Warcraft (2016)

Alternatieve titel: Warcraft: The Beginning

Actie / Avontuur

geregisseerd door Duncan Jones
met Toby Kebbell, Travis Fimmel en Dominic Cooper

Epische verfilming van het gelijknamige computerspel. De focus van de film richt zich op de eerste ontmoeting tussen mensen en orcs, waarbij de hoofdrol voor Lothar en Durotan is weggelegd. De orcs zijn, net als in het spel, net zo menselijk in hun gedrag en gevoelens als de mensen.

Mak'gora!

Hier kan ik kort over zijn. Als je (ooit) een Warcraft game gespeeld hebt en je een beetje bekend bent met de locaties, de rassen en het verhaal, is deze film echt WAANZINNIG! Maar ook de mensen die niet bekend zijn met Warcraft en een actie/fantasie film wel kunnen waarderen gaan zich hiermee uitstekend vermaken.

Het verhaal is, zoals bekend, identiek aan de eerste videogame, en weet van begin tot eind te boeien.
Dit was voor mij dan ook een van die weinige films waarvan je gedurende de film hoopt dat ie voorlopig nog niet tot een einde komt. De special effects zagen er fantastisch uit, en het 3D is van een andere planeet. 9 van de 10 films die je in 3D kijkt, hebben slechts één a twee scenes waarin écht gebruik gemaakt wordt van 3D. Bij deze film geregeld even zonder brilletje gekeken, maar niet één keer heb ik een scene gezien waar weinig tot geen 3D in zat. Petje af!

Gezien de naamsbekendheid verwacht ik dat deze film erg veel kijkers gaat trekken, en dus ook de kans krijgt om mensen te laten zien dat het niet alleen teert op de goodwill die Blizzard over de jaren heen heeft opgebouwd met de videogames van Warcraft, maar dat het ook goed op zijn eigen benen kan staan. Kortgezegd: deze film is niet van het kaliber Doom.

Hopelijk is dit het begin van een reeks legendarische films.

avatar van badjas2000
Heerlijke film, geen ogenblik verveelt het verhaal.
Ja, ik speel al wat jaren WoW. deze film is één feest van herkenning. zoals de murloc die heel even in beeld komt en de vergezichten op ironforge en stormwind Ik had het idee dat de regisseur het liever in 3+ uur had gestopt dan de 2 uur die de film nu is.

Enige minpuntje (anders een 5,0 ) vind ik dat het verhaal niet de boeken volgt, maar daar best veel van afwijkt.

avatar van tbouwh
Als leek in de narratieve Warcraft-wereld zag ik een film die matig uitgewerkt was, visueel te gemaakt oogde en slechts bij vlagen het predikaat 'vermakelijk' verdiende. Zeker de opmars naar het einde vond ik rommelig. Hoewel alles riekt naar een wat schaamteloze LOTR-rip-off, heeft het verhaal wel (vervolg-)potentieel. 2.5*

avatar van Shinobi
"It's death to all things."

Op basis van de trailer verwachtte ik in eerste instantie een 'Lord of the Rings' rip-off, maar dit valt reuze mee.

De games zelf heb ik bewust links laten liggen, ondanks dat een paar bekenden het wel speelden. Desondanks klinken enkele termen me bekend in de oren, waardoor ik niet geheel onbeslagen ten ijs kom. Hetgeen wat duidelijk als een paal boven water staat, is de rijke geschiedenis aan rassen en gebeurtenissen. Duncan Jones heeft hier een flinke kluif aan gehad om dit te vertalen naar een film; aan de ene kant moet je de fan pleasen, maar tegelijkertijd ook de leek weten te intrigeren. Helaas wil het niet helemaal vlotten en ontstaat er al gauw een warrig verloop.

Op zich is het standaard verhaaltje best te pruimen, maar er is niet echt een bepaalde focus te vinden. Er worden namelijk verscheidene personages geïntroduceerd wier motieven vaag blijven en als kijker moet je vaak in het duister tasten tot welk kamp zij behoren. Daarbij helpt het niet dat de cast de middelmatigheid niet ontstijgt.

