• 17.782 nieuwsartikelen
  • 183.784 films
  • 12.711 series
  • 35.107 seizoenen
  • 658.748 acteurs
  • 200.853 gebruikers
  • 9.502.784 stemmen

Horrorfilm Challenge #2

zoeken in:

stef89

• 156 berichten
  • 1682 stemmen

5. Piranha 3DD (2012)

83 Minuten

FtV: 2 punten

Puntentotaal: 10 punten

Bron: pathé thuis

Eigen score: 2,0

Dentheman

• 521 berichten
  • 722 stemmen

8 ) Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles (1994)

Speelduur: 123 minuten

Datum van zien: maandag 28 september 2026

Medium: Amazon prime

RW: 1 punt (7 FTVs)

Puntentotaal: 15 punten

Waardering: 3

Themaklassement: V - Vibrant vampires = 1 punt

Punten klassement: 8 punten

Subgenres: B, C, H, I, J, L, N en V

Review: In grijs verleden al eens op tv gezien, mogelijk zelfs al meerdere keren, maar is wel lang lang lang geleden. Vorig jaar had ik deze al op de radar, maar toen stond hij geloof ik nog als "huur" op prime, dit keer graties te bekijken, dus direct maar even in begin van de challenge aangeslingerd. Ik weet trouwens niet of er meer users jongere kinderen hebben die weleens Vlogmania kijken, maar ik kan het woordje challenge bijna niet meer horen zonder Ans en Johan te horen

Ik vond het een lange ruk moet ik zeggen. Enkele interessante momenten en de setting is natuurlijk wel top. Het acteren ben ik niet kapot van. Op papier uiteraard stuk voor stuk bangers, maar de enige die eigenlijk echt de show steelt is een piepjonge Kirsten Dunst en die vond ik dan eigenlijk weer te volwassen moeten spelen voor haar leeftijd (ook al wel passend in het verhaal op een gegeven moment). Volgens de beoordelingscriteria die ik bij wijze van proef voor mijzelf opgetuigd heb kom ik uiteindelijk tot een krappe 3, maar dat heeft meer met aankleding en intentie te maken dan de film zelf.

Ik begin steevast rond een uur of 21:30 uur te knikkebollen, tenzij een film zo goed is dat hij mij er echt bij houdt, dat was deze duidelijk niet gegund, ik heb moeten vechten om tot 23:00 uur wakker te blijven en het eind van de film te halen. Waar Cruise en Pitt de hoofdrollen hebben vond ik onderstaande scene één van de meest interessante, terwijl ik normaal gesproken geen fan ben van onnodig naakt en seksualisering om iets interessant te maken. Nuff said.

https://i.postimg.cc/GpzQB4X7/Interview-with-the-vampire-1994.webp

IH88

• 9862 berichten
  • 3203 stemmen

5. Ambition (2019)
https://images.justwatch.com/backdrop/227026544/s640/ambition-2019.jpg
FTV - 2 punten.
Puntentotaal - 10 punten.
2.5*

Deze film staat volgens mij niet op MM. Heel laag gemiddelde op IMDb, maar ik vond het allemaal niet zo slecht. De twist kwam niet als een verrassing, want Jude (de prima acterende Katherine Hughes) loopt de gehele film rond met een dubieuze en mysterieuze uitstraling over zich. De andere acteurs zijn matig, en zonder het aardige laatste gedeelte blijft er weinig van de film over.

SammyK

• 62 berichten
  • 538 stemmen

6. Ich Seh Ich Seh (2014)
95 minuten (hier op MM staat er 109 minuten maar de versie die ik gezien heb duurde 95 minuten)
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 9 + 2 = 11
Horror ABC's: geen
Nevenklassement: 5
Film uit Oostenrijk. Misschien meer een mysterieus drama dan horror, maar door het einde van de film toch gerechtvaardigd om die hier bij te zetten. De doorgewinterde filmfan zal het misschien vlug doorhebben, maar dat was bij mij niet het geval. Komt allemaal traag op gang maar gans de film heeft een mysterieuze sfeer. Het einde vond ik wel indrukwekkend (hoewel ze voor de ontknoping wel duidelijk de mosterd bij The Sixth Sense gehaald hebben).
Een heel aangename verrassing voor mij deze film, daarom 4*.

