- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
Warcraft (2016) - FTV - 123 minuten - 250+ stemmen (en te nieuw) - 3 punten (totaal 2 films, 5 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/102000/102104.300.jpg
Als klein Wolandje heb ik me vroeger best wel vermaakt met Warcraft en Warcraft 2 - al kon het verhaal me niet zo boeien en klikte ik de filmpjes vaak snel door. World of Warcraft ben ik nooit aan begonnen, en het blijkt inderdaad dat ik niet echt fanboy genoeg ben om deze film te waarderen. Echt slecht vond ik het niet; zeker voor een gameverfilming was dit heel redelijk, met aardig wat spektakel en zelfs voor een behoorlijke leek op Warcraft-gebied zaten er nog genoeg leuke game-referenties in (de rassen, personages als Gul'dan, die portalen). Maar ja, het blijft uiteindelijk een epische fantasiewereld die als een soort van slap aftreksel van Lord of the Rings overkomt, al zijn de Orcs in Warcraft wat menselijker gemaakt, met zowel hele redelijke Orcs als kwaadaardige schurken. Wat ik enigszins jammer vond - nu kwamen de Orcs over als een soort van 'gewone' vijand, een volk dat per ongeluk aan de andere kant van de oorlog staat, in plaats van de vleesgeworden golf van kwaad, bloeddorstigheid en verdoemenis die het in de games leek. Althans, voor mij. Een sterretje of twee kom ik wel toe, maar uiteindelijk is dit soort Dungeons en Dragons geneuzel toch niet echt aan mij besteed. 2.0*
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
alexspyforever je zei zelf rond de vorige challenge dat het nu was toegestaan films na 18.00 al te bekijken en ze dan de volgende dag te registreren (mede ook na de discussie met Gangstar toen). Onder die voorwendselen heb ik gister ook rustig een film opgezet.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
Escape from New York (1981) - FTV - 99 minuten - 250+ stemmen - 2 punten (totaal 3 films, 7 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1865.300.jpg
Escape from New York: interessant om eens gezien te hebben, beter dan de twee actiefilms hiervoor, maar alsnog blijkt het niet mijn genre. Om te beginnen maar wat positieve geluiden. De dystopische sfeer in een vuil, donker, groezelig New York is heerlijk neergezet, als een Mad Max in Manhattan. Het zou een goede bodem voor een sterke actiefilm of een sterke horror kunnen zijn. En er zijn een paar fijne acteerprestaties, ik vond met name Lee van Cleef een heerlijk nare rol spelen, en ook Isaac Hayes was leuk. Maar lang niet iedereen haalt dat niveau. Ik vind Kurt Russell een vermoeiende vent, die in deze film anderhalf uur lang boos en stoer kijkt. En bijvoorbeeld de acteurs die Brain en Cabbie spelen bakken er helemaal niks van.
Maar uiteindelijk is dit, ondanks de fijne setting, gewoon een ontzettend over-the-top eendimensionale actiefilm. Vol slechte one-liners, barstensvol typetjes, met weinig spanning, met af en toe wat leuke actie maar een nogal magertjes verhaal. Een hoop mensen kunnen dat zo te zien wel waarderen, maar ik hoor daar niet bij. Toch nog wat puntjes voor hoe Carpenter een ontzettend vies en donker Manhattan realiseert, voor de creativiteit die voorbij komt in de film, en voor het feit dat je je niet hoeft te vervelen. Maar toch, hoe cult het ook zijn moge, actiefilms zijn duidelijk niet mijn ding, en misschien moet ik van de week maar eens richting de muziek gaan. 2.5*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
alexspyforever je zei zelf rond de vorige challenge dat het nu was toegestaan films na 18.00 al te bekijken en ze dan de volgende dag te registreren (mede ook na de discussie met Gangstar toen). Onder die voorwendselen heb ik gister ook rustig een film opgezet.
