The Void (2016)

Canada
Horror

geregisseerd door Jeremy Gillespie en Steven Kostanski
met Ellen Wong, Kathleen Munroe en Aaron Poole

Politieagent Daniel Carter komt op een verlaten weg in een woestijn een mysterieus persoon tegen. Het blijkt te gaan om een jongeman die nat is van het bloed. Daarnaast loopt hij mank. Daniel brengt hem naar een afgelegen ziekenhuis in de omgeving. Na een tijdje doet Daniel de ontdekking dat de patiënten en het personeel van het ziekenhuis langzaamaan transformeren in iets onmenselijks. Daniel neemt de taak op zich enkele andere overlevenden veilig het ziekenhuis uit te gidsen en de nachtmerrie te beëindigen voordat het te laat is.

33 BERICHTEN 8 MENINGEN

geplaatst: 28 december 2016, 17:45 uur [permalink]
Zin in 😄

avatar van EW101
geplaatst: 17 februari, 17:12 uur [permalink]
Super veel zin in 😄 Er zit een aardige hoeveelheid aan body-horror in de trailer. 👍
Toch een van mijn favoriete sub-genres.

avatar van eltorro
geplaatst: 21 februari, 17:50 uur [permalink]
Goede trailer, ben benieuwd!

geplaatst: 21 februari, 19:01 uur [permalink]
Trailer zag er indrukwekkend uit. Veel practical effects en zoals als meer wordt gezegd een geslaagde mix van John Carpenter en Lucio Fulci met een Lovecraftiaans verhaal.

geplaatst: 7 maart, 12:47 uur [permalink]
Deze ergens te zien?

avatar van TornadoEF5

geplaatst: 9 april, 15:48 uur [permalink]
Dit ga ik wel eens een kans geven.

avatar van 606
geplaatst: 9 april, 15:53 uur [permalink]
TornadoEF5 schreef:
Dit ga ik wel eens een kans geven.
zeker doen, ik vond hem verrassend goed.

avatar van Alathir
geplaatst: 10 april, 13:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Lijkt me een instant cultstatus te gaan krijgen. Ik denk dat het alweer van Hush (2016) - MovieMeter.nl geleden is dat ik een film zo spannend vond. Een beetje jammer is misschien dat de oorsprong van het verhaal een beetje vaag blijft, al heeft dat ook wel zijn charmes. De acting is helaas niet meer dan degelijk maar de monsters zien er absoluut walgelijk uit. Ik weet niet zo goed wat ik van het einde moet denken, het lijkt wel of Allison en de sheriff in een post-apocalyptisch Egypte zijn beland uitkijkend op een piramide van Gizeh die zich losgemaakt heeft van de zwaartekracht.
Uitstekend voor 2/3 van de tijd daarna ontspoort de film wat naar mijn mening.

geplaatst: 10 april, 22:49 uur [permalink]
Hellraiser meets Beyond the Black Rainbow (en nog wel wat).

Het is leuk wanneer een horror meer probeert te zijn dan een simpel genrefilmpje, maar je kan soms ook iets teveel willen. De bedoelingen van Gillespie en Kostanski zijn zeker niet verkeerd, ze hebben ook wel een meer dan solide basis om van te vertrekken, maar alles in één enkele film dumpen bleek toch iets teveel gevraagd.

Na een tijdje beginnen de verschillende elementen elkaar vooral wat tegen te werken. Het begin is vooral mysterieus, maar met een streep gore en body horror in het eerste half uur wordt die focus al snel verlegd. Daar wordt dan niet echt verder op ingegaan, waarna de film vooral spannend probeert te zijn. Al het dan uiteindelijk wat spannend wordt begint alles weer te muteren en op het moment dat het richting lekker gore finale gaat keert de film weer de weirde richting uit.