Gelukkig maken de dikke actiescènes - die alom aanwezig zijn - veel goed. Het resulteert zich in enorme veldslagen met oog voor detail. Wat dat betreft is te zien dat men het overgrote deel van het budget in de CGI heeft gestoken, omdat de orcs met gemak overtuigen en de locaties prachtig ogen. Overigens zijn de knipogen naar de game een leuke toevoeging.

Al met al is 'Warcraft' best aardig voor wat het is, maar als start van een nieuwe franchise is dit te ver gegrepen.

2,5 Sterren.

Net Warcraft gekeken en als fan van het Warcraft universum heb ik echt genoten. Was er met drie vrienden die zelf de games niet hebben gespeeld en ook die hebben zich uitstekend vermaakt.

Ik begrijp niet dat mensen het vergelijken met LoTR, want behalve dat er orcs, dwergen e.d. in voor komen, heeft het verhaal totaal geen overeenkomsten met het werk van Tolkien @tbouwh. Ook al kende ik het verhaal al, ik vond dat het duidelijk genoeg was wie aan welke kant stond, inclusief hun motivatie, maar misschien nog een keer kijken @ Shinobi en iets beter op letten.

Ik vond de opbouw van het verhaal prima gedaan, met in gedachte dat deze film niet alleen voor Warcraft gamers is gemaakt. De CGI is echt geweldig en overtreft films als bijvoorbeeld Avatar. Orcs en Dwergen waren precies zoals ik ze verwacht had, alleen de high elfs waren naar mening niet goed genoeg en kunnen door iemand die Warcraft niet speelt verward worden met een magiër van de kirin Tor. Daar had de film wel een korte introductie van kunnen doen.

Het einde suggereert dat een vervolg gepland is en ik hoop dat de film goed genoeg wordt ontvangen, zodat een vervolg ook daadwerkelijk gemaakt zal worden.

Als je van fantasy houdt en niet bang bent voor een "beetje" CGI, dan moet je deze film op het witte doek gezien hebben.

Van mij 5 sterren.

avatar van Gi-Force
Een vette film. Veel actie, mooie technieken, mooi camerawerk.
Lijkt op The Lord of the Rings, maar als je daarvan houdt en je bent juist blij om nog zo'n soort film dan is dat helemaal niet erg.
Er wordt veel van magie gebruik gemaakt; net iets teveel naar mijn smaak.
De gevechten zijn wouw en de Orcs prachtig.
Kijken dus !

avatar van rep_robert
Een hoop mooie cgi en enge, dreigende orcs weten amper te voorkomen dat het verhaaltje echt flinterdun is en dat de personages echt dramatisch uitgewerkt zijn. Zat er serieus een wannabe romantisch klik momentje gebaseerd op echt helemaal niets tussen Lothar(charismaloos) en Garona toen ze hem hielp te ontsnappen uit de cel?
Platheid heerst en de makers denderen te snel door het erhaal heen wat als episch hoort aan te voelen, maar amper slaagt.
Er is geen rust, geen opbouw en tijd om je met de personages in te leven krijg je niet, net zoals de motieven van bepaalde rollen Khadgar(??? Wat deed hij bij het lijk in het begin.. Waar komt hij überhaupt vandaan dat ie met hun te maken heeft?

Teveel toevalligheden.... Het is maar dat ik die Gul'Dan echt creepy vanaf het begin vond. Een magere 2,5* is het gevolg en het vervolg krijgt een kans, maar het moet echt wel beter in elkaar steken

avatar van mjk87
Ik wilde deze review eigenlijk Een ode aan Peter Jackson noemen, en dan vooral aangeven wat hij allemaal goed deed vijftien jaar geleden met zijn trilogie, want dat alles mist deze Warcraft. Alleen zou ik daarmee Tolkien als bedenker van die wereld tekort doen. En ik ben nog steeds niet over The Hobbit heen, dus geef ik niet te veel credits aan Jackson.