Dat was ook wat ik begrepen had - Mercury Rising heb ik ook gisteravond om een uur of elf gekeken.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Klopt, maar je moet niet registreren als gekeken op 1 januari (omdat dan officieel de nieuwe challenge nog niet is begonnen) maar wel de dag erna 
Over de Gang_Stargesproken, ben benieuwd of hij als actiefilmfan wel weer wat gaat meedoen. Hij zou zo een challenge zelfs kunnen winnen heeft ie me eens gezegd 
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
Stalingrad (2013) |Actie |131 minuten | 2 Januari '17 | FTV |<250| 4 punten | 8 totaal
http://cdn.highdefdigest.com/uploads/2014/05/13/stalingrad_city_burns.jpg
Er verschijnen niet vaak Russische films op Netflix dus bij deze mijn kans gepakt met Stalingrad. Enemy at the Gates (2001) is één van mijn favoriete oorlogfilms en was erg benieuwd wat de Russen er van zouden maken. Het niveau van Enemy at the gates haalt de film helaas niet maar een sterke film is het zonder twijfel.
De afwisseling tussen de gevecht scenes en de scenes in het 'huis/kamp' van de soldaten is prettig, beiden duren niet te lang en hebben steeds wat nieuws te bieden. De sfeer in het kamp is hier en daar iets te aangedikt maar echt vervelend wordt dit niet.
De gevecht scenes is waar het om draait in deze film, de gevechten zijn fantastisch in beeld gebracht. De liefde die de Russen voor hun land tonen en de melodramatische afloop maken het compleet. Vier sterren!
scorsese
-
- 13165 berichten
- 11077 stemmen
The taking of Beverly Hills - 96 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Matige film over een bende criminelen die hun slag slaan als Beverly Hills ontruimd wordt. Een leuk gegeven voor een Die Hard-clone als deze. Niet bepaald geloofwaardig gebracht (eerder stompzinnig). Hier en daar wel vermakelijk als product van zijn tijd en ook vanwege het ouderwetse stuntwerk en explosies. Een kleine 2.5 sterren.
Totaal: 3 punten.
tbouwh
-
- 5809 berichten
- 5400 stemmen
Klopt, maar je moet niet registreren als gekeken op 1 januari (omdat dan officieel de nieuwe challenge nog niet is begonnen) maar wel de dag erna 
Over de Gang_Stargesproken, ben benieuwd of hij als actiefilmfan wel weer wat gaat meedoen. Hij zou zo een challenge zelfs kunnen winnen heeft ie me eens gezegd
joolstein
-
- 10831 berichten
- 8917 stemmen
#01. Beowulf (1999) - Fantasy / Actie - 95 minuten - FTV- 03-01-17
0+2= 2 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV- 1 punt
406 stemmen: 0 punt
https://www.sratim.co.il/photos/titles/normal/3/m41043_20131220044400_541957639782.jpg
Met een notering in de flop100 was ik al gewaarschuwd dat het nogal cheesy kon zijn. En inderdaad. Echter zo heel slecht was het ook weer niet. Ik ken wel een paar titels (zelfs een paar bios releases) die slechter zijn. De film kampt te eerste met een domme keuze van titel want was die naam veranderd hadden mensen toch andere verwachtingen. Dan was het vermoedelijk een steampunk-achtige B-film geweest met een in zwart geklede Christopher Lambert. Nu wil dat ook niet zeggen dat de film dan goed was! Nee, helaas mankeren er wel meer dingen aan de film. Zoals het slecht acteerwerk, beroerde dialogen, mindere special effects en plotgaten waar het monster ruim in kan wonen. Positiever was ik over de aankleding van de film want die was nog redelijk goed. Aan de harnassen en wapens waren duidelijk wat meer aandacht besteed. Ze passen perfect in deze wereld van middeleeuwen en technologie. De conclusie is dat Beowulf heel veel fout doet: een vergezocht script, dat bijna tot niets heeft te maken met het echte verhaal, een slechte muziekkeuze, de creatie van monsters die totaal niet in het budget passen. Echter als je met een zeer lage verwachting erdoorheen kijkt is Beowulf op zich nog een licht vermakelijke B-film.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
Toch maar even een beetje meedoen dan
#1 Actie - Mad Max (1979) - 88 min - 250+ - FTV - 2-1-2017 - 2 punten (2 totaal)
http://mylifeatspeed.com/mlas-v5/wp-content/uploads/2014/05/Mad-Max-1979.jpg
Eentje die ik al heel lang op mijn kijklijstje had staan en nu is de Actie/Muziek-Challenge een goed excuus om hem ook eens op te zetten.