Elke keer wanneer het lekker begint te lopen poogt de film iets anders te zijn, daardoor is het moeilijk om écht goed in de film te komen. Qua effecten en setting zit het wel goed, de soundtrack is ook méér dan behoorlijk (met behulp van Lustmord zag ik in de credits), enkel de editing wil ook niet echt goed mee. Had iets snediger gemogen.

Acteerwerk is ook niet super, Aaron Poole deed me wat aan een jonge Jeffrey Combs denken, niet echt geweldig positief naar mijn mening. En Ellen Wong (klinkt Chinees) die een Kim speelt (klinkt Koreaans) is ook wat aan de vreemde kant, maar dat zal wel een toevalligheidje zijn. Echt storen doet het acteerwerk niet, maar een tikje beter had de film toch wat geholpen.

Klinkt iets negatiever dan het is, want de twee regisseurs doen erg veel goed. Alleen mikken ze wat te hoog. Niet ingelost potentieel dus, en da's jammer want zoveel horrorfilms die iets speciaals proberen zijn er niet.

avatar van joolstein
geplaatst: 12 april, 11:56 uur [permalink]
Iets over deze film vertellen waarom je hem goed vind is net zoiets als je laatste droom/nachtmerrie uitleggen. Iets wat bijna onmogelijk is! En bij deze film is dat zelfs nog meer van toepassing dan doorgaans doordat het visueel aandoet als één prachtige nachtmerrieachtige film. Met vele verwijzingen naar andere horror-successen. We zien invloeden van John Carpenter, Clive Barker en een meerdere keren verfilmt verhaal van H.P. Lovecraft (Lucio Fulci,Stuart Gordon.) Het begint allemaal vrij mysterieus en heb je nog geen idee waar het naar toe gaat. Een shoot-out bij een huis met een vader en zoon. Waarnaar een politieagent een betrokken jongen oppikt en naar een ziekenhuis brengt dat bijna op het punt staat om te verhuizen. Een opa met een zwangere kleindochter in de wachtkamer. En dan is er nog de state-trooper Mitchell gespeeld door oudgediende Art Hindle (Invasion of the Body Snatchers) Uiteindelijk komen alle lijntjes bij elkaar en misschien dat dit tevens een van de weinige minpuntje is omdat niet alle lijntjes even goed op elkaar aansluiten. In de tussentijd zien we wel supergave bodyhorror en fijne bloederige taferelen. De cast doen gedegen hun werk. Toch valt niemand op echter is het ook niet zo dat iemand onder de maat presteert. Regisseurs Jeremy Gillespie en Steven Kostanski maakte deel uit van het Astron-6 team en die staan gerant voor prima films. Zo ook deze 'The Void.' De film biedt een tal van prachtige visuele en gewelddadige scenes die de muren rood verven. En al haal de film niet helemaal de plaats van bestemming, de weg naar de hel is absoluut niet saai!

avatar van tattoobob
geplaatst: 18 april, 16:12 uur [permalink]
Leuk leentje buur spelen en je inspiratie uit andere films halen en dat sterk laten zien in je films....zelf ben ik daar niet zo'n fan van.
Tuurlijk je kan je laten inspireren door bepaalde films,maar vind dat je daar toch je eigen draai aan moet geven....en beter nog iets nieuws en origineels op tafel gooien.

Dit voelde als niets nieuws en dat vond ik jammer.
Toch nog 3,0 ster omdat het wel lekker smerig was en er eindelijk weer eens een horrorfilm met ballen op het scherm tevoorschijn is gekomen.

avatar van Rickyman
geplaatst: 22 april, 12:14 uur [permalink]
Het ziet er allemaal mooi smerig uit, die Clive Barker figuren en monsters.
Maar verder inspiratieloos en nergens verrassend, niet spannend, eng of boeiend.

avatar van Valak

geplaatst: 24 april, 01:10 uur [permalink]
Alathir Onderhond joolstein tattoobob Rickyman

Waar en/of hoe hebben jullie allemaal deze film al gezien?