Enfin, m'n broertje was altijd fanatiek speler van World of Warcraft. Hij wilde gaan dus ik ging wel mee. Zelf ken ik helemaal niets van die wereld dus kon ik er vrij onbevooroordeeld ingaan. Alleen al daarom kan ik prima de vergelijking trekken met Lord of the Rings, want ik heb de boeken van Tolkien ook pas gelezen na de films. En hoewel de werelden op punten verschillen (maar lang niet zoveel als pakweg met Game of Thrones) ontkom je eigenlijk nooit aan een vergelijking. Zeker niet op filmgebied. Jackson zette de standaard voor fantasyepossen, en eigenlijk is er niets meer in de buurt gekomen daarvan.

En nu is het de beurt aan Warcraft dus. Je merkt aan alles dat men er vol voor wil gaan. Flink budget, allerlei locaties, grootse verhalen. Alleen wil dit allemaal nergens ook maar een beetje een coherent geheel worden. Die hele wereld gaat nergens leven. Dat komt deels doordat men je direct in het verhaal gooit zonder ook maar iets uit te diepen of te introduceren. Aan het eind weet je wel een beetje wat ieders rol is (en als fan ongetwijfeld precies wat iedereen voorstelt) maar als leek zit je toch af te vragen hoe en wat. Dan heb je een stel acteurs die op de automatische piloot spelen of gewoon talent ontberen waardoor ze helemaal niets van personage maken. Met die charismaloze Aragorn als dieptepunt. Alleen die ene Ork springt er nog een beetje uit. De hele film is gewoon een lege huls.

Maar het komt ook door het production design. Het is allemaal wat kitscherig. Ik ken wel iets van de games en je merkt dat men dat gevoel wil overbrengen, maar dat lukt niet omdat men blijft hangen tussen een wereld die eruit ziet als de onze en die wereld van WOW. Nu krijg je een beetje half werk dat nergens overtuigt. Ik moet wel zeggen dat de cgi me meeviel, want na het zien van de trailer had ik grote twijfels daarover. Maar ik zie toch liever cgi als ondersteuning dan hele werelden uit computer getoverd. Zie Lord of the Rings. Zie de laatste Star Wars.

De film klokt af op twee uur, en je vraagt je af waarom men hier niet echt een epos van drie uur had gemaakt. Een aantal kritiekpunten zal blijven staan, maar het had de film echt wel minstens richting middelmaat kunnen helpen. De tijd nemen kan zo belangrijk zijn. Nu is het hoppen van de éne scène naar de andere zonder dat men zich beseft dat je ook een verhaal en wereld ingetrokken moet worden. Jackson begreep dat goed en nam gewoon rustig de tijd om alles neer te zetten en zo echt een Grote Geschiedenis neer te zetten in een coherente wereld die leeft en echt aanvoelt. Warcraft doet dat nergens. Het is los zand. Dat alles deed Jackson trouwens ook fout met The Hobbit. Ow ja, voor Warcraft 1,0*.

My God, voor mij is dit een van de slechtste films ever en ik hou nog wel van fantasy etc. Er zit 0,0 duidelijk verhaal in voor een leek. Je valt zo midden in iets wat voor iemand die het spel niet kent amper te begrijpen is. Wat zijn al die mensen in die films? Wat is hun functie? Zijn ze nou goed of niet goed? Pas aan het eind van de film werd het mij ongeveer duidelijk hoe het een beetje in elkaar zou kunnen zitten. Ook qua effecten vond ik het geen geweldige film. Ik denk dat ze hier veel meer uit hadden kunnen halen.

avatar van JacoBaco
Zeker goed! Maar je merkt wel aan (bijna!) alles dat deze film onderdeel is wat iets enorm groots. Ja, namelijk World of Warcraft. Ik heb het eventjes fanatiek gespeeld, maar dat is ook alweer bijna 10 jaar geleden en daardoor werd ik soms wel een beetje gek van alle namen en al die magie. Goed, Duncan Jones heeft een manier bedacht om dit alles even in een film van 120 min te stoppen en dit is dan redelijk gelukt. Redelijk omdat het op sommige momenten wat rommelig of afgeraffeld overkomt. Het verhaal zelf daarentegen is zo simpel als wat! Het land van de Orcs gaat naar de klote en Gul'dan opent een magische poort naar de mensenwereld en ze gaan vechten! Maar niet alle Orcs staan achter de plannen van Gul'dan en zo ontstaat er ook een onderlinge strijd tussen de Orcs. Ondertussen doen de mensen er alles aan om Gul'dan te stoppen!

