Rogue One (2016)

3,65

Actie / Avontuur

geregisseerd door Gareth Edwards
met Felicity Jones, Diego Luna en Donnie Yen

De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Galen Erso is een gewaardeerde wetenschapper van het net opgerichte Galactische Keizerrijk. Zijn genialiteit was van cruciaal belang voor de technologische ontwikkeling van de Ster des Doods. Hoewel hij tegenstander van het Keizerrijk is, ziet hij geen andere mogelijkheid dan medewerking te verlenen. Hij ziet toch kans om de plannen van het Keizerrijk te saboteren en zijn acties kenbaar te maken aan het verzet. Hierop probeert een eigenzinnige groep rebellen een wanhopige missie uit te voeren. Die wil de plannen voor Ster des Doods stelen, voordat deze kan worden gebruikt om de heerschappij van de keizer af te dwingen.

355 BERICHTEN 47 MENINGEN
avatar van GGG
GGG
geplaatst: 3 januari, 16:48 uur [permalink]
Was een aardige film. Had er wel meer van verwacht en dat is helaas geen feit geworden.

avatar van job98
geplaatst: 4 januari, 12:17 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat doe je als je nog niet klaar bent voor het 2e deel van de 3e trilogy, en tienduizenden hongerige fans wachten op een nieuwe Star Wars film? Precies, je maakt een tussenfilm.

Fantastisch. Het verhaal begon wat vaag en je stelt jezelf een hoop vragen, maar langzamerhand wordt deze film steeds aangenamer om naar te kijken. Wel was het zo dat je zonder die gebruikelijke intro aan het begin, niet wist wat er aan het begin aan de hand was. Het hele verhaal wordt in deel VI ''Return of the Jedi'' nog eens vermeld.

Het acteerwerk kon af en toe aan gesleuteld worden, gelukkig kwamen er geen liefdes clichés in voor. Wel vond ik het bijzonder knap dat Felicity Jones dat Britse accent kon wegpoetsen wat in andere films van haar duidelijk was.

Het einde was fantastisch. Iedereen gaat dood. En het einde sluit geweldig aan bij deel IV. Ze moesten overigens wel een scene met Darth Vader er in gooien, want dan was het plaatje compleet. En wat voor een scene was het!

Conclusie, het verhaal was sterk, acteerwerk goed, cinematografie prima en de special effects waren geweldig en deze film gaf je een enorm Star Wars gevoel waarbij ik als fan helemaal enthousiast werd. Het is absoluut een aanrader en ik geef dan ook 4 sterren.

geplaatst: 4 januari, 14:42 uur [permalink]
JacoBaco, bedankt voor je feedback.
Ik vind dat geen enkel genre een excuus mag zijn voor deus ex machinas.
Zo zijn de beste James Bond films net die waar de netelige situaties op een originelere manier worden opgelost.
Een ander voorbeeld zijn de Batman movies, waar The Dark Knight er net daarom ook weer bovenuit steekt.
Dat gezegd zijnde ben ik nu eenmaal geen fan van actiefilms, maar des te meer van SF films. Daar zal het schoentje wringen bij deze film voor me.
Blijkbaar zijn we het toch eens over de eindscore. 😉

avatar van black swallow
geplaatst: 4 januari, 23:24 uur [permalink]
veel geschreeuw en weinig wol,
sorry, maar deze film haalt het niet bij de originele 6,

platte karakters, wrs dure film, maar wat goedkoop,

avatar van StefkoC2002
geplaatst: 4 januari, 23:53 uur [permalink]
Geweldige film, goeie cast, goed verhaal en mooie beelden voor mij na deel 7 de beste star wars film

