• 8.485.727 stemmen

Met onder meer: Sadie Sink, Emily Rudd en Ryan Simpkins

• Netflix Bekijk via Netflix

Plot Fear Street: 1978

"Find the truth."

Camp Nightwing wordt verdeeld door kampeerders en adviseurs die afkomstig zijn uit de welvarende stad Sunnyvale, evenals kampeerders en onderhoudspersoneel uit het onderdrukte stadje Shadyside. Maar wanneer gruwelen uit hun gedeelde geschiedenis tot leven komen, moeten ze samenwerken om een ​​angstaanjagend mysterie op te lossen voordat het te laat is.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van deridder

deridder

Sadie Sink deed het erg goed in de film. Voor de rest is het vooral meer van hetzelfde m.b.t. deel 1. Je ziet wel weer - ook net als deel 1 - een diepe liefde van de regisseur voor goede slechte horror films.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Meer van hetzelfde, lekker makkelijk zeg zo scoren met gewoon simpel jatwerk.

Ik las ergens dat sommige dit een ode noemen aan de oude style, aangezien het een Netnietflix-productie is weet ik wel beter. Easy money, weinig echte kwaliteit.

Deel drie sla ik dan ook echt over, met moeite door het prentje kunnen komen.

avatar van Waku

Waku

Opnieuw mij wel weer gemaakt met dit griezel vervolg.

Sfeertje deed mij ook een beetje denken aan " Stranger Things".

Kwam waarschijnlijk omdat er twee personages uit deze Netflix hitserie hier aan mee deden.

Beetje verwarrend einde. Verhaaltje was ook niet altijd even logisch.

Verder gewoon weer in orde. Prima griezel vertier.

avatar van Elchapo

Elchapo

Ben begonnen met dit deel.....FOUT DUS,had eerst 1994 moeten kijken.Maar ok,dit is zoals velen voor mij al zeiden een soort Friday the 13th,en dat klopt....ik heb mij er wel mee vermaakt.Hierna toch Fear street 1994 en daarna 1666 bekijken.3 stars.

avatar van El ralpho

El ralpho

Welcome to Camp Nightwing

Na mijn positieve ervaring met het eerste deel uit de Fear Street trilogie, zat ik mij al te verkneukelen op dit tweede deel. Volgens de meeste geluiden zou deze namelijk het beste uit de reeks zijn. Helaas kan ik mij niet in deze mening vinden, omdat ik dit vervolg toch echt een heel stuk zwakker vond.

Het duurt erg lang voordat het verhaal op gang komt en ik vond het een gemis dat de focus hier grotendeels op één dreiging lag, t.o.v. de 1994 editie. Hierdoor voelde het allemaal een stuk minder origineel en verfrissend aan. Ook de nieuwe cast weet minder goed te overtuigen dan die uit het eerste deel, waarbij ik met name hoopte dat het personage van Ryan Simpkins er in de eerste 5 minuten van haar schermtijd aan zou gaan. Helaas.. Sadie Sink (Stranger Things!) is gelukkig een van de nieuwe actrices die wel een sterk en sympathiek personage neer weet te zetten.

En, om ook nog een verdere positieve noot te laten horen, moet ook gezegd worden dat ik als horror liefhebber veel erger heb meegemaakt. Er is duidelijk met liefde aan deze film gewerkt en écht slecht weet het meestal niet te worden. De reanimatie van ZIggy nadat ze een miljoen keer is neergestoken (hoe dan?!?) even daargelaten. En hoewel het kiddy gehalte (ondanks de gore) hier wel meer begint te storen dan voorheen, zal ook dit deel ongetwijfeld veel (jonge) liefhebbers weten te pleasen. Als je geen fan van titels in de stijl van Friday the 13th bent, kun je deze wel beter laten schieten. Of, in mijn geval, uitkijken omdat ik nu toch wil weten hoe het afloopt. De setting van 1666 spreekt mij weliswaar veruit het minste aan, maar wie weet wordt ik toch nog positief verast.

avatar van Kondoro

Kondoro

Het tweede deel van de trilogie is erg in één lijn met zijn voorganger, qua verhaal is dat positief en had ik ook niks anders verwacht maar qua setting en alles erom heen had het van mij ook wel iets losser gemogen. We zitten nog steeds naar het houterige (of stroperige) acteerwerk te kijken van wederom gillende meiden die de spanning in deze slasher omhoog moesten werken, een typische kloon van ‘Friday the 13th’ echter dan van een ‘Netflix’ productie, iets slechter dus. Toch moet je daar maar niet al te veel aan denken en is de film best vermakelijk, op wat schoonheidsfoutjes na dan.

