Freaky (2020)

Komedie / Horror

geregisseerd door Christopher Landon
met Vince Vaughn, Kathryn Newton en Alan Ruck

Als de mystieke, oude dolk van de meedogenloze seriemoordenaar 'The Butcher' ervoor zorgt dat hij en Millie wakker worden in elkaars lichaam, ontdekt Millie dat ze slechts 24 uur de tijd heeft om te voorkomen dat ze permanent gevangen blijft in het lichaam van een moordlustige psychopaat. Het grootste obstakel is dat ze het uiterlijk heeft van een maniak van middelbare leeftijd, die het doelwit is van een klopjacht in de hele stad. Met hulp van haar vrienden racet Millie tegen de klok om de vloek te verbreken.

avatar van jeroentjuhhhhh
Geinige meta-slasher. Landon begint z'n formule aardig te 'perfectioneren'. Het nogal veilige vormpje waarin hij z'n genre cross-overs (horror met klassieke komedie uitgangspunten zoals Groundhog Day en in dit geval Freaky Friday) presenteert, werkt prima, maar is uiteindelijk formulematig genrewerk in een glossy teen jasje. Eigenlijk vooral interessant voor wie af en toe een horrorfilm kijkt, die krijgen alle voor de hand liggende referenties dan ook nog mee. Het mag in het vervolg allemaal net iets gewaagder en écht heel grappig wil het, ondanks de aanwezigheid van Vaughn, ook niet worden. Dat probleem had Happy Death Day ook. Heerlijk als tussendoortje, maar that's it.

avatar van umbra
Corcicus schreef:

Ik denk dat je hier sokkel, voetstuk of piëdestal bedoelt i.p.v. schavot

Is toch een uitdrukking:
schavot (het ~ | meervoud schavotten)
podium waarop iem. bij wijze van eerbewijs geplaatst wordt
"het hoogste schavot"
Het begrip schavot heeft 2 verschillende betekenissen:
1) stellage voor executies. publiek opgestelde stellage voor de uitvoering van executies of andere in het openbaar te voltrekken straffen.
2) erepodium.
Bij ons in Vlaanderen is het een gekende uitdrukking.

avatar van xaid
Oei zo jammer.... ik dacht in die laatste scene dat alsnog die blonde & moeders en stoere zus vooralsnog zou worden afgeslacht... maar er moest weer girlpower van te pas komen anders zeker halfje meer geweest.
En weer een klasse rol voor Vince Vaughn!

jeroentjuhhhhh schreef:

Ook ik vind vond deze film vooral niet echt grappig. Veel te plat, voorspelbaar en Amerikaans. En tja, dan blijft er toch niet zo heel veel meer van over hoor, op hier en daar een uitspatting na.

2*.

avatar van Chelsea94
Ik vond deze film wel leuk. Het begint op een Scream achtige manier en een chucky style verwisseling. De film heeft veel elementen van andere films maar het is leuk samengebracht. Halverwege de film zakt het even in met wat saaie onboeiende dialogen. Naar het eind toe wordt de film weer beter.

avatar van Chainsaw
Na Happy Death Day heeft Christopher Landon een volgend concept van een bekende familiefilm in een horrorjas gestoken. Onder het motto ‘waarom iets veranderen als iets geld oplevert’ maakt hij een film die qua toon en feel exact hetzelfde is als zijn Happy Death Day films. We hebben een hoofdpersonage met een overleden ouder, een bovennatuurlijk verhaaltje en een hoop luchtigheid. Dat laatste zit ‘m al in de premisse; een seriemoordenaar die in het lichaam van een tienermeisje komt. Een leuke rol voor Vaughn, hoewel het jammer is dat we Vaughn al zo goed kennen als lolbroek, waardoor zijn spel niet heel verrassend is. Ergens was dit de ideale kans om juist een serieuze horroracteur te zien als bang tienermeisje.

Het grootste verschil met Happy Death Day is de horror, want Freaky is zowaar niet PG-13, dus gaat Landon helemaal los met de gore en haalt kettingzagen, schroevendraaiers en wijnflessen van stal om in het slachtvee te duwen. Freaky is dan ook vooral geestig in zijn lompheid. De rest van de humor komt veelal van de bijrolacteurs; zo speelt Alan Ruck een heerlijke klootzak en is een romantisch onderonsje tussen Vince Vaughn en Uriah Shelton een komisch hoogtepunt. Ondanks het leuke spel van iedereen staan de spotlights toch vooral op Vaughn, het is toch vooral zijn film. En daar doet hij ook veel voor; hij is zowel intimiderend als komisch en houdt zich ook prima staande in de emotionele scènes. En laten we eerlijk zijn; zijn Jason Voorhees is een heel stuk overtuigender dan zijn Norman Bates.