avatar van Pitakaas
geplaatst: 5 januari, 09:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Holy f*ck, dit is geen direct op Force Awakens?! Ik kwam dus pas na een halfuurtje er achter dat het dus een redelijk opzich zelf staand verhaal is dat zich tussen deel 3 en deel 4 begeeft.
Maar goed, verhaal is best prima eigenlijk, begin mag er zijn en zowel de characters als de verhaallijnen worden mega goed geïntroduceerd. Ik kom er achter dat ik het Star Wars universum stiekem best tof vind. Ik ben pas vorig jaar ofzo begonnen om ze allemaal eens te checken voor The Force Awakens, en de uitgebreide lore spreekt me wel aan. Al zou Battlefront zelf daar ook wel bij hebben geholpen. 😉
Oftewel, ik zat er lekker in tot de pauze. Ok, 3D was kut maar het liep prima.
Echter na de pauze stort de film best erg in. Vrij lineaire actie, teveel onoriginele deus ex machina's (mijn grootste allergie in films) en ook het zwakke acteerwerk stoort mij steeds meer. Noem me maar een ouderwetse conservatieve lul maar waarom moet er anno 2016/17 steeds worden gekozen voor vrouwelijke protagonisten? Net als Rey is ook Jyn een irritante bitch die niet geloofwaardig is. Hoezo kan zij zo goed vechten? Ze heeft letterlijk nooit iets bereikt in haar leven. Ik kom er gewoon niet lekker in.

De Stormtroopers zijn daarnaast nog steeds de grootste baklappen in het universum. Het moge duidelijk zijn dat de Imperials de superieure partij zijn in het universum. Zijn machtiger, geavanceerder en beter. Alleen... Waarom zijn het zulke idioten? Ze hebben een planeet met het grootste archief waar alle antwoorden liggen en, geavanceerd als ze zijn, hebben ze dat beschermd met een machtig schild. Waarom komt niemand op het idee om dat schild gewoon te closen zodra er gevechten ontstaan? Of wacht, beter gewoon dat ding standaard dicht hebben? Dit soort shit zit dus echt te vaak in sci-fi films. Onzin als master switches enzo, daar gaan mn nekharen van overeind staan.

Einde is gelukkig wel tof gedaan, waardoor het zeker een leuk tussendoortje blijft, maar ik blijf het zonde vinden dat Disney het Star Wars universum nu gaat misbruiken om wat middelmatige actiefilmpjes er uit te knijpen.
Enne, waar was de motherfucking Star Wars theme dan aan het begin? GVD!

avatar van mnrk
geplaatst: 5 januari, 10:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
...They call it the Death Star. There's no better name. And the days coming soon, when it will be unleashed.

Deze tussen de Saga Star Wars film van Gareth Edwards is gewoon helemaal top...

In het begin van het verhaal moet je er even inkomen maar beetje bij beetje valt het allemaal op zijn plek en heb je weer een uitstekend verhaal.

De gehele aankleding , setting en special effect's zijn van een uitstekend niveau en zorgen dan ook voor de juiste Star Wars sfeer...

De keuze voor deze cast heeft mij ook positief verrast , Felicity Jone en Diego Luna acteerde hun rol gewoon goed maar stiekem waren Donnie Yen en Wen Jiang toch wel de helden van de film... En Darth Vader blijft een indrukwekkende vertoning met de stem van James Earl Jones 👍...

Dat alleen iedereen het niet overleefde verraste mij wel een beetje, maar het verhaal klopt wel helemaal op het einde met de verschijning van Princess Leia , ook andere personage's die in A New Hope zitten komen voorbij (goed gedaan)

De score in deze film is ook weer goed...
Michael Giacchino - Rogue One: A Star Wars Story (2016) - MusicMeter.nl

avatar van hoffhaan
geplaatst: 5 januari, 10:26 uur [permalink]
In 3d toch een prachtig schouwspel. Moest er wel weer inkomen, maar zeker het laatste gedeelte van de film is de moeite waard. Het laatste en enige shot van de inmiddels overleden Carrie Fisher aan het einde van de film is memorabel!! Ik miste trouwens wel de bekende Star Wars muziek en intro. 3.5 ++

avatar van mnrk
geplaatst: 5 januari, 15:04 uur [permalink]
hoffhaan schreef:

Ingvild Deila - IMDb

Dit was geen Carrie Fisher in deze episode....

avatar van Noodless
geplaatst: 5 januari, 18:31 uur [permalink]
Fantastisch schouwspel in de bioscoop ! De beelden zijn indrukwekkend, vooral in het tweede gedeelte waan je je vanouds helemaal in het Star Wars spektakel. Nochtans had ik bij deze film niet zo hoge verwachtingen. Je had het gevoel dat men er weer zo ééntje tussendoor erbij doet om de kassa nog meer te doen rinkelen en van het verhaal moest de film het ook al niet hebben want dat was eigenlijk al gekend en niet echt boeiend gezien Star Wars III en IV. Maar wat heb ik me vergist. Oké, het verhaal stelt niet zo veel voor, maar de uitwerking van het verhaal en de totaliteit van heel het Star Wars gebeuren is wel sterk. Buiten details lijkt het verhaal heel mooi te passen in het geheel. Het begin is wel wat chaotisch, maar hoe verder de film verloopt hoe boeiender het wordt. Het tempo is strak en er passeren heel wat mooie actiescènes die duidelijk in beeld worden gebracht. De effecten zijn dik in orde. Ook de cast is degelijk. Lord Vader is ondanks de minimale verschijning grandioos met de stem van James Earl Jones. En wat te zeggen van het fantastische slot dat een paar memorabele scènes presenteert : uniek, gedurfd, en heel mooi aansluitend op deel IV. Het optreden van Darth Vader komt hier krachtig over omdat in deze film weinig gebruik wordt gemaakt van de force. Dit zorgt eigenlijk ook voor een pluspunt en het ontbreken van een mierzoete relatie maal ik ook niet om. Kortom : dit tussendoortje is gewoonweg een schitterende film geworden die onverwacht mag wedijveren met de betere films van Star Wars. 8,5/10

avatar van Arri
geplaatst: 5 januari, 22:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eerste video die ik heb kunnen vinden over het CGI werk in Rogue One, oa over het digitaal namaken van Leia en Tarkin

avatar van Montorsi
geplaatst: 7 januari, 11:59 uur [permalink]
veel te veel verhaal en gedoe, weinig charismatische rollen, nauwelijks tot de verbeelding sprekend. Ik vond die van vorig jaar toch wel leuker.

avatar van rupie
geplaatst: 9 januari, 00:21 uur [permalink]
blijft een spin-off dat zegt genoeg, mooie beelden maar ja veel geld erin gepompt..

geplaatst: 10 januari, 14:05 uur [permalink]
Buiten de mooie actiebeelden en het herkenbare uiterlijk van de originele trilogie valt er weinig positiefs te melden over deze film.

De prequels gingen ten onder door het overmatig gebruik van de lightsaber. Bij deze film geldt dat overmatig gebruik voor het wapenarsenaal van ''The Empire'' en ''The Alliance''. De gelijkenis met Lotr/The hobbit 3 gaat zeker op. Meer dan een uur lang gevechten zien bij een twee uur durende film, omdat de fans dat graag zien, werkt bijzonder slecht.

Niemand die ik sprak na de films had compassie met de hoofdacteurs en men was zelfs de namen al deels vergeten. Het script was bijzonder saai zonder enige vorm van fantasie. Veel personages hadden potentie maar dat werd niet benut. Het eerste uur gaf weinig informatie kwijt over de personages wat hun motieven waren. Veel heen en weer switchen naar planeten waar dan feitelijk niets bijzonders gebeurde. Het eerste uur kwam teneinde bij de ongemakkelijke speech kwam van Jynn bij het Rebellenhoofdkwartier. Niemand snapte de motieven, niemand had er zin in leek het. De vuurwerkshow moest maar snel beginnen voor de fans.

