Piranha Part Two: The Spawning (1981)

Alternatieve titels: Piranha II: Flying Killers | The Spawning | Piranha II: The Spawning

Verenigde Staten / Italië / Nederland
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door James Cameron
met Tricia O'Neil, Steve Marachuk en Lance Henriksen

Een schip van het Amerikaans leger zinkt vlakbij een eiland. Het blijkt dat er aan boord van het schip genetisch gemanipuleerde piranha's zijn. Anne Kimbrough komt hier achter omdat ze de dood van haar zoon heeft onderzocht, ze wil alarm slaan maar een hotelmanager is het daarmee niet eens.

avatar van FillumGek
De verwachtingen waren zo enorm laag dat hij eigenlijk best is mee gevallen. Opnieuw op de proppen komen met Piranha's was niet interessant dus werden er een paar vleugels aangeplakt. Ik hou wel van die corny experimenten in horrorfilms, al is de uitwerking inderdaad matig. Het is een wonder dat de touwtjes niet in de knoop raakten.

Het vakantieoord is in elk geval weer een leuke locatie om af en toe een tiet te showen, en ieder stukje tiet is mooi meegenomen als je weet dat de kans dat er verder niet veel te zien valt behoorlijk groot is. Want de piranha's komen niet veel in beeld, pas tegen het einde. Het design is niet spectaculair, evenals de geluidjes en bewegingen die ze maken, maar de make-up op de slachtoffers was relatief goed te noemen.

De cast was voldoende, met een sympathieke O'Neil en Lance Henriksen ( met ck in de openingscredits...hm). Het einde is verre van creatief, dat is waarschijnlijk het eerste wat bedacht wordt bij een dergelijke film. Hoe vernietig je een killer animal die onsterfelijk lijkt? Met een explosie natuurlijk!

een leuk vervolg,wel ietsjes minder in mijn ogen maar nog steeds vermakelijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik heb deze film alleen maar gekeken omdat deze van mijn favoriete regisseur James Cameron af komt en deze om die reden nog op mijn kijklijstje stond. Daarmee kom ik ook meteen bij het meest bizarre van de film aan; dat deze troep echt door de legende achter titels als The Terminator, Titanic en Avatar is gemaakt. The Spawning is namelijk écht heel erg slecht, niet eens vermakelijk als cult of pulp, maar het is gewoon echt bagger. Helemaal als je deze vergelijkt met de voorganger uit 1978. Die Piranha film was nog enigszins grappig en vooral bloederig. In deze Spawning gebeurt gewoon helemaal niks en daarbij zijn de vliegende piranha's zowel visueel als in uitwerking afschuwelijk lelijk. Het levert geen enkele vermakelijke scene op. Nee, wat ik bij Piranha 1 al plaatste; voor een echt vermakelijke piranha film moet je gewoon lekker Piranha 3D (2010) kijken.

Sterker, ik keek eens na een tijdje hoever de film was en toen zat er al een uur op, zonder dat er überhaupt iets noemenswaardig was gebeurd. Slechts de onderwaterbeelden en de mooie topless voorgevel van de dame die in het begin van de film op de boot ligt zijn nog een beetje leuk. Nouja, het valt Cameron te vergeven door al het briljante wat hij nadien maakte. Wel totaal krankzinnig dat hij slechts 3 jaar na deze rotzooi de legendarische eerste Terminator film afleverde. Toch knap dat hij dat voor elkaar heeft gekregen als je dit ziet.

Het is geen topper, maar hij kijkt wel redelijk weg. Tja, vliegende piranha's in de zee....

Waarom is deze film een flop. Hij is een goede regisseur.
Vergeleken met zijn resterende gemaakte films.

avatar van Basto
Justice4All schreef:
Waarom is deze film een flop. Hij is een goede regisseur.
Vergeleken met zijn resterende gemaakte films.

Hij heeft niet de eindmontage migen doen. Maar aan de andere kant, Kubrick eerste film is ook erg zwak.

avatar van Roger Thornhill
Ik heb deze film indertijd gezien toen ik nog geen flauw idee had wie James Cameron was, ergens begin jaren 80 toen ik de schappen met horrorfilms van de lokale videotheek afstruinde op zoek naar die éne B-film die van stiekeme A-klasse zou blijken te zijn. Helaas was Piranha 2 : flying killers (zoals hij toen heette) niet die film. Bij herziening 35 jaar later is de regisseur een tikje beroemder geworden, maar de film niet veel beter, want nog steeds zit hij propvol stompzinnige humor (gelukkig slechts vooral in het eerste halfuur), opgeföhnde eighties-kapsels, overbodig bloot, "softe" beeldkwaliteit, talloze dramatische soap-achtige close-ups, en special effects die niet zozeer slecht alswel feitelijk totaal afwezig zijn.
        Toch is niet alles aan deze film slecht. Hoofdrolspeelster Tricia O'Neil speelt best aardig, Steve Marachuk en Lance Henriksen staan haar capabel terzijde, de muziek van Stelvio Cipriani is sterk, de opnames van zowel boven, op als onder water zijn fraai, en de scènes waarin Anne en Tyler door het wrak zwemmen terwijl de piranha's ze aan de andere kant van de wand gezelschap houden is nog altijd spannend (en ik had eigenlijk ook niet verwacht dat Tyler tussen hun tanden zou eindigen). Dus, ach, er zijn wel slechtere "horror"films gemaakt in die tijd. (Toegegeven, niet veel, en ook niet veel slechter.) Een curiosum.