- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5398 stemmen
Ik zal de eindstand plaatsen zo gauw dat ik terug ben van uit eten gaan. Als het om super tip topper spel gaat daar ga ik al op voorhand neen op zeggen. Er zijn hier wel een aantal mensen van wie ik de smaak wel min of meer ken zoals joolstein en baspls maar dat is ook omdat ze vaker genres kijken die mij ook aanstaan (horror, fantasy, sci-fi en als het even kan gecombineerd). En om in al die lijsten en voorkeuren van andere users te gaan grasduinen heb ik eerlijk gezegd weinig zin voor. Ik ben zelf ook niet zo een all-round kijker in de zin dat er genres zijn die ik nooit uit mezelf zal kijken wel in gezelschap of zoals nu bij een challenge. Nu goed als het spel iets anders is, dan heb ik niks gezegd
Nee is dat spel, maar ik wist al van je dat dat je niet zo trok
er zijn echter anderen misschien die het wel leuk vinden. Zo haakte Bas volgens mij af de vorige keer ivm te weinig tijd, maar de challenge is nu over en ik denk dat het tipperspel ook wel over een paar maanden zal worden uitgespreid (maar je bepaalt nu veel meer zelf wanneer je films kijkt voor het spel, er zijn immers geen tussenrondes met wisselende genres).
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Nee is dat spel, maar ik wist al van je dat dat je niet zo trok
er zijn echter anderen misschien die het wel leuk vinden. Zo haakte Bas volgens mij af de vorige keer ivm te weinig tijd, maar de challenge is nu over en ik denk dat het tipperspel ook wel over een paar maanden zal worden uitgespreid (maar je bepaalt nu veel meer zelf wanneer je films kijkt voor het spel, er zijn immers geen tussenrondes met wisselende genres).
Ja het concept is anders wel interessant hoor, maar ik kies uiteindelijk toch ook liever zelf wat ik ga kijken. Een challenge van enkele maanden voor een tiplijst is me dan ook weer een beetje te lang. Deze maand is voor mij nog monsterfilm challenge en in april een zwart/wit film challenge. Die laatste zou ik mits genoeg interesse ook hier wel willen organiseren. Maar misschien komt dat voor veel mensen hier te vroeg, nog geen maand na deze. Ik dacht ook aan een pauze maar uiteindelijk heeft een maat me weten te overhalen voor die monsterfilm challenge en aan die zwart/wit film challenge heb ik de afgelopen 2 jaar aan deelgenomen en ik hou nu eenmaal van de atmosfeer die zulke films brengen.
Ik hoop dat iemand van jullie met nog een leuk nieuw challenge idee komt in de toekomst. Er zijn zeker een aantal onder jullie die daar genoeg creativiteit of enthousiasme voor hebben.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5398 stemmen
Voor mij geldt nu dat ik vrij druk met recensies ben, en mijn kijklijst is ook vrij immens. Met genre of zwart wit challenges beperk je jezelf toch redelijk (als je een goede klassering wilt behalen tenminste), dus dat is weer meer iets voor later. Bij die tips merk ik dat ik het leuk vind films te kijken die anderen je persoonlijk aanraden, vaak staan die toch al op je lijst of staan ze garant voor fijne ontdekkingen. Vallen ze tegen of trekken ze je niet dan zie je juist weer eens titels die je anders niet zou opzetten. Dat heeft ook weer wat 
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
Allied (2016) | Romantiek | 124 minuten |>250 stemmen | 5 maart '17 | FTV | 3 punten | 14 totaal
http://kino.musu.lv/movies/2484/allied_07.jpg
Op de valreep toch nog een film meegepakt voor deze challenge, ik vond het een leuke periode en ik verwacht dat ik dat ik bij een volgend spel weer aanwezig ben. alexspyforever & Miszmi bedankt voor het organiseren.

Dit is de zevende film die ik zie van Robert Zemeckis maar helemaal overtuigt van zijn kunnen heeft hij mij nog niet, Forrest Gump en Cast Away hoop ik binnenkort ook eens te kijken.