Het verhaal neigt meer kinderlijk, zeker met de setting in het kamp maar ook qua liefdesverhalen en voornamelijk het gejank. Toch weet ‘Leigh Janiak’ daar leuk om heen te werken met nog meer gore als wat het eerste deel te bieden had, waardoor het dus ook interessanter werd. Het was namelijk geen moeite om beelden te laten zien hoe hoofden er af vlogen en gezichten kapot werden geslagen met een hakbijl, verschillende dingen waarmee deze reeks zich toch omhoog weet te werken.

Dit tweede deel volgt zijn voorganger nogal in de voetstappen en wekte bij mij niet echt meer vreugde, al vinden sommigen deze beter als deel één, ik niet. Ze liggen op het zelfde niveau en heb van beiden evenveel genoten. Op naar deel drie, en wel het laatste deel.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Verrek, dat is dat gebekte roodharige meisje uit Stranger Things. Weinig verschil.

Fear Street 1978 gaat lekker verder (of achterwaards de tijd in) waar 1994 geëindigd is. Ook hier is de aandacht voor de setting een pre geweest en waar je in deel een de jaren 90 sfeer op de huid kon voelen, is het in dit geval eind jaren 70. Met vele knipogen, bij de tijd passende soundtrack (The Man Who Sold the World) en een typische kamp-setting die in die tijd wel wat regelmatig voor horrorfilms werd gebruikt.

Maar... de film begint wel in 1994 en de hoofdpersonages daaruit maken kennis met de zekere Ziggy; een vrouw met dwangneuroses. Om een verklaring uit deel 1 te achterhalen moeten we terug de tijd in, en vertelt Ziggy haar verhaal.

Ze vertelt de tijd dat ze op een jeugdkamp doorbracht en op zijn zachtst gezegd niet werd gewaardeerd door veel van haar kampgenoten. Dat de hele legende van Shadyside talloze eigen wegen heeft gekregen is ten nadele van sommige mensen. Ziggy wordt door haar leeftijdsgenoten (voornamelijk van de blauwe zijde) als heks gezien vanwege haar koppigheid en rebelsheid en wordt in het begin zelfs nog bijna in de brand gestoken, als er geen leider tussenbeide kwam. Wat je geeft krijg je en dat Ziggy arrogant en onverschillig is, is ook helemaal zo gek nog niet. Ondertussen zit haar zus ook als leidster op het kamp; eentje die wel gewoon en braaf is. Iets wat regelmatig tot conflicten tussen de twee zusjes zorgt.

Ziggy is een erg fijne personage die met haar gedrag overal bovenuit steekt. Daarnaast hebben we zo vele andere lompe, patserige, oversekste, drugs en alcohol-expirimenterende, hitsige, sentimentele, pestende, zelfmutilerende, depressieve, wijverige tieners; iets wat er helemaal bij hoort natuurlijk. En ook hier leek ik weer even vergeten te zijn dat ik naar een film uit 2021 zat te kijken. De gedragingen en het structuur is ook in dit deel keurig en vakkundig aan de tijd toegepast. Ok... Goofs zullen wel niet te vermijden zijn, maar toch. Het heeft alle ingrediënten, waarbij de automatische piloot ook toepasselijk is.

En ja, er rust nog altijd een vloek in die omgeving en een van de kampgenoten gaat het genootschap met een bijl te lijf. Ook dit levert weer enkele heerlijke splatter en gore-momenten op die niet voor de tere maagjes van de hedendaagse jongeren bestemd zijn.