Het klinkt misschien gek, maar ik vind de film iets te ambitieus. Vaak vind ik bij een trilogie de Origin Story de leukste, want uiteindelijk slaan ze op de één of andere manier altijd door. Deze film zou zomaar het derde deel in de filmreeks kunnen zijn. De film voelt ook soms wat gehaast, maar ook alsof ze deze film met gedachte maakte dat er misschien wel nooit een deel 2 gaat komen en daarom hebben ze toch maar geprobeerd er meteen maar een volwaardige Warcraft film van te maken. En tja, dit is toch niet helemaal goed gelukt. Maar het is absoluut geen slechte film! Het ziet er voor 90% werkelijk schitterend uit. De personages zijn best boeiend en los van een aantal zaken, is het voor mensen die geen Warcraft kennen best goed te doen. Natuurlijk zullen vele het walgelijk vinden, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld The Hunger Games. Door vele geliefd, maar tegelijk ook door vele uitgekotst.

Kom maar op met een deel 2!

avatar van FazeRain
Wow, slecht zeg, deze film, vage verhaaliijn, matige CGI, zwak acteren, fantasiewereld die niet tot leven komt.Zonde van mijn tijd.

avatar van filmkul
Redelijke fantasy film. Het tempo is prima. De film kijkt lekker weg. Het verhaal had wel wat beter uitgewerkt kunnen worden. Sommige stukken komen wat uit de lucht vallen. Hopelijk worden deze nog nader verklaard in de vervolgen. De actie is verder goed met aardige special effects. De finale valt helaas wat tegen en komt minder dramatisch en heroisch over als men heeft bedoeld. Het acteerwerk is redelijk. 3.0

avatar van Ajax&Litmanen1
Ben iemand die zijn hele leven al games speelt, maar de Warcraft games heb ik altijd links laten liggen. Niet mijn genre. Maar ik was wel benieuwd naar de film als gameliefhebber en zeker ook als fantasyliefhebber, maar echt veel indruk maakt de film niet. Ongetwijfeld heeft dit te maken met het feit dat ik niks van het Warcraft universum weet en dus de verwijzingen niet heb mee gekregen, maar buiten dat voelt de film ook weinig ''echt'' aan. Waar een soortgelijke (ja, ik weet dat het inhoudelijk weinig met elkaar te maken heeft) film als de Lord of the Rings trilogie voor fantasy begrippen puur en realistisch aanvoelt, daar is Warcraft een te opzichtige CGI-bom. Volgens mij is echt alles uit de computer gekomen en dat voelt gewoon plastic aan. The Hobbit trilogie was om die reden ook al visueel minder pakkend. De veldslagen in Warcraft voelen gewoon niet episch aan, maar een berg computerfiguren die met elkaar vechten. Ik kon me gewoon slecht inleven. Verder was het best een degelijke film hoor, met prima designs van de wereld en de personages en het keek qua plot ook best aardig weg. Heb me dan ook wel vermaakt, maar hier had veel meer uitgehaald kunnen worden.

avatar van Noodless
Hier een leek van de games en totaal niet vertrouwd met de wereld van Warcraft.
Moest in het eerste half uur wat inkomen in het verhaal en de personages, maar geleidelijk aan zoog me die wereld van magie, orcs en mensen me totaal in het verhaal. Wat een spektakel en qua beelden ziet het er allemaal toch wel goed uit. Positief is ook dat het verhaal niet zo mierzoet wordt verteld en dat er toch een donkere kant aanwezig is die redelijk wat brokstukken maakt bij verschillende relaties waarvan de uitkomst negatief eindigt. Aangename verrassing ! 8/10

avatar van Pazmaster
Ook ik heb niks met het spel maar dit is toch wel een aardige film. Lekkere actie en het ziet er ook allemaal prima uit. Jammer dat dit waarschijnlijk over tig delen uitgesmeerd gaat worden, tegen de tijd dat het volgende deel uitkomt ben ik deze waarschijnlijk al voor het grootste deel vergeten. Desalniettemin wel een vermakelijk eerste deel.

