- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge #2
Horrorfilm Challenge #2
oup
-
- 613 berichten
- 3466 stemmen
03. Bacurau (2019)
Speelduur: 131 min
Land: Brazilië
Regisseurs: Juliano Dornelles (1/1 gezien) & Kleber Mendonça Filho (9/9 gezien)
Bron: Cinemember
FTV (2): totaal punten = 6
Eigen rating: 3,5*
Brazilië is één van de landen waar ik dit jaar extra op focus. Met het zien van Bacurau heb ik de gehele filmografie van regisseur Kleber Mendonça Filho op MovieMeter afgevinkt.
Wát een bijzondere film. Erg lastig om hier een label op te plakken. Het is western, een vleugje sic-fi en, na een kalm begin, ook horror. Zoals te doen gebruikelijk bij Mendonça Filho sijpelt er ook weer de nodige kritiek door op het Braziliaanse politieke systeem. Heerlijk hoe een klein dorpje zich voortreffelijk staande weet te houden tegen een bende doorgeslagen mafketels. Niet iedere scène is raak, maar een royale 3,5 wil ik hier graag aan geven. Dit zal echter niet iedereen zijn of haar cup of tea zijn, dat blijkt ook wel uit de ietwat magere beoordeling van 3,26 op MM (terwijl IMDB beduidend hoger uitkomt met een 7,3). Zeker de eerste 45 minuten is behoorlijk slow.
Acteerwerk is prima en met name genoten van de geschifte droogkloot Udo Kier, die vlak voor zijn overlijden ook nog acte de présence gaf in Mendoca Filho’s Golden Globe winnende O Agente Secreto (2025). Bacurau won in 2019 de Jury Prize in Cannes.
Dentheman
-
- 513 berichten
- 717 stemmen
Oh damn, het gaat hard, we zijn duidelijk van start!
Bij mij is ook de kop eraf. Geen slechte start, ook geen hoogvliegers, maar zeker vermaakt deze ochtend 
Speelduur: 103 minuten
Datum van zien: 25-9-2026
Medium: Netflix
FTV = 2 punten (1 FTV)
Puntentotaal : 2
Waardering: 2,5
Thema: B - Brutalize that body horror = 1 punt
Themaklassement: 1 punt
Review: Oef, lastige om te beoordelen direct, maar vond hem uiteindelijk vrij middelmatig. De transformatie ging geleidelijk en soms wat nasty, alhoewel het vele malen erger kan, wel tof hoe ze het vervormen van zijn zicht en gehoor hebben gedaan. Verder vond ik de film vrij braaf en alhoewel ik de link met de openingsscene denk ik wel zie, vond ik hem nogal out of place, dessalnietemin props voor de mieren daar ik een hekel aan wespen heb. Op de wip tussen voldoende en onvoldoende, omdat ik meer had verwacht, met name van Julia Garner.
https://i.postimg.cc/KjpNFqSP/Wolf-man-2025.webp
Speelduur: 93 minuten
Datum van zien: 25-9-2026
Medium: Netflix
FTV = 2 punten (2 FTVs)
Puntentotaal : 4
Waardering: 3
Thema: H - Haunted as shit = 1 punt
Themaklassement: 2 punten
Review: Deze film haalt veel uit de kast, maar weinig dat we niet al gezien hebben. Voordeel daarvan voor de makers is dat er altijd wel iets tussen zit dat wat spanning opwekt, ook bij mij, zo ook vandaag. Desondanks vond ik het geen hele sterke film, de dialogen waren gekunsteld, het acteerwerk so-so, de beslissingen uitermate irritant (lekker de hele avond naar een feestje als je moeder hulpbehoevend op bed ligt om vervolgens als je thuis komt ook eerst nog doodleuk de keuken in te lopen voor je boven gaat kijken, dan verdien je het natuurlijk ook wel toch...). Waarom je snachts doodleuk met een noisecanceling headphone op zou gaan zitten, terwijl je doodzieke moeder boven ligt en er allerlei freaky shit in escalerend tempo aan je voorbij gaat zou ik in de verste verte niet weten, ik ga al schaduwen in mijn perifere zicht zien als ik een goede creepy podcast luister tijdens het sporten terwijl mijn gezin gewoon thuis is
. Krappe voldoende voor het feit dat ik wel degelijk op sommige momenten vol verwachting een donker gat in keek.
