Allied (2016)

3,30

Oorlog / Romantiek

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Brad Pitt, Marion Cotillard en Lizzy Caplan

'Allied' volgt een Britse geheimagent, Max Vatan genaamd, die in 1942 op een gevaarlijke missie wordt gestuurd in Noord-Afrika. Daar ontmoet hij vervolgens een Franse verzetsstrijdster op vijandelijk gebied. Wanneer ze elkaar na een tijdje terug treffen in Londen, brengt de extreme druk van de oorlog hun relatie in gevaar.

115 BERICHTEN 45 MENINGEN
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Opzicht was dit wel een goede, mooie en vermakelijke Oorlog / Romantiek film, die misschien wel iets te langdradig is.

Het sfeervolle verhaal (waarbij het draait of Marianne Beauséjour, oftewel de vrouw van Max Vatan, wel of geen spion is van de Duitsers) zit opzicht goed en mooi in elkaar (zeker wat betreft de opbouw) en weet zeker ook te boeien en te vermaken en dat eigenlijk van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 120 minuten). Ook visueel (zeker wat betreft de opening van het verhaal, dat zich circa 40 minuten lang afspeelt in Noord-Afrika) gezien mocht de film er wezen en de jaren 40 spatten van het scherm. Het einde was best tragisch, maar aan de andere kant ook wel mooi. Hier en daar zit er ook een beetje actie in het verhaal en met name de Duitse luchtaanvallen op Engeland werden daarbij fraai in beeld gebracht (leverde zelfs nog een spannend moment op met het neerstorten van een Duitse bommenwerper).

Het hele verhaal wordt gedragen door Brad Pitt (in de rol van de Britse geheimagent Max Vatan, die tijdens een missie in Noord-Afrika verliefd raakt op Marianne Beauséjour en waarmee hij uiteindelijk ook trouwt in Londen) en de mooie Marion Cotillard (in de rol van Franse verzetsstrijdster Marianne Beauséjour, waarvan de Britse geheime dienst het sterke vermoeden heeft dat zij een spion is voor de Duitsers) en beiden doen het gewoon goed en tillen deze film ook naar een hoog niveau. Ook spat de romantiek tussen hun beiden van het scherm af en ik kan me dan ook goed voorstellen de twee iets hadden met elkaar tijdens het maken van deze film en waardoor uiteindelijk Angelina Jolie een scheiding heeft aangevraagd.

Verder was het leuk om August Diehl (in de rol van de Duitse gezant Hobar) weer eens terug te zien in een film en hij deed zijn rol (het ontmaskeren van spionnen) in de geweldige Oorlog / Komedie film "Inglourious Basterds (2009)" nog eens dunnetjes over en de scene daarbij met het schudden van de kaarten (m.b.t. wel of niet gaan naar een feest) was gewoon geweldig.

Al met al een goede en mooie sfeervolle Oorlog / Romantiek film, die zich ondanks de lange duur (waardoor ik het soms was langdradig vond), lekker wegkijkt.

lezertje
Brad Pitt weet met zijn Amerikaanse spraak geen moment te overtuigen als Brits geheim agent. En dat terwijl aan het begin van de film Marianne Beauséjour (Marion Cotillard) (Max Vatan (Pitt) het verwijd maakt dat zijn Parijs accent miserabel is. Je zou het haast als een steek onder water gaan beschouwen.
Het spel van beide protagonisten is over de hele linie vrij oppervlakkig. Uit niets blijkt dat op de set de vonk tussen Pitt en Cotillard in werkelijkheid ook over sloeg. Eerder lijkt het te gaan om twee frigide Eskimo’s.
Spanning ontbreekt en ook als love story komt het geheel niet uit de verf.
Pitt, die de laatste tijd toch al geen gelukkige keus heeft, wat scenario’s betreft, getuige titels als ‘Fury’(2014) en ‘By the sea’(2015) sloft als een zombie door de film en van enig gevoel voor Beauséjour of voor Cotillard valt niets te bespeuren.
Het scenario van Steven Knight vertoont ook enige rammelende momenten. Waar komen opeens de stenguns vandaan in de ambassade? De hele scène in Dieppe is overbodig en lijkt eerder in een andere film thuis te horen. Pas het laatste halfuur lijkt er iets van een ziel in de film te komen, maar dan is er letterlijk geen redden meer aan.

