Allied (2016)

Oorlog / Romantiek

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Brad Pitt, Marion Cotillard en Lizzy Caplan

'Allied' volgt een Britse geheim agent, Max Vatan genaamd, die in 1942 op een gevaarlijke missie wordt gestuurd in Noord-Afrika. Daar ontmoet hij vervolgens een Franse verzetsstrijdster op vijandelijk gebied. Wanneer ze elkaar na een tijdje terug treffen in Londen, brengt de extreme druk van de oorlog hun relatie in gevaar.

avatar van MH040
lezertje schreef:
Brad Pitt weet met zijn Amerikaanse spraak geen moment te overtuigen als Brits geheim agent.
Hij liep een groot deel van de film in een Canadees uniform, dus het lijkt me niet dat hij een Brit moest voorstellen. De dame die zijn zus speelde had ook geen Brits accent.

avatar van horizons
Hij was idd Canadees.

avatar van rberkmortel
In 1 woord superfilm

Zeer goede film! De balans tussen actie, verhaal en romance is perfect uitgebalanceerd.

Zo goed vind ik hem ook niet hoor.
Bij vlagen redelijk ongeloofwaardig.

Matig.

Een romantische spionage thriller die zich afspeelt tijdens WOII. Nu niet meteen de meest originele setting, ook van het verhaaltje hoef je niet al te veel originaliteit te verwachten. Dat lijkt Zemeckis ook te beseffen, hij mikt dan maar op een zekere stijl en statigheid, maar daar is hij jammer genoeg niet de juiste regisseur voor.

Allied is zo'n film die eigenlijk weinig verkeerd doet, daarvoor is Zemeckis ondertussen ook wel regisseur genoeg. Een paar aardige acteurs, een paar obligate twistjes, degelijke decors, afwisseling tussen verschillende genres (wat romantiek hier, beetje actie daar, wat thriller elementen naar het einde toe) en dat moet dan maar volstaan.

Het probleem is dat niks eigenlijk echt weet te raken. Het kabbelt maar wat voort, je hebt het eigenlijk al zo vaak gezien en er is amper tijd om iets naar behoren uit te werken, want er moet voor iedereen wat inzitten. Een redelijk typisch Hollywood product met andere woorden.

Leuke en onderhoudende film, bij vlagen spannend. Aanrader!

avatar van k.grubs
Beetje sneu, erg slaapverwekkend en wat een verspilling, twee zulke mooie mensen dolend in een dure boeketreeksfilm over WO II.

avatar van Bram0108
Spannend en mysterieuze film!

Volgens velen voor mij was deze film erg voorspelbaar. Dat was voor mij zeker niet het geval.

Ik zag dat de film komende week van Netflix verdween. Daarom besloot ik de film nog even snel van mijn lijst af te kunnen strepen. Daar heb ik zeker geen spijt van.

De film begint in Marokko, een originele setting voor een WOII film. Dat is ook een groot pluspunt van deze film. De locaties zien er goed verzorgd uit.

In Marokko werkt hij samen met een vrouwelijke spion, tot mijn grote verbazing kregen ze al snel een relatie.

Al snel verplaatst het verhaal zich naar Londen, weer een originele locatie voor een WOII film. Vervolgens gaat het verhaal daar verder en begint het mysterie: is zijn vrouw een spion. Zelf hou ik erg van mysterie/thrillers. Deze film sleept je erg mee in het verhaal.

Tot nu toe noem ik alleen positieve punten. De reden dat de film niet heel hoog scoort heeft te maken met de uitwerking. Het trok mij niet altijd mee. Het werd zeker wel af en toe spannend. Maar het had wel iets beter uitgewerkt kunnen worden.