En natuurlijk is er ook ruimte voor eerste liefdes en de nostalgische zomerse sfeer is ook het ultieme visitekaartje.

Ja, Leigh Janiak heeft ook hier al haar aandacht en liefde in geschonken en gebruik gemaakt van de retro-hype in deze tijd. En nu is het spontaan tijd om dat nummer van David Bowie op te snorren op Youtube.

avatar van Deep Dreams

Deep Dreams

Prachtige trilogie vind ik deze fear street films.

All 3 bekeken (in de juiste volgorde natuurlijk) en geen enkele die mij heeft teleurgesteld.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Het eeuwige lot van de tussenfilm in een trilogie. Want hoe goed 'Fear Street Part Two: 1978' (2021) ook probeert om andere horrorinvloeden erin te brengen, maar de film ontkomt er niet aan dat het vooral voelt als een bruggetje naar de laatste akte. Het mysterie rond de heks van Shadyside is al zo goed als ontrafeld en de enige inventieve ideeën zijn vooral een kopie van het voorgaande. Deels ook omdat 'Fear Street Part Two: 1978' (2021) opeens halsstarrig vast blijft houden aan gebruikelijke horrorconventies als een gemaskerde bijlmoordenaar. Eerlijk gezegd vond ik de ironische knipoog naar zelfbewuste slashers uit de jaren '90 ook gewoon beter uit de verf komen dan deze obligate pulpnostalgie. Wel aardig hoe ze voortbouwen op het heksenmotief door de manier waarop Ziggy (Sadie Sink) te maken krijgt met pesterijen en uitsluiting. Het levert wel een goede invalshoek op voor het laatste deel.

avatar van david bohm

david bohm

Pak minder dan het eerste deel. Wel geinige personages, vooral ZIggy die ook goed wordt neergezet. Wel een beetje makkelijk en goedkoop om alles van 1978 op een kamp af te laten spelen, nu had het net zo goed 1984 ofzo kunnen zijn.

avatar van Collins

Collins

Dat een horrorfilm uitgroeit tot een franchise is niet heel uitzonderlijk. In die zin is Fearless niet bijzonder. Wel bijzonder is dat het jaar waarin de films zijn uitgebracht overeenkomstig is. Ook bijzonder is de vertelstructuur die per volgende deel verder terug in de tijd gaat, waarbij het verhaal uit het eerste deel als raamvertelling functioneert en de belangrijkste personages uit dat deel meereizen in de franchise.

Deel 2 speelt zich af in 1978 en is een heuse slasher. De setting is fijn. Een zomerkamp. Een verrukkelijke locatie die herinneringen oproept aan films als Friday the 13th. Hartstikke leuk, maar inhoudelijk voegt de film weinig toe aan het eerste deel. Ik had er op dat vlak iets meer van verwacht. Met de tagline: “Find the Truth” impliceren de makers immers dat met elk nieuw deel meer verheldering ontstaat over het mysterie dat de franchise bepaalt. Toch voegt deel 2 amper iets toe aan het kennisniveau van de kijker. Die taak zal aan deel 3 zijn voorbehouden.

Intussen ontwikkelt Fear Street: 1978 zich tot een echte klassieke slasher, waarin jeugdige kampeerders een vroegtijdige en bloedige dood sterven. Dat alles gebeurt onder begeleiding van een aangename soundtrack uit die tijd. Hoewel de kills prettig kijkvoer opleveren, moet wel worden gezegd dat de scènes die de actie verbinden tamelijk saai verstrijken. Die scènes voelen onnodig langgerekt aan en maken dat de film zijn vaart verliest. De speelduur van 110 minuten had best wat korter gemogen.

De uitwerking van de personages krijgt in dit deel meer aandacht, waardoor de verbondenheid met de karakters groeit. Positief nieuws dus. Helaas ontbreken in verhalend opzicht echte verrassingen. De film vermaakt goed, maar drijft in mijn geval wel erg op nostalgische gevoelens. Best leuk, maar het is aan de magere kant. Eens kijken wat deel 3 te bieden heeft.

avatar van Thomas83

Thomas83

Mijn grootste probleem met het eerste deel van de trilogie was dat de personages gewoon niet leuk waren. In deze film is dat al echt wat beter met Sadie Sink en Emily Rudd in de hoofdrollen. Weliswaar geeft Rudd net als veel van die andere typetjes in de film nog steeds een sterke Riverdale vibe, mede ook door wederom een hoop soap rondom klassenverschillen en oppervlakkige romantiek, ze groeit gaandeweg de film wel in haar rol.

