Maria's Lovers (1984)

Alternatieve titel: Zij Houden Allemaal van Haar... Teveel!

Drama / Romantiek

geregisseerd door Andrey Konchalovskiy
met Nastassja Kinski, John Savage en Robert Mitchum

Brownsville, Pennsylvania, kort na beëindiging van de Tweede Wereldoorlog. Ivan Bibic heeft de martelingen en vernederingen in een Japans kamp alleen kunnen doorstaan door continu aan zijn jeugdliefde Maria Bosic te denken Als hij terugkeert naar Brownsville moet hij vaststellen dat Maria inmiddels een volwassen en mooie jonge vrouw geworden is. Ivan en Maria trouwen, maar Ivans oorlogstrauma leidt tot impotentie en emotionele blokkades. Hun huwelijk komt hierdoor onder grote spanning te staan en Ivan verlaat Maria. De eenzame Maria laat zich vervolgens verleiden door de rondtrekkende muzikant en rokkenjager Clarence Butts en raakt zwanger van hem.

avatar van blurp194
Weinig verrassende film met mooie beelden als voornaamste pluspunt. En natuurlijk de hier nog erg jonge Nastassja Kinski. Ook leuk om Robert Mitchum weer eens te zien.

avatar van Dogie_Hogan
Prima, plausibel verhaal rond een getraumatiseerde oorlogsveteraandie weer thuis komt en de effecten daarvan op hemzelf en zijn directe omgeving. Met prachtige, sfeervolle beelden van Brownsville en omgeving die het wel moeten opnemen tegen een sensuele Nastassja Kinski. trouwens.
Nastassja's 1e film na haar zeer succesvolle Paris, Texas, en ook hier acteert ze als toen 22-jarige behoorlijk goed, ze draagt de film zelfs met behoorlijk wat screentime en ze kan zeker meekomen met top co-acteurs als Robert Mitchum.
Ze had meer van dit soort rollen moeten aannemen/krijgen. Met 50+ nog kindvrouwtje rollen spelen (type-casting) lukt niet meer en ze is volgens mij al weer enige jaren werkloos actrice met soms knullige rollen.

Kortom, uitstekende performances van Nastassja Kinski als pasgetrouwde verpleegster, maar ook Robert Mitchum (67) als stugge vader van een getraumatiseerde zoon en John Savage als oorlogs- veteraan met oorlogstrauma.
Minpunt is Keith Carradine als een rontrekkene muzikant. Speelt steeds zelfde liedje wat gaat irriteren en acteert niet echt overtuigend.
Daarnaast beetje te Hollywood, dat Nastassja vanwege impotentie van haar man niet zwanger raakt maar ondertussen verpleegster is op kraamafdeling en veelvuldig met pasgerboren baby's wordt geconfronteerd...

Opvallend is dat zeer weinigen merken dat er met de oorlogsveteraan iets aan de hand is (hooguit kapitein Al Griselli en de dorpsslet Mrs. Wynic); hier had Mitchum kunnen excelleren.Vreemd genoeg linkt Nastassja het afwijkende gedrag van haar man ook niet aan zijn ervaringen in de oorlog.
Verder is de na-oorlogse sfeer, c.q. tijdsbeeld (1945/1946) goed in beeld gebracht.

De DVD (R-2NL) heeft geen extra's en beeld had wel scherper gemogen. is wat aan de fletse kant.
Volgens mij haalt de DVD de speelduur niet die hierboven vermeld staat.
In tegenstelloing tot de vermelding oip de case is de aspect-ratio 16:9 ipv 4:3, conform IMDb.

Een IMDb #7,5/10. Na herzien verwacht ik hoger uit te komen.

De specialist
De film begint en hobbelt braaf naar het einde. Dat is het ongeveer wel zo een beetje.