

Genre: Romantiek / Oorlog
Speelduur: 124 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Robert Zemeckis
Met onder meer: Brad Pitt, Marion Cotillard en Jared Harris
IMDb beoordeling:
7,1 (174.307)
Gesproken taal: Arabisch, Engels, Frans en Duits
Releasedatum: 24 november 2016
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Allied
"The enemy is listening."
'Allied' volgt een Britse geheim agent, Max Vatan genaamd, die in 1942 op een gevaarlijke missie wordt gestuurd in Noord-Afrika. Daar ontmoet hij vervolgens een Franse verzetsstrijdster op vijandelijk gebied. Wanneer ze elkaar na een tijdje terug treffen in Londen, brengt de extreme druk van de oorlog hun relatie in gevaar.
Externe links
Acteurs en actrices
Max Vatan
Marianne Beauséjour
Frank Heslop
S.O.E. Official
Bridget Vatan
George Kavanagh
Guy Sangster
Monique
Hobar
Paul Delamare
Video's en trailers
Reviews & comments

MH040
-
- 321 berichten
- 1018 stemmen
Brad Pitt weet met zijn Amerikaanse spraak geen moment te overtuigen als Brits geheim agent.

Robert63372
-
- 19 berichten
- 43 stemmen
Zeer goede film! De balans tussen actie, verhaal en romance is perfect uitgebalanceerd.

eempag
-
- 398 berichten
- 350 stemmen
Zo goed vind ik hem ook niet hoor.
Bij vlagen redelijk ongeloofwaardig.

Onderhond
-
- 87411 berichten
- 12422 stemmen
Matig.
Een romantische spionage thriller die zich afspeelt tijdens WOII. Nu niet meteen de meest originele setting, ook van het verhaaltje hoef je niet al te veel originaliteit te verwachten. Dat lijkt Zemeckis ook te beseffen, hij mikt dan maar op een zekere stijl en statigheid, maar daar is hij jammer genoeg niet de juiste regisseur voor.
Allied is zo'n film die eigenlijk weinig verkeerd doet, daarvoor is Zemeckis ondertussen ook wel regisseur genoeg. Een paar aardige acteurs, een paar obligate twistjes, degelijke decors, afwisseling tussen verschillende genres (wat romantiek hier, beetje actie daar, wat thriller elementen naar het einde toe) en dat moet dan maar volstaan.
Het probleem is dat niks eigenlijk echt weet te raken. Het kabbelt maar wat voort, je hebt het eigenlijk al zo vaak gezien en er is amper tijd om iets naar behoren uit te werken, want er moet voor iedereen wat inzitten. Een redelijk typisch Hollywood product met andere woorden.
2.5*

k.grubs
-
- 180 berichten
- 341 stemmen
Beetje sneu, erg slaapverwekkend en wat een verspilling, twee zulke mooie mensen dolend in een dure boeketreeksfilm over WO II.

Bram0108
-
- 165 berichten
- 112 stemmen
Spannend en mysterieuze film!
Volgens velen voor mij was deze film erg voorspelbaar. Dat was voor mij zeker niet het geval.
Ik zag dat de film komende week van Netflix verdween. Daarom besloot ik de film nog even snel van mijn lijst af te kunnen strepen. Daar heb ik zeker geen spijt van.
De film begint in Marokko, een originele setting voor een WOII film. Dat is ook een groot pluspunt van deze film. De locaties zien er goed verzorgd uit.
In Marokko werkt hij samen met een vrouwelijke spion, tot mijn grote verbazing kregen ze al snel een relatie.
Al snel verplaatst het verhaal zich naar Londen, weer een originele locatie voor een WOII film. Vervolgens gaat het verhaal daar verder en begint het mysterie: is zijn vrouw een spion. Zelf hou ik erg van mysterie/thrillers. Deze film sleept je erg mee in het verhaal.
Tot nu toe noem ik alleen positieve punten. De reden dat de film niet heel hoog scoort heeft te maken met de uitwerking. Het trok mij niet altijd mee. Het werd zeker wel af en toe spannend. Maar het had wel iets beter uitgewerkt kunnen worden.
Geen topper, maar zeker het kijken waard! Ik zou eigenlijk een 7,5 geven, maar toch een 7 van gemaakt.

