Rogue One (2016)

Alternatieve titel: Rogue One: A Star Wars Story

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Gareth Edwards
met Felicity Jones, Diego Luna en Donnie Yen

De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Galen Erso is een gewaardeerde wetenschapper van het net opgerichte Galactische Keizerrijk. Zijn genialiteit was van cruciaal belang voor de technologische ontwikkeling van de Ster des Doods. Hoewel hij tegenstander van het Keizerrijk is, ziet hij geen andere mogelijkheid dan medewerking te verlenen. Hij ziet toch kans om de plannen van het Keizerrijk te saboteren en zijn acties kenbaar te maken aan het verzet. Hierop probeert een eigenzinnige groep rebellen een wanhopige missie uit te voeren. Die wil de plannen voor Ster des Doods stelen, voordat deze kan worden gebruikt om de heerschappij van de keizer af te dwingen.

avatar van Confusie
Ook bij herziening blijft Felicity in deze film een superskatje.

Erg fraai in haar aanvankelijke outfit maar eveneens de keizerlijke uitdossing op een gegeven moment mag haar erg goed staan.

Eenvoudigweg een mooie vrouw:

Hou'k van.

Al met al alleraardigst uitgevoerd initiatief deze film en Jyn Erso wat mij betreft een waardig nieuw Star Wars personage.

Dat zij haar rust moge vinden hoog in de Star Wars hemelen als intergalactisch iconisch onsterfelijke superskattig bekoorlijk heldin.

Tot nu toe zijn ze wat de casting betreft vrij feilloos te werk gegaan naar mijn idee.

Film over het algemeen erg sfeervol en sterk in beeld gebracht met binnen de algehele saga toch zeker iets van een onderscheidend karakter.

Het wat grauwige iets rauwere behoorlijk treffend uit de verf komend.

Benieuwd naar Han Solo.

En al dat nog komen gaat in deze aanhoudend heuglijke omstandigheid, uiteraard.

avatar van DragQueen
Lekkere film uit de Star Wars saga, die visueel overdonderend is, een degelijk uitgewerkt verhaal bevat, en genoeg actie te bieden heeft om het geheel vermakelijk te houden tot het eind. 3,5 Ster.

avatar van Tapa
Niet echt verrassend verhaal, je weet waar het naar toe gaat. Wel leuk dat er een paar karakters uit A new hope er (eventjes) in mee doen.

avatar van missl
Redelijke Star Wars film maar ik ben niet enorm onder de indruk. Acteerwerk is niet best en de film krijgt pas na het midden een beetje vaart. Ik mis de 'Star Wars' vibe. De actie is wel mooi in beeld gebracht.

avatar van hannes64
missl schreef:
Ik mis de 'Star Wars' vibe.

Die "vibe" mistte ik ook al, een miscast maar wel een goeie film met enorm goeie special effects.
Edwards als regisseur deed zijn best.
Van mij krijgt ie een voldoende.
Op naar `t vervolg. (The Last Jedi)

avatar van Antonev
Ik ben geen uitgesproken fan van de Star Wars reeks, maar dit was toch wel een vermakelijke film. Visueel gezien prima op orde, qua verhaal boeiend genoeg om ruim 2 uur te vullen. De robot sidekick was buitengewoon geestig.

avatar van Hans Gruber
Ik ben geen fan Star Wars, maar toch de stoute schoenen aangetrokken om hem te bekijken. En eerlijk gezegd viel hij me niet tegen. Verhaal zat goed in elkaar en de special effect waren prima in orde. De humor had van mij nog wel iets meer gemogen. Al met al 3,5 ster waard.

avatar van TronMan
Wat een drama. Ik had er zin in, maar wat een saai gebeuren. De momenten dat Darth Vader in beeld is, (ongeveer 7 minuten in totaal ) zijn het beste. Geen idee waar ik voor de rest heb naar zitten kijken. Nou ja een verhaal dat we alweer allang gezien hebben. En erger nog, wat zich zelf zit te kopiëren. Grote reclame film voor star wars figuurtjes/lego ? Of voor SW battlefront game's? Mensen kom op, een blinde Ninja welke alles ziet en wie 100x tot de 'force zit te mompelen. Met z'n 'rambo vriendje. Wat soldaatjes met debiele (Vietnam achtige) helmen. Een robot met kleuter humor.. en zo voort.
Nee, je hebt heel veel Force nodig , om deze ellende te kunnen verwerken.

avatar van horizons
TronMan schreef:

Nee, je hebt heel veel Force nodig , om deze ellende te kunnen verwerken.

