- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
joolstein
-
- 10831 berichten
- 8918 stemmen
Netflix heeft geen aparte aanduiding voor muziek, hierbij zal deze regel dus vervallen. Actie valt, zoals verwacht, gewoon onder actie.
Ik ben tijdens de vorige challenge trouwens niet tegen een andere genreaanduiding aangelopen. Door de feestdagen ook bij lange na niet alle berichten gelezen. Zijn er films geregistreerd obv Netflix? Ik verwacht dat dat bij actie mogelijk wat meer voor zal komen, maar dat is toch niet mijn genre en zal daar dus niet actief in zijn. Ik ben net als Boenga en Arno blij als de drama aan de beurt is, die kijklijst is aan de vrij lange kant.
Ja, de film I Am the Pretty Thing That Lives in the House (2016) van U96
Dit was een Netflix film.
joolstein
-
- 10831 berichten
- 8918 stemmen
Betekent dit dat vanaf vandaag dat films met het jaar 2016 en 2017 geen punten krijgen en die 2015 wel? Of houden we voor deze gehele challenge 2015 en 2016 aan? Nu zal de challenge duren tot maart 2017 en lijkt het mij eerlijker dat we voor drie maanden ook die jaren plus 2017 aanhouden. Of houden andere hierover een andere mening erop na?
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Ik heb er ook even overna gedacht. Zou voor de consistentie toch vasthouden aan de bestaande regels, zo ver is Maart ook weer niet. M.a.w. t/m 2014 extra punten, >2015 niet.
Ik gebruik de genre-challenge mede om mijn hiaten in de lijst geziene klassiekers en hoog scorende films op te vullen, dus de <250 komt voor mij vaker niet dan wel in aanmerking 
Moet wel zeggen dat ik, als ik kan, wel sneller geneigd ben naar die films te grijpen als ze ook op m'n shortlist staan.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Voel er ook wel voor om het voor de rest van deze ronde zo te houden.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Bijna allemaal films van +250 stemmen ! Wil dat zeggen dat je daar helemaal geen rekening mee houdt ? Ik heb dat niet in de gaten gehouden, maar als je dat NIET doet, dan had je, door dat wél in de gaten te houden, gewoon op plaats 1 kunnen staan...?
Of kan ik er van uit gaan dat de meeste deelnemers daar nauwelijks of geen rekening mee houden...?
Gezien je aantal films dat je op een week bekijkt kan ik me dat best voorstellen. 
(wou eigenlijk gewoon eens wuiven, maar aangezien dat niet bij de smileys zit....)
. Ik gebruik de challenges meer om gaten in wat ik gezien heb te dichten (komende drie werken dus klassiekers), het is een kleine extra stimulans ook om de langere films of om films waar ik tegenaan keek weg te werken. Zo hoop ik met de dramachallenge Boyhood af te kijken, na anderhalf uur kwam ik daar een jaar geleden niet meer doorheen. Maar ik kijk sowieso veel meer films tijdens de winter dan tijdens de zomer.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Ja, de film I Am the Pretty Thing That Lives in the House (2016) van U96
Dit was een Netflix film.
Haha, gelijk wel een leuk voorbeeld. Een Netflix Original, die door hen wordt beschreven als thriller en horror, maar op IMDb en hier dus alleen als thriller.
Mij lijkt het ook prima om de films op 2014 te houden. In principe was het idee erachter ook twee jaar, maar wilden we niet teveel gedoe rondom releasedata. Daarom gekozen voor slechts een jaartal. Om toch rond die twee jaar te blijven, voel ik toch meer om 2014 aan te houden. Als er in de toekomst door wordt gegaan met deze challenges, kan je het veranderen naar 2015.