De toekomst, de snelwegen zijn het terrein van totaal geschifte bendes. De enige die hun kunnen stoppen zijn de zwart leer geklede wegpolitie. Max twijfelt om weg te gaan bij de politie, maar dan komt een bende de confrontatie met hem zoeken.
Mad Max is een nogal foute Australische Exploitatie-film. Op de maffe auto's, kostuums en Star Wars-achtig hergebruik van oude wapens na is er helemaal niet futuristisch aan. Je ziet gewoon het Australië van de jaren '70, maar gezien het beperkte budget zie ik dat wel door de vingers.
De film was beter opgenomen als dat ik had verwacht. Mooi Panavision-formaat en goede cinematografie. De snelle cuts in de editing zorgen er voor dat de film vrij modern overkomt. Wel ongelovelijk fout dat ze de snelle achtervolgingen hebben gefilmd door langzaam rijdende auto's en motors te filmen en dat dan versnelt af te spelen (iets dat Miller ook al deed in het recente Fury Road) De muziek theatrale klassieke van Brian May (Nee, niet die van Queen) paste vreemd genoeg toch wel goed onder de film.
De film heeft een paar vette achtervolgingen en brute acties, maar waar ik me een beetje over verbaasde is dat het voor een groot deel eigenlijk meer een Drama-film is. Eerst over Goose en later over Max en zijn gezien. Volgens mij wilde Miller halverwege de film ineens een Horror-film maken, een paar scènes zijn geschoten zoals Horror meestal wordt gefilmd ('That *Thing* is not Goose!, Max schrikt wakker uit een nachtmerrie en Max vriendin wordt in het bos achtervolgt).
Al met al is het wel een degelijk filmpje, hoewel het bij vlagen een beetje saai was en het een erg open einde heeft. Als Science-fiction fan hoef je de film voor de futuristische setting niet op te zetten. Een erg jonge Mel Gibson speelt een aardige hoofdrol. Grappig eigenlijk dat die jonge vogel die hier 'wel aardig' acteert later zelf beter films zou gaan regisseren.
joolstein
-
- 10831 berichten
- 8917 stemmen
#02. The Best Little Whorehouse in Texas (1982) - Komedie / Muziek - 114 minuten - FTV- 03-01-17
2+3= 5 punten
FTV- 1 punt
88 stemmen: 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5669.300.jpg
Als ik deze verfilming van een Broadway-theater-musical met 1 woord moet beschrijven zal het: "Verschrikkelijk" zijn! Verschrikkelijk langdradig, verschrikkelijk cliché, verschrikkelijk braaf maar ook verschrikkelijk aanstekelijk. Burt Reynolds speelt de Texas sheriff Ed Earl Dodd die samen met hoerenmadam Miss Mona gespeeld door Dolly Parton het hoofd moet bieden aan moraalridder en tv-ster Melvin P. Thorpe (Dom DeLuise) Dolly Parton is een prima countryzangeres met een stel leuke liedjes op haar naam en ook als actrice doet ze het niet slecht. Ook Burt is een aardig acteur, al speelt hij hier vooral op automatische piloot. Aangezien het een musical betreft zitten er ook van die dans-en- zing scenes in en dat is nu precies waar het minder interessant werd. Tenminste ze voegen maar weinig toe aan de film. En dan zijn er nog veel grappig bedoelde scenes, ook daar had ik niets mee. Aardig voor musical en Parton-liefhebbers, andere kunnen deze gewoon overslaan.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
1. A Night to Remember (1958) - Actie - 123 m. (2p) - FTV (1p) - 171 st. (1p) - 2/1/17 - 4p (totaal: 4 punten)https://i1.wp.com/modelshipsinthecinema.com/wp/wp-content/uploads/2014/08/NightToRemember_Titanic.jpgZeer degelijke en spannende verfilming van het verhaal van de Titanic die ik vermoed de versie uit 1997 met Kate Winslet en DiCaprio overtreft. Hoewel de afloop wel bij iedereen bekend is weet de regie een ware spanning te creëren door naast de Titanic ook te focussen op drie nabijgelegen schepen van wie de hulp wordt ingeroepen en hun bemanningen. Voorzover bekend is dit, op enkele verwaarloosbare details na, een realistische verfilming van de ramp. Het wijkt af van de typische stijl van rampenfilms van tegenwoordig, die ervoor kiezen om aan de hand van bepaalde personages het als een heldenverhaal te brengen (zoals bijvoorbeeld de romantische versie uit 1997, met de focus op het persoonlijk verhaal van de twee hoofdrolspelers). Hier staat het verhaal zelf centraal, de bescheiden heldenrol is (terecht) weggelegd voor de kapitein en de crew, die professioneel hun werk deden en daarmee hun leven op het spel hebben gezet of zelfs verloren. Hier zou de kapitein van de Costa Concordia nog veel van kunnen leren. De film won een Golden Globe en heeft een 100%-score op Rotten Tomatoes. Aanrader. Ruim 4*.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
