• 17.815 nieuwsartikelen
  • 183.798 films
  • 12.723 series
  • 35.143 seizoenen
  • 658.817 acteurs
  • 200.867 gebruikers
  • 9.504.385 stemmen

Horrorfilm Challenge #2

zoeken in:

Threeohthree

• 5579 berichten
  • 2973 stemmen

18. 28 Years Later: The Bone Temple (2026)
109 minuten
FTV: 2 punten
Puntentotaal: 34
Horror ABCs: Zombie (BFIJMRTUZ)
Eigen score: 3.0*
https://occ-0-2794-2219.1.nflxso.net/dnm/api/v6/6AYY37jfdO6hpXcMjf9Yu5cnmO0/AAAABWGoM86Z7CEmQUZ6h1wOxChaEN9PhppuEJLMMpbNaOF0AVITisivb0ruVuKWKmP57PCUKQUCTokhYSUkRi65m9ckstpmmotTQ2lc.jpg?r=5ff
Nia DaCosta doet het aanzienlijk beter dan Boyle, maar dat ging al snel. Vooral op het gebied van horror gebeurd hier wat meer. Helaas enkel wel op de momenten dat de Jimmy's in beeld zijn, alles rondom Ralph Fiennes is in het begin maar wat suf. Gelukkig gaat het vooral om de Jimmy's en zeker het slotakkoord daarvan is erg tof. Film blinkt verder nergens echt in uit maar is zeker vermakelijk. Oja, zit de komende week denk wel met allemaal Duran Duran nummers in m'n hoofd.

19. Vleesdag (2025)
FTV (2punten)
Puntentotaal: 36 punten
Horror ABCs: Karma is a Bitch (BFIJKMRTUZ)
Eigen score: 3.0*
https://cdn.filmtotaal.nl/images/original/8lpw91ckzmrp_hero.jpg
Nederlandse films blijven lastig. De Nederlandse taal (of de mensen) geven mij altijd het gevoel dat ze aan het overacteren zijn. Het komt vaak nogal knullig en geforceerd over. Dat merk je ook meteen wanneer die Brabander aan het woord is, dat Vlaamse/Brabantse komt toch een stuk soepeler over (of het is een betere acteur). Eerste 45 minuten wel een flinke setup, maar het tweede deel is erg fijn met nog best wat gore en leuke kills. Pluspunten ook voor het einde.

Woland

• 4857 berichten
  • 3899 stemmen

8. Extinction (2015) - 2.0*

FTV, 110 minuten, Spanje

Puntentotaal: 16

Subgenre: Z - Zealous Zombies

The Horror ABCs: FHIMOPZ

https://www.moviemeter.nl/images/cover/98000/98448.jpg

Het begint nog met een hoop actie met rondreddende zombies, chaos, paniek en ellende. Maar dat is al snel over. En hoewel dat me al niet helemaal beviel, was wat daarna kwam nog een stuk minder. Een trage film over een man die met z'n dochtertje in een huis in een winterse omgeving woont, met een buurman met wie het niet botert - maar buiten deze drie is de wereld koud en leeg. De zombies zijn doodgevroren (of toch niet?), en of er een buitenwereld is, dat is de vraag. Maar het is vooral een hoop geneuzel over de geschiedenis van de drie, waarom ze ruzie hebben, en hoe hun relatie zich ontwikkelt. Met inderdaad in de tweede helft af en toe een zombie, die er dan wel weer prima uitzien. Maar de focus op slaapverwekkend familiedrama deed het voor mij niet.

mezzanine

• 417 berichten
  • 3001 stemmen

15. Marama (2025)

89 min

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 28

ABC: M - Mind your head

ABC totaal: 13 punten (BDGIMOQRVWXYZ)

Vet! Een Maori gothic story vol woede over kolonialisme. Vond ‘m echt heel goed en intrigerend. Film maakt niet alles direct duidelijk, dat is een kracht, maar ik was daardoor soms ook beetje aan het zoeken wat iets betekende of hoe relaties precies liepen. Het is klein verhaal, heel donker maar mooi gefilmd, maar had van mij in 2e helft nog iets grootser of uitgebreider gemogen. Daarom net geen vier sterren, maar kan mij voorstellen dat ik bij herziening hoger scoor.

Zie dat joolstein iets minder enthousiast was, begrijp 'm wel. Dit is geen volbloed horror, las ook dat maker eerst helemaal geen horror wilde maken, maar daar langzaam op uit kwam. Boodschap staat hier voorop, maar ik werd er toch wel blij van hoe ze die vorm geven.

https://variety.com/wp-content/uploads/2026/06/MCDMARA_EC130.jpg?w=1000&h=667&crop=1

mezzanine

• 417 berichten
  • 3001 stemmen

16. The Fog (1980)

90 min

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 30

ABC: E - Ending. Or Is it?