https://i.postimg.cc/sgjhKPt0/Undertone-2025.webp
Weet niet of het vanavond gaat lukken er nog 1 te zien, maar wie weet wat de dag gaat brengen. Vorig jaar zag ik er uiteindelijk 60, maar ik moet wat bewuster met mijn energieverdeling om gaan, dus mijn goal is gewoon die 31 en alles erboven is mooi meegenomen, zolang het maar niet als werk gaat voelen 
oup
-
- 613 berichten
- 3466 stemmen
04. Al Sajeen (2023)
Speelduur: 85 min
Land: Saoedi-Arabië
Regisseur: Mahmoud Kamel (1/2 gezien)
Bron: Amazon Prime
FTV (2): totaal punten = 8
Eigen rating: 2,5*
Voor het briljante verhaal of Oscarwaardige acteerprestaties hoef je deze Saoedische single-location horror niet op te zetten. Maar een horror en überhaupt een film uit Saoedi-Arabië is nog steeds wel een curiosum, nadat de landelijke filmindustrie eigenlijk pas vanaf 2018 echt van de grond is gekomen. Al Sajeen is ook pas mijn tweede uit dit land.
Op basis van de afgrijselijk lelijke poster en een gemiddelde van 4,7 op IMDB was ik een gewaarschuwd mens. Maar ik moet zeggen dat het mij alleszins meeviel. Er zitten wel leuke vondsten in. Al slaat de verveling ook geregeld toe omdat alles zich afspeelt in één huis en je vrijwel constant naar dezelfde hoofden zit te kijken. Aardige poging en gelukkig was het met 80 minuutjes effectieve speelduur ook zo weer klaar.
Al Sajeen is nog 14 dagen te zien op Amazon Prime
Dentheman
-
- 513 berichten
- 717 stemmen
Cregger is bij mij zo'n regisseur geworden sinds weapons waarbij ik de film wil zien vanwege de regisseur, net als Nolan en Tarantino oa. Ik vond het tweede deel in de film ook iets minder, maar het waren bij mij vooral de laatste 5 minuten. Nmi was een beter eind; als de hoofdrolspeler het had overleefd, de zombies/monsters toch in de ruimte wisten te komen, maar het daar ook stopte. Had het aan de kijker gelaten wat er in de ruimte was gebeurd en dan gewoon de aftiteling in beeld . Aan de andere kant denk ik ook, het tweede deel was meer actie doordat er meer geinfecteerde waren dan in het begin omdat het virus nog niet verder verspreid was, waardoor het sowieso meer actie zal zijn dan horror. Qua speelduur vond ik 'm perfect, weinig gelul in het begin, korte intro en gaan. ook halverwege in het ziekenhuis als hij op de grond zit duurde precies lang genoeg, volgens z'n telefoon ook maar een minuut. Maar mogelijk ga ik me bij een volgende kijkbeurt wat ergeren aan de humor, een biosbezoek is toch wat anders dan thuis achter de tv, je gaat wat meer mee met het publiek.
Ik lees nog weleens achteraf over films op oa imdb, zag een filmpje waarin Creggers aangaf dat sommige scenes voor Austin Abrams ook tegelijkertijd een auditie waren voor Resident.
Tartarus
-
- 382 berichten
- 3792 stemmen
108 min
ftv= 2 pnt
puntentotaal= 8
Horror ABC= S
nevenkl= 3 punten
3,5*
Franse film waarin een politieagent naar een dorpje komt om daar de verdwijning van meerdere kinderen te onderzoeken. Ondertussen is de politie daar bezig met een vreemde moord op te lossen. Tijdens het onderzoek komt al snel het verhaal over 'the soul eater' naar boven, een legende over een mysterieus wezen dat zielen eet.