2. Lili (1953) - Muziek - 81 m. (1p) - FTV (1p) - 26 st. (1p) - 2/1/17 - 3p (totaal: 7 punten)http://oi64.tinypic.com/255nfr6.jpgLeuke en vrolijke film over een jong naïef weesmeisje dat door een circus wordt aangenomen om in een show te praten met buikspreekpoppen. Zij wordt smoorverliefd op een knappe tovenaar en heeft geen oog voor de verbitterde buikspreker die zelf op haar verliefd is en elke dag via de poppen met haar praat. Een mierzoete en relatief korte film met een eenvoudig script maar die wel een soort van magie over weet te brengen. De film won o.a. een Oscar en een Golden Globe. Leuk tussendoortje. Ruim 3*.
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
The Italian Job (1969) |Actie |99 minuten | 3 Januari '17 | FTV |>250| 2 punten | 10 totaal
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/1f/89/a7/1f89a73fb1e8f285d1aa989622086992.jpg
Opvallend dat deze film hier slechts 387 keer bekeken is en dat de remake bijna 10 keer zo vaak beoordeeld is. Ook krijgt de remake een betere beoordeling al zijn deze verschillen minder rigoureus. Het is een tijd geleden dat ik de remake gezien heb maar dit origineel is wat mij betreft absoluut de betere van de twee.
Een korte research leerde mij dat deze film in eigen land een cultstatus heeft door de Britse toon die erin verwerkt zit, daarnaast is de zin 'You're only supposed to blow the bloody doors off' algemeen bekend. Films uit het Verenigd Koninkrijk kan ik over het algemeen goed waarderen en het viel dus te verwachten dat ik me met deze uitstekend zou vermaken, en niks is minder waar.
De 'Britse toon' is fantastisch, om te beginnen met Michael Caine. Mark Wahlberg is zeker geen slechte acteur maar hij haalt het niveau van Caine bij lange na niet in de remake, wat een rol zet deze man neer. Om Caine heen zit een fijne maar voor mij onbekende cast die stuk voor stuk typische personages spelen. Deze personages gaan hand in hand met humor, een ander sterk punt. Geen geforceerde grappen en ook geen grappen/scenes waarvan je van de bank rolt van het lachen maar de film wekt veel, heel veel, glimlachen op. Dit zorgt er mede voor dat de film geen moment gaat vervelen.
En uiteindelijk de ontsnapping waar het allemaal om draait, met de mooie en inmiddels antieke Mini Coopers. De gehele ontsnapping is één groot feest om naar te kijken, dat niet alles even geloofwaardig is doet hier niks aan af. Ook het eind van de ontsnapping als voetbalfans is leuk gevonden en uitgewerkt.
Zo sterk als ik de openingsscène met Rossano Brazzi rijdend in een Lamborghini Miura door de Italiaanse Alpen vind zo jammer vind ik het einde van de film. Het open einde had wat mij betreft weggelaten mogen worden, de film simpelweg een paar minuten korter laten duren had ik een betere oplossing gevonden. Maar goed, een nare nasmaak geeft het gelukkig niet. 4 ruim verdiende sterren!
Te zien op Netflix en absoluut een aanrader voor deze challenge! 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
2. Lili (1953) - Muziek - 81 m. (1p) - FTV (1p) - 26 st. (1p) - 2/1/17 - 3p (totaal: 7 punten)(afbeelding)Leuke en vrolijke film over een jong naïef weesmeisje dat door een circus wordt aangenomen om in een show te praten met buikspreekpoppen. Zij wordt smoorverliefd op een knappe tovenaar en heeft geen oog voor de verbitterde buikspreker die zelf op haar verliefd is en elke dag via de poppen met haar praat. Een mierzoete en relatief korte film met een eenvoudig script maar die wel een soort van magie over weet te brengen. De film won o.a. een Oscar en een Golden Globe. Leuk tussendoortje. Ruim 3*.
