• 8.347.768 stemmen

Geregisseerd door: Gareth Edwards

Met onder meer: Felicity Jones, Diego Luna en Ben Mendelsohn

Releasedatum: 14 december 2016

Plot Rogue One

"A Rebellion Built on Hope"

De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Galen Erso is een gewaardeerde wetenschapper van het net opgerichte Galactische Keizerrijk. Zijn genialiteit was van cruciaal belang voor de technologische ontwikkeling van de Ster des Doods. Hoewel hij tegenstander van het Keizerrijk is, ziet hij geen andere mogelijkheid dan medewerking te verlenen. Hij ziet toch kans om de plannen van het Keizerrijk te saboteren en zijn acties kenbaar te maken aan het verzet. Hierop probeert een eigenzinnige groep rebellen een wanhopige missie uit te voeren. Die wil de plannen voor Ster des Doods stelen, voordat deze kan worden gebruikt om de heerschappij van de keizer af te dwingen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Bodhi Rook

avatar van Lucaij

Lucaij

Graaf Machine schreef:

Schurken, behalve Darth Vader, zijn altijd zwak in Star Wars. Dat is de enige reden dat de rebellen kunnen overleven, want met sterke schurken, behalve Darth Vader, was die hele rebellie al lang vernietigd. De rebellen zijn namelijk vrij klunzig.

Edit: en Darth Vader was uiteindelijk ook zwak.

Darth maul, Darth Sidious, count Dooku en Grievous kan je niet bepaald zwak noemen.

IH88

Voor de liefhebbers. Kijk de animatie series Clone Wars en Rebels. General Thrawn en Asajj Ventress zijn fantastische schurken. Hoewel Ventress uiteindelijk iets meer grijs gebied is.

avatar van brabusRUS

brabusRUS

Hmmm, ik had 'm iets leuker verwacht. Te serieus, te weinig humor, te veel actie en mist de sfeer die de eerste Star Wars films wel hebben. Ik heb onlangs The Mandalorian (serie) gezien, en die vond ik echt een stuk leuker op vrijwel elk vlak.

avatar van horizons

horizons

• 2061 stemmen

brabusRUS schreef:

Bij lange na niet. Als mandalorion niet aantrekt in de laatste afleveringen wordt het een enorme sof.

horizons schreef:

Iedereen die Dave Filoni wilde zien als volgende regisseur van een Star Wars film moet afl. 5 kijken. Leuk als animatie regisseur en creatieve brein van The Clone Wars/Rebels, maar als regisseur van live action komt hij echt tekort. Het verschil met iemand als Deborah Chow en Fukuyama is echt levensgroot.

avatar van horizons

horizons

• 2061 stemmen

IH88 schreef:

vijf was nog altijd beter dan vier (geregisseerd door Bruce Dallas Howard).

horizons schreef:

vijf was nog altijd beter dan vier (geregisseerd door Bruce Dallas Howard).

Ik vond afl. 4 iets beter dan 5, maar het scheelt niet veel. Ik hoop sowieso dat het niveau wat wordt opgekrikt in de laatste 3 afleveringen.

avatar van Tommeh

Tommeh

Richting episode 9 ben ik alles aan het herkijken. En wat een verademing is deze film na die afschuwelijke prequel trilogie.

Het verhaal zit vrij goed in elkaar met een hoog tempo, de dialogen lopen een keer soepel voor de verandering en de graphics zien er geweldig uit. Jammer dat Edwards de nieuwe trilogie niet heeft gedaan. 4*

avatar van Thorongil

Thorongil

Eens herzien, best nog leuk.

avatar van Corran

Corran

Dit zou de donkere, grauwe Star Wars film moeten zijn, grimmig en volwassen. Maar nee dus. Een film is grauw en grimmig als je iets voelt wanneer er iets ergs gebeurt met de personages. Dat lukt helaas niet als je een hoop nietszeggende figuren hebt waar je niets om geeft en die nauwelijks tot geen character arcs hebben. Dan heeft een dramatische scene even veel impact als de doorsnee slasher. Heb ook het idee dat de makers nog nooit hebben gehoord van het "show, don't tell" principe. De heel sporadische en minuscule karakterontwikkelingen worden verteld, maar blijken verder nergens uit.

