Warcraft (2016)

Alternatieve titel: Warcraft: The Beginning

Actie / Avontuur

geregisseerd door Duncan Jones
met Toby Kebbell, Travis Fimmel en Dominic Cooper

Epische verfilming van het gelijknamige computerspel. De focus van de film richt zich op de eerste ontmoeting tussen mensen en orcs, waarbij de hoofdrol voor Lothar en Durotan is weggelegd. De orcs zijn, net als in het spel, net zo menselijk in hun gedrag en gevoelens als de mensen.

avatar van arno74
Actie met verstand op nul. Het eerste Warcraft-spel (1994) heb ik destijds gespeeld en vond ik spannend en prachtig. Van de film had ik best wel wat verwachtingen aangezien het trouw zou zijn aan de game, maar de eerste berichten waren niet hoopvol. Wat ik niet wist is dat het verhaal... nou ja, verhaal.... eigenlijk geheel afwezig is. Er valt geen touw aan vast te knopen. In die zin heeft het alles weg van Lord of The Rings (2,5*), eigenlijk is Warcraft nog erger, mooie beelden met CGI en een script om je billen mee af te vegen, en met de pech dat we de beelden al van Lord of The Rings kennen. Met heel veel moeite in twee delen afgekeken, waarbij ik de eerste helft zes maanden geleden zag. 1*

avatar van Sergio Leone
Best oké.

’t Is wel een genre apart, gameverfilmingen. Ook deze Warcraft is niet helemaal mijn ding, maar in zijn genre nog wel oké. Het leuke eraan is dat dit overduidelijk een opstapje is, waarbij het liedje van tal van personages reeds uitgezongen is maar wat wel zorgt voor basis waarop eventuele vervolgen kunnen verder bouwen.

Dat een heleboel personages niet meer terugkeren is ook wel positief gezien de matige cast die hier verzameld is. Travis Fimmel moet zoals altijd precies hoogdringend naar het toilet, Ben Foster is vooral raar, Dominic Cooper is gewoon een matige acteur, …

Visueel uiteraard een echt CGI-fest, met erg uitgesproken kleuren. Het is wennen, en zoals gezegd niet echt mijn ding, maar ik krijg wel het gevoel dat de geest van de game (hoewel nooit een gamer geweest) bewaard is gebleven. Indien er nog vervolgen komen ben ik wel benieuwd hoe deze reeks zich verder ontplooit.

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens meegebracht. Ik ben niet echt bekend met het spel dus was alles nieuw voor me. De film zag er wel goed uit, maar het verhaal boeide me wel iets minder. Het doet ook wel wat aan LOTR denken, maar die reeks vond ik wel beter.
Tja, ik heb hem uitgekeken, maar hoef de andere delen eigenlijk niet meer te zien, het was toch minder m'n ding.

Iegh.

Ooit wel eens een Warcraft spel gespeeld, maar da's jaren geleden. 't Is ook niet echt m'n ding, zowel qua gameplay als qua setting. Maar toch had ik links en rechts wat aardige dingen over deze film gehoord, dus alsnog een kans gegeven.

Dat bleek na de eerste scene al fout, want die zegt eigenlijk genoeg. Vreselijk lelijke CG, vervelende character designs en lompe dialogen. En dat betert er absoluut niet op naarmate de film vordert. Het lijkt soms op een opgewaardere TV serie, daar waar de film volgens mij toch hoopte de volgende LOTR te zijn.

Jones vliegt dan ook compleet de bocht uit. De gevechten zijn niet boeiend, de setting is saai, 120 minuten is véél te lang (vooral als je je film "The Beginning" noemt). Ongetwijfeld had men gehoopt een aantal vervolgen achter deze film aan te gooien, wat mij betreft hoeft het niet.

Mnee, versterkt vooral het cliché van de melige game verfilming. Niet al te best.

avatar van Decec
Uitstekend actie/avontuur/fantasie film...
Prima verhaal...
Uitstekend mooi gemaakt fantasie...
Super mooi 3D met HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek met
7.1 Dolby Atmos...
Perfect camerabeweging...
Uitstekend acteerwerk...
Heerlijk genoten...

avatar van Shadowed
Krappe voldoende.