Een spionage/oorlogsfilm met Jynn die samen met haar vader werkt op een schip van de Empire om de plannen door te sturen naar de Rebellen, was wellicht een stuk sterker geweest. Met de nadruk op spionage in plaats van oorlog. Met Darth Vader nauwelijks in beeld tot de laatste scene, waarin hij hen snapte nadat de plannen verstuurd waren.

geplaatst: 10 januari, 21:32 uur [permalink]
Mooi "tussenverhaal". Plot is voorspelbaar, maar het spektakel is goed verzorgd en de acteurs doen hun werk. Ik ben het wel met anderen eens dat het vooral een mooie vuurwerk film is. Echt spannend is het niet. Je weet hoe het gaat aflopen en welke puzzelstukjes aangelegd gaan worden. Dat zal ook het lot zijn van de andere star war stories (itt de star war episodes waar ik meer plot van verwacht).

avatar van arno74
geplaatst: afgelopen donderdag om 16:15 uur [permalink]
Star Wars Episode 3½

Lang getwijfeld of ik deze in de bioscoop wou zien. Uiteindelijk heb ik dat wel gedaan, vanwege de teasers en trailers, de berichten dat dit een spin off was en de verwachting dat het niet-fans ook zou aanspreken. Wat een enorme teleurstelling, als ik niet in de bioscoop zat was ik binnen 30 minuten afgehaakt. Spijt dus van deze verkeerde keuze.

Dit is puur een produkt voor de fans en totaal niet geschikt voor niet-fans die hun tienerjaren lang geleden zijn gepasseerd en/of mensen die niet zo gek zijn op actiefilms. De film is rommelig, kinderachtig, doodsaai, met een slappe plot (voorzover je van plot kunt spreken), in feite dient het alleen maar om actiescenes aan elkaar te sluiten.

Teleurstelling 1: de trailers en teasers geven een verkeerd beeld. Achteraf las ik dat die gemaakt zijn voordat de film op z'n kop werd gegooid en men er iets heel anders van maakte. Liefst 17 scenes uit de tralers en teasers ontbreken in de film. De verwachting die de trailers wekken komt totaal niet uit, spanning 0,0. Pure misleiding. Op basis van de trailer had ik de verwachting dat dit best een spannende ruimtescifi kon worden. Helaas zitten alle interessante ruimtescenes in de trailer, de film biedt qua ruimtescenes verder niets behalve wat schepen die laserstralen op elkaar afschieten.

Teleurstelling 2: na de onfortuinlijke dood van Carrie Fisher hoorde ik dat ze in deze film speelde, al was ze met CGI jonger gemaakt. De hele tijd vroeg ik me af waar ze bleef tot we 3 seconden haar rug zien en één seconde haar CGI-gezicht.

Teleurstelling 3: De verjongde Princess Leia blijkt helemaal niet door Carrie Fisher te zijn gespeeld. Een marketingleugen dus om Carrie's dood commercieel uit te buiten. Dat (de rug van) Princess Leia drie seconden in beeld komt wordt ook als marketingtrekpleister misbruikt.

En zo kan ik wel doorgaan. Suspension of disbelief werd voor mij mission impossible. Het tot leven wekken van Peter Cushing was (achteraf) een slechte voorbode, het getuigt van het volstrekte gebrek aan creativiteit en originaliteit die de makers hebben. Zijn CGI-gezicht mist ook menselijke trekken waardoor dit experiment er niet beter op wordt. Disney, laat de doden lekker rusten en gebruik het verstand om een film zonder hen te maken. Alleen de visuals zijn nog wel aardig maar als het zo moet kan ik mijn hoop op een nieuwe Star Wars die me aanspreekt wel afschrijven.

Rogue One
is 100% een produkt made for fans. Kennelijk werkt het en is het een melkkoe voor Disney maar ik vraag me af hoe lang dit goed gaat. Een flinterdunne 1*, het komt angstvallig dichtbij de 0,5*.

avatar van horizons
geplaatst: afgelopen donderdag om 16:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
arno74 schreef:

Valt wel mee. Het enige dat aangepast is zit in de laatste akte rond moment dat ze die disc vinden maar het is niet helemaal op de kop gegooit, eerder geknipt..