ABC totaal: 14 punten (BDEGIMOQRVWXYZ)

Dit is niet de eerste Carpenter waar ik schrijf dat het er eigenlijk amper een verhaal is, het is allemaal heel kaal, maar hij weet met beperkte middelen toch iedere keer weer een sterke sfeervolle film mee. vooral door strakke donkere beelden en een opnieuw sublieme soundtrack, maar ook zo’n fantastische opening: op een film van 90 minuten lopen openingstitels ruim 12 minuten door, terwijl hij na kort openingsverhaaltje, met jazzy soundtrack van radiostation op achtergrond al heel de setting van stadje en vloek neerzet zonder daar veel dialoog voor nodig te hebben. Helaas begint film daarna alsnog soort van opnieuw, maar vond die opening subliem en zo zitten er nog aantal mooie momenten in. Echt veel horror wordt het trouwens nergens. 3.5

https://filmfreedonia.com/wp-content/uploads/2012/10/thefog16.jpg

mezzanine

• 417 berichten
  • 3001 stemmen

17. Doa (1988)

95 min

FTV (2 punt)

Puntentotaal: 32

ABC: A - Always Be Prepared

ABC totaal: 15 punten (ABDEGIMOQRVWXYZ)

Had compleet ander soort film verwacht, maar dit was beter. Verwachtte over de top komedie vol bloed, of beetje zoals een dream home, maar dit blijkt slowburner thriller, die traag op gang komt, maar steeds meer onder de huid kruipt. Vrouw heeft last van opdringerige deurverkoper en klemt per ongeluk zijn hand tussen de deur. Daarop besluit hij haar te gaan stalken.

Daarnaast ziet film er veel mooier uit dan gedacht, meer arthouse, vol mooie shots en prachtig kleurgebruik. Daar staat helaas dan weer een ongelooflijk matige non-descripte 80’s soundtrack tegenover.

Gaat in laatste deel alsnog helemaal los, maar overtuigt in dat deel juist wat minder. 3.5

https://lh7-us.googleusercontent.com/F4R832axFwge0LXsBh1otN20lLwuXSYv1W8EAtzO2Mz6C2Ld_wA98Qd6ZDQ1r1Z12idymj3ENJXTOeGFIRlWbj3OG75sFH-bYnPLWdbV-YhSPbPmVELfQUd6mYVDpWnvs_py_GbzngitdT2N61QmtyA=s800

alexspyforever

• 21592 berichten
  • 2328 stemmen

7. The Black Cat (1941)

70 minuten

2 punten

Totaal: 12+2= 14 punten

https://ryanharveyauthor.com/wp-content/uploads/2018/09/black-cat-1941-crematorium.jpg

Lijkt eigenlijk in niets op de versie uit 1934 waarbij Lugosi en Karloff tegenover elkaar staan (en waar ik me eerlijk gezegd nog weinig van kan herinneren), behalve dan de aanwezigheid van een zwarte kat. Het comedy gehalte is ondanks dat enkele mensen het loodje leggen toch vrij groot. Verrassende dader uiteindelijk en een ander pluspunt was dat het dynamisch was met geheime doorgangen. Eigenlijk had het wel iets weg van The Cat and the Canary niet de sfeervolle silent van Paul Leni uit 1927 wel dat gedrocht uit 1939 met Bob Hope als lead. Gelukkig geen Bob Hope met flauwe onliners hier. Onderhoudend genoeg om te blijven boeien tot het einde.

Martijnnn

• 2253 berichten
  • 2487 stemmen

Dag allemaal, ik ben er weer bij.

1: Cold Storage (2026)

99 minuten

B-film verpakt in een A-achtig jase. Goede acteurs en een behapbaar plot maakt het een vlotte en vermakelijke film

3*

FTV = 2

Totaal 2.

De B van Body Horror: 1 punt

2 : Ready or Not 2: Here I Come (2026)

108 minuten

Beter dan de eerste, vooral omdat het ‘grote geheim’ al bekend is waardoor de film wat eerder los kan gaan. De toevoeging van de zus is ook geslaagd.

3*

FTV 2 punten totaal 4 punten.

Met de X van Xenophobia. 2 punten voor het ABCtje. (BX)

3: 28 Years Later: The Bone Temple (2026)

https://images.vpro.nl/bzwho8b6jlo/w_1200/28-years-later-part-2-the-bone-temple-st-6-jpg-sd-high-2026-ctmg-all-rights-reserved.jpg

109 minuten

Mijn favoriete horrorserie die niet eens altijd om de horror gaat. Erg cool dat The Bone Temple voortborduurt op het steeds geschifter wordende 28-universum. Elke film weet weer voor vernieuwing te zorgen. Met Ralph Fiennes in de hoofdrol draait zo’n film al snel om het acteerwerk, en dat is toch haast een unicum in het zombie-/ondodegenre. De Iron Maiden scene is geniaal.

