Piranha (1978)

Horror / Komedie

geregisseerd door Joe Dante
met Bradford Dillman, Heather Menzies en Barbara Steele

Wanneer twee wandelaars op mysterieuze wijze verdwijnen in de heuvels bij een meren-gebied, begint prive-detective Maggie McKeown (Heather Menzies) een onderzoek. Samen met de verbitterde streekbewoner Paul Grogan (Bradford Dillman), doet ze een huiveringwekkende ontdekking...

avatar van Filmkriebel
genres, sub-genres, sub-sub-genres... je kan zo oneindig in vakjes gaan indelen. Dan zijn ze ook nog "ecologisch drama" vergeten

avatar van mikey
Maar goed, het houdt op wanneer je stelt dat dit een ' volbloed horror' is.
Het is min/meer ook een eco drama.. when nature fights back etc..

avatar van SnakeDoc
Positief verrast. Piranha staat gewoon voor mooie dames, mooie borsten, veel bloed en slechte grappen. Niet meer, niet minder. Wil je een goed verhaal, dan ben je hier niet aan het juiste adres. Maar dat geeft niet ... af en toe is het kijken van dit type films een heerlijke ervaring.
Piranha, en dan met name deze versie uit 78, stond al lang op mijn verlanglijstje. Via het internet eindelijk aan kunnen komen, en nu dus gezien.

Ben nooit geen groot fan geweest van Jaws, daar ik deze film eigenlijk wel geniaal vond. Lekker fout, maar wel ontzettend spannend, met een paar ontzettend vermakelijke scenes. Voor een film uit 78 vind ik dit er ook prima uit zien. Daarbij is de poster ook nog eens geweldig!

Piranha heeft mij verrast, en wint het wat mij betreft nipt van Jaws.

Enige echte min puntje was dat monstertje op het kantoor/laboratorium van de man die het afgesloten piranha terrein beheerde.
Verder verstand op nul, en lekker genieten!

avatar van BlueJudaskiss
Volledig eens met bovenstaand bericht, ook wat betreft Jaws.

Ik heb 'm via YouTube gezien - voor mij nog altijd een foute manier, maar soms kan je niet anders - en ik vond 'm toch spannend. Het tempo lag een stuk lager, maar met een regelmaat vallen er toch een aantal doden en de finale met de kinderen is uitstekend. Knap ook, de goedkope maar zeer effectieve special effects.

avatar van SnakeDoc
Is deze Piranha variant volledig out of print?

avatar van FillumGek
Ik had hem eigenlijk slechter verwacht, maar hij is me erg meegevallen. Ik wil de film niet eens afrekenen op de special effects of het verhaal, maar het is vooral de oninteressante Corgan die regelmatig de vaart eruit haalde.

Want Piranha kent een lekker sfeertje. Kamperende tieners, wat tietjes hier en daar en natuurlijk een enorme tros zwemmende menseneters. De manier waarop de beesten aan de slachtoffers vreten is helemaal niet slecht gedaan. Ze maken een bevreemdend geluid, het bloed is in overvloed en de vissen op zich zien er realistisch uit, wat ook komt door de chaotische manier van filmen. Wonden zijn acceptabel en de carnage bij de tieners is om van te genieten.

De humor vond ik tegenvallen, maar wat vooral jammer is is dat elke scene zonder de vissen een best saaie was. Maar een soort gevoel heb ik ook bij Jaws, die ik overigens heel lang geleden gezien heb. Verder een horrorfilmpje die goed in de cultverzameling past.

ipman-99
"The piranhas... What about the goddamn piranhas? They're eating the guests, sir. " ... " !!!

Fantastische beestjes Horrorfilm !!! Vorig jaar in de zesde maand had ik ook al de "Piranha" films
onderworpen aan dat zalige woord ... ; Heropfrissing !
Ik kan maar niet genoeg krijgen van deze soort films ..., de juiste ingrediënten zijn aanwezig om er een heerlijke
beestjes griezelfilm van te maken !
Een heerlijke cocktail van bloed, spanning, naakt en natuurlijk die heerlijke creatures van "Piranha's" !
Voor een griezelfilm van 1978 zijn de effecten dik in orde voor wat mezelf betreft ..., maar ja wie ben ik hé ?!

avatar van mnrk
People eat fish, Grogan. Fish don't eat people.