Op een of andere manier wist dit deze oorlogsroman mij niet echt te raken.
De film is zeker niet slecht en kijkt plezierig weg maar er ontbreekt iets.
Moeilijk uit te leggen wat het nu precies is maar het voelde nu eenmaal zo.
Het zelfde geldt voor het ontroerend slot. Hoe emotioneel ook, het wist mij niet te overtuigen.
Oppervlakkig. Dat is het gevoel wat ik overhoud aan deze "Allied".
Wel mooi geschoten film,sfeervol.

Prachtige film;één van de beste die ik de laatste maanden gezien heb.
Brad Pitt en Marion Cotillard waren uitstekend en ook het verhaal op zich vond ik prima.
O.K.; de boodschap is duidelijk,maar daarom niet minder juist: echte liefde overtreft alles,
door alle ideologieen heen!
Zéér emotioneel op het einde ,maar niet "goedkoop"; deze film heeft mij "gepakt".
Quotering:9/10

avatar van IH88
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
“I'm very good at pretending, Max.”

Sfeervolle Tweede Wereldoorlog film van Zemeckis met een sterke Pitt en Cotillard. Films van Zemeckis zitten vaak bomvol sentiment en hij wil de kijker vaak met een lach en een traan de bioscoop uit laten lopen. En alhoewel Allied door de setting wat harder en actievoller is, zitten alle Zemeckis elementen er weer in.

Pitt en Cotillard hebben een chemie die knettert van het scherm en vooral het eerste gedeelte in Casablanca is fantastisch. Complimenten ook voor de cinematografie want de film ziet er schitterend uit. Het verhaal is intrigerend en het tweede gedeelte ontaard in een kat- en muisspel, alhoewel er bij mij geen twijfel bestond dat Cotillard een Duitse spion was. Je introduceert zo'n verhaallijn niet om later terug te krabbelen. Het einde is heftig maar ook wel mooi. Films die eindigen met foto's van belangrijke levensgebeurtenissen van de personages krijgen me iedere keer weer (zie Titanic).

avatar van mnrk
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Commander, tell me about your wife.....We met at Casablanca, where together we assassinated the German ambassador. She's a mother of my child..... We believe your wife is a double agent.

Een prima oorlog/romantiek film van Robert Zemeckis...

Het verhaal is in orde en wordt ook goed gebracht, de afwisseling tussen actie/drama en romantiek loopt goed door het hele verhaal heen waardoor de film lekker weg kijkt...

Ook de gehele aankleding en setting zorgt voor de juiste sfeer die helemaal bij deze film past...

Brad Pitt acteert gewoon top in deze film en wordt zeker goed bijgestaan door Marion Cotillard...

Dit allemaal voorzien van een prima score...
Alan Silvestri - Allied (2016) - MusicMeter.nl

avatar van wimaroca
Ik vond het mooie film,onverwachtte wending halverwege de movie,
ik dutte bijna in,en toen gebeurde dit,had het totaal niet verwacht.

Met toch wel een uitstekende Pitt , (maar het klopt wel , het geen echte romanticus) en Marion Cotillard

avatar van Pim1993
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ja deze was erg goed. Vind het vooral knap dat het flinterdunne verhaallijntje prachtig uit de verf is gekomen. Want laten we eerlijk wezen, als je het plot zou moeten uitschrijven ben je sneller klaar dan
Geert Wilders die zijn verkiezingsprogramma samenstelt.

De cast was uitstekend. De sfeer klopte, al was ik niet denderend onder de indruk van het visuele plaatje. Visueel gezien deed hij in mijn optiek lichtelijk onder voor andere films uit deze tijd. Zo vond ik de parachute die in de eerste scene neerkwam uiterst amateuristisch ogen qua special effects en dit gegeven hield ik helaas vast bij alle woestijnscenes.

Tamelijk originele invalshoek en qua entertainmentgehalte scoort hij wat mij betreft een behoorlijk cijfer. Vandaar mijn 4.

Niet slecht, maar eigenlijk niet boeiend genoeg voor een voldoende.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geallieerde chemie.

Allied is een vermakelijke film geworden, al werkt het geschuif met genres niet continu. Het begint in elk geval sterk in 1942 als Pitt chemie heeft met zijn tegenspeelster Cotillard, die van het doek spettert tijdens een undercover operatie in een sfeervol Casablanca. De missie is dan misschien wel een beetje voorspelbaar, de spanningsopbouw werkt desalniettemin.