Die ga ik op mijn kijklijst zetten, klinkt heel leuk
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
alexspyforever, ik ben er een beetje uit geweest, maar hoe zit het met de Netflix-genres? Ik heb een stuk of wat films gevonden waarvan alleen Netflix zegt dat het onder bv Action/Adventure valt, maar IMDb en MM zeggen beide van niet. Gelden dat soort films?
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Woland, zie:
Enkel films die op Moviemeter en/of Netflix het genreaanduiding actie en/of muziek hebben. Hoe wordt het muziekgenre genoemd op Netflix Miszmi?.
Films op imdb met de aanduiding Action, Music of Musical zijn allemaal toegelaten.
Netflix heeft geen aparte aanduiding voor muziek, hierbij zal deze regel dus vervallen. Actie valt, zoals verwacht, gewoon onder actie.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#2. Virgin Sacrifice (1959) - FTV - 2 stemmen - 67 minuten - 3 januari 2017 - 3 punten (Totaal: 6 punten)
Nogal saaie avonturenfilm die zich afspeelt in de jungle. Het positieve is dat het in kleur is, dat maakt de natuurbeelden toch wat aangenamer om naar te kijken. Het plot is erg simpel, de karakters zonder enige diepgang. Hoofdfiguur Samson is zeker wel geïnspireerd op de historische figuur die kracht uit zijn haren haalde, vandaar ook de scène waarin hij met zijn blote handen een jachtluipaard kan doden. Eigenlijk zijn de scènes waarin dieren voorkomen nog het leukste zoals een cheetah, leguaan en wat grote slangen. Voorts zijn er nog enkel inheemse schonen met (net zoals de film zelf) weinig om het lijf. Bijna naakt, heel even zelfs blote borsten aan het begin van de film.
Woland is je vraag hiermee beantwoord (door hetgeen arno74 naar verwees)?
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
Ja, dat is duidelijk. Goeie zaak ook, anders werd de spoeling van enigszins interessante films wel heel dun.
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
9 Rota (2005) |Actie |139 minuten | 3 Januari '17 | FTV |>250| 3 punten | 13 totaal
http://kinocore.com/images/films/3/7/9-rota-3.jpg
Na gisteren Stalingrad gezien te hebben vanavond deze eerste film van Fedor Bondarchuk bekeken. Ik had ze beter andersom kunnen bekijken want hij heeft zichzelf met Stalingrad zeker overtroffen.
Een fragment in de film gaf heel mooi het verschil tussen de twee films aan, dit gesprek vond plaats toen de uitzending net begonnen was:
Ik hoorde dat we over drie dagen moeten vechten
- Niet vechten, we gaan op patrouille om .............
Is dat alles?
- Wat had je dan verwacht? Stalingrad?
Het eerste uur van de film speelt zich af op het opleidingskamp waarin de vrijwillige soldaten klaar worden gestoomd voor de uitzending. Al vanaf het begin krijg je veel achtergrond informatie over de soldaten, veel meer dan 'normaal' gesproken het geval is bij oorlogsfilms. Na het welbekende bezoek bij de kapper en door de legeruitrusting is het echter wel eens lastig om ze uit elkaar te houden.
Het hele gebeuren in en rond het opleidingskamp is interessant maar niet interessant genoeg om het uur te vullen, de knallende aankomst in Afghanistan was dan ook meer dan welkom.
In het ruime laatste uur zaten een paar goede oorlog scènes met als hoogtepunt, hoe voorspelbaar het ook is, het grote gevecht op het eind. Daarnaast laat Bondarchuk hier net als in Stalingrad het gedrag onder de soldaten onderling in hun kamp mooi zien. In verhouding zijn er in deze film echter een stuk minder oorlog scenes en dat is toch wel jammer.
Over het algemeen is dit een zeer redelijke film maar mede door de speelduur hou ik het bij een zesje.
De Afghaanse strijders hadden wat mij betreft meer uitgelicht mogen worden zoals hij dat in Stalingrad ook met de Duitsers deed.
Wat ik ook miste was ook maar een enkele context van de oorlog, de reden dat de soldaten daar zijn komt geen moment ter sprake, het had over elke oorlog die in zich in Afghanistan speelt/ heeft gespeeld kunnen gaan.