3,5 sterren

Volledige recensie: Freaky - schokkendnieuws.nl

avatar van james_cameron
Deze slimme horrorvariant op de Disney-hit Freaky Friday begint aanvankelijk best aardig, met aanstekelijk spel van Vince Vaughn, maar gaandeweg wordt het allemaal toch wel erg flauw en overdreven. De balans is dan behoorlijk weg, met drukke toestanden en personages die als een kip zonder kop rondrennen. Evenwel vlot geregisseerd door Christopher Landon, die na de eveneens vermakelijke Happy Death Day-films een patent lijkt te hebben op dit soort high concept horrorwerkjes.

Leuk.

Meteen Landon zijn beste film, die altijd wel een beetje aanleg had voor dit soort vlotte horrorkomedies. Als je echt bang gemaakt wil worden of zin hebt in een stevige griezelpot zit je bij Freaky verkeerd. Freaky gaat juist voor het vermaak en de fun, en dat doet het regelmatig erg leuk.

Het blijft altijd leuk om Vaughn te zien, tegenwoordig kiest hij de beste rollen uit en weet daarmee erg goed zijn mannetje te staan. Vaughn is ook in Freaky het beste wat de cast te bieden heeft, en speelt zijn crewleden inclusief Newton eruit. Newton doet het verder ook leuk, maar grijpt soms net wat te veel naar karikatuur.

Qua horror opent Freaky opvallend bruut en bloederig. Het zet een relatief verkeerde toon want de rest van de film is meer komedie met stukjes thriller en horror. Zodra er dan wel gemoord wordt is het erg bloederig, opvallend bloederig zelfs want bioscopen tonen tegenwoordig niet zo heel veel ballen meer betreffende dit soort horrorfilms.

Qua visuele stijl ziet het er goed uit. Best kleurrijk hier en daar al had het net wat fantasierijker gemogen. Je hebt in principe toch al een fantasy concept, dus waarom niet iets meer creativiteit tonen. Verder ziet het er gewoon lekker scherp uit met een aantal leuke grapjes en grollen tussendoor.

Qua komedie valt er best wel wat te lachen. Het is allemaal relatief flauw, maar door de overenthousiaste en zelfspottende rollen van de castleden is het goed te doen. De horrorclichés worden regelmatig op de hak genomen en vermakelijk is het allemaal zeer zeker en ten alle tijden. De speelduur van 101 minuten vloog zo voorbij en het tempo ligt ten alle tijden hoog.

Speelse horrorfilm dus, die wel wat pit in de finale mist. Ik heb het over de sequentie binnen het feest, waar de carnage best wat hoger had mogen liggen. Verder heb ik een uitermate leuke avond gehad in de bios, de eerste ook in maanden na een tegenvallende Tenet.

De humor was vrij goed. Film is vlgns mij meer komedie dan horror. Enkel laatste half uur valt alles een beetje in mekaar.

avatar van El ralpho
The Perks of Being a Serial Killer

Freaky komt sterk uit de startblokken, als een rechttoe rechtaan slasher met een aantal creatieve kills. Dit is totdat het plot steeds meer op gang komt en de humor een steeds grotere rol gaat spelen. Het horror element verdwijnt dan meer naar de achtergrond, en komt alleen met momenten nog heel sterk naar voren. De focus ligt op deze momenten overigens wel op de gore, dus als dat je ding is dan zit je hier redelijk goed.

Neem er dan alleen wel op de koop bij toe dat Freaky verder op geen enkele manier eng of spannend is en, veruit het grootste mankement, meestal totaal niet grappig is. En dit is nog zacht uitgedrukt. De zoen scène, waarbij een jonge gast met de verwisselde seriemoordenaar zoent omdat zijn crush in dit lichaam verscholen gaat, voelt enorm misplaatst en ongeloofwaardig en is daarnaast totaal niet grappig. Met gemak een van de dieptepunten van de film. En waarbij Vince Vaugh mij aanvankelijk nog nieuwsgierig maakte, bleek hij juist een van de grootste teleurstellingen te zijn.

De casting was sowieso niet echt denderend aangezien de hele cast inwisselbaar aanvoelde. Kathryn Newton doet het nog het beste, maar dit is met name als de verwisseling eenmaal plaatsgevonden heeft. Haar vertoning als muurbloempje is veel te aangedikt en slaat de plank totaal mis. Tot slot kent het verhaal een enorm voorspelbaar verloop en bulkt deze van de clichés die ook nog eens slecht uitgevoerd zijn. Wat overblijft zijn een aantal aardige kills, maar hier kun je dan net zo goed naar fast forwarden, om de rest vervolgens weer zo snel mogelijk te kunnen doorspoelen. Een beetje jammer dat dit in de bioscoop niet kan..

avatar van johan_sb2
Tegenvaller. Werd vooral moe van de hoofdrolspeelster. Constant die blik in haar ogen van" ik ben een seriemoordenaar". Verder vrij langdradig en voorspelbaar.