Tijdens het middenstuk zakt de film een beetje in als het eerdere dynamische duo zich begint te settelen en er plotseling een onverwachte kink in de kabel komt. Verrassend, maar qua spanning wordt er helaas ingeleverd. Zemeckis is geen Hitchcock. Het zwaar onder vuur liggende Londen leidt de aandacht wat teveel af, hoe spectaculair ook.

Het eindstuk weet de aandacht vast te houden, als het mysterie ietwat rommelig wordt ontrafeld. Gelukkig blijkt een en ander minder voorspellend te eindigen dan gedacht, maar echt groots wordt het niet. Mede omdat een ieders beweegreden onderbelicht blijft en Pitt op de auto-pilot naar het einde toewerkt. Een origineel einde overigens, wat je er verder ook van vindt.

Al met al kun je rustig stellen dat Allied de twee uurtje makkelijk voorbij laat schieten. Er zit voor elk wat wils in en maakt het zo een prima film om samen met je partner te bekijken. Actie, avontuur, romantiek, oorlog, drama, alles komt voorbij. Misschien niet altijd evenwichtig gedoseerd, maar onderhoudend is het zeker. Eigenlijk maakt regisseur Zemeckis geen slechte films. Ook Allied mag zeker gezien worden.

***½

De 4K Ultra HD Blu-ray komt samen met de Blu-ray in een duo-verpakking. De 4K versie is in HDR en bevat een 5.1 DTS-HD Master Audio geluidsspoor evenals de Blu-ray. Deze laatste bevat naast de film ook nog eens een behoorlijk aantal special features.

Met dank aan Paramount voor het recensie-exemplaar.

avatar van Captain Pervert
Beetje vlees noch visch. Het romantische gedeeltje is nou niet bepaald super romantisch en de film wordt pas vrij laat enigszins spannend / beklemmend. Kwalitatief goed. Prima gespeeld, goede sfeer, maar niet eentje die zal beklijven.
2,5 sterren

P.S.
Wel vreemd dat ze in deze film in 1942 spreken over een gebeurtenis is 1941 en dan zeggen "dat was in '41" en niet "dat was vorig jaar".

avatar van Noodless
Vond het romantische aspect net wel goed. Niet overdreven in de romantische zin en geloofwaardig vertolkt. Prima sfeer en goed opgebouwd. Geslaagd slot. 7/10

avatar van m1chel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als regisseur Robert Zemeckis aan het roer staat van een film, kan je er eigenlijk blind vanuit gaan dat hij een zekere kwaliteit biedt. Natuurlijk is hij vooral bekend van de Back to the Future trilogie en Forrest Gump, maar ook recenter wist hij een pareltje naar het witte doek te brengen in de vorm van The Walk. Dit keer liet Zemeckis zijn oog vallen op het intrigerende oorlog-liefdesverhaal Allied, waarin een Britse officier moet uitzoeken of zijn vrouw een spionne is. In de hoofdrollen schitteren we Brad Pitt en Marion Cotillard. Pitt heeft natuurlijk een zekere status, waardoor zijn films altijd iets zijn om naar uit te kijken, maar ook Cotillard heeft in het verleden meermaals bewezen haar mannetje te staan. Het maakt Allied op papier een mix vol potentie, al is het maar de vraag of Allied deze verwachtingen waar kan maken.

Gelukkig weet de film zijn gehele speelduur te boeien, al is de film soms wel iets langdradig. De spits wordt afgebeten in Noord-Afrika, waar de Duitsers Marokko hebben bezet. Max en Marianne krijgen hier de taak om een hoge Duitse officier om te leggen. De toon is direct gezet, waarbij de spanning dusdanig wordt opgevoerd dat je regelmatig op het puntje van je stoel zit. De film komt in een rustiger vaarwater als Max en Marianne gevoelens voor elkaar krijgen. Toch gebeurt dit soms net iets teveel. Zo wordt de scène waarin het paar in het hotel oefent om zo natuurgetrouw mogelijk als echtpaar over te komen te lang gerekt. Toch blijkt juist deze scène een erg belangrijke schakel in het verhaal. Als het paar na hun opdracht uiteen worden gerukt, ontmoeten zij elkaar weer in Londen. Wat volgt is een mierzoet liefdesverhaal wat wederom te lang aanhoudt.

