstunt om zoveel kaartjes aan de kassa te verkopen. Als horrorliefhebber heb ik toch liever betere en explicietere horror dan de paar tieten in deze verdere veilige boel!

avatar van Ajax&Litmanen1
Jammer joolstein Ik heb echt een enorme zwak voor deze film. Denk niet dat ik deze eeuw veel leukere pulphorror heb bekeken dan Piranha 3D.

Ik raad je wel af om Piranha 3DD te bekijken. Die is nog slechter haha.

avatar van joolstein
Ajax&Litmanen1

Tja dat lig compleet aan mij !visueel was het ook wel goed bekijkbaar hoor! Maar dit soort films zijn gewoon niets voor mij! Als troost, die andere bekende film Shaun of the Dead was ook geen succes alsook Zombeavers. Ze zijn te luchtig ofzo...

Was op de hoogte dat de film bestond maar altijd uitgesteld maar we zijn nu bezig met een Horror KO en daarom keek ik de film. Piranha 3DD zal ik idd ook maar niet kijken, wil wel de jaren 70 films nog ooit eens kijken want die heb ik ook niet gezien!

avatar van alexspyforever
Ik heb een groot zwak voor de film uit 1978, die we toch als het origineel mogen bestempelen. De remake focust zich in het eerste gedeelte op babes in bikini en later krijgen we ook wel wat boobs te zien waaronder ook een mooi naakt onderwaterballet. Allemaal wel leuk als opwarmertje leukerr dan die oninteressante tieneractiviteiten die je zo vaak in slashers te zien krijgt onder het mom van karakterontwikkeling en spanningsopbouw. Ok het gedeelte waarin de chaos dan losbrast is grotesk al gaat het natuurlijk behoorlijk in overdrive met CGI gore en de methodes om de piranha's te bestrijden waren toch redelijk onorthodox. Het begint uiteindelijk komisch te worden. Toch vind ik het stiekem erg vermakelijk, pulp en trash maar ik hou er wel van al zou ik liever meer practical effects zien.
Oh en joolstein denk wel dat de originele Piranha je beter zal bevallen. Ik heb eigenlijk ineens erg zin om die nu opnieuw te gaan bekijken. Ik heb die vroeger nog gehuurd op VHS uit de videotheek en nu op blu-ray

PS: niemand pornoster Gianna Michaels herkend? Ze verloor haar bikini bij het water euh vliegen en ook haar onderlichaam

avatar van Collins
De film begint met een leuke knipoog naar Jaws. Een vissende Richard Dreyfuss in een bootje op een meer wordt onaangenaam verrast door een zeebeving die vraatzuchtige piranha’s bevrijdt. Het zal geen verrassing zijn, dat zijn ontmoeting met de witte haai een positievere uitkomst had, dan deze ontmoeting met de piranha’s.
Ook met de bloedirritante Adam Scott en de mooie Elisabeth Shue in een grote maar onbetekenende rol. Verder wordt nog wat gestrooid met bekende namen in korte rollen die er niet toe doen. Christopher Lloyd als autoriteit in de ichtyologie vond ik nog wel grappig.
De openingsscène maakt meteen duidelijk dat de film inzet op ironische referenties en op overdreven bloederigheid en gore. Regisseur Aja zet er vaart achter. Hij construeert een dreigende setting, introduceert de belangrijkste personages en laat vervolgens de piranha’s los op hordes feestvierende tieners.
Wat volgt is een vraatzuchtig feestje met veel bloed. En met veel vrouwelijk naakt. De combinatie zorgt voor een obsceen en smakeloos niemendalletje van een film, die (eerlijk is eerlijk) af en toe best vermakelijk is.
Geef nu toe. Wat is er niet vermakelijk aan naakt zwemmende dames en aan tot de botten afgekloven lichamen. Alles toch?
Nee, de film is geen cineastisch hoogstandje, maar als ironische trash functioneert de film prima.

avatar van xxERWINxx
Vandaag nog eens herbekeken, echt een leuke vermakelijke film, hoop ongein en vrouwen!
Ook veel bloed en gore en humor, einde vond ik ook zeer geslaagd.
Leuk als je een middag niets te doen hebt!

Op naar Piranha 3dd