Elchapo
-
- 1008 berichten
- 1925 stemmen
Redelijke film,that's it......3 stars.

Serpicos
-
- 1106 berichten
- 3827 stemmen
Prachtige film die me duidelijk heeft geraakt. De chemie tussen Pitt en Cotillard spat van het scherm af en vrijwaart de film van enig vals sentiment. Inleven in de wereld van hoofdpersonage Vatan is makkelijk, wat veel (wisselende) emoties teweegbrengt en u ook in een ware mindfuck brengt. Allied is uitermate romantisch, snijdt diep en is ook filmtechnisch heel goed.

eRCee
-
- 13389 berichten
- 1946 stemmen
Merkwaardig dat een ongegrond gerucht over Cotillard en Pitt ook hier zoveel aandacht heeft gekregen (teruglezend). Het ligt een beetje in het verlengde van de praktijk om de persoon die een slechterik heeft gespeeld achter het theater op te wachten en in elkaar te meppen.
Afijn, de film. Inderdaad een echt Hollywood-vehikel, waarbij ik het eerste deel in Casablanca prima vind, vooral door de ontwikkelende relatie tussen Marion en Max. Dan worden er wat onbegrijpelijke narratieve afslagen genomen en zitten we niet veel later ineens naar een zorgzaam huisvrouwtje te kijken met haar altijd werkende echtgenoot. Elk interesse in de personages zelf is dan vervlogen, je moet het nog louter van de plotontwikkelingen hebben (waarbij alleen het ultieme slot nog interessant wordt, vanaf de pianoscene). Erg logisch is het trouwens niet wat Max allemaal doet: hij had beter kunnen zorgen dat Marion de boodschap niet zou doorgeven, haar dan zelf testen en het netwerk uitschakelen. Wel blijven nadenken he. Het hele beeld van de oorlog dat onderwijl wordt opgeroepen, vol met wel uitgedachte en vlekkeloos uitgevoerde verzetsacties op vreemde bodem, luchtgevechten boven Londen in 1944, maar ook een openluchtbevalling tijdens bombardementen en Duitse spionnen die in het oog van de dood nog trots hun dienst aan het Reich proclameren, tsja, dat is Hollywood en dat zal ook nooit veranderen.
Met dank aan vooral Cotillard toch een prima kijkbare film.

Shadowed
-
- 10045 berichten
- 6003 stemmen
Aardig.
Maar ook niet perfect, daarvoor heb je iets meer nodig om mij te overtuigen. Zemeckis is ondertussen wel een naam waarvan je verwacht dat ze dit soort projectjes redelijk aankunnen, maar Zemeckis heeft uiteindelijk ook nog wel wat te leren.
Zo lijkt Zemeckis als regisseur ook iets te vaak te leunen op budget. Het is duidelijk dat er wat budget in is gegaan hier, maar uiteindelijk komen de meeste beste scenes dan ook dankzij het budget. Elke scene die wel goed loopt, heeft duidelijk wat budget.
Pitt en Cotillard vormen voor de rest een goed duo. Direct in de eerste scene is er al een soort chemie voelbaar tussen de twee, en dat moet ook wel met twee grote namen. Pitt speelt wel wat op de automaat, maar is voor de rest ok. Cotillard overklast Pitt wel degelijk.
De eerste 10 minuten zijn ook heel aardig. Het is ook gelijk duidelijk dat dit een andere spionagefilm is, eentje die net wat beter en uitdagender is uitgevoerd dan de algemene spionagefilm. Dat maakt Allied wel wat opvallender.
Echter voelt de film soms wat lui aan. Zo is het einde redelijk doeltreffend, maar lijkt eigenlijk wat geforceerd. Om dat "zielige" effect er weer in te krijgen, terwijl de rest van de film weinig verdrietig materiaal gebruikt. Het is net wat te voorspelbaar, zeker als je een erg Amerikaanse regisseur aan het roer hebt.
De spionage en romantiek verveelt vaak een beetje, maar wanneer de oorlog een beetje om de hoek komt kijken, is de film een stukje beter. Enkele sterke oorlogsmomenten, en enkele leuke scenes. De moord op de ambassadeur of de vliegtuigcrash bijvoorbeeld. Het zijn dat soort momentjes die de film doen laten opleven.
Echter wil ik Zemeckis eens zonder te veel materiaal zien regisseren. Vaak lijkt hij iets te veel op budget en grote acteurs te leunen, i.p.v. zelf echt iets indrukwekkends te doen qua regie. Maar zijn resultaat is heel aardig, soms oplevend, en in het algemeen redelijk vermakelijk. De "mindfuck" bleef wel wat uit voor mij, maar voor de rest best aardig.

