Porto (2016)

Portugal / Frankrijk / Verenigde Staten / Polen
Drama / Romantiek

geregisseerd door Gabe Klinger
met Anton Yelchin, Lucie Lucas en Françoise Lebrun

Jake en Mati, twee buitenbeentjes uit het noordelijke Portugese Porto, hebben ooit samen een vreemde belevenis ervaren. De momenten die ze samen beleefden blijven voor henzelf echter nog steeds een mysterie. Door middel van het laten doorzoeken van hun herinneringen, herbeleven ze hun avondje uit zonder geremd te worden door de gevolgen die de tijd op hen heeft.

avatar van Verhoeven
Speelfilmdebuut van Gabe Klinger. IFFR?!

avatar van Fortune
Laatste film met Anton Yelchin.

Vanaf 27 juli in de bioscoop (Cinéart)

avatar van tbouwh
Dus toch

avatar van tbouwh
Ik sprak uitgebreid met Klinger op het IFFR: klik

avatar van Drulko Vlaschjan
Porto leek zeker een half uur langer te duren dan hij duurde en dat is geen goed teken. Het begint allemaal erg aardig. Een jongetje en een meisje ontmoeten elkaar en gaan met elkaar naar bed. Hij wil daar graag een vervolg aan geven, zij vindt het wel mooi zo en schuift hem aan de kant. Het verhaal wordt dromerig en schetsmatig verteld; dat werkt prima.

Het probleem is dat het twee keer opnieuw begint. De getrokken contouren worden steeds verder ingekleurd. Dat is totaal overbodig. Na één rondje weet je genoeg; je verbeeldingsvermogen vult de gaten wel in. Dat de regisseur gemeend heeft dat hij dat voor de kijker moet doen, beschouw ik als een grove fout die een verder alleraardigste film compleet de nek omdraait.

Film die zich opsplitst in drie luikjes, die dan wel samen een duidelijker zicht brengen op het verhaal maar waarbij dan ook enkele scènes voor een tweede maal te zien zijn.
Een niet zo onmiddellijk toegankelijke film, waarbij twee verliefden zich vragen stellen over wat zich met hen afspeelt. Is het echt ? Overkomt het hen gewoon of is er meer ? En als het blijvend is ? En wat zou het geworden zijn als het door had gegaan ?
Aan deze en andere vragen kan de kijker zich verkneukelen, maar ook aan de talrijke knap geschoten plaatjes en aan het toch wel uitstekend acteerwerk van wijlen Anton Yelchen en een erg charmante Lucie Lucas.
Ook de speelse, intieme soundtrack kan bekoren en natuurlijk de mooie romantiek...