Blijft nog steeds een leuke film van Joe Dante...

Ook al is de film wat gedateerd, toch blijft het verhaal in orde en wordt het ook nog eens allemaal prima gebracht waardoor deze film de juiste sfeer mee krijgt...

Bradford Dillman en Heather Menzies vormen een prima duo in deze film...

En de score van de film paste ook bij deze film (klassieker)...
Pino Donaggio - Piranha (1978) - MusicMeter.nl

avatar van FILM!BOY!
Eng? Nee. Verhaal? Mwah. Het is een vrij voorspelbaar verhaal. De piranha's waren ontzettend nep. Dat dat aan de leeftijd en de filmtechnieken van toen ligt... Nee. In de moderne films van Piranha zijn de piranha's ook ontzettend nep. Leuk voor een keer, maar ik zit niet te popelen om het tweede deel te kijken. Voldoende voor nu, maar ik denk dat ik de film behoorlijk saai ga vinden als ik hem nog een keer bekijk.

avatar van alexspyforever
Nooit echt fan geweest van films als Jaws of andere films met roofvissen waarin mensen met regelmaat van de klok worden verorberd. Piranha is op dat vlak wel een uitzondering. Het heeft ongetwijfeld veel met nostalgie te maken, want de film is erg gedateerd en het verhaal niet bijster sterk. Toch ademt de film een leuke sfeer uit. Heather Menzies vind ik toch nog steeds leuk om naar te kijken.

avatar van John Milton
Grappig, ik vind Jaws meesterlijk en dit is voor mijn gewoon een leuk zesje.

avatar van mikey
Grappig, ik vind Jaws meesterlijk en dit een kleine negen. (voor mij)

John Milton schreef:
Grappig, ik vind Jaws meesterlijk en dit is voor mijn gewoon een leuk zesje.

Ik heb dan ook heel weinig "Jaws" gezien

mikey schreef:
Grappig, ik vind Jaws meesterlijk en dit een kleine negen. (voor mij)

Wow Mikey. Das geen small potatoes man. T'is voor mij lang geleden, maar ik neem aan dat je Jaws om andere reden goed vindt dan deze?

alexspyforever schreef:

Ik heb dan ook heel weinig "Jaws" gezien

Maar ik neem aan dat je Jaws wel gezien hebt als je stelt dat je 'Nooit echt fan (bent) geweest van films als Jaws of andere films met roofvissen'?

Ik vind overigens dat je de film tekort doet met het label 'film met roofvissen waarin mensen met regelmaat van de klok worden verorberd'. Niet omdat het onwaar is (al ligt de death toll in Jaws niet bijzonder hoog), maar vooral omdat dan alle andere wél goede aspecten worden gebagatelliseerd. De onderhuidse spanning, de soundtrack van Williams, de plaats van Jaws in de filmgeschiedenis als begin van het blockbuster tijdperk. Maar uiteraard hoef je hem niet goed te vinden

John Milton schreef:

Ja, dat ik niet eens weet hoeveel kills er zijn zegt toch al genoeg hoe weinig ik van die films heb gezien. Ik weet zelfs niet eens meer welke film ik van Jaws heb gezien, en dan wellicht niet volledig. Ik was toen nog op de basisschool en de films waren popuair (jaren '80) maar ik vond er niet veel aan. Waarom piranha films (nogal wat gezien met mijn zussen vroeger waarvan ik me de titels in de verste verten niet meer kan herinneren) me dan wel aanspraken. Ik denk vooral het feit dat ze steeds in groep gingen en het pijnlijker was en meer afzien voor de slachtoffers. Bij Jaws was het precies meer hap-slik-weg. Maar nogmaals veel te weinig Jaws gezien om een correct oordeel te vellen.

alexspyforever schreef:

Alex je hoeft maar één Jaws te zien

dat is Jaws. The rest is just... mweh. or worse.

