ad
  • 8.182.869 stemmen

banner

Fear Street Part One: 1994 (2021)

Horror / Mystery | 107 minuten

Genre: Horror / Mystery

Alternatieve titels: Fear Street / Fear Street 1994

Geregisseerd door: Leigh Janiak

Met onder meer: Kiana Madeira, Olivia Scott Welch en Benjamin Flores Jr.

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Fear Street Part One: 1994

"Face the evil."

Een aantal angstaanjagende gebeurtenissen vindt plaats in het dorpje Shadyside, Ohio. Een groepje tieners ontdekt dat deze gebeurtenissen mogelijk met elkaar verbonden zijn. Erger nog, ze komen erachter dat ze zomaar eens de volgende slachtoffers kunnen worden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Heather Watkins

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

knusse stoel schreef:

Als abonnee van Netflix zitten wij hier niet echt op te wachten en jammer genoeg verliest de aanbieder op deze manier de waardering van de echte filmliefhebber.

Spreek voor jezelf. Ik beschouw mezelf als een echte filmliefhebber (maar wanneer ben je een echte filmliefhebber, wat zijn de criteria?) en ik vond dit top.

Onderhond

BlueJudaskiss schreef:

Criterium 1 is dat je Fear Street niet leuk mag vinden.

Verder moet je vooral wat hautain kunnen doen over de films waarvan anderen zeggen dat ze niet goed zijn, maar dat komt wel met de jaren

avatar van mrklm

mrklm

De reputatie van Shadyside als Killer Capital wordt bevestigd wanneer een ongevaarlijk geachte tiener een bloedbad aanricht in een winkelcentrum. Volgens de folklore ligt de oorzaak bij Sarah Fier, een heks die in 1666 tijdens haar executie een vloek uitsprak waardoor haar ziel eens in de zoveel tijd bezit neemt van een onschuldige bewoner van Shadyside om wraak te nemen. Als de overlevering klopt dan is Samantha [Olivia Scott Welch] gedoemd te sterven, maar haar vriendin Deena [Kiana Madeira] en diens broer Josh [Benjamin Flores Jr.] zijn vastberaden een manier te vinden om de vloek te doorbreken. Het antwoord ligt mogelijk bij Cindy Berman [Gillian Jacobs], die op wonderlijke een soortgelijk bloedbad tijdens een zomerkamp in 1978 wist te overleven. De eerste van drie films gebaseerd op de boeken van R.L. Stine verwijst tijdens de opening nadrukkelijk naar Scream, maar blijkt absoluut geen parodie te zijn. Met sympathieke en goed uitgewerkte karakters die korte metten maken met de stereotypes uit slasherfilms, is dit in feite een sterk tienerdrama in een horrorjasje met een sterk acterende, jonge cast. Origineel, vermakelijk en hoewel het zich richt op een tienerpubliek is er in ieder geval één executie die nog wel even op je netvlies blijft hangen. En de soundtrack is om van te smullen! Een voortreffelijke start van een Netflix- trilogie die in juli 2021, met intervallen van een week, te zien was. Vervolg: Fear Street: 1978.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ik heb me hier best goed mee vermaakt, lang geleden dat ik nog eens een bloederige slasherfilm voorbij heb zien komen. Het is mijn ding, al vind ik ze meestal wat leuker met een vleugje humor erbij. Maar deze film compenseert dat wel door een fijn sfeertje, waarbij ik de moordpartijen door de man met het doodskopmasker geregeld heel aardig gedaan vond. De film is toch best wel grof en bloederig, wat ik niet echt had verwacht. Dikke meevaller dus, want een lading gore hoort in dit soort films. Het heksen-thema spreekt me wat minder aan, maar is nog niet eens zo verkeerd uitgewerkt. Ik vraag me wel af hoe ze hier drie films mee gaan vullen, maar dat ik ga op korte termijn wel ervaren.

De film knipoogt een aantal keer naar bekende horror-franchises, maar weet er toch een eigen draai aan te geven. Ik vind het wel tof dat Netflix zich aan zulke uitstapjes waagt, mogen ze vaker doen. Visueel mooi gemaakt, lekkere soundtracks erbij en prima kills. Jammer dat de personages niet al te boeiend zijn en dat de film een tikje te lang duurt. Ik ben bang dat het geen trilogie gaat worden waar ik over een jaar nog eens naar terug verlang om het opnieuw te zien, maar ik laat me graag verrassen.

avatar van james_cameron

james_cameron

Eerste deel van de trilogie Fear Street, gebaseerd op de gelijknamige boeken van de amerikaanse schrijver R.L. Stine. Jeugdige fans van zijn werk zullen een hartverzakking krijgen bij het zien van deze verfilming, aangezien de toon heel wat meer volwassen en gruwelijk is dan ze van zijn boeken gewend zijn. Flink wat bloed en geweld dus. Helaas ook een overdaad aan jaren '90 muziek, vooral in het begin, nogal opgefokt akteerwerk en een schetsmatig uitgewerkt verhaaltje, maar toch heeft de film als slasher wel het één en ander te bieden. En het achtergrondverhaal is intrigerend genoeg om zin te krijgen in de andere twee delen.

