ad
  • 8.090.945 stemmen

Piranha Part Two: The Spawning (1981)

Horror / Sciencefiction | 94 minuten

Genre: Horror / Sciencefiction

Alternatieve titels: Piranha II: Flying Killers / The Spawning / Piranha II: The Spawning

Oorsprong: Verenigde Staten / Italië / Nederland

Geregisseerd door: James Cameron

Met onder meer: Tricia O'Neil, Steve Marachuk en Lance Henriksen

Oorspronkelijke titel: Piranha II: The Spawning

Releasedatum: 14 augustus 1982

Over Piranha Part Two: The Spawning

"It started as a vacation..."

Een schip van het Amerikaans leger zinkt vlakbij een eiland. Het blijkt dat er aan boord van het schip genetisch gemanipuleerde piranha's zijn. Anne Kimbrough komt hier achter omdat ze de dood van haar zoon heeft onderzocht, ze wil alarm slaan maar een hotelmanager is het daarmee niet eens.

image

Allison Dumont

Mal the Cook

avatar van FillumGek

FillumGek

De verwachtingen waren zo enorm laag dat hij eigenlijk best is mee gevallen. Opnieuw op de proppen komen met Piranha's was niet interessant dus werden er een paar vleugels aangeplakt. Ik hou wel van die corny experimenten in horrorfilms, al is de uitwerking inderdaad matig. Het is een wonder dat de touwtjes niet in de knoop raakten.

Het vakantieoord is in elk geval weer een leuke locatie om af en toe een tiet te showen, en ieder stukje tiet is mooi meegenomen als je weet dat de kans dat er verder niet veel te zien valt behoorlijk groot is. Want de piranha's komen niet veel in beeld, pas tegen het einde. Het design is niet spectaculair, evenals de geluidjes en bewegingen die ze maken, maar de make-up op de slachtoffers was relatief goed te noemen.

De cast was voldoende, met een sympathieke O'Neil en Lance Henriksen ( met ck in de openingscredits...hm). Het einde is verre van creatief, dat is waarschijnlijk het eerste wat bedacht wordt bij een dergelijke film. Hoe vernietig je een killer animal die onsterfelijk lijkt? Met een explosie natuurlijk!

avatar van Supernatural

Supernatural

een leuk vervolg,wel ietsjes minder in mijn ogen maar nog steeds vermakelijk.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ik heb deze film alleen maar gekeken omdat deze van mijn favoriete regisseur James Cameron af komt en deze om die reden nog op mijn kijklijstje stond. Daarmee kom ik ook meteen bij het meest bizarre van de film aan; dat deze troep echt door de legende achter titels als The Terminator, Titanic en Avatar is gemaakt. The Spawning is namelijk écht heel erg slecht, niet eens vermakelijk als cult of pulp, maar het is gewoon echt bagger. Helemaal als je deze vergelijkt met de voorganger uit 1978. Die Piranha film was nog enigszins grappig en vooral bloederig. In deze Spawning gebeurt gewoon helemaal niks en daarbij zijn de vliegende piranha's zowel visueel als in uitwerking afschuwelijk lelijk. Het levert geen enkele vermakelijke scene op. Nee, wat ik bij Piranha 1 al plaatste; voor een echt vermakelijke piranha film moet je gewoon lekker Piranha 3D (2010) kijken.

Sterker, ik keek eens na een tijdje hoever de film was en toen zat er al een uur op, zonder dat er überhaupt iets noemenswaardig was gebeurd. Slechts de onderwaterbeelden en de mooie topless voorgevel van de dame die in het begin van de film op de boot ligt zijn nog een beetje leuk. Nouja, het valt Cameron te vergeven door al het briljante wat hij nadien maakte. Wel totaal krankzinnig dat hij slechts 3 jaar na deze rotzooi de legendarische eerste Terminator film afleverde. Toch knap dat hij dat voor elkaar heeft gekregen als je dit ziet.

avatar van shrink

shrink

Het is geen topper, maar hij kijkt wel redelijk weg. Tja, vliegende piranha's in de zee....

avatar van Justice4All

Justice4All

Waarom is deze film een flop. Hij is een goede regisseur.

Vergeleken met zijn resterende gemaakte films.

avatar van Basto

Basto

Justice4All schreef:

Waarom is deze film een flop. Hij is een goede regisseur.

Vergeleken met zijn resterende gemaakte films.

Hij heeft niet de eindmontage migen doen. Maar aan de andere kant, Kubrick eerste film is ook erg zwak.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Ik heb deze film indertijd gezien toen ik nog geen flauw idee had wie James Cameron was, ergens begin jaren 80 toen ik de schappen met horrorfilms van de lokale videotheek afstruinde op zoek naar die éne B-film die van stiekeme A-klasse zou blijken te zijn. Helaas was Piranha 2 : flying killers (zoals hij toen heette) niet die film. Bij herziening 35 jaar later is de regisseur een tikje beroemder geworden, maar de film niet veel beter, want nog steeds zit hij propvol stompzinnige humor (gelukkig slechts vooral in het eerste halfuur), opgeföhnde eighties-kapsels, overbodig bloot, "softe" beeldkwaliteit, talloze dramatische soap-achtige close-ups, en special effects die niet zozeer slecht alswel feitelijk totaal afwezig zijn.

