ad

Geregisseerd door: Enrico Casarosa

Met onder meer: Jacob Tremblay, Jack Dylan Grazer en Emma Berman

Releasedatum: 16 juni 2021

Over Luca

Luca is een jongen die aan de Italiaanse Rivièra woont. Het is zomer en Luca ontmoet een andere jongen die zijn nieuwe beste vriend wordt. Samen beleven ze een hoop mooie avonturen. De jongen brengt echter ook een diepgeworteld geheim met zich mee, want hij is stiekem een zeemonster die in een onderwaterwereld woont. Een onderwaterwereld die zich vlakbij het wateroppervlak bevindt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Guido (stem)

Signora Marsigliese (stem)

Alle Media

Esteban

Helemaal bovenaan mijn most anticipated lijstje voor 2021 staat Luca, de eerstvolgende Pixar-film na Soul. Het langspeelfilm-debuut van Enrico Casarosa, de man achter de wondermooie Pixar-short La Luna. Het hele opzet, inclusief locatie, spreekt mij wel aan en de stijl ligt mij eveneens. Alleen jammer dat een bepaalde figuur reeds gespot werd, die was te zien in een aflevering van Inside Pixar. Ah, voor hetzelfde geld zit die ook al in de trailer, dat kan, maar ik betwijfel het. Benieuwd wie de muziek zal verzorgen.

Ik denk ook dat we vanaf nu eerder een nieuwe Pixar-generatie naar de voorgrond zullen zien treden. Zo is Domee Shi, van de Pixar-short Bao, de dame achter Turning Red (2022), de opvolger van Luca. En ook Lightyear (2022) is de eerste job als hoofdregisseur voor Angus MacLane. (co-director Finding Dory)

Vanaf 16 juni in de bioscoop (Walt Disney)

Vroege teaser geplaatst afkomstig van FilmCon.

Teaser maakt me nog niet meteen heel enthousiast, maar dat is wel eens vaker bij Pixar films die ik uiteindelijk wel goed waardeer. Op het eerste gezicht lijkt het me itt Soul wat meer op kinderen gericht.

De mensen in de animatie zien er uit als plastic speelgoedpoppen die je kunt buigen. Misschien gaan ze die ook wel zo verkopen en is het een slimme zet.

Esteban

Helemaal verkocht aan de sfeer in deze Luca. Het roept een sterk vakantiegevoel uit de jeugdjaren op, je kan de zomer haast ruiken. De hele look van dat kuststadje en de omgeving oogt zeer aantrekkelijk. En de premise op zich spreekt mij ook erg aan.

Geweldige tekenstijl ook, wat overduidelijk een afgeleide is van de Pixar-short La Luna door dezelfde regisseur. Zelfs snorremans keert terug. Mooie keuze, brengt ook een zekere eigenheid mee.

Ik kreeg een grote smile op mijn gezicht bij de teaser, je kan me wel enthousiast noemen, denk ik.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Ja, wat een fijn sfeertje. Deze trailer ziet er echt fantastisch uit. Komt op de lijst!

Esteban

Deze zomerse plaatjes ogen vast fantastisch mooi op een bioscoopscherm, maar helaas. Rechtstreeks naar Disney+ dus. Weliswaar zonder bijbetaling, dat is dan weer positief.

scorsese

Aardige film over een zeemonster die erachter komt dat hij op het land een andere gedaante aanneemt. Letterlijk een fish-out-of-water verhaal, alhoewel er met dat concept niet al te veel gedaan wordt hier. Prachtige animaties, zoals gewend van Pixar. Echter mist het op sommige vlakken wat qua originaliteit vergeleken met de oudere Pixar's. De onderwater-scenes vond ik er wat kinderachtig uit zien, en het is dan ook maar goed dat de film zich voor het grootste gedeelte op het land afspeelt.

avatar van Seam

Seam

Zo ontzettend jammer dat er niet voor een Italiaanse dub gekozen is... Waarom allerlei Italiaanse verwijzingen, teksten, liedjes en zelfs stukjes dialoog, maar alsnog kiezen voor (matige) Engelstalige voice actors.

Verder is het een leuke charmante film, wellicht iets te simpel. Met name de climax is iets te veel gericht op kinderen en een lichte stijlbreuk met andere Pixar films (die ik relatief volwassen vind eindigen vaak).

Mooie animaties en design, hoewel het kampvuurtje er lachwekkend slecht uitzag. Heel gek dat ze zo'n effect niet goed wisten te animeren.