Ik hou geen rekening met films die wel/geen 250 stemmen hebben. Ik kijk gewoon naar het aanbod op Netflix en wat mij aanspreekt knal ik aan. Netflix heeft echter wel vrij veel films die voldoen aan de criteria van minder van 250 stemmen. Horror had ik ook veel hoger in kunnen scoren, naar december is voor mij gewoonweg geen maand om veel naar horror te kijken. Tevens een nieuwe serie gevonden en dat merkte ik ook aan mijn kijkgedrag qua films deze ronde. Normaliter had ik veel hoger kunnen scoren bij deze genres, maar uiteindelijk doe ik alleen mee omdat ik het leuk vind. De top ga ik toch nooit halen, ook bij de drama niet.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Voor mij is het OK dat de films van 2015, 2016 en 2017 geen extra punten opleveren bij minder dan 250 stemmen op MovieMeter. Laten we de dingen niet nodeloos ingewikkeld maken zeg ik altijd 
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
(komende drie werken dus klassiekers),
Ik gebruik de genre-challenge mede om mijn hiaten in de lijst geziene klassiekers en hoog scorende films op te vullen, dus de <250 komt voor mij vaker niet dan wel in aanmerking 
Moet wel zeggen dat ik, als ik kan, wel sneller geneigd ben naar die films te grijpen als ze ook op m'n shortlist staan.
Mijn genetische logica zou zeggen: weg met die (short)list van klassiekers, bewaar die voor nà de challenge, en kies nu voor onbekend en onbemind. Maar: de logica van Jan en van Piet zijn natuurlijk nooit dezelfde geweest... 
Eigenlijk ook al geen goed idee, hé. Twee FTV-films, van pakweg 90 minuten, en van vóór 2015, die leveren 6 punten op. Eén FTV - 2014 - 179 minuten levert 4 punten op...(Boyhood = 165 min)
NB: niet dat winnen zo belangrijk is; ik speel met een paar kameraden regelmatig hier en daar mee met een quiz. Het gebeurt zelden dat we NIET bij de laatste 5 ploegen eindigen. Maar: je speelt wel altijd mee óm te winnen...
Wel, wel, wie had dat nu gedacht...? 
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Boenga logica inderdaad als je koste wat het kost zo hoog mogelijk wilt eindigen. Maar ik heb juist meegedaan omdat ik een leuke optie zag nieuwe contacten en filmtitels op te doen, en daarnaast gestructureerd per genreduo een deel van m'n kijklijst weg te werken 
En gezien m'n klasseringen is het ook met veel doorsnee titels mogelijk leuke noteringen mee te pakken 
Overigens ben ik vaak enorm fanatiek bij spelletjes, dus daaraan ligt het niet;
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Winnen is toch onmogelijk met die harde kijkers hier 
Het is gewoon leuk filmtips op te doen en je recensies te delen met anderen.
Bovendien ontdek je nieuwe films door de challenge die je anders nooit had gezien.
Deze challenge houd ik me wat rustiger, maar bij Drama/Avontuur ben ik zeker weer van de partij.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Ghehe ik heb nog wel een lijst muziektitels en Statham-niemendalletjes voor je hoor Bas 
Edit: mijn kijklijst voor drama is ook verreweg het langst.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ghehe ik heb nog wel een lijst muziektitels en Statham-niemendalletjes voor je hoor Bas 
Edit: mijn kijklijst voor drama is ook verreweg het langst.
Als ik die Statham zijne "look I'm so tough guy" (hij lijkt geen andere uitdrukking te hebben dan dat) kop al zie dan word ik weer herinnerd hoe vreselijk ik actiefilms wel vind, dus ik ga me houden bij echt oude shit die actiefilm label hebben maar eigenlijk niet erg veel actie hebben in vergelijking met vandaag.
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
En gezien m'n klasseringen is het ook met veel doorsnee titels mogelijk leuke noteringen mee te pakken 
Daar is totaal niks tegen in te brengen...! 
#1 - À l'Aveugle (2012) - Actie/Thriller - 94 minuten - 97 stemmen - FTV - 02/01/2017 - 3 punten (subtotaal 3, totaal
Lekker van genoten !