Pas als Max de opdracht krijgt om uit te zoeken of zijn vrouw een spionne is wint de film weer aan kracht, waarbij de kijker meermaals op het verkeerde been wordt gezet. Cinematografisch gezien is Allied een zeer sterke film, die op de juiste momenten wordt ondersteund door de prachtige soundtrack van Alan Silvestri. Deze twee elementen zorgen er mede voor dat Allied vooral ook een mooi gemaakte film is. Waar menigeen zich soms zal storen aan de uitgerekte scenes, moeten we echter wel concluderen dat deze van belang zijn om een band te schappen met de hoofdpersonen. Ik kan dan ook stellen dat dit romantische oorlogsdrama, met thrillerelementen, uitstekend geschikt is om samen met je partner te kijken. De genoemde minpunten wegen daarnaast niet op tegen de pluspunten, waardoor Zemeckis er wederom in is geslaagd om een meer dan prima film af te leveren die bij het heftige eind zelfs even zorgt voor een flinke brok in de keel.

Allied is een film met twee gezichten; enerzijds is de film mierzoet, anderzijds is de film soms nagelbijtend spannend. Bijgestaan door de prachtige cinematografie en een zeer sterke soundtrack is de film opnieuw een zeer geslaagd project van regisseur Robert Zemeckis, die ons sowieso maar zelden teleurstelt. Toch is de romantische uitdieping van het smoorverliefde paar Max en Marianne iets te nadrukkelijk aanwezig, al hebben ook deze stukken zeker hun toegevoegde waarde in het geheel. Als laatste dient zeker de chemie genoemd te worden tussen Brad Pitt en Marion Cotillard, deze maakt namelijk mede de film. Als Allied afstevent op een heftig einde, mag ik concluderen dat Allied misschien geen meesterwerk is, maar zeker een fijne film is die absoluut de moeite van het bekijken waard is.

Hoewel ik niet van veel romantiek houd in een oorlogsverhaal werkt het hier wel uitstekend en is het zelfs een belangrijk punt in het ganse verhaal.
Brad Pitt en Marion Cotillard spelen uitstekend, en ik wou de film vooral zien voor Marion Cotillard, die ik al bewonder sinds haar Oscarwinnende rol van Edith Piaf in 'La Môme'.
Goed verhaal dus, met zeker voldoende spanning in het tweede uur en een zeer verrassend einde.
Warm aanbevolen !!!

avatar van Filmkriebel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond dit drama met een vleug romantiek en oorlogsspionage helemaal okee. De tweede helft vond ik best spannend, het is over de hele lijn prima geacteerd, cinematografie is mooi, evenwichtig en beheerst. Ondanks de passie tussen Pitt en Cotillard er niet vanaf spat en de rol en motivaties van de Duitse spionne onbesproken blijft, vond ik het toch een interessant verhaal om volgen. Hoge verwachtingen had ik niet echt bij deze film maar dit was niettemin nuttig tijdsverdrijf. Dikke 4*

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat als je geliefde bij de vijand hoort ?
Het eerste gedeelte van de film komt niet bepaald sterk over, eerder langdradig en het verhaal niet echt vloeiend opgebouwd.
Het niveau schiet dan wel de hoogte in als HET verrassend element wordt toegevoegd en de film uitgroeit tot een spannende, menselijke thriller.
Er wordt goed geacteerd maar om nu te spreken van een chemie tussen Brad en Marion, dat nu weer niet.

avatar van K. V.
Bij deze lagen m'n verwachtingen redelijk laag, dacht dat hij wat overroepen ging zijn, maar ben eigenlijk aangenaam verrast. Geen zuivere oorlogsfilm en daarom dat die me wel meer lag. Het verhaal was goed en toch wel spannend. Ook de lange speelduur verveelde niet.
De cast was goed op dreef en het einde was ook goed.
Vond hem wel een aanrader!

avatar van Decec
Een goede actie/drama/romantiek/thriller/oorlogfilm...
Prima en spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Brad Pitt speelt goed...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

avatar van fappie
Beter dan verwacht. Goed verhaal. Had een bioscoopbezoek verdiend.

avatar van martijn011
Aangezien deze film niet zo heel goed ontvangen was, ging ik met weinig verwachtingen kijken.
Gelukkig had ik het mis, de film kon me prima vermaken en is uiteindelijk een prima oorlogsfilm geworden!