4*

2 punten

3 FTV = 6

Met de U van Undead maakt 3 punten (BXU)

4: Piranha (1978)

94 minuten

Dit kan dan wel een cult klassieker zijn maar dat maakt het nog geen goede film. Eigenlijk is alles slecht. Hij is bij momenten wel vermakelijk dus ik strijk over mijn hart en maak er nog 2 sterren van.

2 punten

4x ftv = 8

Met de R van (letterlijke) Rivers of Blood (BXUR). 4 punten

soom

• 24948 berichten
  • 2655 stemmen

2. Whistle (2025) 100 minuten

FTV 2 dus puntentotaal 4.

Best leuk, zeg maar. Gebruik van de fluit uit de titel is redelijk grappig..

schram101

• 16767 berichten
  • 2379 stemmen

1. Psycho Killer (1,5*)

91 minuten

Ftv 2pt

Totaal 2pt.

Shadowed

• 11902 berichten
  • 6998 stemmen

7. The Hoarder (2015)

84 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal - 14 punten

ABC - S - Slashers Prefer Blondes

ABC Totaal - BEJQSWX

2,0*

Middelmatige thrillerfilm met slasherelementen, waarin een blondine zeer letterlijk de eerste persoon is die het leven laat. The Hoarder is vooral een film die de kansen laat liggen, zoals het volledig benutten van de locatie. Het acteerwerk en de afloop zijn sterk, maar de spanning evenals de algemene sfeer laten het te veel afweten.

https://www.moriareviews.com/rongulator/wp-content/uploads/Hoarder-2015.jpg

Shadowed

• 11902 berichten
  • 6998 stemmen

8. Scream of the Banshee (2011)

90 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal - 16 punten

ABC - T - Terrified Teens Are Terrific

ABC Totaal - BEJQSTWX

2,5*

Ik vond het eigenlijk erg meevallen! Stond al een lange tijd op mijn radar om het concept van een banshee toch nooit helemaal maximaal is neergezet, en Scream of the Banshee vindt daarbinnen zeker het wagenwiel niet uit. Een ietwat goedkope, maar vermakelijk stompzinnige genrefilm waarin er verrassend genoeg een redelijke hoeveelheid aan praktisch geweld tussenzit.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg-IeGHn5z_BN9hDHMHTUmbM6BUot36HBzL7olU2sUULNg7YEUPhyoKTkcdGox0N4Q0WKbFetqE4MsvcgcuPq-FMBbt4PENJz9sZsb7kYPKQhBiDrSQulqVapfJG_LcSemdiQEvahaTxBMt9Dztk2ebp-4boQeQIp2bY_NpWl3z8PcV28xj5hdmuWWMwmHe/s1920/SCREAM%20OF%20THE%20BANSHEE%20%282011%29%208.jpg

Shadowed

• 11902 berichten
  • 6998 stemmen

9. Dance of the Dead (2008)

87 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal - 18 punten

ABC - M - Mind your head

ABC Totaal - BEJMQSTWX

3,0*

Eigenlijk erg lollig. Genoeg ledematen en grapjes die hier de revue passeren en het op die manier luchtig houden. Ik vind dit erg overkomen als een film die enigszins wordt gered, omdat de jeugd hier "de baas" is en alles lekker in-your-face wordt neergezet. Zal niet voor iedereen weggelegd zijn en ook niet in elke film de juiste keuze zijn, maar hier wordt alles best aardig afgewisseld. Wel een beetje zonde van die lelijke video-look en het slechte acteerwerk.

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTcxMjkyNDk2MF5BMl5BanBnXkFtZTcwODg0NTMwNQ@@._V1_.jpg

Shadowed

• 11902 berichten
  • 6998 stemmen

10. Gin Gwai (2002)

99 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal - 20 punten

ABC - P - Poorly Lit

ABC Totaal - BEJMPQSTWX

2,5*

Thema wordt zeer letterlijk genomen. Voor het hoofdpersonage is alles namelijk erg blurry, want ze is blind. Poorly lit dus! In ieder geval wel een aardige film met genoeg inhoud en tempo, maar aan de andere kant lelijke effecten en een ietwat traag tempo. De meeste angst is ook wel uitgewerkt eenmaal de finale aanbreekt.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTciHPRnhcipRVIENZOfke7xx-4Gvy7GnDxFRs5BAYEDu11kDx4MEFyi1Jj&s=10

shugenja

• 759 berichten
  • 1747 stemmen

8 ) Leviticus (2026)

88 minuten

FTV (2 punten)

Puntentotaal - 16 punten

ABC - j Jump scare

ABC Totaal - 8 punten

Uitstekende film over een ontluikende liefde in een zeer religieus dorp. Er wordt een bovennatuurlijke tint gegeven die goed werkt. Tegelijkertijd is het gegeven een beetje flauw en je zag het einde eigenlijk al van verre aankomen. Al met al goed gemaakt en geacteerd.

3.5 ster.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.