- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
shugenja
-
- 752 berichten
- 1733 stemmen
3) H. P. Lovecraft's The Old Ones (2024)
84 min
FTV (2 punt)
Puntentotaal: 6
ABC:l voor Lovecraft
ABC totaal: 6 punten
Je moet wel van overacteren, slechte maskers en chaos houden maar deze film viel mij niet tegen! Het is wel echt niveautje BUT film festival. Er is geen opbouw direct worden we een low budget waanzin kermis ingezogen. Top scène is toch wel die dat twee mannen in de buik van iemand verdwijnen (?) .het gemak waarmee de naïve vissersjongen de waanzin in getrokken wordt is ook wel weer grappig. Als je van pulp en vermakelijke onzin houdt is dit best leuk. 3.5 ster.
robertinho
-
- 1549 berichten
- 3081 stemmen
89 minuten
ftv= 2 punten
puntentotaal= 18
3*
De meningen over deze film zijn erg verdeeld, maar persoonlijk heb ik er wel van genoten. Leuk om Meg Tilly te zien in haar jonge jaren, ik vind haar erg mooi en alleen daarom was de film al leuk om naar te kijken. Verder echt jaren 80, niet de allerbeste special effects, maar toch op sommige momenten wel spannend.
Geweldige finale! En opening trouwens.
alexspyforever
-
- 21582 berichten
- 2328 stemmen
2. The Invisible Man Returns (1940)
FTV - 81 minuten
Punten: 2
Totaal: 2+2 = 4 punten
https://www.alternateending.com/wp-content/uploads/2019/12/lJ2jjs2X7NMYoPanOES1idWgGvX.jpg
Vervolg op The Invisible Man maar dan met andere personages al is de opzet hier toch anders. Deze Invisible Man gespeeld door Vincent Price die we het grootste deel dus niet zien maar wiens stem we vaak genoeg te horen krijgen, is nog niet zo gemeen als de originele. Zijn woede richt hij vooral op een van zijn collega's die hem framede voor een moord die hij dus niet had gepleegd. Een beetje dezelfde trucjes die we dus in het origineel te zien kregen, allemaal weer mooi gedaan, maar het is allemaal wat speelser terwijl het origineel toch echt wel wel veel grimmiger was. Vermakelijk is het wel maar niet meteen voor herhaling vatbaar.
joolstein
-
- 11348 berichten
- 9352 stemmen
11. La Terza Madre (2007) 4*
102 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 20 +2= 22 punten
Horror ABCs - O - Obviously Occult– 1 punt
Nevenklassement: 10 +1= 11 punten (ABCDEFGH, I,N,O)
Eigen Horror subgenre-challenge
61. Occult & Witchcraft Horror (Italië)
https://livedoor.blogimg.jp/hotnahada/imgs/4/3/43a2b51e.jpg Oké...deze film lijdt natuurlijk onder de vergelijking met de eerste twee films maar waren er nu echt mensen die dachten dat dit gelijkwaardig zou zijn? Natuurlijk kan dat niet... er zitten namelijk 30 jaar tussen deze films en in die tijd is de hele manier om films te maken en ervaren verandert. En ja Dario heeft ook een paar flinke misser gemaakt voor deze...Echter het knappe van deze film zit hem dus in dat het precies lijkt op iets dat Dario Argento dertig jaar eerder zou hebben gemaakt, zonder dat hij probeert de 80’s look te kopiëren. Ja het is iets losgeslagen, maar dit is Argento,en dat is wenselijk. Sterker het is daardoor meer dan vermakelijk, met een flink aantal expliciete en bloederig scenes en zelfs nog steeds een heel stuk beter dan veel horrorfilms die er na 20 jaar zijn bijgekomen. Er is hier voldoende geweldige scènes: de chaos in de straten van Rome, een moeder die haar baby in de Tiber gooit, de openingsscène in het museum, de "crying glass"-scène waarin de alchemist Sarah leest, vaginale-spiesen, de achtervolging in de boekwinkel, enz. Als Suspiria gewoon mooie kleuren waren geweest en geen expliciete geweldniveau zou niemand zich de film waarschijnlijk meer herinneren. Echter het is niet meer de jaren 70 en 80 dus dat betekent dat dit verhoudingsgewijs grotesker is. De Moeder van Tranen speelt niet op safe. Deze bloed geteisterde Italiaanse horror-heksenfilm van Dario Argento was om te smullen!
