Slither (2006)

Canada / Verenigde Staten
Horror / Komedie

geregisseerd door James Gunn
met Nathan Fillion, Elizabeth Banks en Michael Rooker

Een buitenaardse plaag heeft het plattelandsstadje Wheelsy in zijn greep. Slijmerige wormen dringen de lichamen binnen van de bewoners, die prompt veranderen in bloeddorstige en vleesetende zombies en gigantisch gemuteerde monsters. Een klein groepje overlevenden, waaronder de sheriff, zijn ex-liefje, de burgemeester en een zestienjarig meisje, proberen de buitenaardse invasie te stoppen, maar dan moeten ze eerst het stadje ontvluchten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Droog & nat.

Deze uiterst sfeervolle eighties ademende ode aan de vijftiger jaren SF- en monstermovies is vooral vermakelijk. Dat zit hem niet in de vele filmgrapjes zoals de telefooncameo van Zombie of de knipoog naar Troma, maar vooral in de prima combinatie tussen humor en horror. Droog van toon en nat van gorigheid, doch telkens smaakvol. Pulp zoals pulp behoort te smaken.

Geweldig.

avatar van Insignificance
Something's wrong with me. Als je ziet wie het zegt, kan je dat alleen maar met een vette grijns beamen. Lekker droge opmerkingen en momenten verspreid over de gehele speelduur. Met name de burgemeester en de agent raken de lol-meter regelmatig. De gespannen kop van Rooker is hier ook goud waard. Het jolige sfeertje zit er meteen in met de muziek en de accenten, zonder dat Gunn het ooit een klucht laat worden. Dikke plus daarvoor. Echt goor is anders, maar vies en kriebelig zijn de mutaties en wormpjes, op een lollige manier, wel degelijk. Sympathiek knipogende horror gein.

avatar van K. V.
Hier had 'k jammer genoeg iets meer van verwacht. Het is van de makers van Dawn of the Dead, maar dit was dan wel eerder het kleine broertje ervan.
'k had de film ook iets humoristischer verwacht, maar veel kwam hier eigenlijk ook niet van in huis.
Geen slechte film, maar eerder een tussendoortje.

avatar van Perry Meer
jahoor, leuke film, niks mis mee, ik heb mij prima vermaakt!

avatar van voomzap
Onderbroekenlol is het steekwoord in deze comedy-horror. Bij vlagen geslaagd dankzij wat originele scenes, maar als geheel kon het mij niet bekoren. Zeker geen voldoende waard. Matig.

avatar van Rizz
Dit:
Elineloves schreef:
'' If I weren't about to shit in my pants right now, I'd be fuckin' fascinated. ''

avatar van Wazowski
Ben blij dat ik me niet heb laten misleiden door het lage gemiddelde. Fraaie film met het horrorhart op de juiste plaats.

avatar van Shinobi
Erg vermakelijke combinatie van horror en comedy. Met name erg genoten van de burgemeester en de politieagent.

En op zich wel goede special effects moet ik zeggen, die wormen zagen er soms best nasty uit, zelfde geldt ook voor de transformatie van Grant.

3,0 Sterren voor geinige pulp.

avatar van Corcicus
Zeer geslaagde horrorcomedy!

Deze film heeft het werkelijk allemaal: Eerst de spanning met Grant als seriemoordenaar die het dorp op stelten zet, dan de aanval met de wormen en vervolgens zombiesplatter!
Het staat echt geen moment stil, van in het begin blijft de film strak uptempo tot het einde. Ook zeer geslaagde personages en een knappe griet in de hoofdrol.

avatar van tattoobob
Destijds gezien en ik vond er weinig aan!!

avatar van misterdhdh
eerste keer vond ik dit een toppertje, juist herbekeken en viel lichtjes tegen. vorige keer vond ik hem vermakelijker en grappiger. humor is wel nog goed in deze film, maar is zeker niet top. spannend wordt het nooit, maar het blijft wel vermakelijk. tempo blijft steeds hoog. acteren is niet echt belangrijk in deze film, maar is wel nog goed. leuk om is een keer te bekijken, maar daar stopt het

3/5

avatar van Roger Thornhill
"Ever seen anything like that? Huh? Me neither... and I watch Animal Planet all the fucking time!" Zeer vermakelijke onzin, met Nathan Fillion (een half idool dankzij Firefly en Serenity) als leuke held, Elizabeth Banks als extreem smakelijke heldin en Gregg Henry als de sympathieke burgemeester die met zijn eerste zin midden op straat reeds onze harten wint: "MOVE THE FUCK OUT OF THE WAY, COCKSUCKER!" ("Howdy, Mayor.") En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat prachtige nummer tijdens de eindcredits: Baby I love you, just leave me the fuck alone. Een grappige en lekker volvette horrorkomedie die op beide fronten van zijn genre goed scoort.

avatar van jipt
Gaaf filmpje met toffe effecten. 3,5*

avatar van moviemafketel
Best nog wel komisch horrorfilmpie deze Slither. Het begin was eventjes doorbijten, maar wanneer Grant eenmaal in contact is gekomen met het buitenaardse wezen komt de ene na de andere vreemde creatie op het toneel. Erg knap gedaan en brengt zeker een glimlach op je gezicht.
Slither heeft gewoon een leuk concept dat anderhalf uur op een lachwekkende manier blijft boeien. Banks ziet er ook altijd goed uit en speelt naar behoren.
Voor de rest hoef je voor het acteerwerk niet te kijken, maar dat maakt niet zo heel veel uit in dit soort films. Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van bjerik76
wat was dit vreselijk toen ik hem ooit zag .

avatar van Alexander1900
bjerik76 schreef:
wat was dit vreselijk toen ik hem ooit zag .