7. Cabin Fever (2002)
93 minuten
FTV (2 punten)
Puntentotaal: 11 + 2 = 13
Horror ABC's: geen
Nevenklassement: 5
Wat een flutfilm. Irritante karakters die zich voortdurend onlogisch gedragen, neergezet door een bende acteurs die niet kunnen acteren. Komt daarbij nog eens dat de film héél traag op gang komt waardoor je een uur lang (Een uur voor dit type film voordat er wat schot in de zaak komt! Hoe kom je erbij als regisseur?) naar hun pogingen tot acteren zit te kijken. Wanneer het dan echt begint zit je zodanig naar het einde te verlangen dat je totaal geen interesse meer hebt in wat er gebeurt. Nee, totaal geen aanrader deze film. Laat hem maar links liggen.
1,5* voor de film (en 5* voor mezelf om de film tot het einde te bekijken)

silverspawn

• 51 berichten
  • 3108 stemmen

8. Train to Busan (2016) 3,5*

118 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 14 + 2 = 16

joolstein

• 11363 berichten
  • 9361 stemmen

17.Wilczyca (1983) 3,5*

98 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 32 +2= 34 punten

Horror ABCs - Geen – 0 punten

Nevenklassement: 15 +1= 16 punten (ABCDEFGHI-kIMNOPQ)

Eigen Horror subgenre-challenge

07. 1980s Horror (Polen)

https://24sombrasporsegundo.com/wp-content/uploads/2024/10/tumblr_bbedfec8e339f96f9448cf4120311364_ae7e2ab4_2048.jpg Het is een Poolse iets andere kijk op de weerwolflegende met een griezelige en humeurige sfeer, met veel sneeuw, knetterend (haard)vuur, huilende winden. Toch neigt het meer naar een periodestuk of kostuumdrama dan horror. Deze film draait dus meer om de setting en sfeer. Het voelt als een Hammer Horrorfilm en vleugje Mario Bava stijl Gothic. Een slechte besnorde man wordt vervloekt door zijn mishandelde vrouw -heks,op haar sterfbed - ze zal reïncarneren en hem vervolgens achtervolgen als een wraakzuchtige wolfsdemon. Het verhaal heeft Slavische folklore, religie en bijgeloof, maar het beweegt langzaam in een groot deel van de film. Mannen die alleen maar aan het praten zijn over een probleem en het is nooit precies duidelijk waar het naartoe gaat. Uiteindelijk wel maar het blijf nog steeds langzaam tot ongeveer het laatste kwartier, wanneer al het geduld wordt beloond met een aardig wat bloederigheid en een dwaze climax die op de een of andere manier werkt. Een betoverende langzame verbranding die effectiever is in sfeer en gothic dan bij het uitbeelden van weerwolf en horror.

joolstein

• 11363 berichten
  • 9361 stemmen

18.247°F (2011) 2,5*

98 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 34 +2= 36 punten

10. 2010s Horror (Georgië)

https://images.kinorium.com/movie/shot/577485/w1500_1405842.jpg De opnames werden opgenomen in Georgië maar verder is dit gewoon een Amerikaanse film. Zo'n typische straight-to-video film die natuurlijk op een waargebeurd feit is gebaseerd. Waarbij men de spanning wil laten komen van; "Dit kan jou ook overkomen" of "wat zal jij doen in deze situatie" Voor wat meer impact probeert men het zo dramatisch mogelijk te huilen en schreeuwen. Dit pakt bijna altijd niet best uit voor de film.De hoofdpersonen worden gespeeld door standaard B-filmacteurs die waarschijnlijk zijn gekozen omdat ze er mooi uitzien. Scout Taylor-Compton is voor mij de bekenste. De muziekscore is prima. Er zijn geen grote fouten wat betreft de cinematografie... Maar als geheel is dit de standaard middelmatigheid.