Toch heb ik uiteindelijk van de eerste film een stuk meer genoten. Ik heb gewoon minder met de setting en toon van dit tweede deel. Ben nooit een fan van Friday the 13th en dat soort films geweest, en deze is dan ook nog een stuk serieuzer dan die films waren, met meer verhaal om je doorheen te worstelen. De ambities om een samenhangende trilogie te maken zijn nobel, maar het kan me eigenlijk niet zoveel schelen. Er wordt zo veel tijd aan gespendeerd en het doet de films langer voelen dan ze werkelijk zijn.

Voor het laatste deel hoop ik dat Gillian Jacobs (blijkbaar was het een twist dat Sink haar jongere versie speelde) een grotere rol heeft dan ze hier had, maar eigenlijk is dat al tegen beter in als je kijkt naar de opzet van de eerste twee films en de titel van de derde. Idioot overigens dat Ziggy na meerdere brute messteken nog gereanimeerd kon worden. Ik wilde in de eerste film nog niet moeilijk doen over al die onzin met de pillen en de meerdere adrenalineshots etc, maar dit gaat me wat al te ver. 2.5*.

avatar van Noodless

Noodless

Wederom een leuk en zeker geslaagde tweede gedeelte van deze reeks. Het verhaaltje is boeiend om te volgen en er zitten voldoende elementen in de film die deze horrorfilm ver boven het gemiddelde laat uitstijgen. Dit is te danken aan de uitwerking van het verhaal, de kills en wederom de leuke jonge cast. De opbouw, de aandacht voor de verschillende personages en het gegeven Shadyside vs Sunnyvale geven deze horrorfilm een extra smoel. Prima muziekkeuze van die tijd ! 8/10

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Deel 2 van de Fear Street trilogy vond ik iets minder het verhaal vond ik wel goed en de sfeer idem. Maar deze wist mij niet zo te pakken als de 1st wat wel jammer is maar afijn je kan ook niet alles vond deze vooral erg 1st Friday the 13th uit 1980 lijken. Dan meer in de sfeer en het idee camping, op naar deel 3.

avatar van Doom4

Doom4

Ikzelf vond dit denk ik wel het leukste deel... eigenlijk zijn ze allemaal niet met elkaar te vergelijken. Ze spelen allemaal in een andere tijd af en dat gevoel krijg je ook echt.

avatar van Doom4

Doom4

Left4Dead schreef:

Meer van hetzelfde, lekker makkelijk zeg zo scoren met gewoon simpel jatwerk.

Deel drie sla ik dan ook echt over, met moeite door het prentje kunnen komen.

Ik denk dat deel 3 wel je mening veranderd....heel anders dan het eerste en tweede deel.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Lekker hoor ! Netflix heeft een fijne slasher trilogie neergezet vind ik zelf . Echte horror vond ik het niet , maar wel een spannende film !

Vond deel een lekker wegkijken en een leuk begin van de trilogie. Ik vond dit deel net iets sterker door het gehele sfeertje in de film met het kamp en het bos . Het kamp vol met tieners voelt ook lekker klassiek .

In het tweede deel wordt je ook iets meer de diepte ingetrokken betreft het heksen verhaal en de oorsprong hiervan . Na deze film helemaal gezien te hebben vond ik hem iets vermakelijker dan deel een. Vond hem persoonlijk net aan bovengemiddeld. Op naar het volgende deel !

avatar van K. V.

K. V.

Ik moest wel wat in dit verhaal komen, maar uiteindelijk toch de moeite waard. De cast deed het niet slecht. De film ligt in het verlengde van de eerste film, ben wel nieuwsgierig naar het laatste deel.