avatar van Stijn92

Stijn92

Rogue One is gewoon goed gemaakt zonder meer. CGI is goed gedaan, en er wordt over de hele lijn goed geacteerd. Alleen had ik graag bijvoorbeeld een Mikkelsen of Whitaker wat meer aan het werk gezien.

Film sluit naadloos aan met de andere films uit de reeks en is gewoon leuk gebracht.

Goed, maar niets bijzonders , toch een mooie 3*

avatar van frolunda

frolunda

Ondanks het feit dat ik de laatste jaren soms wel eens wat Star wars moe wordt/ben was deze Rogue one toch best een aangename zit.De film heeft in Felicity Jones een charismatische hoofdrolspeelster en ook de bijrollen,met onder andere Forest Whitaker,Mads Mikkelsen,Jimmy Smits en Donnie Yen zijn best goed bezet,al wordt lang niet altijd het talent van deze ervaren acteurs ten volle benut.Vond eigenlijk alleen Ben Mendelsohn als de slinkse Orson Krennic prima uit de verf komen.

Rogue one ziet er verder prachtig uit,fraaie beelden en locaties,en ook het verhaal is best in orde.Het wordt allemaal net wat grimmiger gebracht dan in de films van de Star wars serie,al moet je je daar ook niet al te veel van voorstellen.Ook sluit Rogue one mooi aan bij de andere verhaallijnen.

Ach het zijn een dikke twee uur die best goed besteed zijn,zeker als je het vergelijkt met veel andere blockbusters van de laatste jaren.

Fijne film.

avatar van MrSolaris

MrSolaris

• 1912 stemmen

Gemenge gevoelens toen ik deze in de bios zag. De look was cool, de acteurs prima, maar het verhaaltje een beetje dun, de aktiescenes (vooral die op het strand tussen de palmbomen) niet zo overtuigend. Vooral vond ik het jammer dat ze de verleiding niet hadden weerstaan Darth Vader niet te exploiteren. Hoe minder des te beter om het mystieke gehalte te behouden. Al moet ik toegeven dat de eindscene waarin we hem in aktie zien wel erg tof was. Ofwel ok, maar niet geweldig. Gek genoeg vind ik deze film nu beter dan het gros van de nieuwe trilogie films die echt het spoor bijster zijn.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

MrSolaris schreef:

Ik vond juist dat Rogue One dat erg goed deed en Vader in een ideale kleine dosering gebruikte; hij zit slechts in 2 korte scènes die wel een maximaal effect hebben.

avatar van Basto

Basto

Net herzien en toch met afstand de beste moderne starwars. Film is serieuzer van toon en de personages zijn ook minder eendimensionaal. Ook de actie wordt stoerder en rauwer in beeld gebracht.

Vermakelijk 4*

avatar van Ilsa

Ilsa

Basto schreef:

Vermakelijk 4*

Ze spelen hem deze avond op de Belgische tv, deze nog niet gezien en hoop dat hij dan beter gaat meevallen want ben niet zo'n fan van Star Wars, meestal allemaal te kinderlijk gedoe dus was serieuzer zou best mogen.