joolstein

• 11363 berichten
  • 9361 stemmen

19.P77 (2025) 3*

103 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 36 +2= 38 punten

12. Abandoned Places Horror (Filipijnen)

https://image.tmdb.org/t/p/original/zOpF0333wn4UbDK8d8KSsDupsYM.jpg Niet baanbrekend, beetje wat je van Aziatische horrorfilm kan verwachten maar ik heb wel genoten van het verhaal en zijn uiteindelijke clou.Die lig in een metafoor voor verdriet en schuldgevoel. Uiteraard is deze Filipijnse geproduceerde film, net als veel van zijn Aziatische genre-genoten flink afhankelijk van moderne jump-scares. Niet echt eng of zelfs maar verwarrend op een manier dat je bang wordt. Tja niet zo origineel dus maar het acteerwerk (oké die actrice heet; Barbie), het camerawerk, de montage, de visuele regie, het geluidsontwerp, waren allen dik in orde...Prima voor wat het is!

Tartarus

• 393 berichten
  • 3802 stemmen

15. Teenage Sex and Death at Camp Miasma (2026)

106 minuten

ftv= 2 punten

puntentotaal= 3-

Horror ABC= T

Nevenklassement= 9

2,5*

Eigenlijk best wel een teleurstelling, deze film. Mijn verwachtingen waren hoog door de vele positieve reviews, maar ik vond het net allemaal iets te pretentieus en vaag. De rollen van Kris en Billy werden zeer goed gespeeld, de muziek was perfect, wat leuke gore momenten, de romance vond ik een mooie onverwachte wending, maar toch viel de rest van het verhaal me tegen. Het geheel pakte me niet. Misschien moet ik de film over een tijdje op een ander moment nog eens bekijken om te zien of ik iets vind wat ik nu heb gemist, maar voor nu een schamele 2,5 *

Dentheman

• 521 berichten
  • 722 stemmen

9) The Wolfman (2010)

Speelduur: 102 minuten

Datum van zien: dinsdag 29 september 2026

Medium: Netflix

FTV: 2 punten (8 FTVs)

Puntentotaal: 17

Waardering: 2

Themaklassement: W - What would a wherewolf wreak = 1 punt

Punten klassement: 8 punten

Subgenres: B, C, H, I, J, L, N, V en W

Review: Wederom een fijne setting en een elegante Emily Blunt. Hopkins heb ik beter gezien en Del Toro idem. Verder kan het aan mij liggen, misschien onderschat ik de vooruitgang op het visuele vlak de afgelopen 16 jaar,. maar voor een film uit 2010 vind ik de CGI er niet geweldig uitzien. Nogmaals, mogelijk was dit toen de standaard, maar hij voelt voor mij "ouder" aan en de stukjes waar de wolven springen lijken net martial arts films uit de 60s en 70s... Ook vind ik de weerwolf an sich er nu niet echt angstaanjagend uitzien, meer een veredelde labradoodle, waar ik bij een wolf toch meer de kop van een herder of iets dergelijks voor mij zie...

Dessalnietemin best wel vermaakt met de film als tussendoortje, maar geen hoogvlieger en waar mijn criteria Interview with the vampire net uit deden slaan naar een krappe voldoende eindigt het oordeel voor deze prent op een krappe onvoldoende. Wel even klaar met de wolvenfilms voor nu.

https://i.postimg.cc/cJqZhKkZ/The-wolfman-2010.webp

moviemike

• 1418 berichten
  • 5898 stemmen

2. El Páramo (2021)

Speelduur: 92 minuten

FTV = 2 punten + 1 punt = totaal 3 punten

Horror ABC: P - Poorly lit = E-P

Nevenklassement: 1 punt + 1 punt = 2 punten

Bekeken via: Netflix

Beoordeling: 3,5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/pA0Nu4cO3pcZ5ZBfSsWVUvd4yQ.jpg

Tijdens de 19de eeuw heeft een gezin zich teruggetrokken, ergens ver weg van de oorlogen die Spanje op dat moment teisteren. Als de vader, na een incident, zijn vrouw en kind verlaat is het aan zoon Diego om voor zijn moeder te zorgen. Angst en eenzaamheid hebben haar in een greep en vormen zich tot een monster dat langzaam in haar hoofd kruipt.