Toch is niet alles aan deze film slecht. Hoofdrolspeelster Tricia O'Neil speelt best aardig, Steve Marachuk en Lance Henriksen staan haar capabel terzijde, de muziek van Stelvio Cipriani is sterk, de opnames van zowel boven, op als onder water zijn fraai, en de scènes waarin Anne en Tyler door het wrak zwemmen terwijl de piranha's ze aan de andere kant van de wand gezelschap houden is nog altijd spannend (en ik had eigenlijk ook niet verwacht dat Tyler tussen hun tanden zou eindigen). Dus, ach, er zijn wel slechtere "horror"films gemaakt in die tijd. (Toegegeven, niet veel, en ook niet veel slechter.) Een curiosum.

avatar van Basto

Basto

Ik ben een van de gelukkigen die het debuut van Cameron in de bioscoop heeft gezien. Toen als 14 jarige vond ik het een fijne horrorfilm. En dat kan ik goed begrijpen. Het is ook een vlot en geinig filmpje met lekkere horror en gore.

Tegenwoordig is het vooral de debuut van Cameron. Het debuut waar hij, net als regisseurs als Kubrick en Fincher z’n handen vanaf getrokken heeft. Toch wel ten onrechte want het heeft een hele berg typische Cameron elementen: een sterke vrouw, een schuldige en corrupte overheid, onderwaterscenes, een ex en opoffering. Het is in veel opzichten dus juist een typische Cameron’s debuutfilm. Ook Lance Hendrksen zit er al een. En ok het is vaak cheesy, maar zo waren de jaren 80 nu eenmaal. En uiteindelijk is het gewoon prima vermaak! We want the fish!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

De nacht van de vliegende piranha's

Ook toevallig gisteren bekeken. Bizar vooral als je voor ogen houdt dat James Cameron dit heeft geregisseerd. Zelf vergat hij liever ook deze misstap want ik las dat hij altijd naar Terminator refereert als zijn eerste film. De werkelijkheid is vooral dat deze B-film troep door een Italiaanse crew in elkaar werd gestoken met erg weinig budget. De special effects zien er ook niks uit en ziet eruit als prutswerk, met piranha's die je in enkele scènes aan touwtjes ziet zweven. De humor was dan nog beter dan de horror zoals de stotterende kok die denkt een triootje te gaan beleven, misschien wel het hoogtepunt van de film. Voor de rest pijnlijk om naar te kijken. Vooral de piranha's zelf zie je bijna nooit goed in beeld. Cameron kon hier wel al eens experimenteren met onderwaterscènes, iets wat in zijn latere films zoals The Abyss meer tot zijn recht zou komen.Deze rommel zit waar het hoort: in de flop 100

Piranha (1978) : 1*

Piranha (1978) : 1*

Piranha : The Spawining : 1*

Piranha 3D : 3,5*

Piranha 3DD : 1*

Je mist nog 1 de remake van piranha de remake komt volgens mij uit 1995.die is echt barslecht een paar scene's komen letterlijk uit piranha 1978.de zelfde opnames dus en daar komt bij de film is letterlijk het zelfde alleen andere acteurs.dus die film is nog slechter dan dit deel.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19170 berichten

James Cameron is de regisseur van visuele spektakels zoals Titanic en Avatar maar sterke verhalen of interessante personages zijn daar naar mijn bescheiden mening niet bij. Ook hij is met een bescheiden filmpje begonnen, met name een sequel op de Piranha film uit 1978. Dat weet ik eigenlijk pas sinds gisteren. Ik ben best wel fan van voornoemde film en de enige reden waarom ik het kijken van het vervolg steeds heb uitgesteld is dat het concept vliegende piranha's mij compleet belachelijk klonk. En ik heb helaas gelijk gekregen. We zien deze vliegende vissen niet bijster veel in actie. Het hele verhaaltje en gebeurtenissen lijken van allerlei films zijn gestolen. Teveel personages alsof die allemaal hadden betaald om toch maar wat individuele speeltijd te krijgen met vaak stupide dialogen. Twee mooie meiden die een stotteraar in het ootje nemen, een vrouw van middelbare leeftijd die een jonge gast probeert te versieren, topless dames met gebruind lichaam maar melkwitte borsten het is maar een greep uit de onnozeliteiten die de revue passeerden. Die ene dochter van die besnorde kapitein was eigenlijk wel een pluspunt, wat een beauty. Jammer dat zij haar shirt steeds aanhield.

Eigenlijk zijn die piranha's voor het grootste deel van de film slechts bijzaak. Uiteindelijk weet ik nu waarom Cameron uiteindelijk een nogal oppervlakkige regisseur is.