Dat romantiek niet van favoriete genre is maakt Allied weer overduidelijk, de film is een lange zit. Zowel in Noord-Afrika als in Londen wordt een fijne sfeer gecreëerd en de film ziet er gelikt uit. Het verhaal vond ik echter niet interessant genoeg om twee uren mee te vullen, ik begon al vrij snel mijn aandacht te verliezen. Dit viel echter te verwachten van te voren en is ook niet alleen de film aan te rekenen. De film verdient zeker geen onvoldoende, er is veel moois te zien en Brad Pitt en Marion Cotillard spelen erg sterk. Ruime drie sterren.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5398 stemmen
http://images.susu.org/unionfilms/films/backgrounds/hd/like-crazy.jpg
Filmtitel, jaartal: Like Crazy (2011)
Speelduur: 89 m
Genre: Drama, romantiek
Eigen score/beoordeling: 3*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 11e (181e)
Datum van kijken: 5-3
Aantal punten: 3 (ftv), maar ook onder 250 stemmen (249e stem)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 29 (460)
Recensie:
Prettig minimalistische film over de manier(en) waarop afstand een liefdesrelatie kan beïnvloeden. Felicity Jones en Anton Yelchin acteren zeer naturel, waardoor het de mimiek en de kleine gebaren zijn die grote gevoelens overbrengen. Ook de muziek draagt de wisselende gemoedstoestanden van de personages goed uit. Een groot minpunt is dat het script durf en spanning mist. Visueel heeft de film daarnaast een gebrek aan karakter. Het camerawerk vond ik matig, en de cinematografie is voor een romantisch sfeerstuk wel erg licht en grauw.
Voor wie deze film goed kon waarderen (laten we zeggen meer dan ik in ieder geval), Porto (2016) is vrij soortgelijk. De inmiddels overleden Yelchin speelt daarin ook de mannelijke hoofdrol. De film draaide op het IFFR en komt komende zomer waarschijnlijk regulier uit in NL.
3*
Verdict challenge 8 volgt, eerst even eten! 
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
#8 - Mont Rêve (2012) - Komedie/Romantiek - 90 minuten - 1 stem (de mijne) - FTV - 05/03/2017 - 3 punten (subtotaal 24 - totaal 199)
Mijn afsluiter van deze challenge, en 2 x slecht nieuws.
Ten eerste is het de slechtste film die ik de afgelopen 6 maanden zag; en ten tweede...
een jaar terug kocht ik de dvd, omdat ik dacht dat het een Europese film was. De film stond nog niet op MM, en ik was zo fier als een gieter: eerste keer dat ik een titel toevoegde aan de site.
Nu ik 'm gezien heb, zak ik door de grond van schaamte...
Amerikaanse film met een oerdom, luchtledig verhaal; totaal niks boeiend of interessant aan.
En bovendien een bende acteurs waarvan ik hoop dat ze op het eerste ruimteschip stappen als blijkt dat er leven mogelijk is op Mars.
7,6 op IMDB, maar: 14 stemmen, en 8 daarvan geven 10*, ik vermoed dat dat aangetrouwde familie van de acteurs is ofzo... Gelukkig ook 2 mensen die 1* geven.
1*, want er zijn allicht nóg slechtere films...
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Hij brengt natuurlijk wel evenveel punten op als een goeie film, hé... 
scorsese
-
- 13155 berichten
- 11068 stemmen
Het zit er op. Ik heb nu al last van ontwenningsverschijnselen.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5398 stemmen
Verdict deelchallenge #8- romantiek/fantasy
Dat was het dan! scorsese maakte het nog even spannend, maar uiteindelijk is het toch joolstein die er wederom vandoor gaat met de winst.
1. joolstein- 74 p.
2. scorsese- 68 p.
3. alexspyforever- 42 p.
4. baspls- 29 p.
tbouwh 29 p.
5. Woland- 26 p.
6. Boenga- 24 p.
7. arno74- 18 p.
8. Night's Watch- 14 p.
9. Miszmi- 7 p.
Ik heb er erg van genoten de afgelopen maanden met jullie te discussiëren, lachen en 'strijden'. Veel tips opgedaan, sommigen op filmgebied wat beter leren kennen en het af en toe heerlijk (on)eens kunnen zijn. Daarvoor bij deze dank aan jullie allemaal

Een totaal van 181 films en 460 punten stemt ook erg tevreden. Daarnaast de vrije keuze-challenge nipt kunnen winnen.
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Niet om jullie ongerust te maken of te enerveren ofzo, maar toch dit: in de eerste challenge eindigde ik als 13de, in de tweede als twaalfde, nu in de laatste ben ik zesde. Dat wil zeggen dat wanneer we tot pakweg het einde van het jaar zouden verder gaan, ik dan in die challenge als eerste zou eindigen. Meer nog, als we dan nog ongeveer een jaar of acht zouden voortdoen, dan zou ik ook in de totaalstand op de eerste plaats komen. Conclusie: eigenlijk mogelijk jullie allemaal blij zijn dat 't voorbij is, want de rangschikking zou er in 2025 behoorlijk anders uitzien.