Om te beginnen heeft dat zeker al te maken met het feit dat ik niet van actiefilms hou, en er hier nauwelijks actie in zit; het is gewoon een thriller.
Het verhaal zit goed in elkaar; is niet te ingewikkeld (durft wel eens te gebeuren bij dit genre); is niet altijd heel realistisch maar zeker ook niet té te; en vliegt pijlsnel voorbij (had best wel een kwartier of een half uur langer mogen duren).
De dader wordt vrij snel getoond, maar dat neemt geen moment de spanning weg - ook al omdat de waarom pas tegen het einde van het verhaal duidelijk wordt.
De acteurs: Wilson zie ik niet zo graag bezig, kwam ook in het interview bij de extra's een beetje pretentieus over; Gambin en Agogué daarentegen: prima !
Het had wel allemaal wat kleuriger gemogen, maar dat zal wel met het creëren van een bepaalde sfeer te maken hebben, ook al typisch in dit genre.
En zoals heel vaak zie ik voor mezelf een bevestiging dat Europese films me stuk meer kunnen bekoren dan veel Amerikaanse soortgenoten...
4*
NB: totaal verbazend, bijna pakkend: ik sta op dit moment aan de leiding bij deel 6 van de challenge. Ik stel dan ook voor om deze meteen af te sluiten en met z'n allen naar deel 7 over te stappen...!
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Als ik die Statham zijne "look I'm so tough guy" (hij lijkt geen andere uitdrukking te hebben dan dat) kop al zie dan word ik weer herinnerd hoe vreselijk ik actiefilms wel vind, dus ik ga me houden bij echt oude shit die actiefilm label hebben maar eigenlijk niet erg veel actie hebben in vergelijking met vandaag.
Ik vind Statham stiekem wel leuk. Inspiratieloos, altijd hetzelfde, en inderdaad de geforceerde macho-appaerance, maar vaak wel verpakt in vermakelijke no-brainers. Soms heb ik daar wel eens zin in. Eerste Mechanic-film is heel aardig en in the Expendables kon ik em ook goed waarderen.
Door de ondergrens zakken is 'em al wel een paar keer gelukt, maar dat neem ik zijn type acteur toch minder snel kwalijk.
Edit: uiteindelijk ben ik ook nog maar een jonge hond die over 30 jaar waarschijnlijk ook afgeeft op dit soort werk 
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Filmtitel, jaartal: Moulin Rouge! (2001)
Speelduur: 127 min.
Genre: Drama, Muziek, Romantiek
Eigen score/beoordeling: 4*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 1e (123e )
Datum van kijken: 1-1
Aantal punten: 3 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 3 (307)
Recensie:
Ergens speelde ik vals: de soundtrack van Moulin Rouge kon ik voor het kijken al dromen, waardoor het de filmische omlijsting was die nog restte. Logischerwijs stond dit sfeervolle werk van Baz Luhrman hoog op mijn kijklijst, mede ook omdat ik voor de verandering over het algemeen geen braakneigingen krijg van musicals.
Ik moet zeggen, ondanks mijn gepolijste score ben ik toch enigszins teleurgesteld. Het genieten was uiteindelijk toch vooral van de muziek. U2 en Bowie in 1899 mogen dan exemplarisch zijn voor een scala aan muzikale anachronismen, sfeerversterkend werken de moderne nummers over het algemeen wel. Behalve als je er incompetente vocalisten opzet, zoals bij Like a Virgin. Ik hoop voor Madonna dat ze deze film nooit gezien heeft.
Daar staan echter weer prachtige performances tegenover. Nicole Kidman is steeds meer aan het uitgroeien tot een van mijn all time-favorites onder de actrices, daar ze hier ook aantoont een ijzersterke zangstem te hebben. ‘One Day I’ll Fly Away’ en ‘Come What May’ zijn absolute hoogtepunten. McGregor voldoet, al wordt hij door Kidman alsnog volledig naar huis gespeeld.