Behoorlijk deprimerend maar mooi vormgegeven. Na een paar minder smakelijke scènes valt er weinig aan horror te beleven, is dit eerder een psychologisch drama en ik vermoed dat deze misleiding ook de reden is vanwege de lage score. Het gedrag van de moeder, sterk spel van Imma Cuesta, is eigenlijk nog het engste van allemaal. Al bij al vond ik dit nog wel een intrigerend filmpje.

shugenja

• 755 berichten
  • 1741 stemmen

5) Bring Her Back (2025)

Speelduur: 104 minuten

FTV = 2 punten (totaal 10 punten

Horror ABC: I insane in the membrane

Nevenklassement: 1 punt (5 punten)

Beoordeling: 4*

Ik ga wel lekker op de A24 horror stijl. Deze is ook uitstekend geacteerd met een nare sfeer die als een dikke deken overal overheen hangt. De overduidelijk gekke pleegmoeder die een broer en zus langzaam uit elkaar probeert te spelen. Je weet dat ze iets van plan is, maar wat precies?

Deze film doet veel goed. Veel investeren in de karakters en het zet je voortdurend op het verkeerde been. Er gebeurde toch wel wat dingen die ik niet zo zag aankomen en dat is wel gedurft.

Er zitten echt heerlijke scènes in met prostetische effecten ik hou ervan. En de karakters zijn eigenlijk allemaal best sympathiek op een bepaalde manier dat maakt de film wel sterk. Ook zijn alle karakters behoorlijk verknipt overigens.

Laats bij een andere Australische film ging ik nog tekeer omdat iemand beweerde dat er geen goede horror uit aussieland komt. Nou hier weer het bewijs van het tegendeel. 4 ster.

Han Solo 420

• 264 berichten
  • 1842 stemmen

4. Obsession (2025)

108 min.

FTV (2 punten)

Puntentotaal: 6 + 2 = 8

Deze film werd me aanbevolen door een maat van me; Dikke tip.

Hoewel het verhaal redelijk eenvoudig was, wist de film me van het begin tot en met het einde te boeien. Het is een voorbeeld van hoe een simpele opzet tot een goede film kan leiden. De opzet is als kijker vrij vlug duidelijk, maar het hoofdpersonage leeft een beetje met de kop in het zand; Ik denk dat dit de film ten goede komt, anders had het verhaal niet gewerkt; Een zelfverzekerde hoofdpersonage was niet zo snel op deze methode uitgekomen.

Ik vond vooral de regie zeer sterk. Shots waren zeer zorgvuldig gekaderd, het subtiele kleurgebruik schept een grimmige sfeer, en tempo wisselt lekker af. De humor van enkele bijfiguren moest ik even aan wennen, maar uiteindelijk kon ik er wel of grinniken.

Aanrader wat mij betreft! 4*

Tartarus

• 393 berichten
  • 3802 stemmen

16. Penny Lane Is Dead (2025)
90 minuten
ftv= 2 punten
puntentotaal= 32
Horror ABC= F
Nevenklassement= 10
3*

Simpele slasher over 3 meiden in een vakantiehuis. Daar krijgen ze bezoek en al snel ontaardt zich dat in een nachtmerrie. Niet erg bijzonder, maar toch vermakelijk. Blijkbaar is er een discussie gaande over het einde van de film en hoe dat te interpreteren. Zelf leek het me logisch dat Penny het overleefd heeft en Toni los maakt van het touw waarna beide meiden het overleven. Ik snap de hele discussie dan ook niet en waarom mensen er anders over denken, maar goed, dat zal de film vast goede reclame bezorgen.

ikkegoemikke

• 3522 berichten
  • 5045 stemmen

8. Il Gatto Nero (1981)

92 Minuten

FTV (2) : Totaal aantal punten = 16 punten

The Horror ABC : N - Nature Is Not Nice (Voltooide letters : KMNTY)

Nevenklassement: 5 punten

Eigen rating : 2.5*

https://image.tmdb.org/t/p/w780/3jK0kkORRHaRo6u9ThghFIBm3tf.jpg

Een beetje flauwe film over een moordlustige kat. Zeker een film voor oogartsen in opleiding want het aantal close-up's van irissen was immens.