joolstein
-
- 11348 berichten
- 9352 stemmen
12. Muere, Monstruo, Muere (2018) 2*
109 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 22 +2= 24 punten
Horror ABCs - M - Mind your head – 1 punt
Nevenklassement: 10 +1= 11 punten (ABCDEFGH, I,M,N,O)
Eigen Horror subgenre-challenge
21. Art / Slowburn / Elevated Horror (Argentinië)
https://www.meta-sphere.com/wp-content/uploads/photo-gallery/MUERE-MONSTRUO-MUERE-2018/02-muere-monstruo-muere.jpg Het is wel een sfeervolle en visueel aantrekkelijke film. Het probleem is echter dat het buiten die mooie sfeer en beelden, compleet onsamenhangend en traag was. De film lijkt teveel kunstig (verheven horror) te willen zijn. Laat je tenslotte ook nog achter met een onbevredigende oplossing. Zucht van al dat vage gedoe raak je meer in de war dan geïntrigeerd. Als je denk dat je een politieverhaal over een reeks brute moorden in een bergachtig gebied krijg, vergeet maar want in werkelikheid is dit beeldspraak over mannelijk geweld tegen vrouwen. Het monster dat het kwaad van mannen die het op vrouwen gemunt heeft en bovendien dus bewust seksueel en grotesk is ontworpen. De film onthuld het monster ook of dat het een schokkende climax was. Maar het is zo pijnlijk traag dat je dan allang niet meer geinteresseerd ben. Pluspunt is wel dat er enkele goede praktische effecten waren. Tja het vergt vooral veel worsteling om... dit strafrechtelijk onderzoek naar onthoofde slachtoffers tot het einde vol te houden.
silverspawn
-
- 49 berichten
- 3104 stemmen
silverspawn
-
- 49 berichten
- 3104 stemmen
alexspyforever
-
- 21582 berichten
- 2328 stemmen
FTV
66 minuten
2 punten
Totaal: 4+2=6 punten
Ik kan me eerlijk gezegd niet veel herinneren van de originele Mummy film. Deze film heeft wel een erg lange aanloop en als de mummie dan eindelijk gevonden wordt zijn we al goed over halfweg van deze toch al korte film. Eens met joolstein een beetje teveel gegrap en gegrol met die 2 schattenjagers en dan nog een goochelaar erbij. Het was leuk geweest moesten ze een vrouwelijke mummie hebben gevonden, want dit was gewoon weer de gebruikelijke slome mummie die nog geen handvol keren in actie komt. Neen dit was zeer matig. Dan was de sequel op The Invisible Man vanhetzelfde jaar als deze sequel veel beter.
robertinho
-
- 1549 berichten
- 3081 stemmen
Dacht dat ik deze vanochtend al geregistreerd had, maar blijkbaar niet. Bij deze alsnog:
6 Baxter (1979)
82 minuten / FTV / 12 punten
Waarschijnlijk was dit een kwestie van verkeerde verwachtingen. Je verwacht een verhaal over een 'killer dog,’ maar krijgt een verhandeling over het opvolgen van bevelen en de gevaren van fascisme. Het is zeker niet slecht – en biedt vooral een originele invalshoek – maar het is ook een beetje... saai. Daarnaast kan ik me maar moeilijk over de dierenmishandeling heen zetten. Misschien zagen sommige scènes erger uit dan ze in werkelijkheid waren, maar het zou me niet verbazen als wat ik zag precies was wat er daadwerkelijk gebeurde...
https://eofftvreview.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/03/baxter-21.jpg
7 The Craft (1996)
100 minuten / FTV / 14 punten
Erg 90s, waarbij de eerste acte goed weet te vermaken. Daarna verandert de focus van het verhaal en zijn het niet de pestkoppen die slecht zijn, maar de vriendinnen zelf. Tsja… kan ook. Ik kon Fairuza Balk niet uitstaan, verschrikkelijk.
8 Patrick (1978)
112 minuten / FTV / 16 punten
Wanneer Patrick zijn moeder en haar lover ombrengt in de badkuip van het huis, komt hij, om de een of andere reden, in comateuze toestand terecht in een verzorgingstehuis. Drie jaar lang is hij niet in staat te communiceren en valt ten prooi aan de medische experimenten van Dr. Roget. Wanneer de zorg voor Patrick wordt toevertrouwd aan zuster Jacquard, een jongedame die in een scheiding ligt en haar vrijheid probeert terug te winnen door weer te gaan werken, blijkt dat hij heel selectief is in zijn communicatie en niet per se de beste intenties heeft.
“A devil, a born devil on whose nature nurture can never stick.”
Wanneer iemand hersendood is, wat is dan nog een menswaardig leven? Hoe lang is het geoorloofd iemand in leven te houden en te blijven hopen op een wonder? En wat als dat wonder uiteindelijk niet is waar iedereen op wachtten? Patrick is een typische ietwat trage 70s horror zonder echte scares, maar wel met een beklemmende sfeer en interessante ideeën (telekinese, medische experimenten, de rol van de vrouw in re). De lichteffecten, de score en een paar interessante shots tillen het naar een bovengemiddeld niveau voor mij. Het einde is heerlijk bizar en precies waar je op hoopt na die trage opbouw.
https://kultguyskeep.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/04/screenshot-2024-04-01-at-14.28.12.png
Threeohthree
-
- 5568 berichten
- 2964 stemmen
95 minuten
FTV (2punten)
Puntentotaal: 13 punten
Horror ABCs: Geen (FIMR)
Eigen score: 3*
Verfilming van spot-the-difference games als I'm on Observation Duty, Deathwatchers, en uiteraard de game waarop de film gebasseerd is: Exit 8. Leuk dat er eindelijk een poging wordt gedaan want in de gamewereld vliegen titels als hierboven je om de oren. Al vrij snel ga je samen met de hoofdpersonages kijken en naar het scherm schreeuwen als ze het fout hebben (en ik het dan zelf fout blijk te hebben). Verder is het na zo'n 60 minuten ook wel duidelijk waarom er maar weinig films zoals deze zijn. De rek is er dan wel een beetje uit en vermoedelijk wil de film iets te dicht bij de bron blijven waardoor de echte horror ook wel een beetje uitblijft. Leuk concept en heb me goed vermaakt, maar dit kan nog wel een stapje verder.