Zemeckis levert over het algemeen gewoon prima kwaliteit af, al moet ik wel zeggen dat ik het qua regisseerwerk niet echt bijzonder vond. Weinig camerashots die me deden denken aan de genialiteit van de regisseur, zoals hij daar bijvoorbeeld bij Forrest Gump wel in uitblonk.
De sfeer is daarentegen wel prima in orde, vooral het eerste gedeelte in Casablanca mocht er zijn.

Wat echt staat of valt met deze film is de chemie tussen Pitt en Cottilard. Gelukkig is deze zeer zeker aanwezig en Cottilard toont maar weer eens dat ze een uitstekend actrice is. Pitt speelt gewoon prima, niet bijzonder. Het leek trouwens wel of hij z'n hele gezicht onder de botox heeft laten spuiten. Maar door z'n dikke botoxlaag heen kan je wel zien dat hij charisma heeft en echt wel wat kan.

Het verhaal zelf kent een rustig tempo, het wordt nooit saai maar ook nooit nagelbijtend spannend. Het einde is sterk, dat zorgt voor een halve ster extra op m'n beoordeling.
Ruim voldoende, 3.5*.

avatar van Skinny Binny
blurp194 schreef:
Er zijn wel een paar dingetjes die me niet liggen - de wat vreemd aandoende gestileerde Pitt, bijvoorbeeld. Een houten Klaas, zou mijn vader dat genoemd hebben. En Cotillard en hem samen, daar gaat ook helemaal niets van uit - terwijl dat juist zo ongeveer het belangrijkste in het plot had moeten zijn.

Leno schreef:
Er is nauwelijks chemie tussen Pitt en Cotillard, wat hoofdzakelijk door Pitt komt. Hij acteert als een krant; hij probeert met name zwoel te kijken en loopt er verder als een zombie bij. Aangezien de film toch om hun relatie draait en dat wel een probleem.

Deze vreemde film is me bijgebleven vanwege bovenstaande uitleg. Heb zelden zulk zonderling theater gezien.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Allied ziet er prachtig mooi uit. Schitterende decoraties aankleding en omgevingen. Misschien wat te mooi gemaakt, maar zeker niet verkeerd. Vooral de aankleding in het begin ziet er sprookjesachtig uit. Het verhaal daarin tegen begint niet verkeerd, maar nogal ongeloofwaardig. Vooral de eerste schietpartij ziet er onvolwassen ongeloofwaardig uit. Dat wordt nog een keer dunnetjes overgedaan door een bevalling midden op straat tussen de bommen en granaten. Jammer! want het verhaal is zeker wel boeiend en al helemaal dat het op feiten is gebaseerd. Man wordt verliefd op vrouw krijgen een relatie en kind maar wordt later beticht van spionage Dit heeft inderdaad plaatsgevonden alleen het eind was anders. de man heeft haar namelijk direct gedood toen hij hoorde dat ze een spion was. Voor de film kozen ze dit einde en ik moet zeggen gezien het romantische tintje niet slecht.

Allied begint mooi sprookjesachtig. Daarna zien we enkele ongeloofwaardige scenes, maar het vervolg ziet er goed uit. Niet super spannend, wel onderhoudend. Lekker filmpje voor tussendoor met een heerlijke Marion Cotillard in de hoofdrol.

Skinny Binny schreef:

Vond Marion wel goed acteren. Pit was inderdaad wat pitloos. Je zou van hem veel meer verwachten. Was inderdaad matig acteerwerk van hem. Koel overkomen past niet in deze tijd. Zeker niet naar zijn meerdere in rang.

Movsin schreef:
Wat als je geliefde bij de vijand hoort ?

Daar is iedereen het denk ik wel over eens. Pit had deze film niet mogen krijgen.

Naar verluidt de film die de scheiding tussen Angelina Jolie en Brad Pitt in gang zette vanwege diens vermeende relatie met zijn medeprotagonist Marion Cotillard. Gezien de chemie tussen die twee in het Casablanca-gedeelte vind ik deze verdenking wel verklaarbaar.
Vanaf het moment dat de essentie van het verhaal aan het rollen gaat, wordt het ook nog spannend al kun je op je klompen aanvoelen hoe dat af gaat lopen. Desondanks een alleszins onderhoudende film.