Voilà, dat wou ik even kwijt.

alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Zo dit is de eindstand uiteindelijk zijn er geen verschuivingen meer gekomen. joolstein is de eindwinnaar, die nu nooit meer mag zeggen dat hij de eeuwige 2de is. Oververdiend want hij deed bij elke combinatie lustig mee voor winst. Hij is dus wel de ultieme all-rounder. Proficiat, het is je van harte gegund. Je mag de podiumzoenen in ontvangst nemen van Miszmi 
1. joolstein 801
2. scorsese 691
3. alexspyforever 635
4. arno74 539
5. tbouwh 460
6. Woland 357
7. baspls 293
8. Night's Watch 251
9. Boenga 202
10. Gh8st 175
11. U96 163
12. Miszmi 133
13. Gang_Star 119
14. John Milton 114
15. dualcia 96
16. LuukRamaker 72
17. TornadoEF5 67
18. Rodajc 24
19. wendyvortex 23
20. John Barry 22
21. chevy93 20
22. Zwolle84 15
23. Flat Eric 14
24. leatherhead 11
25. rensie32 10
26. jOERI 7
27. EW101 4
Ik wil graag ook mijn medewerkers bedanken Miszmi, scorsese, baspls, tbouwh en John Milton voor het bijhouden, controleren van de punten en plaatsen van de tussenstanden en eindstanden. Voorts dank aan iedereen die heeft deelgenomen ook die wat na een tijdje hebben afgehaakt. Zonder jullie was dit ook niet mogelijk geweest. Ik wens iedereen nog plezier met zijn toekomstplannen al of niet filmgericht.
Ikzelf zal in elk geval de rest van de maand niet meedoen aan mogelijke challenges of spellen (hooguit eens een stem of battle plaatsen bij de vrouwelijke filmpersonages KO). Ik ga eventueel nog wel polsen of mensen interesse hebben voor een zwart/wit film challenge. Ik blijf in elk geval wel kijken of iemand met een idee komt en mogen jullie me taggen. Voor de tip topper challenge wens ik evenwel niet te worden uitgenodigd. Mensen die advies willen, uiteraard sta ik hier voor open.
Ik vond het zeer leuk om eens andere genres te proberen dan die wat ik meestal kijk, maar ik denk dat ik niet meteen nog zo een groots project wil doen. Volgens mij werken challenges van ongeveer een maand nog het beste.
Wat ik dus in elk geval wil doen dit jaar is in oktober een horrorfilm challenge doen. Dat genre blijft voor mij toch nog steeds het aantrekkelijkste.
joolstein
-
- 10823 berichten
- 8907 stemmen
Je had volkomen gelijk gehad alexspyforever vaak eindigen op de tweede plaats is uiteindelijk belanden op de 1e plaats. Dank je wel voor de fijne challenge!
Voor winst ging ik niet echt maar wel voor de uitdaging om films te kijken buiten mijn comfortzone. En ik moet toegeven dat ik wel ging leiden aan het challenge virus.
Ook: Miszmi scorsese baspls tbouwh John Milton bedankt voor het mee organiseren van de challenge. Prachtige om al die films te zien die we met elkaar keken.
Verder iedereen die mee deed bedankt voor het delen van de films en meningen. Mede hierdoor bleef het tot het eind toe leuk om mee te spelen.
De eerste maand(en) kruip ik weer terug naar de krochten van de horror. Ik mis mijn favoriete genre nu wel een beetje.
Een film die ik hopelijk dit jaar nog kan bekijken is deze: The Void (2016)
Wie weet misschien wel in de horrorfilm challenge.
Veel film-kijk-plezier hier, thuis of in de Bios. en wie weet komen we elkaar hierop de site elkaar nog tegen!
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Helaas ben ik (zeker de laatste tijd) niet zo actief geweest als dat ik in eerste instantie in gedachten had, mijn liefde voor series kon ik niet links laten liggen
. Met name de kijklijsten van drama en romantiek zijn nog behoorlijk lang. Ooit zal ik die films ook wel gaan kijken, maar tijdens deze challenges heb ik daar geen zin en/of tijd voor gehad.