Mooi gemaakt, maar in zijn totaliteit niet echt mijn ding. Als ik hoor dat men een filmversie gaat maken van een game krijg ik spontaan kippenvel. Dan denk ik aan mijn filmjeugd toen vergelijkbare pogingen als Mortal Kombat, Super Mario Bros. en Street Fighter mij menige nachtmerrie hebben bezorgd: wat waren die films slecht! Vooral veel lawaai, gevechten, maar nauwelijk een verhaal of personages die het bordkarton overstijgen.
In dat kader moet ik toegeven dat deze Warcraft wel meevalt. Er zit zelfs enige echte emotie in het verhaal, wat wel zo lekker is. Neemt niet weg dat er ook genoeg momenten zijn dat je verveeld en lamgeslagen naar de zoveelste battle kijkt. Visueel ziet het er echter heel goed uit, zichtbaar met zorg gemaakt, dat moet je de makers nageven.
Gelet op het open einde en de titel van deze prent, zitten meerdere vervolgen in de planning, en dat lijkt me nou weer net iets te veel van het goede.

De Alternatieve titel is : Warcraft: The Beginning .

Maar voor mij is het tevens Warcraft: The End, want ik ben gewoon te oud geworden voor dit soort onzin Avontuur / Fantasy films, welke gebaseerd is op een computerspel van vroeger (1994), maar welke ik nooit heb gespeeld en waarvan ik eerlijk gezegd ook niets vanaf weet (het jaartal 1994 heb ik overigens net even opgezocht via "Google"). Computerspelletjes heb ik vroeger eigenlijk alleen in de jaren 80 gespeeld in speelhallen en fritures (beiden via een arcade kast waar je dan één gulden in moest stoppen en je dan bijvoorbeeld Space Invaders, Pac-Man, Donkey Kong of Zaxxon kon spelen) en thuis op een MSX computer. Daarna heb ik alleen nog een uitzondering gemaakt voor "Command & Conquer: Red Alert 2" uit 2000. Dus wat computerspelletjes betreft, heb ik eigenlijk meer op met de film "Pixels (2015)", die qua genre wel behoorlijk verschilt.

Visueel (mooie special effecten en de met de computer geanimeerde Orcs zagen er wel fraai uit, hoewel de uitstekende twee slagtanden voor mij niet gehoeven hadden, want dat vond ik eigenlijk maar storend) gezien mocht deze film er zeker wezen, maar voor de rest kon het me eigenlijk allemaal niet vermaken, boeien en interesseren en het dertien in een dozijn verhaal (draait om Orcs en mensen, waarbij de Orcs de planeet van de mens wil veroveren via een portal, waarmee men zich kan verplaatsen) vond ik ook behoorlijk clichématig. Het verhaal wat misschien wel wat weg heeft van het "The Lord of the Rings" verhaal vond ik bovendien erg flauw, saai, kinderachtig en ook langdradig (film duurt circa 110 minuten). Gelukkig zit er wel redelijk wat actie in met als hoogtepunt het gevecht op het einde tussen de mensen en de Orcs, maar echt bijzonder is deze eigenlijk nergens en er is ook geen bloed te zien.