Al met al een stuk beter dan de totaal ongeinspireerde (woke) Disney creaties van de laatste jaren, maar nog altijd niet heel memorabel.

avatar van John Milton

John Milton

Casanova’s Pixar short La Luna (2011) kon ik goed waarderen, maar ik kan niet zeggen dat ik erg gehyped was voor Luca; de trailer deed me al niet veel. Misschien door de magische visjongetjes, misschien het karakterdesign of de wat meer op jeugd gerichte sfeer? Ik weet het niet zeker.

Uiteraard is de animatie op niveau, en is Portorosso een plek die je meteen zou willen bezoeken. ‘Je kan de zomer haast ruiken’, zoals Esteban zegt, en dat is ook echt zo. Tevens zit Luca boordevol verwijzingen. Maar net als Seam vond ik het ook niet erg memorabel. Dan deed Soul me toch een stuk meer.

avatar van robertinho

robertinho

Heerlijk zonnetje, lekker Italiaans moppie af en toe, maar verder stelt het allemaal niet veel voor.

Onderhond

Eindelijk wijkt Pixar een beetje af van z'n formule. Personages, themas en de humor zijn nog steeds redelijk vervelend, maar het zomerste stijltje en de relatieve rust zijn een ware verademing.

avatar van Charissarcastic

Charissarcastic

Ik vond Onward en Soul super goed, maar deze komt niet eens in de buurt helaas voor mij...

avatar van mrklm

mrklm

Luca [Jacob Tremblay] leeft als een vis in het water vlakbij het dorpje Portorosso aan de Italiaanse Riviera. Zijn familie verbiedt het hem om aan land te gaan. Dan ontmoet hij Alberto [Jack Dylan Grazer] die laat zien hoe gemakkelijk het is om op het droge te leven, ook al omdat ze daar een menselijke gedaante aannemen zolang ze niet met water in contact komen. Wanneer Luca’s ouders dreigen hem te sturen naar zijn grootvader die diep in de oceaan woont knijpt Luca er tussenuit met Alberto. Samen jagen ze hun droom na: een Vespa om de wereld mee te ontdekken. Een zwak verhaal, teveel krampachtige pogingen tot humor in deze teleurstellende, fantasieloze Disney-productie met zwak uitgewerkte karakters. Ercole Visconti [Saverio Raimondo] doet een gooi naar de titel ‘meest irritante personage in een animatiefilm ooit’.

avatar van james_cameron

james_cameron

Weliswaar een beetje lichtgewicht en iets te simplistisch Pixar-filmpje, maar charmant en sympathiek genoeg om boven het maaiveld uit te komen. De personages zijn bijzonder leuk uitgewerkt en de chemie tussen de stem-akteurs is eersteklas. De kleurrijke en spectaculaire animatie helpt natuurlijk ook flink mee om hier iets moois van te maken. De grappigste rol is voor Sacha Baron Cohen, die met slechts één scene zorgt voor het hoogtepunt van de film.

avatar van bjerik76

bjerik76

Ik vond de trailer helemaal niet zo leuk of bijzonder, maar de film daarentegen...

Leuk, grappig, maar toch ook wel ontroerend.

gelukkig geen liedjes, of te vervelende karakters erin.

Het ondwerwaterwereldje had wel wat meer uitgebreid mogen ook, o.a. die schapen waren wel erg grappig verzonnen.

avatar van TMP

TMP

Een wat teleurstellende Pixar film. Het verhaal viel mij tegen. Had het idee dat het allemaal nogal voorspelbaar en binnen de lijntjes was. Het verloop van het verhaal en met name de ontknoping laat zich al snel raden. Verder weinig boeiende personages. De animatie is voor Pixar standaarden degelijk, ik heb wel beter van ze gezien. Net iets beter dan het zeer teleurstellende Onward, maar ook weer stukken minder dan zijn sterke voorganger Soul.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Het begin vond ik best aardig, maar na verloop van tijd vond ik het nou niet bepaald een topper. Ik heb ze iig beter gezien van Disney Pixar. Maar voor de jeugd zal het best wel een leuke animatie zijn.

avatar van alacer9

alacer9

Leuke animatiefilm!