Vreselijk eng bedoel je?

avatar van PEN15
Op de 1:10 toch maar afgezet en voor de duidelijkheid: ik zet zelden rond ¾ een film af waar ik aan ben begonnen. Ik kon het al een tijdje niet meer verdragen, maar de aangevreten kadavers en de alienmutatie van Michael Rooker (de Michael Rooker van Portrait of Henry!!) waren prikkeltjes om nog te blijven kijken.
Tot het moment dat ik zag dat er al een half dorp de afgezaagde zombie speelde sloegen mij de stoppen door. Waarom zag je alleen bij Rooker een soort van verandering in een tentakelig weekdier (die slakken leken meer op wandelende rauwe varkenshaasjes) en waarom zou ik naar een slappe remake kijken van Night of the Creeps die een afstand tot Pluto beter is dan deze drol? Waarom moesten zo buitensporig veel scenes buiten in de donkere bossen afspelen? Ik snap dat het 's nachts aardedonker kan zijn, maar moet dat dan ook maar meteen voor de kijker die zo geen fluit meer kan zien?

De film was een financiele flop, dus een vervolg zit er waarschijnlijk jammer genoeg niet in.

Gerechtigheid.

avatar van Argyle
Leuk. Origineel.

avatar van Filmkriebel
Vond dit wel een meer dan vermakelijke horror, over een buitenaardse parasiet die dood en verderf zaait rond een klein stadje. Knappe FX en imposante make-up in ieder geval (vooral de grotesk misvormde Grant), met knipogen naar zombie films ("meat" in plaats van "brains") en 80s pulp (op het einde moest ik vooral aan Society denken). Echter vind ik deze film niet erg geslaagd als komedie maar het is dan ook weinig fijnzinnige humor. Gelukkig druipt de liefde voor het horrorgenre ervan af en verwent Gunn het publiek met ruim voldoende viezigheid.

avatar van n00r
Kom niet zo goed uit mijn woorden bij deze film en dat is niet echt heel goed.

avatar van N. S.
Grappig filmpje. Het zat goed in elkaar en het zag er leuk uit. De opbouw was prima, de verandering van Grant ook. Er zaten een paar goede stukken in, wanneer Brenda's 'maag' open scheurt waaruit de wormpjes komen en de daarop volgende scènes. De wormpjes zagen er ook lekker uit. Ook de scène waarin de politie een schets hadden gemaakt van de 'inktvis' was leuk. Prima geacteerd, leuke soundtrack. Ik heb me vermaakt.

avatar van Kondoro0614
‘Slither’ is nou niet bepaald de beste horror film die ik deze maand heb opgezet want hij is kwalitatief gezien erg slecht. Toch weet de film me vaak toch te vermaken en dat komt ook meer en deels door zijn lekkere slechte komedie die er onder geplakt is waar ik toch stiekem wel erg van genoot. Ik heb deze film maar weer eens herbekeken aangezien het al een elle lange tijd geleden is dat ik deze film gezien heb (ik denk dat het rond release was) dus ik wist er niks meer van en dat bleek ook bij de herziening. Ik wist een paar dingen zeker: de film was goor, bloederig en ontiegelijk nep! Dit is ook echt wel gebleken want foei zeg, hoe kan zo’n CGI fanaat als een James Gunn zo’n laag kwalitatief gezien CGI filmpje neer zetten? Ik weet het niet maar wat voor een held het nu voor mij is (voornamelijk door zijn ‘ Guardians of the Galaxy (2014) ’ regies) was het zeker niet tijdens het zien van de film ‘Slither’.

Deze film kent in mijn ogen toch een redelijke cast waar ik de humor wel van ken. Vooral een ‘Michael Rooker’ viel natuurlijk bij mij op o.a. ook door zijn aanwinsten bij de films ‘ Guardians of the Galaxy (2014) ’ is hij redelijk bekend in mijn ogen. Ook ‘Nathan Fillion’ is natuurlijk erg bekend in mijn ogen door o.a. zijn rol in de verschrikkelijke serie ‘Castle’. In deze film had Nathan een prima rol en kon ik toch nog genoeg van de beste man genieten. Vooral de scene waar hij de granaat naar Grant wou gooien maar het totaal mislukte en zo eerst een zoektocht moest houden naar de granaat en de granaat later in het water belandde .