Dentheman
-
- 517 berichten
- 720 stemmen
Speelduur: 98 minuten
Datum van zien: zondag 27 september 2026
Medium: Amazon prime
FTV: 2 punten (5 FTVs)
Puntentotaal: 10 punten
Waardering: 3,5
Themaklassement: J - Jumpscare = 1 punt
Punten klassement: 5 punten
Subgenres: B, C, H, I en J
Review: Lang getwijfeld of ik deze niet al eens gezien had, maar kan met zekerheid zeggen dat ik deze film verwarde met een ander, want deze was anders wel wat beter blijven hangen. Bijzondere film, waarbij ik gedurende de film heel soms de angst had dat hij aan het afzwakken was, maar dan toch greep hij weer mijn aandacht en hoe. De tent, hoe kun je je als fervent horrorkijker nog zo laten verrassen he vraag je jezelf dan af, ik prevelde toch zachtjes eventjes "m*therf*cker..." in mijzelf. En later doen ze het nog dunnetjes over met de camera, chapeau, alhoewel jumpscares natuurlijk soms wel wat makkelijk zijn daar bijna iedereen er (onvrijwillig) op reageert. Beklemmend filmpje waar je een poosje niet weet waar het heen gaat, althans, ik niet.
wendyvortex
-
- 5318 berichten
- 7330 stemmen
94 minuten
RW (1 punt)
Puntentotaal: 2
Horror ABC: N - Nature Is Not Nice - Kijk een horrorfilm waarin de karakters een confrontatie moeten overleven met gevaarlijke flora of hongerige (of gewoon boze) fauna.
Nevenklassement ABC: N, W
Waardering: 5*
https://en-images.kinorium.com/movie/1080/72200.jpg?1648735715
Dat is ook al lang geleden. Ik woonde nog thuis toen ik deze voor het laatst zag. Don't worry, vanaf volgende week komen de FTV aan bod. Wel een geweldige rewatch. Veel beter nog dan ik me herinnerde. Veel actie en tempo. Ik waardeerde deze altijd al veel meer dan die toch wat suffe haai van Spielberg. Wat wil je 1 haai of duizenden Piranhas met vlijmscherpe tandjes die zo al het vlees van je botten scheuren. Dacht ik ook! Tip voor de Amazon Prime mensen nog tot eind deze maand gratis beschikbaar. Als je hem nog niet gezien hebt neem deze dan toch nog even mee.
silverspawn
-
- 49 berichten
- 3104 stemmen
cinemanukerke
-
- 2089 berichten
- 1187 stemmen
2. Grave (2016)
99 minuten / FTV 2 punten / Totaal : 4 punten
Soms denk ik met veel weemoed terug aan mijn studententijd. Geen smartphones, internet was nog een duistere uithoek van computernerds in Silicon Valley en de enige zelfrijdende auto vond je in Plopsaland. Wat deden wij dan in onze vrije tijd ? Veel drinken, altijd op zoek gaan naar een scharrel tijdens de fuiven en de muren bekladden met schunnige slogans. Ja, ja die goeie ouwe tijd. Trouwens, veel onschuldiger dan nu op je eentje in je kot op Tik Tok tokkelen. Toch ?
Nadat ik de film Grave heb gezien, is wel één ding niet veranderd. De smerige en vernederende doopcultuur van de dierenarts opleiding. Het had toen, in mijn tijd, reeds de reputatie van een vunzige bedoening en het lijkt nog niet veel veranderd te zijn als ik de film mag geloven.
Grave is een horrorfilm. Grave is intrigerend. Grave is zeer goed. Dierenarts en vegetariër. Dat moet wel verkeerd aflopen. En voor ons hoofdpersonage Justine is er geen weg terug wanneer ze gedwongen wordt rauw vlees te eten tijdens het doopritueel. Tegelijk is dit een rites of passage voor Justine, van onschuldig eerstejaars naar een sexueel ontwakend en verdorie hongerig vrouw. Regisseur Ducornau kon wel meer graven in haar hoofdpersonage (haar ontdekking van kannibalisme wordt toch vrij gemakkelijk aanvaard) maar de scene waarin ze de vinger van haar zus eet, staat wel als een huis. Score inclusief. Ik ga morgen frietdag toch maar eens overslaan.
Grave bezit gelukkig ook drama naar het einde toe waardoor de film meer is dan enkel maar body horror.
Waardering : 3,5*