avatar van schrans

schrans

Mooie film, maar zeker ook geen hoogvlieger in het oeuvre van Pixar. Qua animatie zeker de moeite waard en de film weet te vermaken. Maar het verhaal is nogal aan de magere kant en de moraal ligt wel vingerdik op. Stapje achteruit na het trio Inside Out, Coco en Soul.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Nou, er blijft de laatste 10 jaar steeds minder over van de Pixar-magie die ze ooit hadden. Vroeger waren al hun films prachtig geanimeerd, inhoudelijk ontzettend origineel en het was ook nog eens vaak grappig. Anno 2021 heb je alleen nog dat het mooi gemaakte films zijn, maar er is zelden nog wat aan. Ik heb me echt dood verveeld met dit vreselijke standaardverhaaltje dat echt op jonge kijkers is gericht en waar nauwelijks een leuk personage of geslaagde humor in zit. Blijft over dat het er wel weer zoals altijd mooi uit ziet, met ook een fijn sfeertje en leuke soundtrack. Maar meer is het ook niet. Zonder het Disney-Pixar label had bijna niemand dit vermoedelijk gekeken denk ik.

avatar van tukkerstein

tukkerstein

• 2050 berichten

Niet zo'n denderende Pixar. Verhaaltje is te moraliserend. Personages en grapjes zijn wat te kinderachtig voor volwassenen. Een groot deel van de film draait om het nogal gezochte principe dat de 'onderwatermonsters' hun oorspronkelijke gedaante aannemen bij water, zelfs al is het regen of dauw. Wat overblijft is de mooie animatie en het leuke Italiaanse sfeertje.

avatar van macrobody

macrobody

Niet onaardig maar ook weer niet heel erg emotioneel of aandoenlijk. Te liefelijk allemaal.

avatar van Iepie

Iepie

Na het tegenvallende Soul weer een leuke Pixar, geen filosofisch geneuzel over het hiervoormaals, maar gewoon een rechttoe-rechtaan film over de kracht van vriendschap. Als je hier geen vakantiegevoel van krijgt, Viva Italia!

avatar van wwelover

wwelover

• 2068 berichten

Geen hoogvlieger en ook echt meer gericht op een jonger publiek. Maar op zich wel grappig en een leuk verhaaltje.

avatar van huiguh

huiguh

• 1947 stemmen

Mooie animatie, maar saai...

Weinig actie, en op de kat na, geen humor.

avatar van Jo1990

Jo1990

Niet één van de betere Pixar films. Mede door een gebrek aan humor en de voorspelbaarheid (zelfs voor een Disney-film nog te voorspelbaar). Animatie zoals altijd wel weer zeer sterk.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

We kennen de Pixarformule ondertussen erg goed. Deze film wijkt daar nauwelijks van af. Mooie animatie, voorspelbaar verhaaltje en een net iets te opzichtig moraaltje. De setting is misschien hetgeen dat er meest uitspringt door het Italiaanse zomersfeertje. Het resultaat is zeker en vast een goede film, gemiddeld voor de standaard van Pixar, maar nergens ook meer dan dat.

avatar van El ralpho

El ralpho

Spring maar achterop

Luca is met name leuk voor de kleintjes, maar als volwassene zonder kinderen beleefde ik hier een stuk minder plezier aan. Ja de zomerse vibe was heerlijk, en de animaties zagen er weer prima uit, maar met name het verhaal bevat te weinig verassingen en is daardoor te voorspelbaar. Het voelde alsof de makers een beetje op safe speelden.

Hoewel het uitgangspunt fris en origineel is mistte ik een bepaalde originaliteit die veel andere Pixar titels wel hebben. Ook het design van de "zeemonsters" leek iets te missen waardoor geen van de personages mij nooit echt wist te grijpen. Het personage die het meest fris en origineel aanvoelde (de oom van Luca), bleek slechts een kleine bijrol te spelen.

Hoe fantastisch Portorosso mij als vakantiebestemming ook lijkt vond ik het verhaal wat zich in de stad afspeelde een stuk minder interessant. Pixar kan beter dan alleen mooie plaatjes laten zien. Wanneer je je verwachtingen laag houdt en geen verassingen verwacht kan dit voldoende voor je zijn maar voor iedereen die op meer diepgang hoopt zijn er betere alternatieven beschikbaar.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Luca mikt op de jongste kijkers met een relatief charmant verhaaltje vol folklore en vriendschap. Een aangename film die toch wat licht uitvalt. De stemmen zijn niet echt bijzonder, maar de film boeit wel genoeg. Helaas is alles nogal voorspelbaar, zodat het nooit echt bijzonder wordt.