Ook de dertien in een dozijn cast kon me totaal niet overtuigen (ik kreeg ook geen band met de personages en het maakte me ook niet uit als er iemand doodging, sterker nog ik juichte het juist toe) en deze bestaat ook vooral uit onbekende acteurs en actrices, met misschien wel als uitzonderingen Dominic Cooper (in de rol van mensenkoning Llane Wrynn), Paula Patton (in de rol van Garona die een soort kruising is tussen een Orc en een mens, ze deed me overigens denken aan Gamora, ook nog eens vrijwel dezelfde naam, uit de film "Guardians of the Galaxy (2014)") en misschien ook wel Ben Foster (in de rol van bewaker / tovenaar Medivh). Telkens als ik de naam Anduin Lothar (gespeeld door de vrij onbekende Travis Fimmel) hoorde, die de hoofdrolspeler is in dit verhaal, moest ik denken aan de irritante Duitse ex-voetballer Lothar Matthäus, die ook wel de naaimachine werd genoemd

Nee met deze flauwe Avontuur / Fantasy film heb ik me totaal niet vermaakt (ik had er naar beter weten ook niet naar moeten kijken) en ik zal dan ook de toekomstige vervolgen niet meer gaan bekijken, want dit genre is gewoon niet meer weggelegd voor mij.

avatar van gjnt
De game zegt mij persoonlijk helemaal niets, dus ik ben blanco naar de film gaan kijken. Conclusie is dat ik mij prima vermaakt heb met deze film. Gewoon prima popcorn vermaak. Enige puntje wat ik eigenlijk heb is dat de orc's er te lief uit zagen in mijn ogen dat had wat ruwer en meer bad ass gemogen. Dan was dat animatie gevoel wat ook hierboven beschreven wordt misschien wat minder geweest. Ik kreeg er nu af en toe een Shrek gevoel van. Verder prima film.

Goeie film gebaseerd op het computerspel waarbij de mensheid wordt aangevallen door de Orcs. Een wat betere inleiding was op zijn plaats geweest hier (zeker als je niet bekend bent met het spel). Maar het is verder een vrij simpel verhaal van good vs evil. Wel avontuurlijk gebracht allemaal en het ziet er allemaal prachtig uit. Uitstekende special effects (vooral de Orcs zien er goed uit). Een kleine 3.5 sterren.

avatar van FillumGek
Ik heb geen enkele(!) Warcraft game ooit gespeeld dus ik ken het universum nauwelijks. Toch was ik best benieuwd hoe een oorlog tussen de mensheid en Orcs hier op het scherm getoverd zou worden. Nou, na een kwartier had ik het eigenlijk al wel gezien.

Wat ik had verwacht was een groot CGI-festijn. Wat dat betreft werd er aan mijn verwachtingen voldaan. De animatie is schitterend en zit vol met details, maar ik knapte al vrij snel af op de enorm cartoony magie-effecten, ook al zitten de games er ook vol mee. Tevens als ik aan een Orc denk, denk ik aan The Lord of the Rings, waar ze doorgaans erg bruut voor de dag komen. Maar hier in Warcraft zien ze er mijns inziens veel te lief uit.

Het verhaal is cliché en absoluut niet interessant. De gevechten daarentegen konden voor spektakel zorgen ware het niet dat de film zich bindt aan de 12 jaar en ouder regel. Soms komt een film er mee weg, maar als de rest ruk is, dan had een bloederige veldslag nog wat vieze smaak kunnen wegnemen. Hier niet dus. Het eindgevecht was ook erg afgeraffeld. En zo eindigt een film waar je lage verwachtingen van had in een teleurstelling. Ook knap.

avatar van Smugmarty
Prima Tolkiaans-achtig CGI actiespektakel.
De film brengt de gamefiguren prachtig tot leven en ookal heb ik nooit Warcraft gespeeld, het is duidelijk dat de actiescenes afgeleid zijn van de 'Gameplay' van het computerspel.
Zelf vind ik het jammer dat Duncan het niet wat vilijner en rauwer heeft verfilmd. Zo'n hamer die neerkomt zou toch best wat bloedspetters mogen geven maar het blijft een beetje Candy Crusherig zoals dit in de game waarschijnlijk ook is. In de tweede helft krijgen de karakters iets meer kleur maar ook dit vind ik wat achterwege blijven.