Yes, the force is strong in this one.

avatar van lagaiske
Bekijk je deze best tussenin Episode 3 en 4?
En heb ik er eigenlijk goed aan gedaan om bij Episode 1 te beginnen.Zit nu namelijk aan Episode 3.Of had ik beter de 3 laatste Episodes bekeken zoals de films uitgekomen zijn?

avatar van Arri
^ Eigenlijk moet je deze overslaan want het is gewoon troep. Maar wil je 'm echt zien dan hoort die tussen 3 en 4 ja.

avatar van sierrra
Hoezo troep? Een klassieker zal het niet worden, maar troep. Gewoon kijken en zelf oordelen.

Ik heb hier meer van genoten dan van de prequels, Revenge Of The Sith uitgezonderd.

avatar van Billy-Pilgrim
Gisteren toch de trekker overgehaald en Rogue One een kans gegeven. Vorig jaar irriteerde ik mij enorm aan het idee dat Star Wars een door Disney volledig uitgemolken franchise zou gaan worden. Rogue One was het eerste wapenfeit van een hele reeks spin-off films in het Star Wars universum, waarbij we dus voortaan iedere kerst een nieuwe telg mogen verwachten. Dat er, terwijl de huidige trilogie nog niet afgemaakt is, alweer plannen gemaakt worden voor de volgende, is het bewijs dat Disney van deze iconische serie massaproductie heeft gemaakt.

Episode 7 zag ik 2 jaar geleden met gemengde gevoelens aan. Want ja, ik heb mij kostelijk vermaakt, maar ook voelde het ergens wel heel makkelijk. Het was politiek correcte Star Wars. Alle elementen die de Star Wars nerd eist waren aanwezig. Fan service alom en weinig echt nieuwe toevoegingen aan het universum. De makers zelf verschuilden zich achter het excuus dat 7 een overgangsfilm was. Ik snap ook wel dat je, na 3 slecht ontvangen prequels, een beetje op safe speelt. Dus vooruit.

Rogue One heb ik dus vanuit bovengenoemde irritatie overgeslagen in de bioscoop. Ik dacht: deze kijk ik wel als hij op een dag op Netflix staat. En zo geschiedde het. Rogue One is mij echter behoorlijk meegevallen. De film speelt zich af tussen de laatste prequel en de originele Star Wars en geeft een interessante achtergrond in de ontstaansgeschiedenis van de Death Star. De film bevat een aantal typische avontuur elementen, zoals de groep helden dat uit verschillende ontberingen langzaam wordt gevormd. Er zitten een aantal sterke personages in en helaas ook wat minderen. Lyn doet het erg goed als de held tegen wil en dank die binnen de strijd tussen de Empire en de Rebels vooral een persoonlijke missie heeft. Cassian had wat meer smoel mogen hebben. De robot zorgde voor voldoende comic relief, maar niet te veel. De blinde "jedi" was een fijne vreemde vogel. Het team had misschien iets kleiner gemogen. De speelduur van de film is namelijk net iets te kort om iedereen een goede introductie te geven.

Het verhaal is vrij simpel, maar slaagt er wel in van begin tot einde te boeien. Waar de prequels nog wel eens verzanden in (best interessante) complexe verhaallijnen om vervolgens over te schakelen in kapot gedigitaliseerde actiescènes, voelt Rogue One net als Episode 7 fris en echt aan. Veel actie scenes lijken op locatie te zijn geschoten en decors zijn met zorg ontworpen. Dit is één van de belangrijkste dingen die de nieuwe generatie Star Wars films goed doen. Dat gewandel voor green screens ben ik helemaal zat.

Tijdens het kijken van deze film realiseerde ik 2 dingen. Rogue One is net als Episode 7 vermakelijk, maar veilig. Het is vooral hier dat we de hand van de grote studio Disney zien. Rogue One is misschien een gok omdat het eens niet om de Jedi en de Sith draait, maar uiteindelijk heeft het toch de Death Star nodig als uitgangspunt om de binding met de Star Wars nerd vast te houden. Misschien is dit ook wel weer zo'n noodzakelijk kwaad. Ik moet zeggen dat ik mij er tijdens de film niet zo aan stoorde. De dreiging en het vernietigende effect van de Death Star worden geloofwaardig in beeld gebracht.