Vijfje.

avatar van schumacher
Eindelijk nog eens een goeie komedie/slasher gezien. Er had mss nog iets meer vettigheid mogen zijn maar kom, tegenover vele vorige de laatste paar jaren die ik heb gezien is dit voor mij nog eens een leuke komedie/slasher.
Want zeg nu zelf, men maakt veel troep als we het over komedie en horror/slasher films hebben.

Leuke avond/nacht gehad.

Zeer vermakelijke slasher komedie.
Met name de kills zijn erg creatief bedacht.
Ook Vince Vaughn die bijna de gehele film door het beeld moet lopen als halve nicht is komisch om te zien.
Daar in tegen is Kathryn Newton een stoere en aantrekkelijke chick als zij de killer genen met haar mee draagt. Leuke film.
3.5*/4*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Origineel heette de film Freaky Friday the 13th, het is ook duidelijk een verwijzing naar Freaky Friday en Friday the 13th. De laatste tijd zijn er wel meer van dit soort horrorkomedies die ook nog echt werken. Betere humor dan de flauwe humor van de Scary Movie varianten. Het evenwicht tussen humor en tienerhorror is veel beter afgewogen. Filmisch is dit natuurlijk niet zo bijzonder, maar ik amuseer me echt wel de hele film. En humor is sowieso al een moeilijk genre. Ik hoop hier nog meer van te zien. Echt genieten.

avatar van Thomas83
Landon weet wel hoe je een aardige mainstream horrorfilm moet maken. Sterk uitgangspunt ook weer, en bovenal anderhalf uur perfect onbezorgd vermaak voor op een zaterdagavond. Tot nu toe vind ik dit zijn leukste film. Met grote dank ook aan de cast, die er zichtbaar veel plezier in heeft. Wie wil er nou niet Vince Vaughn zien gillen als een meisje van een jaar of 17, of zien dansen als een cheerleader? Hij brengt duidelijk de meeste humor. Al vond ik ook Osherovich erg grappig in zijn bijrol, en Newton is ook gewoon naar behoren.

Die scène met Josh, zijn moeder en de killer als Millie vastgebonden aan een stoel is werkelijk hilarisch, en zo heeft de film nog een hoop meer leuke scènes en dialogen. De kills zijn ook lekker creatief en smerig, met zeer dankbare slachtoffers, maar zonder dat afdoet aan de aangenaam luchtige toon van de film. Vond wat dat betreft ook de score er echt uitspringen, en het is allemaal vrij speels geschoten en gemonteerd, met een aangename 90's of 00's sfeer en zo'n klein stadje als setting.

Zelfs het familiedrama werk ditmaal nog redelijk goed, in vergelijking met Happy Death Day tenminste. Niet eens zozeer omdat het nou zo goed geschreven is, maar meer om het feit dat er we nu net genoeg van de familiesituatie zien en de toon ook iets minder zwaar is. Die scène met Vaughn en Finneran was zelfs nog echt ontroerend. Vond alleen het einde na het einde niet echt nodig. Ik snap dat het typerend voor slashers is dat de killer nog blijkt te leven, maar de film was niet minder geweest als deze eerder was geëindigd. 4.0*. Gewoon een van de leukere films van 2020.

avatar van Antonev
Redelijk frisse, maar weinig verassende young adult horror comedy.

De horror was niets speciaals, we hebben het allemaal wel eens gezien. De comedy sloeg wat beter aan. Hoewel het vooral erg flauw is, viel er toch wel wat te lachen. Vooral Vaughn was zo nu en dan behoorlijk geestig. Ik had de cast vooraf niet gezien, dus ik redelijk verast dat hij mee deed.

Het is goed dat de makers de snelheid er wat inhouden. Er gebeurt ook genoeg, waardoor het nog wel interessant blijft.

Antonev schreef:
Redelijk frisse, maar weinig verassende young adult horror comedy.

Dit is toch geen young adult horror, alleen omdat er een tienermeisje een hoofdrol speelt? Young adult films zijn juist altijd heel braaf, terwijl Freaky behoorlijk r-rated is.

avatar van Antonev
Ajax&Litmanen1 schreef:

Misschien is young adult voor deze film een tikkeltje overdreven. Ik vond het persoonlijk echter weinig schrikbarend of echt goor.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de ratings niet altijd heel serieus neem. Scary stories to tell on the dark bijvoorbeeld kreeg in Nederland het label 16 jaar en ouder, terwijl deze in America PG-13 kreeg....