Uiteindelijk heb ik me prima vermaakt en qua graphics doet dit niet onder voor LoTR & Avatar.
Top.

avatar van Roxpandabeer
Ik ken het spel omdat mijn vriend het speelde, en heb er heel wat over moeten horen haha. Maar de film kan niet tippen aan het spel (al mag je zoiets niet echt met elkaar vergelijken omdat je de ene beleefd en de ander bekijkt). Hier en daar best leuke en spannende momenten, verhaal was ook best te doen. Alleen de Orcs zagen er veel te snoezig uit, en te weinig andere figuren gezien zoals de night elfs, de goblins en noem maar op. De film stopte opeens ergens na het midden, maar had het ook wel gezien na een tijdje. Toch wel 3 sterren omdat het verhaal wel redelijk was en de omgeving mooi gemaakt is.

Wisselvallige film waarbij aandacht wordt besteed aan de karakters, zonder dat ze overigens interessant worden. Die hybride chick is dan nog het best uitgewerkt; Lothar is daarentegen vooral saai (toch lastig voor de hoofdrolspeler). Visueel is het aardig maar vaak ook nep. Waar ze vooral de plank mee misslaan is de slechterik; vooral waarom hij volgers heeft (en houdt) is volsterkt onlogisch. Jones weet de film wel een avontuurlijk karakter mee te geven en houdt het tempo er redelijk in zodat het niet saai wordt.

avatar van james_cameron
Meevaller, wat mij betreft. Het spektakel wordt fraai in beeld gebracht door regisseur Duncan Jones en decors en production design zien er schitterend uit. De plot is vrij eenvoudig te volgen, ook wanneer je zoals ik niets weet van de achterliggende mythologie. De personages zijn niet allemaal even interessant en de film kent een aantal wat saaie momenten, maar al met al heb ik me prima vermaakt. De special effects zijn daarnaast eersteklas.

avatar van Zeriel
Mooi vormgegeven, en vermakelijk, maar niet een film die lang zalblijven hangen. Het had natuurlijk wel veel slechter uit kunnen pakken dan dit.
Ik vind het vooral,jammer dat Duncan Jones dit soort mainstream Hollywoodfilms is gaan maken.
Ipv meer inventieve films a la Moon, zijn bijna geniale debuut. Hopelijk hebben we nog wat van dat soort films van hem voor de boeg,men moet e eerst brood op de plank komen.

avatar van thoyouknow1980
Orc,orc,orc,soep eet je met een?......drinkend uit je grote orc klauwen natuurlijk
Ik heb de game nooit gespeeld aangezien ik meer van de console games ben.
Op het moment ben ik wel bezig met Skyrim,en die is ook mooi te combineren met deze film (orcs )
Nou over de film dan,ik heb met volle teugen genoten van dit vlotte avontuur.
Aangezien ik Binnen no time de oogstrelende mooie wereld werd ingezogen.
Het ziet er allemaal kleurrijk en gelikt uit,en de actie scenes waren ook dik in orde.
En nu maar wachten op het vervolg van deze vermakelijke fantasy/avonturen film

avatar van arno74
Actie met verstand op nul. Het eerste Warcraft-spel (1994) heb ik destijds gespeeld en vond ik spannend en prachtig. Van de film had ik best wel wat verwachtingen aangezien het trouw zou zijn aan de game, maar de eerste berichten waren niet hoopvol. Wat ik niet wist is dat het verhaal... nou ja, verhaal.... eigenlijk geheel afwezig is. Er valt geen touw aan vast te knopen. In die zin heeft het alles weg van Lord of The Rings (2,5*), eigenlijk is Warcraft nog erger, mooie beelden met CGI en een script om je billen mee af te vegen, en met de pech dat we de beelden al van Lord of The Rings kennen. Met heel veel moeite in twee delen afgekeken, waarbij ik de eerste helft zes maanden geleden zag. 1*

avatar van Sergio Leone
Best oké.