Moulin Rouge is een warme, sfeervolle film, die qua vorm op twee benen hinkt. Enerzijds is het geheel prachtig aangekleed en vormgegeven (production design, make-up, kostuums), anderzijds werden de extravagantie en de hypermontage mij op den duur wel wat te veel. Het overmatig theatrale aspect stoot tegelijk af als dat het aantrekt. Het is aan de soundtrack en het acteerwerk te danken dat ik toch werd meegezogen in een wereld van onmogelijke liefdes, een kunstzinnig streven naar vrijheid en ongetemde hartstocht.
4*
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Mijn genetische logica zou zeggen: weg met die (short)list van klassiekers, bewaar die voor nà de challenge, en kies nu voor onbekend en onbemind. Maar: de logica van Jan en van Piet zijn natuurlijk nooit dezelfde geweest...
.Edit: ik vergeet er één: La Môme (2007), wel >250 stemmen maar zeker de moeite waard!
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Nog even mijn top 9 muziekfilms (4* of hoger):
01. 5,0* - Les Misérables (2012)
02. 5,0* - The Broken Circle Breakdown (2012)
03. 4,0* - Så som i Himmelen (2004)
04. 4,0* - Sing Street (2016)
05. 4,0* - August Rush (2007)
06. 4,0* - La Môme (2007)
07. 4,0* - La Famille Bélier (2014)
08. 4,0* - Le Concert (2009)
09. 4,0* - A Muppet Family Christmas (1987)
En mijn top 10 actiefilms (ook 4* of hoger):
01. 5,0* - Kick-Ass (2010)
02. 4,5* - Sin City (2005)
03. 4,0* - Kill Bill: Vol. 1 (2003)
04. 4,0* - The Terminator (1984)
05. 4,0* - Celda 211 (2009)
06. 4,0* - Tropa de Elite (2007)
07. 4,0* - L'Immortel (2010)
08. 4,0* - The Fifth Element (1997)
09. 4,0* - Robin Hood (2010)
10. 4,0* - Gotcha! (1985)
PS. de 4*-films heb ik voor het gemak gesorteerd op het gemiddelde op MovieMeter.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Ik maak van de gelegenheid ook even gebruik om Sing Street aan te bevelen, één van de leukste vondsten van 2016. Een uitgebreide inleidende recensie met muzikaal voorproefje is hier te vinden: Recensie: Sing Street (2016) [Muziek] - Tim Bouwhuis - timbouwhuis.nl
Ik zal mezelf deze challenge in ieder geval wagen aan Once en misschien ook Begin Again (zelfde regisseur).
Daarnaast misschien docu-uitstapjes: Talking Heads-Stop Making Sense en misschien ook Sigur Ros-Heima (als ik goedkoop aan de dvd kan komen)
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
Mechanic: Resurrection (2016)|Actie | 98minuten | 2 Januari '17 | FTV | 2 punten | 2 totaal
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/06/24/03/359B017700000578-3657572-image-m-79_1466734926982.jpg
Volgens mij heb ik alle films met Jason Statham in de hoofdrol gezien inmiddels maar vind dit toch één van mindere nadat Spy (2015) mij vorig jaar ook al tegengevallen was. Voor dit jaar zie ik een nieuwe Fast and Furious en Expendables op het programma staan maar aangezien ik deze beide verwacht over te slaan wordt het wachten op Meg (2018) op een nieuwe Statham film, alle tijd om de nasmaak van deze film weg te poetsen dus. En dat is jammer want de eerste Mechanic film was toch een prima film.
Aan het begin is dat actie nog oké maar al snel wordt dit opgevuld door een ongelofelijk lang stuk waarvan het lijkt of de makers het ter plekke verzonnen en gefilmd hebben. Jessica Alba is niet vervelend om naar te kijken maar als je zoveel in beeld bent als zij deze film verwacht ik wel iets meer dan alleen mooi zijn. Het plot was ongelofelijk simpel met hier en daar een leuke actie.