PS. Ook alweer het lijstje bijgewerkt. We hebben al 158 horrors geregistreerd dit jaar. Zelf al 51 van gezien. Weeral die 32%

Tartarus

• 393 berichten
  • 3802 stemmen

17. Hurt (2009)
97 minuten
ftv= 2 punten
puntentotaal= 34
Horror ABC= -
Nevenklassement= 10
1,5*

Niet al te beste film over een familie die een weeskind in huis neemt. Het meisje blijkt echter niet helemaal te zijn wie ze zegt dat ze is. Dit is al snel duidelijk waardoor de film al zijn spanning verliest. Wat over blijft is een langdradige film met een twist die iedereen al ziet aankomen en weinig tot geen horror elementen.

Threeohthree

• 5577 berichten
  • 2970 stemmen

15. Backrooms (2026)

110 minuten

FTV: 2 punten

Puntentotaal: 28

Horror ABCs: Geen (BFIJMRU)

Eigen score: 3.5*

https://thesetset.com/_next/image?url=https%3A%2F%2Fvfnzdvyersqd2hfl.public.blob.vercel-storage.com%2Fmedia%2FIMG_8054-2385x1590-vY4ptB2RMqmpFU1kYhphOcwfxWj1It.jpg&w=3840&q=85

Alweer de vierde video game adaption die ik zag deze challenge. En dat in een jaar waar we geen video-game subthema hebben verdorie. Geeft niks, ze waren het stuk voor stuk waard. Escape the Backrooms heb ik dan nooit gespeeld, de film heeft het wel wat hoger op m'n lijstje gezet. In essentie is het niet zoveel, gewoon een leeg pand met wat meubels waar je moet 'ontsnappen' maar hoe Parsons het toch 110 minuten lang interessant weet te houden is echt knap.

De horror is eigenlijk nog maar matig, maar de dreiging wel altijd aanwezig. Het is echter het mysterie dat de aandacht er zolang bij weet te houden (hoezo een leeg pand met wat meubels??). Daarnaast zijn er gaandeweg genoeg bijzondere dingen te zien. Heb me hier zeer goed mee vermaakt en absoluut een aanrader deze toch wel bijzondere horrorfilm.

Threeohthree

• 5577 berichten
  • 2970 stemmen

16. The Long Walk (2025)
108 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 30
Horror ABCs: Terrified Teens Are Terrific (BFIJMRTU)
Eigen score: 3.0*
https://helios-i.mashable.com/imagery/articles/04G1xMm5KkjwVP1BQ5iZU4b/hero-image.fill.size_1248x702.v1757448678.jpg
Vandaag de hele dag bij vrienden op bezoek en besloten een filmpje te kijken. Ik gaf aan dat het dan eigenlijk wel horror moest zijn, maar zij willen altijd per sé een film zien die ik dan ook nog niet gezien heb. Dat is vaak lastig in combinatie met beschikbaarheid en vooral; een horrorfilm die zij ook daadwerkelijk willen zien.

Na lang scrollen door verschillende streamingsdiensten opperde een Stephen King fan deze. Film prima vermakelijk in een gezelschap, maar thuis was ik wat sneller verveeld geweest denk. Zoveel naast de conversaties gebeurd er niet en hoewel m'n vrienden tegen het plafond zaten vond ik de horror nog wel meevallen. Wat ik vooral kon waarderen was het niet super hollywood achtige einde. Mooi gedaan en heb me verder prima vermaakt.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.