The Howling (1981)

2,94

Horror

geregisseerd door Joe Dante
met Dee Wallace, Patrick Macnee en Dennis Dugan

Karen, een TV-journaliste, wordt na een aanranding naar The Colony, een privé-inrichting gestuurd. Daar vindt zij alles behalve rust. 's Nachts klinkt uit de dampige bossen een afgrijselijk gehuil. Het begin van een bloedstollende trip in de sinistere wereld van de weerwolf.

76 BERICHTEN 16 MENINGEN
avatar van knusse stoel
Toch een verrassende nieuwe kennismaking! En dat na 30 jaar. Vergeleken bij sommige horrorfilms in dit genre, steekt hij toch met kop en schouders er boven uit. Vandaag voor de 2e maal gezien.

avatar van mikey
Herzien. Qua 'klassieke' horrorsfeer misschien wel de sterkste film ooit. Heerlijke film. Toffe muziek van donaggio ook.

avatar van Insignificance
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Geen fan van weerwolven en dat laat zich merken als de eerste pontificaal in beeld komt. Als het dan om één of andere reden verder wel draait, hoeft dat niet zo'n probleem te zijn, maar dat is hier totaal niet het geval. Zeker vanaf de kolonie vervalt het in een wel heel beroerd ritme. Film hakkelt maar wat van scène naar scène. Meest onhandige moment is misschien wel wanneer duidelijk wordt dat er eentje is gebeten en er meteen op gekunstelde wijze uitleg wordt gegeven. Niveautje Scooby Doo.

Het loopt voor geen meter meer en van sfeer is geen tel sprake met de alsmaar tetterende score als mede schuldige. Niet te harden. Zo'n transformatie is nog wel oké, maar het shotje van twee wolven bij een kampvuur ziet er niet uit en de climax daar verzuipt in koddigheid. Neem alleen al de reactie van het spul wanneer er eentje overhoop wordt geschoten met een zilveren kogel. Het heeft het meest weg van een slechte sketch. Wat dat betreft werkt het komische slot beter. Verder kan ik er niks meer mee.

avatar van Beertje45
Pf, wat een suf gedoe. Geen sfeer, nul spanning... Wat een verspilling van produktiekosten. Het sterretje is voor het werk van Rick Baker. Begrijp de hype rond deze film niet, geef mij maar het latere An American Werewolf In London. Onbegrijpelijk wat een oud veteraan als John Carradine in zo'n prul komt doen.

avatar van FillumGek
Minder dan de Amerikaanse weerwolf uit hetzelfde jaar. Ik ben sowieso geen groot liefhebber van weerwolven dus de kans op een echte topper was al niet zo groot. Toch zorgen een paar dingetjes dat deze film weet te vermaken, maar het overgrote middendeel is wat aan de saaie kant.

Er is buiten Dee Wallace geen enkele interessante persoon aanwezig, wat een groot deel van de film saai maakt. The Colony vond ik niet bijzonder sfeervol of angstaanjagend en het duurt een tijd voordat er daadwerkelijk iets gebeurd. Maar wanneer het zover is zijn de special effects om je vingers bij af te likken. Verbluffende transformaties die de tand des tijds hebben doorstaan.

Dat is eigenlijk het enige grote pluspunt. De rest is niet slecht, maar van een uitschieter is ook geen sprake. Het einde is dan wel weer leuk, en tevens één van de weinige keren dat ik de credits af heb gekeken omdat ik in de ban was van de sappige hamburger.

avatar van Macmanus
Slechtste Dante.

Het was al gauw duidelijk dat we hier met typische late 70s/80s horror te maken hebben. Het begint niet eens als een weerwolven horror maar meer als zo een 80s slasher horror. Ben ik geen fan van, ontdekte ook niet echt de Dante handtekening. Daarna gaat het over in een weerwolven film. Voorspelbaar plot, slecht acteerwerk maar wat vooral weer van de partij is, is het tergende tempo. Duidelijkste voorbeeld hiervoor is de transformatie van de weerwolf vol in beeld. Ziet er niet eens slecht uit, maar het duurt en het duurt, de hele impact is totaal weg door de slome montage.