Naast het prima acteerwerk viel het verhaal wel mee, het is geen bijzonder verhaal. We zien een komeet vallen in het slaperige stadje ergens in Amerika waar we Grant Grant (originele naam) en Starla Grant. Grant Grant kan maar geen seks met Starla krijgen waarna hij besluit naar een café te gaan waar hij Brenda Gutierrez weet mee te krijgen naar het bos. Als ze daar de rare komeet vinden word er een projectiel in Grant Grant geschoten waarna hij transformeert naar een ‘alien’ en Brenda mee neemt in zijn graf als ‘draagmoeder’ van kleine slijmerige wormen die bij mensen via de mond naar binnenkruipen waarna ze allemaal ‘zombies’ worden. Al om al, geinig verhaal dat niet veel voorstelt.

Toch best schrikbarend dat de makers van mijn beste horrorfilm – ‘ Dawn of the Dead (2004) ‘ nogal pronken met deze film en waar ik nog meer van schrik is dat de film een budget van 15.5 miljoen dollar beschikte wat ik totaal niet terug zie in de film. Toch is de film me niet verkeerd gevallen en geef ik hem een halve ster meer.

avatar van keimpeS
Het is een leuk horror/komedie die wel wat eighties aan doet. Ik heb de film inmiddels al zo vaak gezien dat ik het nu wel gezien heb. De special effect zijn best goed, deed me soms wel wat aan de monsters van Lovecraft denken.

avatar van Shadowed
Vies.

Slither is een film die al redelijk lang op mijn lijst stond. Vooral voor het vermaak, en qua vermaak doet Slither zijn werk zeker wel. Onder andere met een paar lol en veel kots en andere vieze dingen. Het gaat ook op sommige stukken daarom ook ver.

Ik ben niet een groot fan van Banks, en zo overtuigend vond ik der niet overkomen hier. Maarja, dankzij en vieze dosis gore ging het allemaal wel prima. Zag er allemaal lekker vies en goed uit. Prima aanrader voor diegene die even een film nodig hebben om hen verstand op 0 te zetten.

avatar van joolstein
Deze cynisch en grappige prent zoekt zijn inspiratie en sfeer in horrorfilms uit de jaren '80. De film pretendeert verder niets meer en niets minder te zijn dan een scherp geschreven genrefilm over een slaperig stadje dat wordt overspoeld door parasitaire wezens. Echter doordat het boordevol (vaak verborgen) referenties zit naar andere lichamelijke transformatie-horror is de film een prachtige hommage geworden. Scenarioschrijver en regisseur James Gunn verloochent met deze film dus zijn “roots” niet. Hij maakte namelijk onderdeel uit van de in 1974 door Lloyd Kaufman en Michael Herz opgerichte “Troma”-school. Ook in deze fijne horrorfilm zijn de factoren; heerlijke overtuigende make-up effecten overgoten met een humoristische saus duidelijk aanwezig.

Dit is zo'n film die je eigenlijk meerdere keren moet bekijken want de film eert zijn voorgangers door een aantal plekken in Wheelsy te vernoemen naar klassiekers uit de (Body-) horror: de bar waar een biertje wordt gedronken heet bijvoorbeeld Max Renn’s Pub naar het hoofdpersonage uit David Cronenbergs Videodrome, een winkel draagt de naam R.J. MacReady naar de hoofdpersoon uit John Carpenters The Thing, de naam van de school is "Earl Bassat High", een personage uit Tremors en de opening van het hertenjachtseizoen wordt gevierd in café Henenlotter’s naar de regisseur van twee klassiekers uit de hoogtijdagen van dit specifieke subgenre: Basket Case en Brain Damage.

Het acteerwerk is in zijn geheel geslaagd met o.a, naast de uitstekende en heerlijk '80 ogende Elizabeth Banks als Starla en Gregg Henry als de vuilbekkende burgemeester McReady, een gaaf optreden van Michael Rooker in een rol waarin hij zich lekker kan uitleven, en een prima Nathan Fillion (Serenity, Firefly) die goed gecast is als “normale” man die ook ruig en charmant kan zijn. Ook wist James Gunn zijn voormalige Tromabaas Lloyd Kaufman te strikken voor een cameo en wel in de rol van uitgerangeerde dronkaard in de karaokebar en is Rob Zombie te horen aan de telefoon als Dr. Karl

Scenarioschrijver en regisseur James Gunn brengt ook via de opvallend weinig computer-geanimeerde effecten (degene die er wel waren zijn juist het slechts) en doordat bijna alle monster-make-up met de hand is gemaakt een ode aan de vorige generatie horrorfilms Hier is dan ook mijn enige puntje van kritiek. De film gaat voor echte horror-fans net niet ver genoeg. Terwijl het voor mensen die minder met het genre hebben misschien net iets te ver gaat. Dit wordt ook ondersteunt met het feit dat de film spijtig genoeg is geflopt

Ik heb me in ieder geval kostelijk geamuseerd met dit horrorfeest en het is de ideale film voor anderhalf uur vermaak. Waarbij logica, realisme, en zelfs originaliteit ineens minder belangrijk werden omdat je zoveel lol kunt hebben bij het kijken naar deze film.