ad

Mystery / Sciencefiction | 99 minuten

Genre: Mystery / Sciencefiction

Alternatieve titel: Grand Tour: Disaster in Time

Geregisseerd door: David Twohy

Met onder meer: Jeff Daniels, Ariana Richards en Emilia Crow

Releasedatum: 9 mei 1992

Over Timescape

Ben Wilson en zijn kleine dochter beginnen een hotel. Het hotel is nog lang niet klaar als op een dag een vrouw komt, met de mededeling dat zij en haar groep vreemde personen, onmiddellijk voor drie dagen onderdak nodig hebben. De vader gaat hier toch op in en hoort dat de gasten tijdreizigers zijn.

imageimageimage

avatar van Flipman

Flipman

Hé, verrek! Da's met die Lex uit Jurassic Park!

avatar van newG

newG

• 2049 stemmen

GE-WEL-DI-GE film

Een sterk voorbeeld van hoe je met weinig veel kunt maken.

Leuke personages, goed acteren, sterk (en misschien wel voorspelbaar verhaal) dat af en toe toch weet te verassen.

Ook wel grappig hoe hij tegen zichzelf zegt: "stop met nadenken want er is geen tijd voor"

Ben de dvd tegengekomen in Bart Smith in Leuven (België) in een actie: 5 voor 5€

De andere 4 winnaars zijn:

Best Best (2000)

Caveman's Valentine Caveman's Valentine, The (2001)

Direct Action Direct Action (2004)

Inferno Inferno (1999)

Deze is die 5€ al op zijn 1tje waart, dus laat die bakken met onbekende titels je niet ontmoedigen

avatar van Baggerman

Baggerman

Wel aardig. Het gegeven van de ramptoeristen en antropologen uit de toekomst vond ik heel aardig gevonden.

Zoals bij elk verhaal over tijdreizen kraakt ook dit script af en toe filosofisch uit zijn voegen. Men maakte zich er wel erg makkelijk vanaf toen er ineens twee Jeffen Daniels waren. Wat te doen met de tweede? Dan komt er ineens maar iemand uit de toekomst die zegt: "ik neem je terug naar je eigen timescape, d.w.z. morgen!"

Maar ja, we moeten maar niet tè kritisch zijn, deze film is zeker vermakelijk.

avatar van Wouter

Wouter

newG schreef:

GE-WEL-DI-GE film

Wat ben je dan karig met je stemmen....

avatar van Skrean

Skrean

Is inderdaad een voorbeeld van een goede film met weinig middelelen maken. Wat mij opviel is dat de tijdreizigers tegen het einde van de film costuums dragen die me deed denken aan de costuums die ze in pitch black en the chronicles droegen. Wat deze film voor Twohy was was waarschijnlijk als el mariachi voor Rodriguez. Een goede film maken en daarna een groter budget krijgen voor een 'betere' .

Al met al vermakelijk, deed me ook een beetje aan fire in the sky denken. Het zal wel het low budget geörienteerde verhaal zijn. Althans de fx die gebruikt waren, waren wel een beetje kazig. Maar mag de pret niet drukken.

planet_of_death

Heb m gezien. Ik vond het een leuke, orginele film maar niet meer dan dat.

avatar van aburex

aburex

Best leuke film voor zijn prijs: gekocht voor 1€ bij Blokker (5 films voor 5€) en ik vond die zijn prijs meer dan waard

Haha ik ook!

avatar van Wonderbra

Wonderbra

Best een aardig filmpje gezien het budget. verhaal was goed gevonden. Acteerwerk had links en rechts wel wat beter gekund, maar slecht was het zeker niet. Jammer van de mega spoiler voor op het hoesje.(They came to watch his world be destroyed) Nam nogal een flink deel van het mystery weg aan het begin van de film, zeg maar gerust alle mystery. Maar al met al een leuk tussendoortje.

avatar van Norma

Norma

Leuk filmpje met die kneuterige sfeer die zo typisch is voor films uit die tijd. Of het is mijn nostalgisch gekleurde kijk er op, kan ook.

Nadeel is wel dat het nu achteraf wat lastig in te schatten is of het destijds allemaal echt spannend bedoeld was (wat het dus niet is) of gewoon zoals het nu overkomt: als een vermakelijk fantasy-verhaaltje in een onderhoudende mix van een snufje science-fiction en een scheutje drama.

avatar van Woeke

Woeke

Net gezien. Erg leuke film voor de 2 euro die ik er voor betaald heb.