avatar van Erikb99

Erikb99

En wat vond ik er nou van:

Het recept: een winkelcentrum, een highschool, een supermarkt, een vloek van een heks en tieners. Dat is toch wel het recept voor een slasher film. En toch hebben ze er een eigen draai aangegeven. De film begint dan ook met een sterke “Scream” vibe waar ook een gemaskerde moordenaar in voor kwam. Gelukkig is het maar een onderdeel en niet leidend voor de film. De karakters van de tieners worden leuk neergezet, en het verhaal heeft een paar leuke twists. Verder is het een feest van herkenning als je in een tijdperk bent opgegroeid (zoals ik) met als films zoals “Friday the 13th”, “Nightmare on Elm street” en natuurlijk “Halloween”. Er komen leuke jump scares in voor, en ook de muziek van de soundtrack komt uit de jaren 90”. Al met al een leuke horrorfilm geworden, en ben dan ook erg benieuwd naar “Fear Street Part 2 1978”. Aanrader? Voor mij een absolute ja…

avatar van Timk

Timk

Zeker geen verkeerde slasher, wat ook echt samen met de (naar mijn idee sterke) soundtrack ademde als een echte ‘90s film. In eerste instantie een drie ***

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Verdienstelijke slasherfilm. Het had allemaal nog een stuk beter kunnen zijn (het script steekt bijvoorbeeld echt niet goed in elkaar; sommige zaken verlopen veel te makkelijk en snel), maar een erg vermakelijke 100 minuten heb je hier absoluut aan. Er zitten een heleboel verwijzingen naar bekende horrorfilms in (de hele openingsscène schreeuwt natuurlijk in alles Scream, je kan dat zowel na-apen als een hommage noemen); oog voor detail en liefde voor het genre ontbreekt in ieder geval niet bij de makers. De verschillende killers zijn in ieder geval best cool, en ook het concept van de heks lijkt me vooralsnog tof. Benieuwd hoe ze dat gaan uitwerken in de volgende delen. Verder was ik vrij verrast door de gore-factor. Dit leek me op voorhand zo wat meer in de lijn van Stranger Things te gaan liggen, maar zeker tegen het einde zitten er enkele erg bloederige en brute momenten in. Verfrissend. De sfeer is bovendien niet slecht, maar het had iets atmosferischer mogen zijn allemaal. De hele visuele look ziet er wat mij betreft te steriel en te clean uit om echt een goed sfeertje te kunnen ontwikkelen.

In ieder geval, de film doet genoeg dingen fout, maar er zit ook best veel fijns in. Waaronder een goed presterende cast. Dit eerste deel heeft me in ieder geval overtuigd om de trilogie volledig af te kijken. 3*.

avatar van Daejji

Daejji

Mijn god wat slecht.. Netflix holt achteruit met dit soort rommel.. ieder zijn ding, maar vreselijk overdreven en slecht…

Er wordt nog net niet gezongen door de acteurs.. vreselijk

avatar van John Milton

John Milton

De meningen zijn wat verdeeld zie ik, maar ook ik kon me hier prima mee vermaken (en Miss Milton zat grijzend naast me op de bank te kijken). Wellicht hangt ook een deel van je verwachtingen en mindset af, zoals een andere gebruiker volgens mij eerder aangaf. We hadden hem specifiek aangezet omdat er behoefte was aan een onzin-filmpje (Ik had Pig met Nic Cage aan willen zwengelen, maar Miss Milton had een voorkeur voor deze), en daarin voorziet Fear Street prima.

De film is niet beschroomd voor het betere jatwerk (hommage, JM! Hommage), maar had genoeg eigen smoel dat het niet echt storend werd. Of het is gewoon te lang geleden dat ik me ondergedompeld heb in zijn betere voorgangers en inspiratiebronnen. De film lijkt zichzelf met zijn luchtige toon ook niet heel serieus te nemen, waardoor het misschien minder opviel. Ik vond de cast het lang niet gek doen, en ben toch altijd wel een sucker voor deze periode, aangezien ik in 1994 een miltonnetje was van 14. De kills zijn echt heel behoorlijk voor wat oorspronkelijk een YA boekenserie was, en ik merkte daar (gelukkig) niet zo heel veel van. Die onderverdeling in Shady Side en Sunny Vale maakt het niet realistischer, maar zodra je accepteert dat dit de wereld van de film is, is deze eerste film van de Fear Street trilogie best genietbaar.

Op zijn minst verdient Janiak enig respect voor haar ballen om drie films tegelijk voor te bereiden en back-to-back te schieten, dat is behoorlijk ambitieus.

avatar van Rickyman

Rickyman

Leuke film voor tieners. Beetje High-school Friday The 13th achtig slashertje, en vondt dat toendertijd ook leuk hoor..

Maar voor de ouders, oftewel veertigers ook nog best genietbaar door de fijne nineties deuntjes..

