- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
A. Welke films komen in aanmerking?
* Langspeelfilms, dwz van minstens 45 minuten
* Miniseries die je op MovieMeter terugvindt
* moeten beantwoorden aan een van de genres van de challenge die op dat moment actief is
B. Puntensysteem
* Punten volgens speelduur
- 1 punt: 45 tot 119 minuten
- 2 punten: 120 tot 179 minuten
- 3 punten: 180 tot 239 minuten
- 4 punten: 240 tot 299 minuten
- 5 punten: 300 tot 359 minuten
- etc
* 1 extra punt voor een film die je voor de eerste keer bekijkt (FTV)
* 1 extra punt voor een film die 0 tot 249 stemmen heeft op MovieMeter, behalve de films van het huidige en vorige jaar zoals aangegeven op MovieMeter
* Ieder dient zoveel mogelijk zelf zijn puntentotaal bij te houden
C. De challenges
* Voor elke combinatie van 2 genres wordt een aparte challenge gedaan
* Elke genrecombinatie challenge zal verlopen over 3 weken, de daaropvolgende challenge is reeds op voorhand bekend
* Op het einde van een challenge wordt bepaald welke challenge er binnen 3 weken zal zijn
* Voor iedere aparte genrecombinatie challenge wordt een aparte stand opgemaakt, de winnaar ervan mag bepalen welke de challenge zal zijn over 3 weken, heeft die persoon reeds gekozen, is het voor de volgende op de lijst die nog niet heeft mogen kiezen
* De punten van ieder voor elk van de aparte challenges komen in een eindklassement ook als je slechts aan 1 challenge hebt deelgenomen
D. De genrecombinaties
1. Horror–Familie (Horror-Family)
2. Drama–Avontuur (Drama-Adventure)
3. Komedie-Mystery (Comedy-Mystery)
4. Misdaad-Documentaire (Crime-Documentary)
5. Sciencefiction-Oorlog (Sci-fi-War)
6. Actie-Muziek (Action-Music/Musical)
7. Western-Thriller (Western-Thriller)
8. Romantiek-Fantasie (Romance-Fantasy)
* Elk van deze combinaties zal worden behandeld (over 3 weken) en kunnen pas terug worden gekozen (of in een andere combinatie) als ze allemaal aan bod zijn gekomen
* Enkel films die op MovieMeter en/of imdb één van de 2 genreaanduidingen hebben van de actieve genrecombinatie challenge kunnen worden bekeken om punten te kunnen scoren. Dit betekent dat er ook geen verplichting is om films te kijken uit beide genres, men mag perfect enkel films uit het ene actieve genre kijken en geen enkele uit het andere.
E. Genrecombinaties challenges overzicht
1e ronde
1. 12/09/2016 - 02/10/2016: Komedie-Mystery (Comedy-Mystery)
2. 03/10/2016 - 23/10/2016: Western-Thriller
3. 24/10/2016 - 13/11/2016: bepaald door winnaar challenge 1
4. 14/11/2016 - 04/12/2016: bepaald door winnaar challenge 2
5. 05/12/2016 - 25/12/2016: bepaald door winnaar challenge 3
6. 26/12/2016 - 15/01/2017: bepaald door winnaar challenge 4
7. 16/01/2017 - 05/02/2017: bepaald door winnaar challenge 5
8. 06/02/2017 - 26/02/2017: overblijvende combinatie
2e ronde
Nog te bepalen, evalueren na 1ste ronde
F. Registreren van films
Voorbeeldje opgesteld door baspls voor SF/oorlog genrecombinatie
SF/Oorlog 1 - Blade Runner (1982) - 117 min (Final Cut) - 250< - RW - 10-9-2016 - 1 punt (1 totaal)
"If only you could see what I've seen with your eyes."
Een zeer goede film. Een van mijn favoriete films van Ridley Scott. Gebaseerd op Do Androids Dream of Electric Sheep? van Philip K. Dick.
Harrison Ford doet het erg goed als Deckard, maar een jaar na Raiders of the Lost Ark weet hij weer opnieuw een erg sterk personage neer te zetten. Rutger Hauer is ook erg goed als Roy Batty. Met geniale uitspraken, ik telde minstens vijf mooie quotes van het personage waaronder natuurlijk ook het beroemde "All those moments will be lost in time... like tears in rain..."(...)