Toekomstige challenges zal ik zeker meedoen, mits het genre mij aanspreekt. Een zwart/wit challenge hoef je mij bijvoorbeeld niet te verwachten, maar aangezien alexspyforever mijn filmsmaak inmiddels al behoorlijk doorheeft, had hij dat zeer waarschijnlijk ook niet verwacht
. De horrorchallenge in oktober ben ik sowieso bij aanwezig! Ik zal daar niet meespelen in de top, maar horrorfilms kijk ik geregeld tussen mijn series door. Tevens komen er de komende tijd aardig wat horrorfilms uit die ik wil gaan zien in de bios, mogelijk dus ook nog wat in oktober.
joolstein, van harte met de overwinning.
Johan, bedankt voor de organisatie van deze challenge. Het is mij goed bevallen. Ondanks dat ik niet altijd evenveel aanwezig was, koos ik meestal wel voor een film die aansloot bij de challenges als ik besloot een film te kijken. De rest die heeft geholpen tijdens de challenge ook heel erg bedankt. Johan en ik hadden de tijd niet om iedere challenge bij te houden, zonder jullie was dit dus ook niet gelukt!
Nu de challenge voorbij is, zal ik waarschijnlijk nog minder aanwezig zijn op MM. Tag me gerust bij nieuwe challenges of ideeën. In veel gevallen zal ik zeker de moeite nemen om deel te nemen.
chevy93
-
- 12753 berichten
- 1323 stemmen
Amper films gekeken (in februari zelfs geen eentje geloof ik) en als ik ze dan al keek, was het op eigen gelegenheid, maar heb aan het begin van dit spel toch mooie ontdekkingen gedaan. 
Het was in ieder geval leuk om te volgen en heb ook nog mooie tips opgedaan door anderen. Het werkt wel aanstekelijk zo. Helaas ontbrak het mij aan de tijd en zin.
Complimenten aan de organisatie! 
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
Ik kan me aansluiten bij alle positieve verhalen hier. De challenge was een mooie manier om mezelf er af en toe tot te zetten om allerlei films te kijken waar ik benieuwd naar was, maar die ik anders niet zo snel op had gezet. Het gaf vaak net dat laatste zetje in de goeie richting. En het leukste is natuurlijk de interactie met de rest hier - het lezen van de andere berichten, de leuke ontdekkingen, de tips en het commentaar tussendoor, al heb ik me niet zo heel vaak bemoeid met de discussies hier. Dus nogmaals bedankt, alexspyforever, Miszmi, tbouwh, John Milton, scorsese en alle anderen die deze challenge mogelijk hebben gemaakt!
Ik had niet altijd evenveel tijd, en ook in de toekomst zal dat wisselend zijn, maar ik zal vast wel weer meedoen met een eventuele toekomstige challenge. Of een ander filmspelletje, tag me in ieder geval gerust. 
Hulde voor de organisatie!
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Ook ik vond het erg leuk en ik hou me aanbevolen voor een horrorchallenge in oktober. Veel tips opgedaan en ook jullie smaak veel beter leren kennen. Jammer dat ik de laatste drie weken niet veel films heb kunnen zien, inmiddels kan ik dat weer wel maar ook ik heb "afkickverschijnselen" (een filmdip zelfs!) en ga het dus rustig weer opbouwen
. Aan een evt. zwartwit-challenge zal ik misschien wel meedoen, maar op een laag pitje vermoed ik.
Qua andere challenges lijkt het me leuk om een landen/continentenchallenge te houden, als daar interesse voor is, dan kan John Milton misschien ein-de-lijk aan zijn wereldreis op filmgebied beginnen. We zouden dan twee weken lang naar films van steeds een ander continent kunnen kijken (en bijvoorbeeld voor elk extra land die je bekijkt krijg je ook een extra punt, hoe meer landen hoe meer extra punten). Vooral dus om films en nieuwe filmlanden te ontdekken of beter te leren kennen waar je anders misschien niet zo snel aan zou beginnen.
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Wat late reactie, maar: inderdaad een héél aardig initiatief, vooral, zoals Woland ook al schrijft, voor de interactie hier, die even boeiend en leuk is als het filmkijken zelf.
Het leven is druk (en dat bedoel ik hier niet negatief), bijgevolg mijn oprechte bewondering en waardering voor de mensen die hier nog méér gedaan hebben dan alleen films kijken en commentaar geven.