En ik zeg altijd, alles wat je gezien hebt voor je 20e en niet kon waarderen moet in (principe in) aanmerking komen voor een herkansing!

Zie hier: die film drijft sommigen zelfs tot heuse kunstwerken. Oh wacht, dat ben ik zelf. En oh hee, ik ben schrikbarend ongetalenteerd

Alex je hoeft maar één Jaws te zien

dat is Jaws. The rest is just... mweh. or worse.

Tis goe jongen, je hebt me overtuigd Ik wil Jaws een herkansing geven. Of misschien wel een eerste kans geven, want heel waarschijnlijk was het een van de vervolgfilms die ik deels heb gezien. Ik zet em op de wishlist!

avatar van John Milton
Yes! My good deed for the day!

Now hope you won't dislike it to bits

John Milton schreef:
The rest is just... mweh. or worse.

Mwah de ietwat anarchistiche verhaaltjes van john sayles icm de snelle grappige regie van joe dante, of anders alligator door lewis tegue met mikey gazzo en foster zijn het wel waard. Geen meesterwerken als jaws en ja het is cheesy. Maar gewoon erg grappig en enerverend gemaakt, leuke storytelling.

mikey schreef:

ik bedoelde de Jaws sequels, mikey

Oh ja excuus

no worries mate.

eeh, ik vind Lake Placid leuk! Talk about guilty pleasures!

avatar van mikey
Die is ook leuk van good ol steve miner. Was ik vroegah fan van. Zijn ouvre

avatar van alexspyforever
Een van die films die passend zijn om te bekijken tijdens de zomer is wel deze. Al doet Jaws me bitter weinig, ik ben blij dat ie bestaat anders was Piranha er wellicht niet geweest. Ok de piranha's zien er niet meteen geweldig uit, maar dat geeft niet. De dreiging is er wel degelijk en iedere keer dat de beestjes in actie komen zorgt het voor spanning, paniek, bloed... Wat mij betreft komt het toch realistisch over moest zo een situatie zich voordoen. Na deze toch al een stuk of 5 keer (of misschien meer) te hebben gezien, merk ik ook een aantal leuke nieuwigheden op. Zo heb ik nu eindelijk gemerkt dat Barbara Steele een kleine maar zeker niet onbelangrijke rol in speelt. Een van de politiemannen was trouwens aan het kijken naar een horror sci-fi uit de jaren '50 "The Monster that Challenged the World"

toch wel een leuke klassieker.nu een tijdje geleden voor het laats gezien.word weer eens tijd.maar hij blijft leuk.heb hem ook zeker in mijn verzameling.

avatar van ChrisM
Schitterende kwaliteit blu ray van het franse Carlotta Films !

avatar van de grunt
mikey kan ik deze blind kopen als cultliefhebber?

avatar van mikey
de grunt Zou ik niet doen nee. Maar wel als je van Roger Corman achtige B-flicks houdt, dan is het een meesterwerk. Gek gevoel voor pacing. Soms melig.

avatar van Ajax&Litmanen1
Eigenlijk wil ik vooral deel 2 The Spawning zien, omdat dat de enige film van mijn favoriete regisseur James Cameron is die ik nog niet heb gezien. Maar dan pak ik deel 1 ook mooi even mee, wat niet eens een verkeerde keuze is want ik heb me best vermaakt met deze kloon / parodie op Jaws. Dat de makers dit met een knipoog hebben gemaakt zie je wel af aan bijvoorbeeld de scene dat iemand op een arcadekast een spelletje van Jaws speelt. De film is verder niet ontzettend grappig, maar nog best onderhoudend met een kolonie moordende piranha's die flink wat slachtoffers maken. Jammer genoeg was er vermoedelijk weinig budget, want je ziet wel heel weinig in beeld. Vooral veel rood water en spartelende benen, waarna de piranha's die overigens een raar geluid maken tekeer gaan. Wat dat betreft is Piranha 3D (2010) tig keer geslaagder als horror-komedie over deze visjes. Maar het zou niet echt een eerlijke vergelijking zijn natuurlijk. Met anderhalf uur duurt deze film gelukkig niet te lang en is het absoluut wel een voldoende waard.