John Barry
-
- 3410 berichten
- 638 stemmen
01 Man of Steel (2013)- FTV -1745 stemmen - 143 minuten - 3 januari 2017- 3 punten - subtotaal 3 punten - totaal alle challenges bij elkaar 11 punten
Typische een film die het eigenlijk alleen moet hebben van de spectaculaire over the top actie scenes en de mooie special effects. De rest is eigenlijk niet al te best.
De film is een ware achtbaan rit. De ene na de andere spectaculaire scene komt voorbij. De film komt echter erg rommelig over. De film neemt niet echt de tijd om een verhaal te vertellen en komt gehaast over. Dit is eigenlijk vreemd om te constateren daar waar de film meer dan 2 uur duurt. Een groot van de tijd wordt echter besteed aan de actie scenes. Hoe spectaculair de actie scenes ook zijn, het was beter geweest als de actie een onsje minder was ten gunste van het verhaal. De over the top actie scenes beginnen na een tijdje toch echt te vervelen.
Dat filmmakers geen oog handen voor het verhaal blijkt ook de hoeveelheid enorm slechte dialogen die in de film voorbijkomen. Hierdoor komt het verhaal nog slechter uit de verf. Daarnaast vond ik de film een gebrek aan een goede spanningsopbouw hebben. Het is actie, actie en nog eens actie, nergens wordt de film echt spannend of had ik het gevoel dat er naar iets wordt toegewerkt.
Het acteerwerk varieert van matig tot behoorlijk slecht. Henry Cavill vind ik een totaal gebrek aan charisma hebben en kwam op mij echt niet goed over als superman. Michael Shannon als General Zod is iets beter maar ook hij acteert niet echt denderend. Kevin Costner als Jonathan Kent vond ik nog van de hele cast het beste acteren, al is ook zijn acteerpresentatie zeker niet onvergetelijk. Verder rest vind ik het acteerwerk van de gehele cast niet echt overtuigend.
Wat rest is nog redelijk goede muziek van Hans Zimmer. Zijn muziek past goed bij de film en haalt de film nog een beetje omhoog.
Kortom, wie ruim 2 uur lang een aaneenschakeling van over the top actie scenes wil zien is bij Man of Steel aan het goede adres. Wie een goede film wilt zien raad ik aan om iets anders te zoeken.
1,5*
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
Xia Nü (1971) - FTV - 200 minuten - <250 stemmen - 5 punten - 03/01/2016 (totaal 4 films, 12 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10691.300.jpg
Viermaal is scheepsrecht: deze actiefilm ging me al een stuk beter af. Al is hier ook nog wel het een en ander aan op te merken. Xia Nu (A Touch of Zen) is een martial-arts-film, soort van, uit Taiwan, gemaakt zo rond eind jaren '60. Maar het is niet het type short, snappy kung fu film met gevecht na gevecht, afgewisseld met wat slapstick, waar er zovele van zijn. Nee, dit is daadwerkelijk een epos van zo'n drie uur lang, met ondanks een wat stuntelige hoofdpersoon weinig flauwe grappen en veel meer spanning, sfeer en fraaie cinematografie dan je normaal gesproken voorgeschoteld krijgt in dit genre. Tenminste, vanuit mijn eerlijk toegegeven beperkte ervaring met kung fu films.
Toegegeven, die drie uur is wel wat overdreven lang. De film neemt ruim de tijd om zijn verhaal op te bouwen in pakweg het eerste uur, al helpt dat in ieder geval wel met het volgen van het verhaal. En ook in het middenstuk zijn er regelmatig wat langere, saaiere stukken te vinden. Met een lengte van een goeie twee uur was het pas echt een beest van een film geweest, en had het serieus kunnen concurreren met 36th Chamber of Shaolin om de titel Wolands Favoriete Kung Fu film. Desalniettemin, de wat serieuzere, spirituele sfeer beviel me al goed; de cinematografie is vaak prachtig (al is de beeldkwaliteit van mijn versie niet geweldig) waarbij ook de gevechten behoorlijk zijn gedaan. Deze film verdient een groter publiek, en ik zal eens op zoek gaan naar een editie met betere kwaliteit. 4.0*
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Ja, dat is duidelijk. Goeie zaak ook, anders werd de spoeling van enigszins interessante films wel heel dun.