Onceuponanytime
-
- 729 berichten
- 972 stemmen
Mysterieuze film waarin de spanning en romantiek niet ontbreken. Brad Pitt en Marion Cotillard staan centraal, waardoor het oorlogsgehalte naar achter wordt gedreven. Zorgt voor een mooie filmavond.

des1
-
- 1711 berichten
- 979 stemmen
Gisteren opnieuw geprobeerd, maar d'r is iets (ik denk vooral houtenklazigs) in het eerste kwartier, waardoor ik afhaak. De twee steracteurs konden me gewoon niet boeien. Overgeschakeld naar Dear Frankie op de Belg, kom je bij karakters die ondanks de rust in het verhaal je meteen pakken, Dus opnieuw geen rating. Ondanks dat werd gezegd dat de hoofdrolspelers een relatie hadden, ontbreekt echte chemie.... las ik ook in de kritieken op internet.

aSMoDeuS
-
- 1098 berichten
- 4984 stemmen
Voorspelbaar geheel met een paar vreemde scènes, zoals die met de speelkaarten. Nie veul an.

frans123
-
- 4269 berichten
- 1127 stemmen
Merkwaardig dat een ongegrond gerucht over Cotillard en Pitt ook hier zoveel aandacht heeft gekregen (teruglezend). Het ligt een beetje in het verlengde van de praktijk om de persoon die een slechterik heeft gespeeld achter het theater op te wachten en in elkaar te meppen.
Afijn, de film. Inderdaad een echt Hollywood-vehikel, waarbij ik het eerste deel in Casablanca prima vind, vooral door de ontwikkelende relatie tussen Marion en Max. Dan worden er wat onbegrijpelijke narratieve afslagen genomen en zitten we niet veel later ineens naar een zorgzaam huisvrouwtje te kijken met haar altijd werkende echtgenoot. Elk interesse in de personages zelf is dan vervlogen, je moet het nog louter van de plotontwikkelingen hebben (waarbij alleen het ultieme slot nog interessant wordt, vanaf de pianoscene). Erg logisch is het trouwens niet wat Max allemaal doet: hij had beter kunnen zorgen dat Marion de boodschap niet zou doorgeven, haar dan zelf testen en het netwerk uitschakelen. Wel blijven nadenken he. Het hele beeld van de oorlog dat onderwijl wordt opgeroepen, vol met wel uitgedachte en vlekkeloos uitgevoerde verzetsacties op vreemde bodem, luchtgevechten boven Londen in 1944, en openluchtbevalling tijdens bombardementen en Duitse spionnen die in het oog van de dood nog trots hun dienst aan het Reich proclameren, tsja, dat is Hollywood en dat zal ook nooit veranderen.
Met dank aan vooral Cotillard toch een prima kijkbare film.
Vandaar een 5 /10....we begrijpen je

frans123
-
- 4269 berichten
- 1127 stemmen
Ik dacht "jaaa", en las het verhaal...Lijkt mij een kleffe hap.. Heb het toch al niet op romantiek in oorlogssituatie.