Het is niet dat ik een fantastisch plot verwacht bij een actie film, zeker niet van Statham, maar dan verwacht ik in ieder geval wel actie en dat was er naar mijn mening niet voldoende.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Edit: uiteindelijk ben ik ook nog maar een jonge hond die over 30 jaar waarschijnlijk ook afgeeft op dit soort werk
Leeftijd kan ermee te maken hebben, maar op jouw leeftijd had ik er ook al geen interesse meer in. Denk dat ik het als kind van onder de 12 jaar nog jolig had gevonden maar kan me niet herinneren dat ik ooit een fan was van veel actie.
Daarentegen ik weet genoeg "ouwe" van 30, 40 en misschien 50+ die er nog op verlekkerd zijn. 
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Leeftijd kan ermee te maken hebben, maar op jouw leeftijd had ik er ook al geen interesse meer in. Denk dat ik het als kind van onder de 12 jaar nog jolig had gevonden maar kan me niet herinneren dat ik ooit een fan was van veel actie.
Daarentegen ik weet genoeg "ouwe" van 30, 40 en misschien 50+ die er nog op verlekkerd zijn.
Is ook verre van mijn favoriete (sub)genre. Actie is ook wel weer breder dan alleen de schiet-en knokniemendalletjes. Zoals ik al aangaf vind ik het bij vlagen wel leuk, maar daar staat weer tegenover dat ik veel films zie die niet in het straatje liggen van het repertoire dat veel leeftijdsgenoten over het algemeen afwerken.
Edit: Night's Watch voegt de daad bij het woord door precies een film te pakken die ik daarstraks besprak 
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Onbekend en onbemind onder de actiefilms lijkt me lastig, dan kom je op de echt slechte films uit vrees ik.
Zeker waar. Geen enkel genre is meer aanwezig bij de '5 dvd's aan 5 euro" dan de vierderangs actiefilm.
La Famille Bélier (2014)
Ken ik niet, maar in elk geval op m'n wantlist gezet - het soort film dat ik sowieso onmiddellijk koop...
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
1 Januari '16
Die fout zullen we allemaal nog vaak maken deze maanden. Betrapte mezelf er vandaag ook al op 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#1. Mondo Mod (1968) - FTV - 1 stem - 72 minuten - 2 januari 2017 - 3 punten
Ik had gedacht dat deze docu meer over muziek zou gaan gezien het ook de muziek tag heeft gekregen. Er zijn inderdaad wel enkele fragmenten waarbij er gedanst wordt op nogal repetitieve 60s beats maar eigenlijk gaat het meer om de interesses van jongeren (zijnde mannen en vrouwen onder de 25 jaar) in bepaalde gebieden van de USA. Ze noemen zichzelf de mods. Zo worden er onder meer beelden getoond van sporten zoals surfen, karate, motorcross, karting. Ook is er interesse voor het uitgaansleven met het bijbehorende experimenteren met drugs zoals LSD, mode en haarstijl. Leuk om eens gezien te hebben als historisch stuk, maar 75 minuten van dit soort beelden is toch een beetje te lang.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Mechanic: Resurrection (2016)|Actie | 98minuten | 1 Januari '16 | FTV | 2 punten | 2 totaal
(afbeelding)
Ik hoop dat je dan wel 2 januari 2017 bedoelt, gisteren was het nog geen actie challenge..