Wel even opletten dat je die films moet aanduiden tijdens de registratie, zodat het snel duidelijk is dat MM en IMDb het genre niet hanteren. Niet iedereen heeft natuurlijk Netflix. Hoe je die aanduiding gebruikt, is volledig aan jezelf. Het kan bijvoorbeeld door na je puntentelling even slechts het woord 'Netflix' te zetten, dan weten wij genoeg.
Tevens is het voor degenen zonder Netflix dan gelijk duidelijk dat ook zij de betreffende film kunnen bekijken en zal er geen discussie ontstaan dat het op MM/IMDb niet onder Actie valt.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/91000/91028.jpg
Non-Stop (2014) – actie – 106min – FTV – 1599stem – 4jan2017 – 2pt – netflix
film van Jaume Collet-Serra, heel spannende actie film van een vliegtuigkaping in volle vlucht boven de atlantische oceaan in een vlucht van NY naar Londen, sterke film die je van begin tot het einde op het topje van je stoel houd, de hooftrol word met verve vertolkt door Liam Neeson, hij is een Air Marshal die instaat voor de veiligheid van de passagiers van de vlucht waarop hij zich bevind, kort na het opstijgen krijgt hij een sms om via zijn werkoverste 150miljoen dollar op een geheime rek over te schrijven, zoniet sterft er om de 20 minuten iemand van de passagiers, super spannende film, juist het einde van de film had misschien beter kunnen worden uitgewerkt, 3,5*
1film:2punten
scorsese
-
- 13165 berichten
- 11077 stemmen
The Finest Hours (2016) - MovieMeter.nl - 117 min - ftv - 2 punten.
Aardige film waarin de kustwacht een reddingsoperatie onderneemt tijdens een hevige storm. Deze rampenfilm is gebaseerd op een waargebeurd verhaal uit 1952. Ondanks dat het verloop zich gemakkelijk laat voorspellen, kijkt het wel gemakkelijk weg. omdat het er allemaal goed uit ziet en ook de cast is prima. Het einde is nogal melodramatisch.
Totaal: 5 punten.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#3. Jail Bait (1954) - FTV - 72 minuten - 19 stemmen - 4 januari 2017 - 3 punten (Totaal: 9 punten)
https://3.bp.blogspot.com/-k62uUWE5Bqs/VrS_yCOKL2I/AAAAAAAABVs/FO2P1dGD6QE/s640/jail_bait.jpg
Het zal misschien zijn omdat ik niet vertrouwd ben met het oeuvre van Ed Wood dat ik me niet zo kan vinden in de vorige reacties. Ik heb niet echt plotgaten gemerkt en het acteerwerk vond ik al bij al meevallen. Ook de dames waren misschien niet "hot" (zoals de poster meldt) om van achter over te vallen, maar ze maakten het kijken toch wat aangenamer. Simpel misdaadverhaaltje met niet geweldig veel actie. Al had ik die twist wel zien aankomen op het einde, ik vond het leuk bedacht. Best wel aangenaam en het duurt ook allemaal niet zo lang. Ik had geen al te hoge verwachtingen dus dat is misschien wel de reden dat ik het niet zo slecht vond als het gemiddelde doet vermoeden.
joolstein
-
- 10831 berichten
- 8917 stemmen
#03. Kozure Ôkami: Kowokashi Udekashi Tsukamatsuru (1972) - Actie / Avontuur - 83 minuten - FTV- 03-01-17
5+3= 8 punten
FTV- 1 punt
75 stemmen: 1 punt
https://andyoucallyourselfascientist.files.wordpress.com/2016/10/sov72-poster2b.jpg
Japanse samoerai-film gebaseerd op een manga en gaat over Ogami Ittō scherprechter voor het shogunaat die betrokken raakt bij intriges van de Yagyu-clan. Hierdoor wordt zijn hele familie uitgeroeid en blijf hij alleen over met zijn kind Daigoro. Waarna we welkom worden geheten in de wereld van Ronin, seppuku, ninja's en verschillende Shaolin-Kung-Fu-stijlen. De hoofdlijn is natuurlijk de wraak maar verder verhuurt Ogami Ittō zichzelf. We zien hem dan ook een opdracht vervullen en de uiteindelijke wraak laat nog even op zich wachten aangezien dit de eerste van 6 films is. Wat een heerlijke lijpe wereld is het...een Ronin achter de kinderwagen met verborgen trucjes, gevechten die heerlijk bloederig maar kort en krachtig zijn. En ook visueel is het veel mooier dan de doorsnee-Kung-Fu film. Het is duidelijk dat deze film voor vele moderne films een inspiratiebron moet zijn geweest. Afgezien dat het soms ietwat moeilijk te volgen was wie nu wie is of wat doet en het wat vrouwonvriendelijke aspect in de film, is dit fantastische entertainment. (en zelfs meer dan dat!)