Want hij is nog niet op DVD uit en draait zover ik weet ook niet in Nederlandse bioscopen.

geplaatst: 24 april, 08:54 uur [permalink]
Valak schreef:
Alathir Onderhond joolstein tattoobob Rickyman

Waar en/of hoe hebben jullie allemaal deze film al gezien?

Pindakaas 😉

avatar van joolstein
geplaatst: 24 april, 09:34 uur [permalink]
Valak

Tja, als er niemand is die deze film ook maar overweegt om op korte termijn in de bios te vertonen, het op DVD of VOD uit te brengen dan zit er maar één ding op namelijk:

Een potje pindakaas te halen!! 😉

avatar van baspls
geplaatst: 24 april, 10:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toen The Void werd aangekondigd was ik erg enthousiast. De trailer werd gezien als een soort mix van de stijlen van John Carpenter en Lucio Fulci. Geen wonder dat mijn interesse was gewekt.

Een agent treft een verwarde tiener aan langs de weg en brengt hem naar het ziekenhuis waar zijn vrouw werkt. Al snel beginnen er in het ziekenhuis onverklaarbare dingen te gebeuren. Een verpleegster vermoord een patiënt en beneemt zichzelf van het leven. Buiten verzamelen sekteleden zich en dan is er ook nog een vreemd gemuteerd schepsel aanwezig.

Jeremy Gillespie en Steven Kostanski zijn geen bijzonder ervaren filmmakers, maar het is duidelijk dat het gepassioneerde Horrorliefhebbers zijn. Ze maakte eerder een film bij Troma, wat animatiefilms en neptrailers en dit is hun eerste grote crowdfunding project. Waar Gillespie en Kostanski wel ervaring mee hebben zijn special effects, en dat is maar goed ook.

De opzet van het verhaal is natuurlijk niet bijzonder origineel – een groep mensen is ingesloten in een gebouw met bedreigingen zowel buiten als binnen het gebouw. De conflicten tussen de personages over hoe ze moeten overleven doet denken aan The Mist, waar de sekteleden en het portaal in de kelder meer doen denken aan John Carpenters Prince of Darkness. Daarnaast is de setting haast identiek aan die van Halloween 2. Het verhaal is vrij rommelig, aan de ene kant hebben we de (typisch Amerikaanse) independent film drama-momenten van de personages en dan zijn er ook nog allemaal twists en zijlijnen. Vooral door de verandering van stijl voelt het niet echt als één geheel. Wel zitten er bijzonder interessante elementen verwerkt in de film die menig Lovecraft-fan zullen bekoren. Fulci-invloeden zaten er niet echt in, of je zou de ‘zombie’-scenes en ‘de poort naar de hel’ aan The Beyond moeten koppelen.

De film is degelijk opgenomen en bevat een aantal mooie plaatjes. Net als bij It Follows leek het erop dat de film een 80s-achtige stijl nastreefde, maar eigenlijk was het meer hedendaags camerawerk. De colorgrading was meestal erg sfeervol, al hadden de scènes in het ziekenhuis wat minder geel gekund (het lijkt net alsof iedereen een leverziekte heeft). Op een aantal momenten werd slim gebruik gemaakt van schaduwen. De nachtmerrieachtige Lovecraftiaanse visioenen waren ook mooi gedaan (al is het wel greenscreen-werk).

De kwaliteit van de film zit hem toch voornamelijk in de fantastische practical effects. Het is duidelijk waar de makers hun inspiratie vandaan haalden. De transformerende schepsels lijken regelrecht uit The Thing gewandeld. Ook bevatten ze sporen van Suart Gordon’s Lovecraftiaanse From Beyond. De transformatie die Powell heeft ondergaan doet dan weer denken aan Frank uit Hellraiser van Clive Barker. Het uiteindelijke monster (Powell’s herboren dochter) doet denken aan H.R. Giger’s artwork voor Dune (waar eerder Alien uit is ontstaan). De shots van de gedrochten waren naar mijn smaak iets teveel ingekort, maar daardoor zien ze er waarschijnlijk wel beter uit. Uiteraard is er ook veel digitale visual effects gebruikt, maar dat was nergens storend. Het is een verademing om weer eens zulke mooie effecten in een film te zien.