Wat moet er zeker in opgenomen worden?
* Titel: de originele of alternatieve titel op MovieMeter of imdb
* Jaar: levert geen punten op maar aangezien er soms meer films zijn met dezelfde titel kan het jaar uitsluitsel brengen, ook een link naar de filmpagina van MovieMeter kan uitsluitsel brengen
* Speelduur: zoals dit staat op MovieMeter uitgedrukt in minuten, bij films die meerdere speelduren hebben, uiteraard aangeven welke versie je hebt bekeken
* Eerste keer of herkijkbeurt: Indien je een film voor de eerste keer kijkt geef je dit aan met FTV, een herkijkbeurt wordt aangegeven met RW (re-watch). We gaan er van uit dat iedereen hier eerlijk in zal zijn.
* Optioneel mag je ook aangeven of de film meer of minder dan 250 stemmen heeft op Moviemeter
* Datum: de datum waarop je de film hebt gekeken, indien over meerdere dagen de datum waarop je de kijkbeurt volledig hebt beëindigd
* Punten: je maakt zelf de optelsom van het aantal punten dat de kijkbeurt je heeft opgeleverd, we gaan ook proberen dat ieder zelf zijn/haar punten zo goed mogelijk bijhoudt en de organisatie niet teveel te belasten
* Review: een recensie dit vooral als controle of je de film daadwerkelijk hebt gezien. Hierin moet minstens staan beschreven wat je goed en/of slecht vond aan de film. Bij een herziening is een verwijzing naar een vroegere review niet voldoende. Graag ook de review kopiëren naar de betreffende filmpagina op MovieMeter, daarvoor is de site uiteindelijk bedoeld. Hou er dus ook rekening mee om spoilertags te gebruiken als dat nodig is.
* Het is toegestaan om in 1 bericht meerdere registraties te bundelen
* Een incorrecte registratie mag achteraf worden aangepast, mensen die het systeem al kennen gelieve "nieuwelingen" zoveel mogelijk te helpen
G. Andere regels
* De gewone gedragsregels van MovieMeter blijven uiteraard van toepassing
* Discussies over de films en de genres die aan bod komen alsook aanbevelingen worden gewaardeerd
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
De eerste challenge is komedie-mystery. Dit betekent dat enkel films met de tag komedie/comedy of mystery op imdb en/of MovieMeter kunnen worden geregistreerd.
De challenge zal beginnen op 12 september 0.00 en eindigt op 2 oktober 2016 18:00u, dit om de eindstand van de challenge te kunnen opstellen en de winnaar de combinatie voor challenge 3 te laten bepalen.
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
alexspyforever, dank voor de benoeming, erg aardig. Maar ik doe niet mee. Ik kijk nl gewoon wat ik leuk vind, zonder er een uitdaging van te maken.
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Oké, ik zit er klaar voor. Ik heb wel nog wat films verwijderd uit mijn lijstje (voornamelijk komedie). Ik ga niet voor een evenwicht in deze challenge. Er staan meer mystery's op de watchlist dan komedie, en komedie is vaak een subgenre van een ander genre of een type film dat ik niet graag zie op zichzelf staand. Ik heb nu 27 films op het lijstje. Dat is best veel, zeker als je weet dat ik het nog moet combineren met de tipchallenge en films uit 2016, en er helaas amper overlap is.
HALVE TAMME. (moderator series)
-
- 13470 berichten
- 1305 stemmen
Ik pas dit keer ook, net de horrorfilm challenge achter de rug +
ik ben lekker op Tvmeter bezig. Dank voor de uitnodiging
.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
Ik heb er ook zin in! Ook ik heb een veel te ambitieus lijstje van mogelijke films klaarliggen (ook iets van 25-27 of zo), en aangezien ik sowieso de komende twee weekenden en daarnaast de meeste doordeweekse avonden de volgende twee weken bezet ben, ga ik niet ver komen. Maar ik zie wel waar het schip strandt, af en toe een filmpje kijken en inchecken gaat wel lukken.
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
Het lijkt me ingewikkeld, maar ik zie wel even of ik zo nu en dan mee doe.