Maar dan ook heel krap, want hier kon zo veel meer uitgehaald worden en veel beter uitgewerkt worden. Laat ik even duidelijk zijn, ik heb de spellen nooit gespeeld, maar ik weet wel ongeveer waar ze over gaan. Deze film ook alleen maar gekeken voor blind spektakel.

De kwaliteit is natuurlijk erg mooi, Jones slaagt erin om het net zou te verfilmen alsof je werkelijk in een game zit. Ook is de CGI soms erg mooi, de portalen zijn mooi gemaakt en bepaalde actiescenes zijn fijn gemaakt waardoor ze weten te vermaken.

Maar dan. Het verhaal stelt bitter weinig voor. Het gaat maar nergens over en neigt soms zelfs naar het saaie, wat bij een spektakel film helemaal niet hoort. Al dat gebasel over de magische krachten geloofde ik op een gegeven moment wel, en de verliefdheid tussen Patton en Fimmel kwam echt uit de lucht vallen.

Met een speelduur van 123 minuten had er meer ingezeten, maar omdat het visueel vaak erg geslaagd was net aan een voldoende.

avatar van ILDIB
prima vermaakt met deze. beetje kruising tussen lotr en avatar of zo

avatar van joeygamer2
Redelijk goede film. Actie was zeer prima en het verhaal was niet slecht. Paar stukken waren erg saai en het einde was best rommelig vond ik. Toch heb ik me soms kunnen vermaken tijdens de film. Gezien het einde denk ik dat er nog een vervolg op kan komen. Prima filmpje!

avatar van clubsport
Het ziet er allemaal best mooi uit maar wat de film een beetje geforceerd probeert te zijn word het nooit echt : episch , de verhaal lijnen willen niet echt lekker samenkomen en ook de karakters komen niet echt goed tot leven , zo voelde het tenminste bij mij een beetje aan .

avatar van mcdaktari
Vandaag weer eens opnieuw gekeken. Het is best een goeie film, het ziet er visueel allemaal heel mooi uit, maar op de één of andere manier mis ik toch iets. Wat bijvoorbeeld LOTR wel had mis ik in deze film. Dat zijn dan ook wel meerdere delen, maar Warcraft zou best nog wel een vervolg kunnen krijgen met zo'n open eind. Of dat er ook van gaat komen weet ik niet. Op IMDb heb ik er nog niks over gezien, dus voorlopig zal het wel uitblijven. Toch heb ik me weer goed vermaakt bij Warcraft. Ik vond het nu een betere film dan toen ik er de eerste keer naar keek.

avatar van elayz
Prima film. Ook al heb je weinig dan wel niets met het spel, dan nog is de film leuk en goed te volgen.

Inderdaad een prima film. Ben echter het einde alweer vergeten en dat zegt wel iets. Geen topper derhalve.

avatar van Rickazio
Op de vraag: komt er een vervolg?
Kunnen we kort zijn: nee.

"The Warcraft movie, released in 2016 will (sadly) not have a sequel." - Verschillende bronnen.

avatar van anne J
Jammer - dit is wel helemaal mijn ding namelijk; gamen, fantasy, andere werelden - maar de film komt niet verder dan cut-scènes in een game. Het voelt gewoon telkens alsof ik losse cut-scènes zit te kijken terwijl je een game speelt, als stukjes 'film' tussendoor zoals ze voorkomen in een game wanneer je weer op een nieuw punt in de (RPG) wereld belandt. Helaas bij lange na nog geen film - het blijft hangen in de game wereld. Het helpt ook niet mee dat alle CGI creatures, de dwarves en orcs enzo, ook precies nog zo lopen en bewegen zoals creatures in een game. Het voelt niet geloofwaardig aan zoals dat zou moeten in een filmwereld.
Goed genoeg voor een game (en juist heel goed zelfs), maar niet goed genoeg voor een film; het lijkt erop dat de game developers dachten dat ze wel even een film konden maken, maar daar hadden ze het mis. Is toch echt een ander medium met andere regels.

In dat geval speel ik toch veel liever een game met wellicht wat cut-scènes ertussen die een (dunne) storyline vertellen, maar maak er a.u.b. geen echte film meer van totdat het aan die eisen voldoet.
Helaas, kans gemist. Misschien dat er in de toekomst betere verfilmingen komen van een RPG / fantasy / actie / avontuur / dan wel strategy game. Zou toch best leuk zijn?