Antonev schreef:

Het is een paar weken geleden dat ik de film zag, maar volgens mij werd er in het begin van de film al een wijnfles door iemands keel geduwd. Deze film is gewoon zwaar r-rated, zeker voor een horror-komedie. Young adult is wel het laatste wat je aan de film kan linken. Bij yound adult films zoek je een jong publiek om ze wijs te maken met een bepaald genre. In plaats van Lord of the rings krijgen ze bijvoorbeeld de Hunger Games films te zien.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Niet mee eens. Zeker niet als je zegt dat young adult "het laatste is waar je deze film aan kan linken". Volgens mij is deze film wel degelijk young adult, en precies vanwege een reden die je zelf aangeeft. Tieners (en Vaughn) spelen de hoofdrol en wat mij betreft lijkt de film dan ook gewoon die doelgroep aan te spreken. De humor is ook redelijk kinderachtig en zeker van het soort dat ik regelmatig terugzie bij tieners. Misschien ook volwassenen, maar dat lijkt me dan net weer een tikkie onwaarschijnlijker, zeker omdat ik deze humor toch wat minder prominent tegenkom in oudere horrorfilms.

Verder is de hele toon en opzet wat mij betreft gewoon young adult. R-rated zijn wil niet zeggen dat het helemaal niet meer gericht is op deze doelgroep. Het zou wel heel gek zijn als enkel PG-13 horrorfilms tot young adult gerichte horrorfilms behoren.

Shadowed schreef:

Echt totaal niet mee eens. Alsof elke film waar een tiener een grote rol heeft een young adult film is. Het gaat bij young adult om de sfeer van de film en de doelgroep die ze najagen. Hunger Games mikt duidelijk op pubers, Freaky absoluut niet. Sterker, door de r-rating kom je er niet eens binnen bij de bioscoop als je te jong bent.

Verder geen zin in een lange discussie hierover, dus hier laat ik het bij.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Verder geen zin in een lange discussie hierover, dus hier laat ik het bij.

Ik ga toch nog 1x door, want ik denk dat wij een verschillende leeftijd voor young adult voor ogen hebben. R-rated is trouwens gewoon 17+. Op internet krijg ik voor young adult de leeftijden 14 tot 21 te zien, dus R-rated kan gewoon prima in young adult vallen.

Verder laat ik je eerdere punten dan maar zitten want als je er zelf geen zin in hebt dan heeft het ook geen zin om daarover door te hameren.

avatar van mrkos
Nee, dit was het net niet voor mij. De opzet was goed, maar er had zoveel meer mee kunnen worden gedaan. Helaas was dat voor mij niet het geval en komt deze niet verder dan een 6,5.

avatar van notoirefilmhater
Helaas is de trailer beter dan de film zelf blijkt te zijn. Plot is op zich leuk, maar er had wel meer ingezeten.

avatar van notsub
Komedie en horror vormen niet vanzelfsprekend een makkelijke combinatie. Wat vaak werkt is dat de horror in zulke doldwaze proporties over het scherm vliegt, dat het lachwekkend wordt. Maar helaas is hier niet voor die aanpak gekozen. Freaky begint wel heel goed als een echte brute slasher. Helaas is het al snel gedaan met de pret. Zodra de humor zijn intrede doet komt de film in een spagaat vast te zitten. Er volgen nog een paar goede slasher momenten, maar je zit ook naar een foute romcom te kijken. Nee, de invulling van de humor werkt hier niet voor mij.

avatar van Left4Dead
Zoveelste puberprentje dat probeert met humor een horror te maken. het is allemaal al zo vaak gedaan dat dit gewoon totaal niets nieuws brengt. Ook al doen de twee hoofdrolspeler het aardig, maar de humor kon ik maar niet ontdekken. Daardoor duurde me het zouteloos prentje ook een eeuwigheid voor mijn gevoel.

Kopie van kopie van kopie. 2**

avatar van filmkul
Aardige horror komedie. Het verhaal herkennen we uit vergelijkbare films, maar deze is met het slasher sausje best aardig. De opbouw is goed en de film kijkt lekker weg. Uiteraard is het niet altijd even logisch en soms ook wat flauw, maar verder goed vermaak. De film bevat een aantal spannende momenten en zeker in het begin een aantal leuke kills. Vaughn is lekker op dreef en ook Newton doet het goed. Leuk tussendoortje. 3.0/3.5