The Howling (1981)

Horror

geregisseerd door Joe Dante
met Dee Wallace, Patrick Macnee en Dennis Dugan

Karen, een TV-journaliste, wordt na een aanranding naar The Colony, een privé-inrichting gestuurd. Daar vindt zij alles behalve rust. 's Nachts klinkt uit de dampige bossen een afgrijselijk gehuil. Het begin van een bloedstollende trip in de sinistere wereld van de weerwolf.

avatar van You_bastard
De eerste goede gruwelijke horrorfilm met een weerwolf. De effecten waren voor die tijd (en nog steeds) erg goed. Echte aanrader voor weerwolf horror fans !!!

avatar van Hemdale
Ik hoor veel horrorfans die dit een hele toffe film vinden, daar ben ik het niet helemaal mee eens! 2,5 ster!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Heb ook veel gelezen en gehoord dat deze film werd aangeprezen als 'de beste horrorfilm aller tijden'. Dat viel me toch behoorlijk tegen, moet ik zeggen. Plot is nogal zwak en duf uitgewerkt en ik kon m'n aandacht er maar niet bijhouden. Af en toe kwam er eens een aardige of sfeervolle scène voorbij, maar over het algemeen deed het met weinig. Misschien ooit maar eens herzien.

avatar van Hemdale
En er zijn zelfs 5 vervolgen op The Howling onvoorstelbaar!

Reinbo
de vervolgen zijn allemaal heel slecht, maar het origineel is een sfeervolle, spannende en leuke klasieker.

avatar van Lennert
Een werkelijk fantastische film die naar mijn mening films als An american werewolf in London met gemak overtreft, en dan vooral omdat de weerwolven hier ECHT eng zijn. Vooral de briljante transformatie scene bezorgde mij (en mn vriendin) kippevel. An american werewolf in London is leuk, maar veel minder eng, en dan vooral door de op 4 poten lopende wolf. Ik raad iedere horrorliefhebber deze film te kijken, in het donker!

Een ****enhalf

avatar van mikey
Deze film ziet er goed uit. Bizarre transformaties. Maar vooral het scenario is erg inventief en origineel en de regie dito. Sayles (de schrijver; is nog even te zien als lijkschouwer) en Dante vormen een aardig team. 4*

Ik denk dat deze en 'An American werewolf in London' wel de beste genrefilms zijn.

Volgens mij heb jij een 80's fetisj....

Laat me raden, loop jij tegen de 40....?

avatar van mikey
Nog lang niet wouter! Als je het tegen mij had, tenminste.

Ok. Minimaal 32 dan.

Ook niet.

djelle
17 denk ik. Maar ik geloof niet dat je in een bepaalde leeftijdscategorie moet zitten om een "80's fetisj" te hebben...

avatar van mikey
HAHA nee.. Ach die fukcing fetisj heb ik ook helemaal niet. Ik vind dit een goeie film en wouter niet... hij probeert iets te verklaren dat hij niet begrijpt..

avatar van Quentin
Zo slecht vindt Wouter hem anders niet, heeft hem op 3,5* staan

avatar van mikey
Die score is dus veels te laag

Pfff.. heb 'm maar afgezet, wat een suffe film.

Dat dacht ik bij de promo al...

Reinbo
Klassieke weerwolf film, leuk verhaal en make up effecten van Rob Bottin.

Saai begin en de scenes met die vrouw die steeds aan het janken is vanwege haar trauma halen de vaart er steeds weer uit. Tegen het einde wordt het leuk. Dante weet wel hoe hij met SF om moet gaan, de transformaties zijn erg mooi.

avatar van Gizzmann
Erg simpel verhaal en het klinkt natuurlijk erg cliche-maatig. Dat is het ook wel, het is namelijk ook wel erg voorspelbaar. Maar wat weet Joe Dante daar toch goed mee om te gaan.

Deze film toch echt een paar scenes om u tegen te zeggen. Een aantal zeer mooie shots waar je echt een stel ontzettend coole movie stills van kunt maken. En de special effeckts zijn erg goed, dat geldt vooral bij een bepaalde scene die mij echt kippevel bezorgte.

Een erg fijne aftiteling trouwens

neo (crew)
Om te van te gaan huilen als een weerwolf, wat slecht is dit! De enige man die voor iets van sfeer een niveau zorgt is de score van Pino Donaggio, ook al is dit zelfs een van zijn mindere. 1 ster

666south park
leuke weerwolfen film maar de weerwolf maakt de film niet eng want die vond ik helemaal niet eng die ooren moest ik heel hard om laggen van die weerwolf maar de film zelf maakt het eng de spanning 4.0 hier voor

is nu op TV hier en ik herrinner me toen ik into horror was dat ik de hele serie heb gezien mja nu valt het allemaal tegen.

Zoals vaak is de eerste de beste.
Inmiddels behoorlijk gedateerd maar in 81 behoorlijk sensationeel.
De special effects zijn van een hoog niveau daar kan zelfs een aantal huidige films een puntje aan zuigen.

Dit is dus de klassieker onder de weerwolvenfilm, mijn favoriete figuur uit het griezelgenre. De special effects zijn magistraal, nog voor het computer tijdperk dus daarom des te knapper. De manier waarop Dante de spanning opbouwd is zeer goed, een volledige transformatie zien we pas in het laatste half uur van de film, daarvoor is het delen van de wolf of een flits, een silhouet in de pornocabine, de ogen in een bosje, het gehuil in de nacht, een flits wanneer de man van Karen wordt aangevallen en dan de aanval op de vriendin van Karen in het hutje vlak nadat zij er achter is gekomen dat de baai waar zij over uitkijkt dezelfde is als die op de tekening die zij in de kamer van Eddie vond. Spannend maar ook grappig is de scene waarin een weerwolvenklauw verschijnt en langs de mappen in een dossier kast ritselt. Patrick Magnee die op geloofwaardige wijze een maffe wetenschapper neerzet. En dan die eigenaar van de winkel in curiosa, hij geeft ongevraagd aanwijzingen hoe een weerwolf te doden. Het sentimentele einde hadden ze wat mij betreft weg mogen laten, maar voor de rest een topfilm, alleen jammer dat er weer van die zouteloze vervolgingen op kwamen

Jullie kunnen op deze film stemmen op www.veronicamagazine.nl, voor in de meimaand en op vele andere films. The Howling is een echte aanraader voor Horrorfans.

avatar van Mr Confused
Reinbo schreef:
Klassieke weerwolf film, leuk verhaal en make up effecten van Rob Bottin.

Ik dacht anders dat deze ook van Rick Baker waren. Ik kan mis zijn dus schiet met niet neer hé. En zeker niet met een zilveren kogel.

een 4,5. staat op nummer 2 bij mij bij de weerwolfen film.
maar dit is natuurlijk weer zo een film die je vroeger had moeten zien

Een heelijke horrorklassieker, maar zoals JurassicPark al zegt dit is eigenlijk een film die je vroeger al gezien moet hebben, komt nu een beetje achterhaald over.

avatar van mikey
Mwah deze film valt op (o.a) dankzij kwaliteit/productiewaarden. Dat kan je van de meeste genregenoten niet zeggen. Ook al zijn die 'moderner' en nieuwer. ****1/2