Het volgende dat ik mij realiseerde, is dat ik er misschien helemaal geen probleem mee hebt als er vaker Star Wars spin-offs uitgebracht gaan worden. Het Star Wars universum leent zich voor meer verhalen dan alleen de Jedi versus de Sith. Dat was ook een kritiekpunt op de prequels die uiteindelijk weinig meer dan een 9 uur lange Darth Vader origin story waren. Misschien is het juist wel goed dat er met Disney een studio met genoeg poen aan het roer zit om nieuwe verhalen te gaan vertellen in dit universum dat mij nog altijd aanspreekt.

De originele films worden nog al eens heilig verklaard, maar zijn gewoon zeer knap gemaakt popcorn vermaak. Met die gedachte in mijn achterhoofd is het idee dat er ieder jaar een nieuwe film uitkomt makkelijker te accepteren. Misschien zelfs wel te waarderen. Met het voornaamste kritiekpunt dat de films tot nu toe erg op veilig spelen, maar met de complimenten voor sterke personages, simpele maar doeltreffende verhaallijnen en échte, met zorg gemaakte actiescènes, ben ik stiekem weer een beetje Star Wars nerd geworden na het zien van Rogue One.

avatar van Thorongil
Paar weken gezien. Op de special effects na barslecht. Laatste Star Wars film die ik ooit ga zien. Force Awakens was al onorigineel en redelijk saai, maar ging nog net. Hier slaan ze volledig naast de plank.
Al de karakters zijn slecht uitgewerkt en je geeft echt geen bal om ze als ze allemaal in de laatste 10 minuten komen te sterven.
"The force is with me, I'm with the force"
. Wat een originele dialogen toch allemaal....
En natuurlijk weer eens de Death Star waar alles om draait...

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken en vond deze toch wel wat minder. Visueel was hij wel top, maar qua verhaal was het toch allemaal wat minder. Niet dat ik er zo'n grote fan van ben, maar deze kon me toch wel wat minder bekoren. De cast deed het zeker niet slecht, maar echt meeleven met de personages deed ik toch ook niet echt.
Een leuk tussendoortje, maar toch ook niet veel meer dan dat.

Bantavoer
Een Star Wars film, maar ook weer niet. Het heeft wel elementen van Star Wars, maar niet de sfeer die je in de andere Star Wars film hebt. Verder een zeer vermakelijke film. En met humor. Leuk dat de oude cast er ook mee deed, althans niet allemaal, maar wel bekende gezichten, zoals Darth Vader.
Goede acteurs, verhaal bekend, maar dan uitgewerkt. Special effects was ook prima. Begin was het wel wat traag. Dacht heel even dat ik naar een film zat te kijken van The Asylum, maar pfieuw, gelukkig niet. Naarmate de film vorderde kwam er ook meer vaart in.

avatar van sierrra
Deze week eens herzien en ik moet zeggen dat de film me steeds meer weet te bekoren. Naast het redelijke The Force Awakens en de draak die The Last Jedi heet is dit tot nu toe de enige Disney Star Wars die me werkelijk weet te bekoren. Hoop dat Solo dit over twee maanden ook weet te doen.

Uitstekende film waarin het rebellenleger geheime informatie in handen krijgt over de bouw van een wapen door de vijand. Deze Star Wars film vormt de brug tussen het derde en vierde deel. De personages zijn zo'n beetje allemaal nieuw, maar wel goed uitgewerkt en ingevuld door een prima cast. Vol avontuur, actie, spanning en een vleugje humor. Als liefhebber van Star Wars kun je dit alleen maar goed vinden.

avatar van Bakema NL
Nou ik ben wel liefhebber van Star wars....met name natuurlijk de eerst gemaakte trilogie en verder heb ik bergen strips die vaak ook geweldig waren...en stupide genoeg niet meer canon, wat een fout .
Ook flink wat boeken gehad, maar er kwam zoveel Star wars dat ik uiteindelijk maar opgaf, ik wil ook nog aan andere dingen toekomen.
Naar de bioscoop ben ik niet gegaan voor deze en ook niet voor deel 7 en 8. En daar heb ik geen spijt van, want deze was al niet best. Totaal geen Star wars gevoel, die Jyn is een compleet oninteressant character (net als de rest ook eigenlijk), Tarkin ziet er niet uit zo geanimeerd, evenals Leia....te onecht en wat was Forest Whittaker potsierlijk, allemachtig, zelfs Donnie Yen was vervelend in deze film, de Iron fist van deze film....zeg het nog een keer joh . De 'emotionele' momenten, luid en duidelijk ingeluid door hartverscheurende muziek waren eerder komisch.
Flinterdun verhaaltje (jezus alweer de death star, emotioneel hologram bericht, nu wordt een vader vermoord ipv oom en tante, Vader knijpt weer eens een keeltje dicht met de force op afstand want meer trucs kunnen de schrijvers niet verzinnen...zucht).....is ook in de eerste films, accoord, maar toch wisten die je mee te slepen.....en mooie effecten en beelden. Maar het is de makke van veel teveel films van tegenwoordig, prachtige beelden en effecten, maar geen hart en ziel, de reden waarom in het geval Star wars de originele trilogie klassiekers zijn en dit er nooit eentje zal worden. Ondanks de gedateerdheid boeien die oude films vele malen meer.