Mooi verhaal en hij verveelde geen moment.

Ook bij Blokker gekocht?

avatar van eavymetal

eavymetal

newG schreef:

GE-WEL-DI-GE film

Een sterk voorbeeld van hoe je met weinig veel kunt maken.

De andere 4 winnaars zijn:

Best Best (2000)

Caveman's Valentine Caveman's Valentine, The (2001)

Direct Action Direct Action (2004)

Inferno Inferno (1999)

Het gaat hier duidelijk om een film die niet al te veel mocht kosten, maar ondanks dat vind ook ik de film best wel aardig. Het verhaal is wel een beetje voorspelbaar, maar dat neem je door het goed doordachte verhaal en de goede acteerprestaties al snel op de koop toe.

Het is alleen wel jammer dat de filmmuziek naar mijn mening soms niet helemaal op het verhaal aansluit.

avatar van Leviwosc

Leviwosc

De film heeft mij positief verrast. Ergens had ik al het idee dat het ramptoeristen uit de toekomst zouden zijn. Maar toch nam dat weinig weg van de ervaring.

Het hele idee van tijdreizen is erg leuk en laten we eerlijk zijn als jij de mogelijkheid zou krijgen om naar een tijd af te reizen zou je waarschijnlijk ook kiezen voor grootse gebeurtenissen of rampen. Grote kans dat ik op 11 september 2001 in New York City zou zijn op een plek met een goed uitzicht op de Twin Towers.

De zogenaamde 'besmetting' van de tijd waarover men sprak is inderdaad vrij gemakkelijk afgehandeld, iets té gemakkelijk wellicht. Want wanneer je oorzaak en gevolg door elkaar gaat halen, ontstaan er twee tijdlijnen, maar één van de tijdlijnen moet stoppen of weer samensmelten met de anderen, zodat het dus een soort van bypass vormt.

Enfin, erg leuk om over te denken.

3,5 ster!

avatar van RuudC

RuudC

Echt bijzonder of goed wordt het niet met Timescape, maar met een handvol leuke, originele ideeën is het een charmant filmpje geworden. Jeff Daniels zet een leuke rol neer, maar dat mag ook wel gezegd worden van zijn tegenspelers. Behalve charmant is Timescape wat vaag. Letterlijk en figuurlijk, want het beeldkwaliteit is niet bepaald top op de dvd. Stiekem komt het de sfeer nog wel ten goede.

De sciencefiction liefhebber zal hier visueel geen plezier aan beleven. Inhoudelijk is het dat wel. Ik denk dat de lijn best doorgetrokken kan worden naar de grotere schrijvers van halverwege de twintigste eeuw. Er zitten wel mooie contrasten in de film, aangezien je aan de ene kant de hoofdpersoon hebt die nog trauma’s heeft vanwege een ongeluk in zijn leven dat hem zijn vrouw gekost heeft, maar wel mensen tegenkomt uit de toekomst die op vakantie zijn in onze tijd waarbij ze natuurrampen komen bekijken. Het wordt leuk betrokken bij een tweede drama van de hoofdpersoon. De ontknoping is best goed. Zeker met het toepassen als een meesterwerk als Für Elise. Goed debuut van een prima regisseur.

avatar van sofripa

sofripa

Vooropgesteld dat het verhaal best origineel is en dat het leuk is een jonge Jeff Daniels te zien is dat toch wel een erg gedateerd schouwspel. Aan alles is te zien dat er geen budget is. Sommige films vragen om een remake en ik denk dat dit wel een geschikte kandidaat is. Tis me nu gewoon een beetje te lafjes. 2,5 sterren

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

"There is a purpose to time, you know. Keeps everything from happening all at once." Low-budget misschien, maar ik vond de ramp, de geruïneerde hoofdstraat en de dubbele Ben er toch echt niet slecht uitzien, misschien niet zo hi-fi als tegenwoordig maar absoluut niet storend. Leuk en goed uitgewerkt plot, uitstekende hoofdrol, aardig spel van de gasten, tot het einde geboeid gekeken, en als zodanig een stuk leuker dan vele veel modernere films met veel hogere budgetten. Grappig gebruik van Für Elise, en het dochtertje bleek ik nog te kennen als de pogoënde Mindy in het eerste deel van Tremors.