Uiteindelijk is het de horror waar ik niks mee kan. Rommelig, saai en suf.

1 ster.

avatar van VanRippestein
Nou, ik had een beetje een soort klassieker verwacht, maar die verwachting ging redelijk snel de prullebak in. Na een sterk begin verandert de film in een erg middelmatige monsterfilm waar de monsters er best lachwekkend uit zien en de spanning steeds verder toe zoeken is. Nee, in de jaren 80 zijn veel betere horrorfilmsgemaakt dan The Howling...

avatar van Onslaught
Redelijke horrorfilm.

avatar van Gang_Star
The Howling, hoewel ik mijn twijfels had over deze film heb ik toch de blu-ray gekocht. Jaren terug was er een box op dvd te koop met daarin 3 verschillende howling films (ik dacht deel 3, 4 en 6) en die aanschaf was me totaal niet bevallen. De films waren nogal slecht wat ik me ervan kan herinneren. Toch door het gemiddelde wekte het mijn nieuwsgierigheid.
Het eerste deel uit de reeks draait om de weerwolf, niet echt bijzonder dus aangezien er heel wat films met hetzelfde thema zijn gemaakt. Echter deze 'oudje' weet daarentegen wel een heel fijn sfeertje op te bouwen. Ook de special effects zijn nog steeds zeker niet verkeerd. Wat echter wel een groot minpunt was, is dat ik de film te lang vond duren en dat het voor mij bij vlagen erg saai was. Achteraf een tegenvaller.

ipman-99
"Sorry to scare you, ma'am, thought you was a cowjacker.." ... " !!!

Zoveelste Heropfrissing !!! 'Howling' is een geweldige
jaren '80 Horrorfilm met een opbouwend verhaal en sfeervolle
sfeer die dit soort genre films duister 'kleurt' !
Ik zit een beetje in het genre van de weerwolven ... en ik moet zeggen
deze blijft in mijn ogen ruimschoots overeind.
De transformatie scène is heerlijk vetjes fout maar ook zalig gedaan !
De cast levert goed werk ..., met o.a Dee Wallace die een opvallende
rol heeft !

Matige film waarin een tv-journaliste op het spoor komt van een serie-moordenaar. Een horrorfilm over weerwolven met een slap verhaaltje en nogal langdradig opgebouwde scenes die nergens echt spannend worden. De make-up effecten zijn ruim 30 jaar na dato nog overtuigend (zoals de transformatiescene). Het einde is wel leuk en meer in de stijl van Joe Dante.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Regisseur Joe Dante zorgt voor een redelijk sfeervol geheel, mede dankzij de score van Donaggio. Echter is de spanning ver te zoeken in deze 'Howling'. En dat heeft Dante helemaal aan hemzelf te danken. Scenes worden veel te lang uitgerekt, zoals de transformatiescene. Best geinig, maar het duurt zo lang dat ik op een gegeven moment m'n lachen niet kan inhouden. Eigenlijk overtuigd de prent nooit echt, maar toch kijkt het prima weg. De oninteressante personages zorgen voor lekker onnozel vertier. Leuk voor een keer.

avatar van baspls
"Silver bullets or fire, that's the only way to get rid of the damn things. They're worse than cock-a-roaches."

Begin jaren '80 waren weerwolf-films weer helemaal in, een groot voordeel dat deze films hebben over de (vaak wat sfeervollere) oudere weerwolf-films is dat ze vaak erg sterke transformatie scènes bevatten. Ik had van The Howling eigenlijk wat meer/iets anders verwacht maar het is toch nog best aardig.

Dee Wallace deed het prima in de hoofdrol, al was ze later in Cujo toch nog een stukje beter. Patrick Macnee vond ik ook wel goed spelen als de psycholoog en horrormeester John Carradine speelde ook wel een geinig rolletje.

De special effects waren wel aardig. De transformatie-scène zag er toch wel best aardig uit. De wolven vond ik wisselend, mannen in pakken zijn niet alles er hadden meer animatronics gebruikt mogen worden. Maar er zaten ook een paar erg sterke effecten in. Aan het eind van de productie raakte het budget op en dat is goed te zien aan het feit dat één shot gewoon een tekenfilm is (ja, cel-animatie) en een ander shot stop-motion. Het einde vond ik eigenlijk wel sterk, maar die half kat half Chewbakka was weer een beetje lachwekkend.