Lovelyboy
-
- 3481 berichten
- 2572 stemmen
Ook een gevalletje de week van 4/5 mei, hij is op tv, laat ik hem even meepakken. Jaren terug al eens gedaan toen hij net uit was, en later nog wel een keer. En beide keren wist de film niet te overtuigen. Maar ja, ik hanteer nu eenmaal de regel iets eerst weer te zien voor een comment, dus gewoon effe kijken.
Allied opent in ieder geval stijlvol, dat is Zemeckis wel toevertrouwd, en even heb ik toch de twijfel. Want zo gek is dit toch niet? Wat was hier nu mee dan? Of verwachte ik teveel? Temidden van mooie locaties laat Cottilard haar klasse zien, zo goed zelfs dat Pitt bijna een fletse vleespop lijkt. De spanning tussen de twee komt hem ten goede en de actie tijdens de opdracht is sterk te noemen. De film bouwt met een goede soundtrack van Silvestri verder aan een prima basis. Hmmmm...wat was hier nu mis mee dan? Eenmaal terug in Londen is de bevallingsscene temidden van instortende huizen en vallende bommen wel een beetje to much ook al is het wel mooi gemaakt. De spanning stijgt daarna prima waarop Pitt toch beter tot zijn recht kan komen wanneer de paranoia groeit. Maar dan...o jee....ja, en toen wist ik het weer.
De toon en focus van Allied is vanaf de helft al stilletjes verschoven van oorlog en verzet naar een soort van romantisch drama. En om de een of andere reden voelt het richting het einde steeds melodramatischer aan. Een oorlogsfilm is dit de laatste drie kwartier amper meer te noemen. Maar de meeste pijn lijdt Allied vooral aan de werkelijk belachelijke actie van Max om Delamare te gaan zoeken met alle problemen en risico's van dien. En dat terwijl Max op de nominatie staat alle geheime operaties en inlichtingenboel rond de landing van D-Day te krijgen. Zoals gezegd, hoe graag Max ook antwoorden wil, het is een belachelijke actie en niet serieus te nemen. En dat is Allied in de notendop, een degelijke en best aardige film die helaas behoorlijk uit het lood getrokken wordt door een soort van genre wissel en een scenario debacle wat mij betreft. Niets bijzonders aan het einde van de streep is het wat mij betreft.

borghesia
-
- 8 berichten
- 25 stemmen
Gisteren opnieuw geprobeerd, maar d'r is iets (ik denk vooral houtenklazigs) in het eerste kwartier, waardoor ik afhaak. De twee steracteurs konden me gewoon niet boeien. Overgeschakeld naar Dear Frankie op de Belg, kom je bij karakters die ondanks de rust in het verhaal je meteen pakken, Dus opnieuw geen rating. Ondanks dat werd gezegd dat de hoofdrolspelers een relatie hadden, ontbreekt echte chemie.... las ik ook in de kritieken op internet.
Wij hadden dezelfde ervaring. Film na 30 minuten uitgezet wegens lege karakters door het ontbreken van chemie tussen de hoofdrolspelers. Hierdoor kon de film niet boeien.

pierre18
-
- 720 berichten
- 600 stemmen
Vandaag maar weer voor een tweede keer bekeken. En ik blijf bij mijn 5 sterren. Wat een waanzinnig goeie film. Suspence en een goed verhaal, heerlijk. De chemie tussen de spelers is er wel, maar je moet hier wel in mee willen gaan. Dan snijdt het einde door je ziel.

JJ_D
-
- 3798 berichten
- 1330 stemmen
Het idee van een kentering, de voorbije jaren: oorlogsfilms de heroïek en romantiek voorbij, de volslagen willekeur en horror blootleggend? ‘Allied’ heeft daar een slagje van weg, doch tegelijk verzet Robert Zemeckis’ zeemzoete sfeerschepping zich tegen de verschrikkingen in de plot. Max neemt gaandeweg zodanig veel onnodige risico’s dat het kader van een wereldbrand waarin honderden, duizenden, miljoenen jonge jongens het leven laten, als een willekeurig spel aandoet. Want is dat niet wat deze film verkondigt: dat het persoonlijke immer zwaarder weegt dan het collectieve? (Dus dat het individu zich niet hoeft te verhouden tot zijn maatschappelijke realiteit?)
Pitts worsteling is op zich weliswaar intrigerend – een man heen en weer geslingerd tussen plicht, verlangen en geloof. Alleen maakt Zemeckis er een zootje van, gek als hij lijkt op Marion Cotillard en haar lipstick, haar kledij, haar vormen, kortom het toneeltje dat zij als vrouwelijk archetype moet zien op te voeren. Vinden de dames in de zaal dat eigenlijk niet weerzinwekkend – hoe een vrouw herleid wordt tot de male gaze? Of is dit een brug te ver? Of is deze morele verontwaardiging alleen maar een schaamlapje voor, jawel...verlangen?
Enfin, ‘Allied’ zuigt je niet in zijn bittere realiteit, omdat de film in een romantisch sfeertje wil blijven baden. Tragisch, ja, aangrijpend tot op zekere hoogte, maar toch ook behoorlijk fake.
2,5* (en gaat iemand Pitt eindelijk eens vertellen dat hij geen andere talen hoeft in te studeren, omdat het per definitie hopeloos is, immer weer?)

