The Void (2016)

Canada
Horror

geregisseerd door Jeremy Gillespie en Steven Kostanski
met Ellen Wong, Kathleen Munroe en Aaron Poole

Politieagent Daniel Carter komt op een verlaten weg in een woestijn een mysterieus persoon tegen. Het blijkt te gaan om een jongeman die nat is van het bloed. Daarnaast loopt hij mank. Daniel brengt hem naar een afgelegen ziekenhuis in de omgeving. Na een tijdje doet Daniel de ontdekking dat de patiënten en het personeel van het ziekenhuis langzaamaan transformeren in iets onmenselijks. Daniel neemt de taak op zich enkele andere overlevenden veilig het ziekenhuis uit te gidsen en de nachtmerrie te beëindigen voordat het te laat is.

38 BERICHTEN 11 MENINGEN
avatar van leatherhead
geplaatst: 11 mei, 01:36 uur [permalink]
Een bij elkaar geraapt zooitje. Maar wel een leuk bij elkaar geraapt zooitje. Het regent hier al vergelijkingen dus ik zal me de moeite besparen, maar gek zijn de meeste zeker niet want de film lijkt door legio andere horrorfilms beïnvloed.

Zoals Onderhond terecht opmerkte mikt het regisseursduo inderdaad iets te hoog en laten ze hier en daar wat potentieel onbenut, maar verder is dit best lekker horrorvermaak. De soundtrack is sfeervol, de creature designs heerlijk, en doordat er om de haverklap wel weer een change of pace plaatsvindt verveelt de film nimmer.

Ruime 3*

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 13 mei, 13:29 uur [permalink]
Amai, wat een rotzooi zeg. Ik snap niet dat er mensen zijn die hun tijd en geld investeren in het maken van zo'n rommel. Dit was echt niks waard: bij het haar getrokken plot, nul spanning .. beetje Hellraiser (zonder pinnen), beetje Prince of Darkness, maar verder een even grote leegte als de titel zelf. Nee, ik vond er geen zak aan en klop mezelf even op de borst dat ik hem heb uitgekeken.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: 15 mei, 18:44 uur [permalink]
Nu al de beste genrefilm van het jaar. Vooral ein-de-lijk weer een film die de magie van de gloriedagen van de horror weet te capturen (zonder direct te doen alsof het 80's is), met het beste van Carpenter en Fulci in een bloederige blender. Finger lickin' good!

avatar van filmkul
geplaatst: 30 mei, 08:07 uur [permalink]
Aardige horrorfilm. Het verhaal is wat warrig en ligt chaotisch, waardoor het lastig is een rechte lijn te trekken. Buiten dat is het prima vermaak. De film kent een aantal spannende momenten en heel wat gore. Zoals eerder aangegeven maakt men geen gebruik van computer effecten, wat de film een klassieke uitstraling geeft. 3.0

avatar van DVD-T
geplaatst: 11 juni, 19:36 uur [permalink]
The Void is best een ambitieus project. Het regisseurs duo heeft een heerlijke mix weten te creëren tussen wat body horror en het mysterieuze.

Heel veel is gedaan met practical effects. Maakt dat het geheel veel echter aanvoelt dan films waarbij veel van CGI, en dan vooral CGI bloed, gebruikt wordt gemaakt. Het verhaal is best simpel, maar wordt hier wel op een effectieve manier verteld. De film neemt geen tijd om veel personages voor te stellen of direct te vertellen wat er gaande is. Je knalt er vrijwel meteen lekker in. Al willen de regisseurs op momenten net te veel in de film stoppen, wat averechts werkt. Maar over de gehele lijn blijft het boeien en vermaken. De gore ziet er geweldig uit en het verhaaltje is erg fijn. De synth score brengt veel sfeer in de film en de editing is erg goed. Het einde had net wat mysterieuzer gemogen. Jammer genoeg wordt er dan net wat te veel weggegeven. Maar ondanks dat is The Void een fijne film en gaat het een grote groep fans gaat krijgen. Ook heeft het de potentie om uit te groeien tot een cultfilm.

Meer van dit!

avatar van Basto
geplaatst: 11 juni, 21:11 uur [permalink]
Als je het hele oeuvre van John Carpenter in één film probeert te stoppen, krijg je ongeveer zo iets. Helaas is het de makers niet gelukt ook dezelfde sfeer te behouden en is het zo'n kakadonie van ideëen, personages en verhaallijnen geworden dat je als kijker nooit echt de kans krijgt om mee te leven.

Wellicht wordt het bij herziening ooit iets beter omdat je dan door de vele bomen iets meer van het bos gaat ontwaren.

Less is more en breng wat meer focus aan en het kan nog best wel eens wat worden met dit regisseuersduo.

avatar van mixmaster
geplaatst: 11 juli, 22:30 uur [permalink]
Wat was dit slecht zeg, knap van mezelf dat ik het nog zo'n 40 min. vol gehouden heb.

geplaatst: afgelopen dinsdag om 11:33 uur [permalink]
Erg gemengde reviews hier.

Zelf vond ik The Void wazige maar ook spannende shit. Het niet gebruiken van de verschrikkelijke CGI-effecten, die tegenwoordig in vrijwel elke film als makkelijke uitweg worden ingezet, vind ik een groot pluspunt. Hopelijk nemen andere regisseurs hier eens een voorbeeld aan.

Naarmate The Void vordert wordt het geheel wat minder gestroomlijnd, maar toch heb ik me vermaakt met deze Horror/Mystery.