Leuk verhaal dat meer weg heeft van een detective thriller dan echt een horror, alhoewel die grens natuurlijk dun is. Van beide regisseurs had ik toch iets meer verwacht, het niveau van bv À l'Intérieur (2007) of Livide (2011) wordt niet gehaald.
77ships
-
- 681 berichten
- 45 stemmen
82 min. / Italië
FTV (2 punten)
H - Haunted As Shit (1 punt) (Klaar : BEHK)
Puntentotaal: 9 + 2 + 1 = 12
Paganini Horror is in elkaar geflanst voor geen geld. Het is gemaakt met het idee dat Klaus Kinski’s Paganini een groot succes ging worden en dat het op dat succes kon meeliften. Die film bleek dus afschuwelijk en een totale flop. De associaties met Dario Argento en co. die mede het plot verzorgden, zorgen ervoor dat de film totaal onlogisch is.
De slechte rockmuziek, absurde video met een cliché duivel pak en outfits werken nog tot een bepaalde hoogte. De masker is ook leuk. Gore vervangen door incoherente bovennatuurlijke dingen wegens budgetproblemen werkt natuurlijk niet. Het verhaal dat op niets slaat, de muren waarop wiskundige vergelijkingen staan en dat ene goedkoper elektriciteit special effect dat men blijft gebruiken is wel iets. Pogingen om science fiction te introduceren zijn ook iets.
Zelfs aan grote Italiaanse horror fans zou ik dit niet direct aanraden.
77ships
-
- 681 berichten
- 45 stemmen
5. Daughters of Eve / Peeping (1985)
125 min. / Filipijnen
FTV (2 punten)
D - Don’t Have Sex (1 punt) (Klaar : BDEHK)
Puntentotaal: 12 + 2 + 1 = 15
https://images.kinorium.com/movie/shot/233773/w1500_493467.jpg
Een minuscuul dorpje op een exotisch eiland. De priester verlaat het dorp, de seksueel gefrustreerde Tonya neemt zijn rol om een anti-manen en anti-seks boodschap op te zetten. Haar zuster keert ook terug na haar verbanning met haar witte vriendje. Beiden zijn aangetrokken tot Simon, de lokale buffel slachter. Seks, geweld en seksueel geweld domineren deze film naast religieus geweld. “Peeping” is een extreme film, te lang maar ook soms verrassend duisterder en extremer dan verwacht. Dit zoekt zeker de extremere kanten op al binnen sexploitation. De landschappen en shots zijn ook soms onverwacht mooi, de seksscène waar zij rechtstaan naast een buffel is iets. Dit is te veel van alles maar fascineert ook vaak, het einde gaat nog verder de duisternis in op een passende manier. Het echte seksueel geweld dat aan te pas kwam bij het opnemen van deze film geeft het een beetje vieze bijsmaak. De Soundtrack is haast Berlin School electronica inspireert.
stef89
-
- 154 berichten
- 1678 stemmen
110 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 4 punten
Bron: Netflix
Eigen score: 2,5
Number23
-
- 8686 berichten
- 5843 stemmen
Natuurlijk loop ik alweer anderhalve pagina achter met registraties lezen, maar het is verdomme zo'n drukke week sociaal gezien. Dit weekend gaat het nog niet gebeuren en dat vind ik kwalijk.
Ook ben ik op het moment hoteldebotel op een meisje dus daar gaat ook veel aandacht en kopzorgen naartoe.
Tartarus
-
- 382 berichten
- 3792 stemmen
83 minuten
ftv= 2 pnt
punttotaal= 10
Horror ABC= letter o
nevenklassement= 4 punten
3*
Horrorfilm uit Nieuw-Zeeland over 2 soldaten op een missie. Zij horen in een bunker het gegil van een vrouw en besluiten naar binnen te gaan. Daar ontdekken ze dat niet alles is wat het lijkt.
De film krijgt een vrij lage score hier op MM, maar ik heb me er prima mee vermaakt. Het verhaal is wel wat voorspelbaar en menig cliché wordt er bij gesleept, maar toch bleef de film spannend en duurde het kort genoeg om de aandacht erbij te houden.