Ben zeker geïnteresseerd voor challenges in de toekomst, maar: toch net iets minder in de zomer (ik vind nu al dat ik schandalig veel tijd voor m'n televisietoestel heb gezeten); en het is ook wel enigszins afhankelijk van het thema. Horror is bijvoorbeeld niet echt m'n ding, en eigenlijk mag ik daar van m'n ma helemaal niet naar kijken.
Voor wie meer dan 400 punten haalde - joolstein, scorsese, alexspyforever, arno74 en tbouwh - heb ik nog deze interessante tips: België of Nederland.
Tot de volgende !
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Boenga, je hoeft uiteraard geen antwoord gegeven, maar door je zin over horror ben ik heel benieuwd hoe oud je bent. Ik had je mijn leeftijd of wat ouder geschat (25+), maar vermoed nu dat je een heel stuk jonger bent? Of was het gedeelte van je moeder een grapje? Ben nooit zo goed in sarcasme en realiteit onderscheiden via internet 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Boenga, je hoeft uiteraard geen antwoord gegeven, maar door je zin over horror ben ik heel benieuwd hoe oud je bent. Ik had je mijn leeftijd of wat ouder geschat (25+), maar vermoed nu dat je een heel stuk jonger bent? Of was het gedeelte van je moeder een grapje? Ben nooit zo goed in sarcasme en realiteit onderscheiden via internet
Ik denk dat hij ouder is dan jou. Hij is zeker geen tiener meer 
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Was het maar waar...
Over minder dan 6 maanden wordt ik er 50, en dat leidt op dit moment tot een behoorlijke veldslag tegen een non-stop dreigende midlife crisis. En dat is, voor alle duidelijkheid, geen sarcasme...
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
De challenge heeft zo te zien lang vol gehouden, ja ik keek nog wel met een oog mee hoor! Helaas zelf te druk, druk, druk en daarna totaal geen zin om aan een bepaalde challenge mee te doen, had ik meer tijd was ik zeker actief binnen deze challenge.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Was het maar waar...
Over minder dan 6 maanden wordt ik er 50, en dat leidt op dit moment tot een behoorlijke veldslag tegen een non-stop dreigende midlife crisis. En dat is, voor alle duidelijkheid, geen sarcasme...
Ah, ergens had ik ook al zo'n vermoeden dat het als sarcasme was bedoeld, maar werd toch wel erg nieuwsgierig. Zal wel iets typisch vrouw zijn, of typisch mij, dat denk ik eerder.
Een midlifecrisis is erg vervelend! Ik hoop dat je die veldslag snel overleeft en weer helemaal jezelf kan zijn.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Was het maar waar...
Wacht eens ik dacht altijd dat midlife rond de 40 begon. Als het pas op 50 is dan hoef ik nog niet te panikeren 
Maar wil dat zeggen dat je 100 jaar gaat/wil worden 
Miszmi zit herkenning van sarcasme niet in je opleiding? 
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Wacht eens ik dacht altijd dat midlife rond de 40 begon. Als het pas op 50 is dan hoef ik nog niet te panikeren 
Maar wil dat zeggen dat je 100 jaar gaat/wil worden 
Je bent in duidelijk een positivo. Persoonlijk noem ik het in mijn geval een 2/3-life of 3/4-life crisis. Of als er morgen een dakpan op m'n hoofd valt een 99,99%-life crisis... 
Maar ik hoor dat het te maken heeft met het gevoel of het besef foute beslissingen te hebben genomen (bij mij zeker het geval), en in die zin hoeft het niet zo heel leeftijdsgebonden te zijn, denk ik...
Je hoort tegenwoordig ook al van burn-outs bij twintigjarigen en zelfs jonger; maar daar zijn oorzaak en gevoel toch net wat anders...
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
. Sterkte er mee in ieder geval, gedane zaken nemen geen keer dus snel ook een positivo worden
.
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Het is nog erger Boenga, grammaticaal is "er" overbodig in dat zinnetje!!
Overbodig, of fout ?
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen

Ik heb even gegoogeld, maar vind niet direct terug wat de regels daaromtrent zijn. Het is in elk geval wel spreektaal, dus dacht ik dat...
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Als dit nog een keer komt doe ik ook wel mee, alexspyforever 
Ook zag ik op ICM Forum een doorlopende leuke: The Film Genre Challenge
Even onderaan eerste post op show klikken om de lijst uit te vouwen. Wellicht ook leuk om even door te neuzen voor subgenres voor een andere challenge, zoals Horror (en thriller) zonder grenzen