De muziek was geslaagd en sfeervol. Blitz/Berlin, Jeremy Gillespie, Lustmord, Menalon en Brian Wiacek hebben de film van een atmosferische synthesizer soundtrack voorzien.

Het acteerwerk was prima, maar ook niet echt heel bijzonder. Art Hindle (Invasion of the Body Snatchers, The Brood) heeft een klein rolletje en verder zijn vooral Kenneth Welsh en Aaron Poole wel aardig.

Al met is The Void een film waar toch wel heel duidelijk leentjebuur wordt gespeeld bij een hoop cult horrors uit de jaren ’80. Om die reden krijgt de film veel kritiek, hij zou namelijk niet origineel genoeg zijn. Als Horror-fan vind ik het juist erg leuk dat er wordt verwezen eerdere films. Ik vind het veel hinderlijker dat het verhaal niet echt is uitgewerkt en de stijl rommelig overkomt, maar heel storend is dat ook niet. De practical effects zullen Horrorfanaten doen likkebaarden en om die reden is The Void het bekijken meer dan waard. Verder is de film ook bijzonder vermakelijk en zelfs behoorlijk unheimlich op sommige momenten. Wellicht dat we in de toekomst meer kunnen verwachten van het duo Jeremy Gillespie en Steven Kostanski, maar voor nu zitten de twee vast nog tevreden terug te kijken op dit passieproject.

avatar van Rickyman
geplaatst: 24 april, 11:52 uur [permalink]
Valak, gewoon streamen. Pindakazen mag niet hè, maar heb tegenwoordig een KODI-kastje (€30) waarbij je alle films(of series) kan bekijken. Veel gemakkelijker, alleen jammer dat ik het geluid niet over m'n versterker krijg.
Streamen is (nog) niet verboden.. 😉

avatar van horizons

geplaatst: 24 april, 12:59 uur [permalink]
Rickyman schreef:
Streamen is (nog) niet verboden.. 😉

Oh?

Consumentenbond:
Is het streamen van bestanden bij Popcorn Time toegestaan?

Aangezien het om een downloadverbod gaat, vragen veel mensen zich af of je wel mag streamen van een illegale bron. Het antwoord is nee. Elke kopie van een illegale bron is verboden. Ook al download je de film niet letterlijk in zijn geheel op je computer. Een dienst als Popcorn Time wordt beschouwd als een illegale bron. De auteurs hebben namelijk geen toestemming gegeven voor het verspreiden van hun films.

Ook hier:
De thuiskopie in het Nederlands auteursrecht @ iusmentis.com door Arnoud Engelfriet

😉

geplaatst: 24 april, 13:28 uur [permalink]
Dan hadden ze de film maar ergens legaal aan moeten bieden 😛

avatar van james_cameron
geplaatst: 24 april, 16:21 uur [permalink]
Aanvankelijk een goedgemaakte en vooral lekkere oldschool kruising tussen The Thing en Assault On Precinct 13, maar gaandeweg nemen de regisseurs helaas een beetje teveel hooi op de vork. Na ongeveer een uur wordt het allemaal wel erg maf en vergezocht en doet men er een flinke klodder Hellraiser bij. Dat pakte bij een film als Event Horizon eerder ook al niet zo positief uit. Maar goed, evenwel valt er genoeg te genieten, bijvoorbeeld van de smerige en bloederige makeup-effecten, die er heel goed uitzien.

avatar van horizons

geplaatst: 24 april, 17:01 uur [permalink]
horizons schreef:

Amazon.com
Slap excuus inderdaad, foei Bas 😛

Mijn exemplaar valt woensdag op de mat. Ben benieuwd!