Geen topper, maar zeker het kijken waard! Ik zou eigenlijk een 7,5 geven, maar toch een 7 van gemaakt.

avatar van Elchapo
Redelijke film,that's it......3 stars.

avatar van SanderPuntCom
Prachtige film die me duidelijk heeft geraakt. De chemie tussen Pitt en Cotillard spat van het scherm af en vrijwaart de film van enig vals sentiment. Inleven in de wereld van hoofdpersonage Vatan is makkelijk, wat veel (wisselende) emoties teweegbrengt en u ook in een ware mindfuck brengt. Allied is uitermate romantisch, snijdt diep en is ook filmtechnisch heel goed.

avatar van eRCee
Merkwaardig dat een ongegrond gerucht over Cotillard en Pitt ook hier zoveel aandacht heeft gekregen (teruglezend). Het ligt een beetje in het verlengde van de praktijk om de persoon die een slechterik heeft gespeeld achter het theater op te wachten en in elkaar te meppen.

Afijn, de film. Inderdaad een echt Hollywood-vehikel, waarbij ik het eerste deel in Casablanca prima vind, vooral door de ontwikkelende relatie tussen Marion en Max. Dan worden er wat onbegrijpelijke narratieve afslagen genomen en zitten we niet veel later ineens naar een zorgzaam huisvrouwtje te kijken met haar altijd werkende echtgenoot. Elk interesse in de personages zelf is dan vervlogen, je moet het nog louter van de plotontwikkelingen hebben (waarbij alleen het ultieme slot nog interessant wordt, vanaf de pianoscene). Erg logisch is het trouwens niet wat Max allemaal doet: hij had beter kunnen zorgen dat Marion de boodschap niet zou doorgeven, haar dan zelf testen en het netwerk uitschakelen. Wel blijven nadenken he. Het hele beeld van de oorlog dat onderwijl wordt opgeroepen, vol met wel uitgedachte en vlekkeloos uitgevoerde verzetsacties op vreemde bodem, luchtgevechten boven Londen in 1944, en openluchtbevalling tijdens bombardementen en Duitse spionnen die in het oog van de dood nog trots hun dienst aan het Reich proclameren, tsja, dat is Hollywood en dat zal ook nooit veranderen.

Met dank aan vooral Cotillard toch een prima kijkbare film.

avatar van Shadowed
Aardig.

Maar ook niet perfect, daarvoor heb je iets meer nodig om mij te overtuigen. Zemeckis is ondertussen wel een naam waarvan je verwacht dat ze dit soort projectjes redelijk aankunnen, maar Zemeckis heeft uiteindelijk ook nog wel wat te leren.

Zo lijkt Zemeckis als regisseur ook iets te vaak te leunen op budget. Het is duidelijk dat er wat budget in is gegaan hier, maar uiteindelijk komen de meeste beste scenes dan ook dankzij het budget. Elke scene die wel goed loopt, heeft duidelijk wat budget.

Pitt en Cotillard vormen voor de rest een goed duo. Direct in de eerste scene is er al een soort chemie voelbaar tussen de twee, en dat moet ook wel met twee grote namen. Pitt speelt wel wat op de automaat, maar is voor de rest ok. Cotillard overklast Pitt wel degelijk.

De eerste 10 minuten zijn ook heel aardig. Het is ook gelijk duidelijk dat dit een andere spionagefilm is, eentje die net wat beter en uitdagender is uitgevoerd dan de algemene spionagefilm. Dat maakt Allied wel wat opvallender.

Echter voelt de film soms wat lui aan. Zo is het einde redelijk doeltreffend, maar lijkt eigenlijk wat geforceerd. Om dat "zielige" effect er weer in te krijgen, terwijl de rest van de film weinig verdrietig materiaal gebruikt. Het is net wat te voorspelbaar, zeker als je een erg Amerikaanse regisseur aan het roer hebt.

De spionage en romantiek verveelt vaak een beetje, maar wanneer de oorlog een beetje om de hoek komt kijken, is de film een stukje beter. Enkele sterke oorlogsmomenten, en enkele leuke scenes. De moord op de ambassadeur of de vliegtuigcrash bijvoorbeeld. Het zijn dat soort momentjes die de film doen laten opleven.

Echter wil ik Zemeckis eens zonder te veel materiaal zien regisseren. Vaak lijkt hij iets te veel op budget en grote acteurs te leunen, i.p.v. zelf echt iets indrukwekkends te doen qua regie. Maar zijn resultaat is heel aardig, soms oplevend, en in het algemeen redelijk vermakelijk. De "mindfuck" bleef wel wat uit voor mij, maar voor de rest best aardig.