joolstein
-
- 10831 berichten
- 8917 stemmen
#04. Kozure Ôkami: Sanzu no Kawa no Ubaguruma (1972) - Actie / Avontuur - 81 minuten - FTV- 04-01-17
8+3= 11 punten
FTV- 1 punt
67 stemmen: 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/16000/16545.300.jpg
Het tweede deel is zowaar zelfs nog beter. Ogami Ittō en zijn zoon Daigoro vervolgen hun weg en komen ondertussen vrouwelijke ninja's van de Yagyu-clan tegen en tussen neus en lippen ook de opdracht aanneemt om een verrader van een clan te vermoorden. Wederom zijn er prachtige gevechten en kills. De trucjes van de kinderwagen kregen een prominentere rol en ditmaal zijn er ook iets meer beelden van vader en zoon. Waar deel 1 al een zeer goede mix tussen visuele pracht en martial arts was, overtreft deze film hem zelfs nog meer!
Night's Watch
-
- 1212 berichten
- 1200 stemmen
Master and Commander: The Far Side of the World (2003) |Actie |138 minuten | 4 Januari '17 | FTV |>250| 3 punten | 16 totaal
De film speelt zich af ten tijde dat Napoleon heerst over Europa en de Britten de enige zijn die verzet bieden op de zeeën. De film volgt de boot H.M.S. Surprise met kapitein Lucky Jack Aubrey die wordt gespeeld door Russell Crowe.
Ik heb een flink aantal films met Crowe op mijn watchlist staan, Master and Commander was er hier geen van maar 'grootse historische verfilmingen' wekken vaak wel mijn interesse. Zijn rol in deze film is niet spectaculair maar degelijk is het zeker.
Niet spectaculair maar degelijk is hoe de gehele film omschreven kan worden. De acteurs, personages en kostuums zijn allemaal dik in orde. De gevechten en het tactische spel tegen het Franse oorlogsschip zijn sterk. Naast Crowe is ook Paul Bettany het benoemen waard, vooral de scenes dat hij met dieren bezig is zijn vermakelijk.
Over het geheel genomen een prima film die echter wel aan de lange kant is voor wat er allemaal gebeurt.
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
#2 - Quadrophenia (1979) - Drama/Muziek - 93 stemmen - 117 min - FTV - 03/01/2017 - 3 punten (subtotaal 6 punten - totaal 120 punten)
Het eerste half uur vond ik een ronduit saaie bedoening. Een tijdsbeeld van een specifieke groep jongeren, met fuiven en muziek, maar inhoudsloze dialogen.
Daarna komt het personage van Jimmy op de voorgrond: zijn twijfels, ongenoegen, frustraties, desillusies. De 'mods' zijn voor hem veel meer dan kameraden in het uitgaansleven; hij ziet het als een protestbeweging, bijna een revolutie - maar beseft niet dat hij zowat de enige binnen de groep is met die kijk.
Naast de persoonlijkheid van Jimmy is de vete tussen mods en rockers is een belangrijk onderdeel van de film; de vete en vooral de onzin ervan: andere kledij, ander vervoer, andere muziek, maar zijn we binnenin niet allemaal dezelfde...? Bij de 'veldslag' in Brighton kwam Black (2015) in m'n gedachten: het is van alle tijden, zou ik denken.
Sting verdient het niet om bij de cast in de top drie te staan; hij is maar beperkt aanwezig. Al is zijn rol wel veelzeggend: een 'big man' bij de mods, maar in het dagelijkse leven bijna een slaafje...
Gedateerd: ja, maar eigenlijk stoorde me dat helemaal niet.
Goeie film, cultfilm; maar niet sterk genoeg om van een 'cultklassieker' te spreken...