avatar van Mickey b

Mickey b

Film gezien bij zijn release maar blijkbaar had ik toen geen review en rating gegeven, wat mezelf verbaast, want ben echt fan van de franchise. Dit verhaal is een spin-off van de ‘echte’ Star War reeks I tot IX. Speelt zich af voor film IV, dus zg. voor de allereerste film uit 1977. Gaat over het ontstaan van de Death Star. Als liefhebber kan ik enkel maar meegeven dat de sfeer goed zit. Decors, CGI, sfeer, planeten, enz.. alles ademt de filmreeks Star Wars. Is misschien iets serieuzer en donkerder dan de originele films, maar deze past wel in het genre. Heb er van genoten. Moet alleen toegeven dat ik mij niets meer herinner over de eerste keer dat ik de film zag. Zegt dus ook wel iets... Maar toch ten volle genoten van het Star Wars imperium. Miste alleen de Jedi en lightsabers. Ook muziek deed denken aan Star Wars, maar dat is lichtjes vervormd. Ook de typische opener, zijnde de gele tekst ontbrak, maar verder echt wel een Star Wars waardig en zeker geen besparingen op budget en speciale effects. Ook verhaaltechnisch niet al te simpel. Heeft inhoud. Aanrader voor de liefhebbers van Sci-Fi en Star Wars...

avatar van Noodless

Noodless

Star Wars marathon

Herziening !

Deze film is een verbinding naar Star Wars 1977 en gaat over het ontstaan van de Death Star.

Geweldige kijkervaring in de bioscoop indertijd want spektakel is hier gegarandeerd.

Heel veel toffe en indrukwekkende scènes in de ruimte en je krijgt ook heel wat te zien van heel wat planeten. Misschien iets minder omdat ik toch de typische personages van Star Wars, de Jedi en lightsabers miste, maar de film blijft toch krachtig en sterk door de vele schitterende actiescènes, de decors, de vele planeten en de twee mooie korte scènes van Darth Vader die dus gebruik worden voor de allereerste film.

8/10

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

Na herziening moet ik besluiten dat dit toch echt tot het betere Star Wars werk behoort, dat uitkwam na de originele trilogie. Het tweede seizoen van The Mandalorian was ook zeer goed te pruimen. Maar dit heeft Darth Vader natuurlijk.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Rogue One is, op gelijke voet met The Force Awakens, de fijnste Star Wars film sinds dat Revenge of the Sith uitkwam. Het is wat harder en donkerder; de nadruk ligt hier wel echt op het Wars aspect. Niet elke rebel is hier ook de 100% good guy zoals je het zou verwachten. Op papier klinkt het als een vrij onnodige film, maar het bouwt heel erg goed op naar de originele Star Wars, 'A New Hope', en het sluit hier prima bij aan. Felicity Jones is niet al te speciaal als de hoofdpersoon (eerlijk gezegd; geef me dan toch maar Daisy Ridley hoor), maar Diego Luna is wel erg goed, en ook de rest van de cast is degelijk, met een goede rol voor Mads Mikkelsen. Het is vooral gewoon een erg duistere periode in het Star Wars verhaal, en het is verfrissend dat de sfeer van de film dat reflecteert. Inclusief de dood van alle personages op het einde en de complete massa-slachting die Vader aanricht. Noem het flauw of cliché, maar de 2 scènes van Darth Vader in deze film vond ik het absolute hoogtepunt. Zijn kasteel op de vulkaanplaneet Mustafar, zijn dreiging en de zwarte humor in zijn dialoog en vooral de ideale beperkte dosering van zijn aanwezigheid; Vader was zelden zo geweldig als hier. De eindscène waarin je hem op zijn hoogtepunt in actie ziet, iets wat zelfs in de originele trilogie nooit gebeurde, is fantastisch. All in all een goede spin-off, die ideaal aansluit bij de rest van de saga, en op momenten lekker duister durft te zijn.

avatar van Forrest001

Forrest001

Prima Star Wars aflevering. Past voor mij in het rijtje 4, 5 en 6 (in tegenstelling tot de andere zeven films).
Goede personages, goede acteurs, goed script, uitstekende beelden en vormgeving. Ook robot K-2SO vind ik goed te pruimen. Lekker vlot tempo ook. Aanrader.
De uitleg waarom het personage van Mikkelsen vindt dat hij moet meewerken aan de bouw van de Death Star vind ik niet overtuigend.
Lekker vlot tempo ook. Aanrader.