geplaatst: 24 april, 18:38 uur [permalink]
Ooh, ik zie het nu inderdaad. Naja, 12 euro is wel een beetje duur voor een dvd. Wellicht dat ik hem over een tijdje alsnog koop.

avatar van Valak

geplaatst: 26 april, 23:30 uur [permalink]
Dank voor jullie reacties!
Aha, weet ik nu ook meteen wat de betekenis van Pindakaas is hier op MM. 😉

Ik bestel 'm ook wel op DVD, maar dan wacht ik daar even mee tot ie over een tijdje wat goedkoper aangeboden wordt. Ik wil 'm gewoon zo graag zien dat ik me afvroeg waar ik dat dus nu al zou kunnen doen.

avatar van keimpeS
geplaatst: 29 april, 12:33 uur [permalink]
Best wel eindelijk weer eens een orginele horror, qua stijl weer eens wat anders. Het deed me wel denken aan horrors als From Beyond, Hellraiser, Army of Darkness & Lord of Illusions. Voornamelijk de monsters lijken geinspireerd op de wezens van H.P. Lovecraft. Dit is een film die ik over een tijdje zeker nog eens wil herkijken.

avatar van EVIL '84
geplaatst: 30 april, 02:13 uur [permalink]
Fijne horrorfilm deze! Goede mix van bekende 80/90's cult horrorfilms die hierboven en in andere reviews worden genoemd. Spannende opbouw, goede gore, geen benul waar de film naar opbouwt, en dan een lekker Hellraiser-achtig einde! Zo mogen ze ze wel vaker maken! Geen moment verveeld, zeker een must-see als je van cult klassiekers zoals Hellraiser, The Thing en From Beyond houd!

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 1 mei, 20:00 uur [permalink]
Holy shit.
Wat een wreed goede horror film.

avatar van Glacius
geplaatst: 3 mei, 22:24 uur [permalink]
Mooie mix van Hellraiser en The Thing, met dit keer geen cgi creaturen, maar klassieke monster design zoals vaak te zien in 80s en 90s horrors. Sfeervolle sets met voldoende bizarre creaties en mysterie om de nodige spanning te leveren. Het is sowieso al verfrissend om eens geen geesten met cheap jump scares te zien. Deed me ook sterk aan Lovecraftian wezens en mythes denken.

avatar van leatherhead
geplaatst: 11 mei, 01:36 uur [permalink]
Een bij elkaar geraapt zooitje. Maar wel een leuk bij elkaar geraapt zooitje. Het regent hier al vergelijkingen dus ik zal me de moeite besparen, maar gek zijn de meeste zeker niet want de film lijkt door legio andere horrorfilms beïnvloed.

Zoals Onderhond terecht opmerkte mikt het regisseursduo inderdaad iets te hoog en laten ze hier en daar wat potentieel onbenut, maar verder is dit best lekker horrorvermaak. De soundtrack is sfeervol, de creature designs heerlijk, en doordat er om de haverklap wel weer een change of pace plaatsvindt verveelt de film nimmer.

Ruime 3*

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 13 mei, 13:29 uur [permalink]
Amai, wat een rotzooi zeg. Ik snap niet dat er mensen zijn die hun tijd en geld investeren in het maken van zo'n rommel. Dit was echt niks waard: bij het haar getrokken plot, nul spanning .. beetje Hellraiser (zonder pinnen), beetje Prince of Darkness, maar verder een even grote leegte als de titel zelf. Nee, ik vond er geen zak aan en klop mezelf even op de borst dat ik hem heb uitgekeken.

avatar van jeroentjuhhhhh
geplaatst: 15 mei, 18:44 uur [permalink]
Nu al de beste genrefilm van het jaar. Vooral ein-de-lijk weer een film die de magie van de gloriedagen van de horror weet te capturen (zonder direct te doen alsof het 80's is), met het beste van Carpenter en Fulci in een bloederige blender. Finger lickin' good! 💛