Roger Thornhill
-
- 5796 berichten
- 2315 stemmen
Eerst zeggen Marianne en Max allebei dat ze niet emotioneel bij elkaar betrokken moeten worden, en prompt duiken ze daarna het bed (of eigenlijk de passagiersstoel van de auto) in, en na hun aankomst in Londen zou Marianne haar werk voor de Duitsers dan ook nog eens alleen maar vanwege de liefde opgeven? Die twee gigantische ongeloofwaardigheden is er één te veel. En bovendien voelde ik vanaf de aankondiging van de "blue dye" al aankomen dat er met Marianne wel iets niet in de haak zou zijn, want als zij wèl "on the level" zou zijn zou je de laatste anderhalf uur hebben zitten kijken naar een plot dat uiteindelijk nergens heen gaat en geen climax heeft. Een enigszins suffe en afstandelijke film die voor mij alleen maar draaglijk is omdat ik redelijk graag naar deze twee sterren kijk, maar ik vraag me af of een film als deze gemaakt had kunnen worden wanneer mindere goden dan Pitt en Cotillard hun handtekening hadden gezet, en de status van flop verbaast me bij deze film dan ook niets. (Aan de andere kant zou je dat vooraf misschien ook van Titanic hebben gezegd – uiteindelijk blijft het toch onvoorspelbaar, gelukkig.)

macrobody
-
- 2232 berichten
- 1850 stemmen
Niks mis mee met deze film. Goed geacteerd en een okay verhaal.

mrklm
-
- 9724 berichten
- 9006 stemmen
Door het gebrek aan actie en aan chemie tussen Pitt en Cottilard was deze romantische spionagethriller bij voorbaat gedoemd te mislukken. Pitt speelt een agent van de Canadese inlichtingdienst die in 1942 in Casablanca samen met de Franse verzetsstrijder Marianna Beauséjour [Marion Cotillaard] een missie volbrengt. De twee worden verliefd en verkassen naar Londen, waar het huwelijksleven geen rozengeur en maneschijn blijkt te zijn. Een bittere teleurstelling.

Capablanca
-
- 1129 berichten
- 1541 stemmen
Onderhoudende en goed gemaakte film met een origineel verhaal.

JessicaD
-
- 470 berichten
- 539 stemmen
Deze recensie verscheen eerst op mijn blog. Deze is offline sinds 1 november 2024. Daarom heb ik alle recensies hiernaartoe verplaatst (om ze te behouden).
Ik heb de trailer een aantal keer voorbij zien komen in de bioscoop en vond het een interessant verhaal. Echter, ik dacht ook dat ik door de trailer al precies het verloop van de film wist. Tot ongeveer de helft van de film bleef ik dat denken. Maar verrassend genoeg waren er nog wel wat twists die ik niet aan had zien komen. Daar was ik uiteraard heel erg blij mee. Toch is Allied geen klasse van de hoogste plank, al is het ook geen slechte film. Het is een prima film, die hier en daar nog weet te verrassen en Pitt en Cotillard hebben een fijne chemie. Maar het is geen film die ik een tweede keer op zou willen zetten. Ook vond ik hem misschien iets te langzaam. Dachten jullie trouwens stiekem ook een klein beetje aan Mr. & Mrs. Smith? Beetje jammer trouwens van Brad Pitts botox face...
Gerelateerd nieuws

Oscargenomineerde WOII-film 'Allied' met Brad Pitt nog tot morgen te zien op Netflix
Bekijk ook

Lion
Biografie / Drama, 2016
153 reacties

Manchester by the Sea
Drama, 2016
257 reacties

Hacksaw Ridge
Biografie / Oorlog, 2016
472 reacties

Nocturnal Animals
Thriller, 2016
355 reacties

Hachikô Monogatari
Familie / Drama, 1987
27 reacties

Hidden Figures
Biografie / Drama, 2016
126 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.