’t Is wel een genre apart, gameverfilmingen. Ook deze Warcraft is niet helemaal mijn ding, maar in zijn genre nog wel oké. Het leuke eraan is dat dit overduidelijk een opstapje is, waarbij het liedje van tal van personages reeds uitgezongen is maar wat wel zorgt voor basis waarop eventuele vervolgen kunnen verder bouwen.

Dat een heleboel personages niet meer terugkeren is ook wel positief gezien de matige cast die hier verzameld is. Travis Fimmel moet zoals altijd precies hoogdringend naar het toilet, Ben Foster is vooral raar, Dominic Cooper is gewoon een matige acteur, …

Visueel uiteraard een echt CGI-fest, met erg uitgesproken kleuren. Het is wennen, en zoals gezegd niet echt mijn ding, maar ik krijg wel het gevoel dat de geest van de game (hoewel nooit een gamer geweest) bewaard is gebleven. Indien er nog vervolgen komen ben ik wel benieuwd hoe deze reeks zich verder ontplooit.

avatar van K. V.
Deze lag in de bib en eens meegebracht. Ik ben niet echt bekend met het spel dus was alles nieuw voor me. De film zag er wel goed uit, maar het verhaal boeide me wel iets minder. Het doet ook wel wat aan LOTR denken, maar die reeks vond ik wel beter.
Tja, ik heb hem uitgekeken, maar hoef de andere delen eigenlijk niet meer te zien, het was toch minder m'n ding.

Iegh.

Ooit wel eens een Warcraft spel gespeeld, maar da's jaren geleden. 't Is ook niet echt m'n ding, zowel qua gameplay als qua setting. Maar toch had ik links en rechts wat aardige dingen over deze film gehoord, dus alsnog een kans gegeven.

Dat bleek na de eerste scene al fout, want die zegt eigenlijk genoeg. Vreselijk lelijke CG, vervelende character designs en lompe dialogen. En dat betert er absoluut niet op naarmate de film vordert. Het lijkt soms op een opgewaardere TV serie, daar waar de film volgens mij toch hoopte de volgende LOTR te zijn.

Jones vliegt dan ook compleet de bocht uit. De gevechten zijn niet boeiend, de setting is saai, 120 minuten is véél te lang (vooral als je je film "The Beginning" noemt). Ongetwijfeld had men gehoopt een aantal vervolgen achter deze film aan te gooien, wat mij betreft hoeft het niet.

Mnee, versterkt vooral het cliché van de melige game verfilming. Niet al te best.

avatar van Decec
Uitstekend actie/avontuur/fantasie film...
Prima verhaal...
Uitstekend mooi gemaakt fantasie...
Super mooi 3D met HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek met
7.1 Dolby Atmos...
Perfect camerabeweging...
Uitstekend acteerwerk...
Heerlijk genoten...

avatar van Shadowed
Krappe voldoende.

Maar dan ook heel krap, want hier kon zo veel meer uitgehaald worden en veel beter uitgewerkt worden. Laat ik even duidelijk zijn, ik heb de spellen nooit gespeeld, maar ik weet wel ongeveer waar ze over gaan. Deze film ook alleen maar gekeken voor blind spektakel.

De kwaliteit is natuurlijk erg mooi, Jones slaagt erin om het net zou te verfilmen alsof je werkelijk in een game zit. Ook is de CGI soms erg mooi, de portalen zijn mooi gemaakt en bepaalde actiescenes zijn fijn gemaakt waardoor ze weten te vermaken.

Maar dan. Het verhaal stelt bitter weinig voor. Het gaat maar nergens over en neigt soms zelfs naar het saaie, wat bij een spektakel film helemaal niet hoort. Al dat gebasel over de magische krachten geloofde ik op een gegeven moment wel, en de verliefdheid tussen Patton en Fimmel kwam echt uit de lucht vallen.

Met een speelduur van 123 minuten had er meer ingezeten, maar omdat het visueel vaak erg geslaagd was net aan een voldoende.

Dit was niet helemaal mijn ding. Uit nieuwsgierigheid afgekeken. Het verhaal is erg oppervlakkig en rommelig.