Over 2 & 3: ik heb nergens gelezen dat Carrie Fisher zou meespelen in Rogue One. Achteraf pas gelezen dat ze haar als CGI over een andere actrice hebben heen "geplakt".

avatar van arno74
geplaatst: afgelopen donderdag om 16:30 uur [permalink]
Na haar dood was het in ieder geval hier (Spanje) volop in het nieuws dat ze als verjongde versie speelde in Rogue One en dat ze nog was scenes moest schieten voor de komende twee SW-films.

Verbaast me trouwens niet dat deze je erg bevalt, wanneer het op dit type SF-actiefilm aankomt hebben we een compleet verschillende smaak 😉

geplaatst: afgelopen donderdag om 16:33 uur [permalink]
arno74 schreef:

lol, kunnen we het beter over El Laberinto hebben. 😉 😄

avatar van VincentL
geplaatst: afgelopen donderdag om 17:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gisteren voor de tweede keer gezien, maar dan in Imax. De film blijft gewoon bijzonder sterk. Hierboven wordt gesuggereerd dat de film een stand alone is, maar dat is zeker niet het geval. Het is een misvatting om zo de film in te gaan. De film vereist een basale kennis om de plotontwikkelingen in het verhaal te volgen, zoals Arno zelf al ondervond.

De tweede keer heb ik mij wat open gesteld voor kritiekpunten. Allereerst is de miraculeuze genezing van Bodhi eigenlijk ongepast en ridicuul. Had dan niet gezegd dat hij gek zou worden na die octopus.
Ook is het hele stuk rondom Saw Gerrera bijzonder traag en van weinig toevoeging aan de film. De man vinden kost behoorlijk veel tijd, om dat vervolgens in rap tempo af te doen. Daarna krijgt de film ook pas vaart.
Ondanks dat ik de tot levenwekking van Tarkin bijzonder knap vind, schort er wel wat aan de CGI. Het is lastig en ik doe het zelf niet beter, maar te zien is dat hij niet helemaal menselijk overkomt. Een knappe prestatie, maar ik ben het met Arno eens dat Disney de doden verder moet laten rusten.

Na de eerste helft van de film begint je Star Wars-hart echt wel weer volop te kloppen. Dat is wat de film zo sterk maakt. De film krijgt dan echt vaart en loopt naadloos over op deel 4. Het begin daarentegen is best traag en bevat aardig wat onnodige stukken.

Cijfer blijft, door het heerlijke tweede uur van de film, op 4*

geplaatst: afgelopen zaterdag om 22:08 uur [permalink]
Ai... toch best een tegenvaller. Ondanks dat precies de goede toon gevonden is wil het maar niet pakken. Precies hetzelfde probleem had Godzilla.... of ligt het niet aan de filmmaker maar is de Star Wars koek gewoon op?

avatar van JacoBaco
geplaatst: afgelopen zaterdag om 22:30 uur [permalink]
Nee de koek is nog niet op! En zoiets kun je je denk ik beter afvragen wanneer VIII tegenvalt.

avatar van murtcelP
geplaatst: gisteren om 15:53 uur [permalink]
Ik vond Rogue One toch een stuk leuker dan The Force Awakens.
Origineler verhaal dan die laatste, daardoor ook een stuk spannender. Het is geen ingewikkeld plot, maar wel heel erg Star Wars!
Mooi gemaakte film ook, voelt totaal niet als een tussendoortje.

geplaatst: gisteren om 23:04 uur [permalink]
Behoorlijke tegenvaller. Verhaal en acteurs konden mij niet aandachtig erbij houden. Die hoofdrolspeler met zn aparte accent,het kwam allemaal niet over. nee deze hadden ze voor mij niet hoeven maken.

geplaatst: gisteren om 23:40 uur [permalink]
Rimmshot schreef:

Je kijkt een SF film met diverse planeten en aliens en je valt over een accent?