The Void (2016)

Canada / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door Jeremy Gillespie en Steven Kostanski
met Ellen Wong, Kathleen Munroe en Aaron Poole

Politieagent Daniel Carter komt op een verlaten weg in een woestijn een mysterieus persoon tegen. Het blijkt te gaan om een jongeman die nat is van het bloed. Daarnaast loopt hij mank. Daniel brengt hem naar een afgelegen ziekenhuis in de omgeving. Na een tijdje doet Daniel de ontdekking dat de patiënten en het personeel van het ziekenhuis langzaamaan transformeren in iets onmenselijks. Daniel neemt de taak op zich enkele andere overlevenden veilig het ziekenhuis uit te gidsen en de nachtmerrie te beëindigen voordat het te laat is.

avatar van Woland
Top, die ga ik binnenkort een keertje opzoeken!

avatar van Bob Gray
Misschien niet de meest originele horror, maar wel erg vakkundig en met veel liefde voor het genre gemaakt. Je ziet een hoop van andere films terug maar heb toch wel erg genoten. De gore zag er ook overtuigend uit. En de laatste scene is een mooie ode aan The Beyond

avatar van John Milton
Een Lovecraftian body-horror met elementen van Clive Barker en Carpenter, het is niet voor iedereen, maar de liefhebbers smuller ervan. Voor een crowdfunded film is het tevens verbazingwekkend hoe goed de praktische effecten van The Void zijn. Helaas blijft het acteer- en schrijfwerk wat achter, want het kon me niet bijzonder schelen wat er met de karakters gebeuren zou. In die zin ben ik nooit echt ‘in de film’ geraakt. Ik heb wel met plezier zitten kijken naar de effecten, maar dark lords voor lichtgevende driehoekportals, het is verder niet écht aan mij besteed. Doe me dan de monsters maar, zonder de poespas.

avatar van Left4Dead
We've got a real problem Maggie

Leuke binnenkomst met een prima cast, al snel wordt het echt weird.
Dus zat er meteen middenin, wat een begin dat je zo pakt zeg. Dat ben ik nog maar weinig meer tegengekomen binnen dit genre de afgelopen decennia. Chapeau.

Tja, daar zit je bijna op het puntje van de stoel en denkend héhé, eindelijk weer eens wat lekkers binnen het genre. Maar helaas, al snel loopt het uit op een fiasco waarbij alle ontwikkelingen niet erg geslaagd zijn te noemen. De verwijzingen naar de klassiekers zijn al gedaan, soms is het bijna letterlijk gestolen. Het vliegt uit de bocht en mijn vreugde bij het begin smelt als sneeuw voor de zon.

De locatie is primate noemen en men heeft er wel eens een leuke shot tussen die me wel beviel. Helaas geld dat niet voor alles hetzelfde, niet alles is even boeiend net als de personages. Het verhaal achter de vreemde gasten en de metamorfose is nog aardig te noemen, maar om te zeggen dat het me helemaal soupeerde voor de maar 90 minuten is ook niet berust op waarheid.

Ach, het is allemaal net ietsjes beter dan de meuk die er los gelaten wordt op je als kijker binnen het horrorgenre. Sterk?, nee dat kan ik ook weer niet stellen. Het begon dus goed om daarna in elkaar te zakken en aardig standaard te worden. Hoe verder ik kwam hoe minder het werd allemaal. Moet wel even de soundtrack een kleine plus geven, die zette op bepaalde momenten de toon.

Helaas, 2,5 sterrren, een 6/10.

avatar van Shadowed
Left4Dead schreef:

Helaas, 2,5 sterrren, een 6/10.

Een 6/10 is 3,0*

avatar van Kondoro0614
Heel bijzonder vond ik deze film niet echt. Ik had hem al een langere tijd op mijn kijk-lijst staan maar word nu eigenlijk heerlijk verplicht om deze even te gaan kijken dankzij de nieuwe horror knock-out battle die zich plaatst vind op het forum. Maar zoals ik al zei vond ik de film niet speciaal, soms een beetje vreemd en onwennig. De film had een bepaalde sfeer waar je niet makkelijk van af kwam en die niet altijd prettig voelde wat toch wel weer een beetje de nou visie van de film waarnam. Maar echt speciaal werd de film niet.

Ik had een beetje het gevoel dat ik soms naar ‘The Thing’ keek, zeker de originele film vooral met de slierten die uit hun mond kwamen of de gruwelijke verschijningen die ontwaakten, niet bepaald origineel of spannend om zo op te noemen en soms vrij onduidelijk wat het was, zeker in het begin. Na mate de film door gaat werd hij stukken leuker maar er zaten ook weer momenten bij die het vermaak wat weg nam door misschien wat irritatie, zeker omdat ik de wezens er nou niet bepaald bijzonder uit vond zien. Ik was wel onder de indruk met het moment waar de zuster dus overgenomen was in haar hoofd en zei dat het niet haar huid/lichaam was en de stukken vel aan haar hoofd hingen, en ze met een schaar in de oogbal van een patiënt zat te roeren, heerlijk!

De cast was leuk maar werd nergens echt bijzonder. Soms zit ik nog steeds in het hoofd waar ik nou precies naar gekeken heb, het werd me allemaal niet héél duidelijk. Langdradig was het niet maar een spektakel kon je het ook niet noemen. Het nodige bloed werd gespild en dat was zeker een pluspunt. Nee, ‘The Void’ is niet mijn film geworden en na het zien was hij leuk maar voor mij voelde het aan als niks bijzonders.

avatar van wibro
Film kende een goed maar heftig begin en een mooi einde. Visueel was het soms best mooi, behalve die vreselijke gedrochten dan. Tja, en dan het verhaal. Dat moeten we maar met een korreltje zout nemen denk ik. Horrorfilms moeten het van het verhaal sowieso toch niet direct hebben. Het gaat om de effecten, de sfeer en de spanning. Nou, dat was in deze film best wel aardig, maar een grootse horrorfilm vond ik The Void nu bepaald niet. Alles al een keer eerder gezien én veel beter.