• 8.562.577 stemmen

Geregisseerd door: Enrico Casarosa

Met onder meer: Jacob Tremblay, Jack Dylan Grazer en Emma Berman

Releasedatum: 16 juni 2021

Plot Luca

Luca is een jongen die aan de Italiaanse Rivièra woont. Het is zomer en Luca ontmoet een andere jongen die zijn nieuwe beste vriend wordt. Samen beleven ze een hoop mooie avonturen. De jongen brengt echter ook een diepgeworteld geheim met zich mee, want hij is stiekem een zeemonster die in een onderwaterwereld woont. Een onderwaterwereld die zich vlakbij het wateroppervlak bevindt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Signora Marsigliese (stemrol)

Alle Media

avatar van mjk87

mjk87

Pixar, dat is ook al een tijdje weinig meer. Ook dit filmpje dat nergens verwondert of zelfs maar sprankelt. Zelfs niet op technisch vlak, de film oogt af en toe lelijk en goedkoop. Een gemiddelde computergame ziet er tegenwoordig beter uit. Ik blijf erbij dat dit soort computeranimatie veel minder mooi is dan ouderwetse animatie. Het oogt ook nepper. En dan gaat dat wereldje nergens leven en ontbreekt de sfeer. Enkele personages zijn nog wel aardig, het idee van die monsters is wel geinig bedacht en het kijkt nog wel weg (ik heb wel saaiere films gezien) maar dat zijn ook de weinige nog enigszins positieve punten die ik kan noemen. Te duidelijk vooral op kinderen gericht. Maar waarom toch? Een film als Toy Story weet juist wel iedereen te boeien, zoals zo veel animatie van Pixar/Disney.1,5*.

avatar van Thomas83

Thomas83

Leuker dan ik had verwacht. De laatste 60 minuten of zo zijn best leuk nog, maar dit is wel echt een film zonder een greintje originaliteit in het verhaal en het ontwerp van de personages. De achtergronden zijn dan wel weer echt schitterend, en wat ik ook wel kon waarderen is hoe kleinschalig deze film het houdt. Het ontbreken van een origineel verhaal doet er niet eens zo toe. De film kabbelt gewoon prettig voort in een aangename setting.

Ik kan overigens niet zeggen dat ook maar een personage echt indruk wist te maken, en ook de humor is niet bijzonder leuk. Op het einde wordt het ook wel wat al te zoetsappig naar mijn smaak. Spijtig ook dat nagenoeg ieder belangrijk personage door een Engels sprekende acteur moet worden vertolkt. 3.0*.

avatar van JJ_D

JJ_D

Eenieder heeft een strijd uit te vechten – met zichzelf, met de ander, met de rest van de wereld.

Eenieder wil ergens bij horen – bij een vader, bij diegenen met het recht aan hun zijde, bij de mensheid.

Eenieder heeft angst voor het onbekende, voor het verschil. Echter, wat als net dit verschil het onrecht uit haar hengsels tilt? Wat als het onbekende opnieuw leert kijken, komaf maakt met een schrikwekkende wereldbeeld? Het perspectief hertekent, harmonie zicht- en voelbaar maakt? Wat als?

‘Luca’ is, in al zijn eenvoud, een film die de kern van dit tijdgewricht raakt. Als kinderen, en wij volwassenen met hen, leren inzien dat het ongewisse en het vreemde een opportuniteit vormt en geen bron voor irrationele bangigheid hoeft te zijn, staat het dan niet in de sterren (euh, vissen?) geschreven dat de wereld er beter op zal worden?

Ik hoop.

Durf hopen.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Wederom een heerlijke leuke Disney/Pixar film. Een genot om naar te kijken.

De blauwe heldere zee, het Italiaanse stadje, de zon, de blauwe lucht, etc. Alles ziet er zeer mooi uit. De film neemt je gelijk mee op zomervakantie.

Daarnaast is het fantasierijke verhaal, grappig, spannend en leuk. Dus ik heb totaal geen op of aanmerkingen.

Precies wat je van een Disney/Pixar film verwacht.

avatar van Rodger

Rodger

Leuke animatie film.. lekker Italiaanse sfeer..

3.0 ***

avatar van amenmalek

amenmalek

Leuk. Heerlijke Italiaanse sfeer. Maar het blijft redelijk braaf en voorspelbaar. Desalniettemin een fijne film die goed wegkijkt. De boodschap is duidelijk. Het gaat er niet om hoe je eruit ziet, maar om wat je doet. Prima Pixar dit.

Niet al te boeiend verhaaltje met die zeemonsters. Het leukste aan dit alles vond ik de setting van Cinqueterre waar ik toevallig afgelopen zomer was.

avatar van soom

soom

Oh, Mamma Mia..

Hallo, Kleine Zeemeermin deel IIII.
Is dat flauw?
Vast wel, maar het ademt wel de sfeer uit van die film. Doet ontzettend denken aan die klassieker, door de decors, het verhaal en de uitwerking.
Nee, niet bijster origineel dus. Toch valt er nog genoeg te genieten. Nee, origineel niet, nee, maar de locaties zijn om van te watertanden.

:Luca is verder wel aardig, maar Coco is nog steeds stukken beter.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Luca is de 24e avondvullende animatiefilm van Pixar Studios. Na in het vorige decennium de ene na de andere sequel eruit de pompen, concentreert Pixar zich de laatste jaren gelukkig weer wat meer op het maken van originele films. Helaas wordt de creativiteit van hun hoogtijdagen node gemist.

Luca is een vertederende film met fraaie animatie en een amusant verhaal, maar verder is de film ook volkomen binnen de lijntjes en mist ze de flair van een film als Coco, die zich vooral op de Mexicaanse cultuur richtte. Luca richt zich op de Italiaanse cultuur en het Italiaanse kustdorpje ziet er oogstrelend uit. Als kijker krijg je spontaan zin om op vakantie naar Italië te gaan. De menselijke karaktes zijn minder geslaagd en het blijft lastig om mensen in 3D animatie correct naar het scherm te toveren. In mijn ogen werden menselijke karakters in traditionele 2D animatiefilms een stuk geloofwaardiger geanimeerd. Ik vond de menselijke karakters in deze film ook wel wat weghebben van de animatie van Aardman Studios.

Het verhaal van Luca is vrij rechtlijnig en voorspelbaar. Toch weet de film de aandacht vast te houden en is ze ondanks haar voorspelbaarheid uiterst genietbaar. Voormalig animator Enrico Casarosa maakt met Luca zijn speelfilmdebuut en schreef tevens mee aan het script.

avatar van cinematic81

cinematic81

Behoort niet tot de betere of originele Pixar projecten, maar desondanks vind ik Luca erg vermakelijk. Het zomerse sfeertje en de Italiaanse Reveira doen het hem. De film kijkt lekker weg en er zit een vrij vlot tempo in. Maar het is al met al gewoon niet bijster origineel zoals een Inside Out dat naar mijn mening wel was.

avatar van K. V.

K. V.

Een mooie, kleurrijke en zomerse film die qua verhaal minder straf uit de hoek komt dan andere Pixar films, maar soms geeft dit ook niet. Het was vooral een leuke, zomerse film. De personages waren wel leuk, zeker ook die poes was grappig.

Vond het wel een tof filmpje.