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
Bedankt voor de uitnodiging! Ik zit alleen voor een semester in het buitenland en kan daardoor niet waanzinnig veel films kijken. Ik zal kijken hoe het verloopt en mocht ik geen tijd hebben dan doe ik graag een andere keer mee. 
john mcclane 2
-
- 3488 berichten
- 6576 stemmen
inderdaad net de horror challenge achter de rug.
Sla voor deze keer even over.
volgende keer wel weer.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik pas dit keer ook, net de horrorfilm challenge achter de rug +
ik ben lekker op Tvmeter bezig. Dank voor de uitnodiging
.
Ja je hebt toch zo verschrikkelijk veel films gekeken toen 
Veel plezier op TVmeter malle (dat zeg ik nu al een half jaar zeker 
marciee jij was toch degene die iets met comedy wilde niet?
Nu goed voor diegene die al meteen neen zeggen, kunnen later nog altijd inpikken als ze toevallig een filmpje met het behandelde genre meepakken.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
ok thanks alexspyforever voor de uitnodeging, er zullen er wellicht niet zoveel films volgen dan in de horrorchallenge, maar we zijn er klaar voor 
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Ik pas denk ik ook want ik snap er niets van ?
W.V.
-
- 845 berichten
- 476 stemmen
Sorry ik ook niet
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
Op het moment druk met een thema maand over de maffia en dit sluit helaas totaal niet aan bij Komedie en/of Mystery films. De komende maanden kan ik het beter laten aansluiten dus ik zal langzaam op gang komen, maar heb er zeker zin in. Het wordt vast weer een mooi forum met veel leuke berichten en goede tips! 
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
Als je een filmpje kijkt in de categorie komedie of mysterie, post hier een kort recensietje (met een paar basisgegevens als titel/filmlengte enz.), en dat is het: punten in de pocket.
De rest zijn praktische details: hoeveel punten je krijgt, hoe lang het duurt (drie weken), wat wel en niet geldig is, enzovoorts, maar daar komt het op neer. Puntentelling went snel genoeg, je kan het altijd nog even checken, en anders corrigeren mensen je met alle liefde
. Verder geen verplichtingen of wat dan ook!
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Elineloves en W.V. wat Woland zegt is heel kort samengevat. Je kan ook eerst kijken hoe de andere mensen het doen. Of je kan ook wachten tot er een genre opduikt dat je interessant vindt. Momenteel is het dus comedy en mystery films die kunnen bekeken worden.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5398 stemmen
Nou, ik kwam van een koude kermis thuis. Eerst even m'n kijklijst door en dan naar de toplijsten, dacht ik. Na het doorzoeken van m'n kijklijst zat ik al op 31, en daar heb ik het maar bij gehouden: https://www.moviemeter.nl/user/140200/films/9#films
Gezien het feit dat ik middenin Twin Peaks zit, druk met school ben én m'n abonnement blijf exploiteren (morgen naar Taxi Driver!) verwacht ik niet enorm ver te komen. Maar we zullen zien!
Brix
-
- 19675 berichten
- 5112 stemmen
Dank voor de invitatie, maar ik pas, vanwege teveel activteiten elders.
Elineloves
-
- 24071 berichten
- 3630 stemmen
Dank voor de invitatie, maar ik pas, vanwege teveel activteiten elders.
Ik sluit me aan bij Brixie, heb er te weinig tijd voor. Wel een leuk initiatief!
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
SF/Oorlog 1 - Blade Runner (1982) - 117 min (Final Cut) - 250< - RW - 10-9-2016 - 1 punt (1 totaal)
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Dat vroeg ik me ook al af. En vraag me ook af waarom beide genres daar staan, is het niet veel handiger om slechts het genre te vernoemen dat je hebt gekeken, tenzij het een combinatie is natuurlijk?
TornadoEF5
-
- 5616 berichten
- 1725 stemmen
Wellicht op het aantal films dat je ondertussen bekeken hebt, maar ik deed dat bij de horrorchallenge niet (ik telde ze niet op). Het gaat om het aantal punten, dus echt verplicht lijkt me dat niet.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
OK. Maar dat staat dan weer op een andere plek dan bij de horror challenge. Ik post hem straks zoals het mij logisch lijkt voortvloeien uit de horror challenge. Graag uw commentaar, zodat ik het kan passen indien onwenselijk. Maar zo lijkt het voor mijn brein het meest logisch 
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
1. Fährmann Maria (1936) - mysterie (85 min) - FTV - 2 stemmen – 3 punten - 12 september 2016 (totaal: 1 film, 3 punten)
http://3.bp.blogspot.com/_edLX1Kw-XxU/TTnJltOOeVI/AAAAAAAAABo/GUKrRIWpzqs/s1600/vlcsnap-4294872.png
"Me, too, pale death has chosen for the coming day.