Erg mooi set-design heeft de film wel, al die tekeningen en krantenartikels op de muur geplakt. Mooi gedaan. Ook vond ik de opnames in de het bos en vooral bij nacht behoorlijk sfeervol, geweldig die mist. De muziek van Pino Donaggio geeft de film ook een haast klassiek sfeertje mee met de orgels en ouderwetse strings.

Toch had The Howling makkelijk vele male beter kunnen zijn. Het is toch wel echt een b-film van Dante en enorm cheesy, Gremlins van Dante was vele male beter. The Company of Wolves had een betere transformatie scène en gebruikte voor de wolven gewoon wolfshonden, ook Silver Bullet vond ik veel sterker met een goed verhaal met veel spanning en erg sterke effecten. Maar het was wel een vermakelijke cult-film.

avatar van keimpeS
Ik heb dit altijd een leuke horror gevonden, sommige effecten zijn wat achterhaald maar de transformatie van mens naar weerwolf hebben ze heel knap gedaan voor die tijd (1981). Ik ben nu ook wel benieuw naar The Howling Reborn (2011), maar heb het idee dat die remake/vervolg niet kan tippen aan het orgineel. We zullen zien...

avatar van RuudC
Veel vergeleken met American Werewolf in London, zie ik. Ergens snap ik het wel, want: weerwolven, maar qua stijl liggen deze films verder erg veel uit elkaar. Ik ben in elk geval veel meer fan van AWIL. Na het wat trage begin van The Howling gaf ik de film nog de voordeel van de twijfel. Ik ben toch iemand die kickt op de inhoud en dus heb ik me steeds meer zitten ergeren aan het simpele verhaal. Nu draait The Howling vooral om de sfeer en de looks en ik moet toegeven dat ik deze prent daar juist wel vrij goed vond. De bossen in duister en mist zien er heel gaaf uit. De transformaties mogen er absoluut wezen. Ze behoren misschien wel tot de beste weerwolftransformaties die ik gezien heb, maar als het verhaal niet verder komt dan een simpele confrontatie met de verkeerde mensen/weerwolven, houd ik het snel voor gezien en zie ik geen enkele reden meer om de film nogmaals te zien. Echt hooguit aardig om eens gezien te hebben.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
In de tijd dat ik slogans op videobanden nog serieus nam stond altijd groot op de cover van The Thing en The Howling de tekst "Beste horrorfilm aller tijden". Van The Thing is achteraf geen woord gelogen, maar The Howling is nu niet bepaald één van de beste horrorfilms ooit. Sterker nog, in hetzelfde bouwjaar alleen al kwam een nog betere weerwolfhorror uit. American Werewolf in London is geestiger, boeiender, de personages zijn leuker en de transformatiescène in die film zijn legendarisch.

Dat wil overigens niet zeggen dat The Howling op bovengenoemde punten faalt. De personages zijn niet erg boeiend en de film is niet hilarisch, maar vermakelijk is deze horror - die net iets boven de 80 minuten komt - zeker wel. De film komt een tikkeltje moeizaam op gang, maar gaandeweg wordt het allemaal steeds iets vermakelijker. Het leukst wordt The Howling - wellicht logisch - als de weerwolf in actie komt, zeker met de transformatiescènes erbij. Want hoe memorabel het werk van Rick Baker in American Werewolf in London ook is, zijn assistent Rob Bottin (die een jaar later met The Thing legendarisch werk liet zien) levert uitstekend werk. Niet alle effecten in The Howling hebben de tand des tijds doorstaan, maar het werk van Bottin is nog steeds uitstekend. Verder levert Joe Dante wederom gewoon lekker entertainment, iets waar je de man wel op kan vertrouwen. Nee, zijn The Howling is niet zo leuk als Gremlings of Piranha en het is niet de beste horrorfilm of weerwolf-film ooit gemaakt. Maar prima vermaak, dát is het gelukkig wel.

3,5 sterren.