• 11.701 nieuwsartikelen
  • 9.054.492 stemmen

The Wolfman (2010)

Horror / Thriller | 102 minuten / 119 minuten (director's cut)
2,82 1.370 stemmen

Genre: Horror / Thriller

Speelduur: 102 minuten / 119 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: Joe Johnston

Met onder meer: Anthony Hopkins, Benicio Del Toro en Emily Blunt

Gesproken taal: Engels en Slowaaks

Releasedatum: 11 februari 2010

Plot The Wolfman

"When the moon is full the legend comes to life"

Als zijn broer plotseling verdwijnt, keert Lawrence Talbot (Benicio Del Toro) terug naar het huis van zijn vader John (Anthony Hopkins), dankzij Gwen Conliffe (Emily Blunt), de verloofde van zijn broer. Lawrence besluit te helpen om zijn broer te vinden. Maar als hij oog in oog komt te staan met de verantwoordelijke, een weerwolf, wordt hij gebeten en dus ook getroffen door deze gruwelijke vloek. Daarna duurt het niet lang voor Lawrence langzaam begint te transformeren...

Lawrence Talbot

Constable Nye

Solana Talbot

avatar van Collins

Collins

De remake van de klassieke film The Wolf Man (1941) van George Waggner is in optische zin een hele andere film. De Universal klassieker was een echte studioproductie die dankzij krachtige decors en een niet aflatende mistmachine een prachtige duistere Gotische sfeer wist te creëren. Dat laatste probeert de nieuwe versie ook. De middelen zijn logischerwijs moderner en (wat mij betreft) iets minder overtuigend..

Regisseur Joe Johnston heeft beduidend meer financiële armslag en maakt gebruik van een veel ruimere setting. En die setting is absoluut geslaagd. Grauwe moerassen en donkere winterse bossen met daarin een troosteloos landhuis met een stemmig antiek interieur. Dat alles gevangen in mooie beeldcomposities met op de achtergrond een subtiel dramatische score. Heel sfeervol, maar hier en daar helaas ook zichtbaar bewerkt met de computer. Dat geldt ook voor het actierijke deel van de film dat zich in Londen afspeelt en dat bol staat van de CGI-effecten. Niet slecht, maar toch ziet het er allemaal iets te gelikt uit.

Zo ook de metamorfose. Die is niet heel indrukwekkend. Dat doen oudere films als The Howling (1981) en An American Werewolf in London (1981) toch beter. In die films is de fysieke pijn, die gepaard gaat met de verandering van mens in wolf, bijna voelbaar. Dat effect bereikt de CGI van The Wolfman niet. ’t Is toch allemaal net iets te gladjes. Bovendien blijft de weerwolf in deze film een mens met wolfachtige trekken. Ik zie toch liever een wolf met licht menselijke trekjes.

The Wolfman is een aangename film met een goed verhaal met zelfs wat psychologische diepte en een prima duistere sfeer. Het is tevens een film die mij met zijn speciale effecten maar matig wist te bekoren.

avatar van Phantasy

Phantasy

Zeer goede horror & thriller film! Vanaf het begin kwam ik al goed in de sfeer en vibe. Gedurende de film werd de sfeer goed vastgehouden. Hierbij kan gedacht worden aan de juiste kostuums, belichting, omgevingen, et cetera. Alle acteurs speelden voortreffelijk, zoals Benicio Del Toro als in de rol van 'Lawrence Talbot' en Emily Blunt als in de rol van 'Gwen Conliffe'. Ook zeker pluspunten voor de rol van Hugo Weaving als in de rol van 'Inspector Francis Abberline'. Zijn rol was ook uitmuntend uitgevoerd. Gedurende de film vloog eigenlijk de tijd voorbij waarbij een gezonde mix werd toegepast tussen rustige, drukke en schrikachtige momenten.

4.5/5

avatar van ROX

ROX

Prachtige sfeervolle horrorfilm, een moderne ode aan de oude Universal horror films, mooie locaties, goede acteurs/actrices, voelt ouderwets aan, enige minpuntje is dat het verhaal zeer voorspelbaar is maar daar is bij een remake moeilijk aan te ontkomen.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuke weerwolf film met een aardig bedacht verhaal.

avatar van Shadowed

Shadowed

Spijtige film, vooral omdat het er wel eentje is met genoeg budget om er iets degelijks van te maken. Met de cinematografie is dan ook per definitie niet veel mis. Het is vooral de computerinvulling die de film omver blaast. Erg matige CGI. De film zit verder vol met bekende namen, maar weinig personages weten een blijvende indruk te maken. Het komt niet vaak voor dat je over zoveel beroemdheden beschikt en er na afloop niet één bij personagenaam kan opnoemen. Daarnaast is de film kortweg niet bruut en hard genoeg. Standaard weerwolvengeweld dat weinig creatief wordt vormgegeven. Het oogt allemaal wel duur en grootschalig, maar komt niet veel verder dan middelmaat helaas.

avatar van Thorongil

Thorongil

Redelijke film. Nog eens herzien na vele jaren. Volgend jaar komt er blijkbaar een nieuwe remake uit van The Wolfman

avatar van mrklm

mrklm

Gwen [Emily Blunt] roept de hulp van rondreizend acteur Lawrence Talbot [Benicio Del Toro] in om haar te helpen haar verloofde (en zijn broer) Ben [Simon Merrelis] op te sporen. Wanneer Lawrence is aangekomen bij zijn ouderlijk huis, blijkt Ben op gruwelijke wijze te zijn vermoord. De plaatselijke bewoners, geleid door kolonel Montford [Nicholas Day], geloven dat een weerwolf verantwoordelijk is voor een serie moorden in de omgeving. Een inspecteur van Scotland Yard [Hugo Weaving] arriveert om de zaak nader te onderzoeken. Del Toro is de ideale keuze voor de rol van de getormenteerde, labiele Lawrence en er is een indrukwekkende ondersteunende cast. Maar deze remake van de gelijknamige horrorklassieker uit 1941 verkiest expliciet geweld boven sfeer en bevat een overdaad aan dialoog. Make-upexpert Rick Baker herhaalt zijn Oscarwinnende huzarenstukje uit An American Werewolf In London met verve en won opnieuw een Oscar, deze keer samen met Dave Elsey. Een redelijke horrorfilm, maar hij haalt het simpelweg niet bij het origineel.