Hoewel de sound vaak misplaatst klonk en weinig meerwaarde gaf aan het langdradige magere verhaaltje, vond ik het verder allemaal niet zo boeiend. Beetje saai en slaapverwekkend..

Maar wellicht ook omdat ik geen Miss Milton naast me had ...?.

De volgende afleveringen laat ik maar aan me voorbij gaan.

avatar van Basto

Basto

Verrassend leuke horrorfilm.

Mijn verwachtingen waren niet erg hoog, maar vanaf het begin zat het goed met lekkere felle neonkleuren, dynamische cinematografie en een fijne killerscene. Er is slim ingespeeld op het succes van Stranger Things. Hier is het echter de jeugd uit de jaren 90 die vast het meest aan z’n trekken komt. De film zit vol knipogen en citaten richting de jaren 90 pop cultuur. Scream, Go, Pulp Fiction, Terminator 2 passeren in min of meer herkenbare situaties de revue. Verder kent de film een lekkere sfeer, fijn tempo en leuke kills.

Eigenlijk wilde ik er 3,5* aan geven, maar de broodsnij machine zorgt voor een half puntje extra.

Op naar deel 2, het jaar van Halloween.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Volledig eens met Basto en ook John Milton.

avatar van El ralpho

El ralpho

Vers van de bakker!

Na enige twijfel heb ik besloten om qua beoordeling een tikkeltje hoger te gaan zitten voor deze vermakelijke horror. Al is het alleen al vanwege het vlotte tempo en de mooie balans tussen humor, gore en spanning (eng vond ik dit niet echt).

Netflix levert over het algemeen vrij veel matige filmproducties af en ik heb het idee dat zij soms een te grote focus hebben op kwantiteit in plaats van kwaliteit. Gelukkig is Fear Street wel een geslaagde productie en een groot feest voor horror liefhebbers. Qua sfeer deed mij dit ook denken aan Stranger Things, en ik verwacht dat liefhebbers van die serie hun hart op kunnen halen bij het eerste deel uit deze trilogie.

Mijn twijfel tussen 3,5* en 4,0* zit hem met name in het gebrek aan echte horror (waar dit concept zich uitstekend voor leent) en een element binnen de opzet waar ik mij aan ergerde. Noem mij een kniesoor maar ik vond het belachelijk hoe Samantha met het skelet van de eeuwenoude overleden heks in aanraking kwam. Prima dat dit toevallig gebeurt, maar dat haar overblijfselen eeuwenlang onder een laagje mos gelegen hebben zonder te vergaan? Yeah right.. persoonlijk stoor ik mij er altijd aan wanneer er niet beter over dit soort details wordt nagedacht. Ook zochten de visuele effecten een enkele keer de grens weer op, maar dit is bij een gigantische hoeveelheid films vandaag de dag het geval. Het inzetten van (te) veel praktische effecten kost vermoedelijk te veel tijd.

Buiten deze nadelen zorgt het hoge tempo, de jonge frisse cast en de creatieve opzet voor een welkome toevoeging in het genre, en ik kijk dan ook hals reikend uit om het tweede deel binnenkort op te zetten.

avatar van deridder

deridder

lekker filmpje hoor. Heerlijk zonder enige pretenties. Niet origineel, geen diepgang, maar wel gewoon goed gefilmd (vooral de blauwe neon-sfeer werkt lekker). Het is geen film dat je bang maakt, in de meer existentiële zin van het woord. Echte horror is het dus niet: het maakt je niet bewust van een angst voor de Dood, eenzaamheid of waanzin of iets dergelijks. Maar Fear Street heeft wel een hoge amusementsgraad. Prima dus voor een saaie avond op de bank.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Een puber-slasher en dan ook nog een productie van/door Netnietflix, ik hield mijn hart werkelijk vast. Waarom dan toch gaan kijken?, nou aangezien er best nogal wat lof is voor dit prentje op deze site. Oké, eerlijk is eerlijk, er zijn ook minder vrolijk gestemde recensies hier. Toch durfde ik het aan.

En ik moet eerlijk toegeven, het begin was heel erg leuk. Al was het maar om die heerlijke nummers die gedraaid werden. Ik zat met een kleine glimlach achter de buis, en ik was wel een klein beetje verrast. Zoals gezegd, het begin mag er zijn. De strijd tussen twee werelden deed me een beetje denken aan de Morlock's en Eloi's, een prachtige en een grimmige wereld.

Maar, zoals zo vaak kakt het geheel in, what's new! En dat is jammer want al snel was er helaas maar weinig bijzonders meer te ontdekken na het leuke en goed begin. En dan wordt het redelijk saai voor Left4Dead, weer zo'n standaardje. Qua cast is het eigenlijk allemaal wel te doen, de regie is aardig.. Eigenlijk is het geen slecht product ware het niet dat het allemaal al zo vaak gedaan is. Maw, jatwerk pur sang. En dat is iets waar ik wel klaar mee ben.

Kortom: niet slecht maar boordevol materiaal wat we al zo vaak hebben gezien. Daarom kort ik flink op de beoordeling. 2,5**, een 5,5/10.