But my last breath is beaten awake, by the drummer with the beat of the drum"
Nadat ik voor de horror-challenge eerder Frank Wisbars Strangler of the Swamp (1946) zag (zijn eigen Amerikaanse remake van deze film), leek het me toepasselijk om deze nieuwe challenge te starten met het origineel. Hij heeft een mystery label op IMDb, dus waarom niet.
Synopsis: Maria (Sybille Schmitz), de dochter van een veerbaas die na haar vaders dood zijn werk overneemt, zet op een avond een gewonde man over. Later komt de Dood hem halen, maar Maria probeert door het moeras met de gewonde te ontkomen.
Zoals meestal, wint het origineel. Fährmann Maria mist die nepheid van de remake, waarbij je aan teveel shots ziet dat het op een soundstage is opgenomen. Wisbar is geen Murnau, Wiene of Lang, maar desondanks is deze film wel de moeite waard als late Weimar Cinema, vlak voor de overname van de Duitse filmindustrie door het Nazi-apparaat. Een film met veel hart, misschien teveel. Goebbels vond het niets, zo vermelden zijn dagboeken. En hoewel die darm grotendeels ongelijk had, is al dat hart van Fährmann Maria inderdaad niet helemaal genoeg om die tachtig jaar probleemloos te overbruggen. Maar toch heeft het iets.
3,5*
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Stick It (2006) - Komedie - 103 minuten - 248 stemmen - FTV – 12 september 2016 – 3 punten – Tussenstand: 3 punten
https://grandcentralblog.files.wordpress.com/2011/10/missy3.jpg
Review: De film komt wat traag op gang. Pas wanneer zij daadwerkelijk mee gaat doen en haar dwarse gedrag links laat liggen, zit er wat vaart in. Film is redelijk voorspelbaar, maar toch zijn er ook enkele kleine verrassingen te vinden. Acteerprestaties zijn prima, al ben ik niet zo'n fan van Vanessa Lengies. Ik begrijp wel dat het onder komedie valt, kan zo snel niets beters verzinnen, maar echt gelachen heb ik niet. Als je krom wilt liggen van het lachen, kan je deze film beter links laten liggen. Het is toch op veel vlakken wat serieuzer.
Pas na mijn kijkbeurt kwam ik erachter dat de film 'slechts' 248 stemmen had, nu 249.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Zo. de Challenge is afgekicked met 2 behoorlijk verschillende films 
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Zo. de Challenge is afgekicked met 2 behoorlijk verschillende films
Een film van jouw richting zal ik niet snel kijken, veel te oud
. Toen ik mijn bericht wilde gaan typen zag ik al: '1 nieuw bericht' of hoe die melding ook genoemd wordt, en ik wist dat het niet anders kon dan dat die van jou was.
Had jij de horror challenge ook niet afgetrapt toen?
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Volgens mij wel 
Ik was toen net als nu de dag erna vrij, dus ik zat een soort van klaar om 00.00 uur, en dacht 'waarom niet'?
Wat het prehistorisch gehalte van mijn kijkvoer betreft, deze leek vooral oud. Mr. Deeds Goes to Town (1936) is de komedie die ik voor de jaren '30 op stapel heb staan, maar die oogt in alles veel moderner. Zelfde jaar echter. Maar ik wil gewoon van ieder decennium vanaf de jaren dertig een komedie en een mysterie zien voor de challenge, als het lukt. Voor je weet zitten we bij Nebraska (2013). Oude films is een kwestie van wennen, net als bier, whisky en wijn. Of spinazie.
Stick it heeft mijn vriendin laatst naast me op de bank zitten kijken op de iPad, terwijl ik iets anders keek. Ik wilde die niet kijken 
Ajax&Filmfreak
-
- 3360 berichten
- 3729 stemmen
Door de geboorte van onze dochter een kleine 5 maanden geleden kom ik (voorlopig) niet of amper aan nieuwe films toe, suc6 allemaal.