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
Mercury Rising (1998) - FTV - 111 minuten - 250+ stemmen - 2 punten (totaal 1 film, 2 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/938.300.jpg
Tja, je moet wat als je bij de familie op bezoek bent. Uberhaupt een film kijken met m'n ouders gaat al niet zo gemakkelijk, maar gelukkig kon deze dertien-in-een-dozijn thriller m'n pa net genoeg bekoren. Ik werd er daarentegen niet echt blij van. Deze jaren '90 thriller/actiefilm met Bruce Willis is toendertijd onder mijn radar doorgevlogen, ook aangezien ik helemaal niks heb met actiefilms, en gezien de matigheid die hiervan afstraalt was dat geen groot gemis. NSA, achtervolgingen, Bruce Willis die stoer loopt te doen, willekeurige chick met groot hart die het verhaal binnengetrokken wordt, meer actiecliches - het is nog net uit te houden met het verstand op nul, ook door het redelijke acteerwerk, maar dit soort films kan en ga ik vanaf heden weer vermijden. 1.5*
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Mercury Rising (1998) - FTV - 111 minuten - 250+ stemmen - 2 punten (totaal 1 film, 2 punten)
(afbeelding)
Tja, je moet wat als je bij de familie op bezoek bent. Uberhaupt een film kijken met m'n ouders gaat al niet zo gemakkelijk, maar gelukkig kon deze dertien-in-een-dozijn thriller m'n pa net genoeg bekoren. Ik werd er daarentegen niet echt blij van. Deze jaren '90 thriller/actiefilm met Bruce Willis is toendertijd onder mijn radar doorgevlogen, ook aangezien ik helemaal niks heb met actiefilms, en gezien de matigheid die hiervan afstraalt was dat geen groot gemis. NSA, achtervolgingen, Bruce Willis die stoer loopt te doen, willekeurige chick met groot hart die het verhaal binnengetrokken wordt, meer actiecliches - het is nog net uit te houden met het verstand op nul, ook door het redelijke acteerwerk, maar dit soort films kan en ga ik vanaf heden weer vermijden. 1.5*
Bruce Willis is nog zo een die maar 1 enkele gelaatsuitdrukking lijkt te hebben 
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
Die fout zullen we allemaal nog vaak maken deze maanden. Betrapte mezelf er vandaag ook al op
Oeps... 
Ik hoop dat je dan wel 2 januari 2017 bedoelt, gisteren was het nog geen actie challenge..
Ja heb hem vannacht na 00:00 gezien, registreer ze zelf altijd dan nog als 'gisteren' ondanks dat de dag feitelijk gezien al voorbij is
Ik heb het aangepast.
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
Is ook verre van mijn favoriete (sub)genre. Actie is ook wel weer breder dan alleen de schiet-en knokniemendalletjes. Zoals ik al aangaf vind ik het bij vlagen wel leuk, maar daar staat weer tegenover dat ik veel films zie die niet in het straatje liggen van het repertoire dat veel leeftijdsgenoten over het algemeen afwerken.
Edit: Night's Watch voegt de daad bij het woord door precies een film te pakken die ik daarstraks besprak
Ik ben het ook volkomen met je eens, zo af en toe is een 'simpele actiefilm' film leuk maar zeker niet te vaak. Toen ik een paar jaar jonger was heb bijna alle films waarin Statham speelt in zeer korte tijd bekeken, iets waar ik nou absoluut niet op zit te wachten 
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
Road House (1989) |Actie |114 minuten | 2 Januari '17 | FTV | 2 punten | 4 totaal
http://i.onionstatic.com/avclub/5353/05/16x9/640.jpg
Road House stond al een eeuwigheid in 'mijn lijst' op Netflix, ik wou hem niet uit de lijst gooien maar had eigenlijk ook nooit zin om eraan te beginnen. Nu dus maar meteen gekeken aan het begin van de challenge.
De film begint meteen met een flink gevecht waardoor de sfeer er snel in zit. De bar wordt vervolgens geregeld ondersteboven gekeerd door de gevechten en het simpele plot er omheen rolt zich rustig af richting het einde. Herrington heeft er goed aan gedaan de bar scenes op het einde te laten voor wat het is en de film in een sterk einde te laten afsluiten met ontploffende huizen en in een villa met een 'souvenir kamer' die zo uit een james bond film geplukt had kunnen worden.
Vier sterren is wat te geflatteerd maar drieënhalve ster is Road House zeker waard.