Het zegt alles dat je de meest warme gevoelens krijgt als Darth Vader in beeld komt en 2 seconden R2D2 en C3PO en de meeste compassie heb je nog met de dood van die robot K want verder was het eigenlijk uitermate bevredigend dat al die nietszeggende characters dood gaan, dat maakte dan weer flink wat goed, maar het zal niet de emotie zijn waar de makers op gemikt hebben.

Overbodige film dus, met wat popcorn wel te doen, het laatste gevecht kent wat leuke momenten, vooral zonder pratende characters, over het algemeen weer mooie beelden en effecten, maar het doet weer flink afbreuk aan wat Star wars ooit was, helaas.

avatar van Warning
Wat een verademing ten opzichte van TFA en TLJ! Een volwassen, grauwe Star Wars spin-off.

avatar van FlorisV
Toen ik voor het eerst ervan hoorde werd ik niet direct enthousiast, ondanks mijn Star Wars fandom. Ik kreeg het Titanic gevoel: je weet al hoe het afloopt. Maar de trailers waren zo tof dat ik hem toch wilde zien. Alleen zit jammer genoeg die scene met de Tie fighter van dichtbij er niet in. Die schijnt enkel voor de trailer gemaakt te zijn, wat ik nogal laakbaar vind.

Desalniettemin, ik heb hem pas nog een keer gekeken en ik vind het veruit de beste Star Wars film sinds Return Of The Jedi (die ik ook erg goed vind en bij mij op de 3e plek staat van Star Wars films). Er is zeker wat op aan te merken: te vlakke hoofdpersoon, te maffe Whitaker, teveel locaties, onnodige fan service door Vader en Dr. Evazan & Ponda Baba in te lassen terwijl ze niets aan het verhaal toevoegen. Maar een zeer charismatische Donnie Yen als de blinde Chirrut, (idem w.b. Genevieve O'Reilly als de jonge, fragiel ogende rebellenleider Mon Mothma, wow) een leuke, enorme robot (K-2SO ) die net genoeg afwijkt van Jarvis in Ironman en Ben Mendelssohn speelt de rol van zijn leven als Director Krennic. Sindsdien heeft hij aardig wat schurken mogen spelen maar geen enkele vertolking van hem sindsdien kwam in de buurt van Krennic. Ik denk dat Gareth Edwards een groot talent is gebleken (en hij had amper films gemaakt hiervoor!). De film ziet er zeer gedetailleerd en fantastisch uit. Hoogtepunt: het zicht op de Death Star vanaf de planeet waar hij rondzweeft, achter de wolken geeft een geweldig gevoel van hoe kolossaal dat gevaarte is. Je moet wat geduld hebben voor de lange aanloop er naar toe maar de actiescenes zitten goed in elkaar en het duistere karakter van Cassian voegt menselijkheid toe. De CGI Tarkin en Leia hadden niet gehoeven wat mij betreft, hoe ontzettend knap ze ook gemaakt zijn. De Red Squadron piloten uit ep. IV pasten er wel goed in. Het vernietigen van de keizerlijke basis op Scarif aan het einde vond ik wel weer overdreven. Verder vraag je je af waarom de rebellen niet meer Hammerheads gebruikt hebben, net zoals je je bij ep. 8 kon afvragen waarom niet meer schepen als kamikaze-bom zijn ingezet. Qua grafisch ontwerp zijn er een aantal nieuwe vondsten zoals de zwarte Deathtroopers. De film is met veel liefde en respect voor Star Wars gemaakt, veel meer dan The Last Jedi, die een geperverteerde visie op Star Wars liet zien.

De extra's bij de BluRay konden me ook bekoren (hoewel het 1x bekijken daarvan wel genoeg is). Om de zoveel tijd kan ik deze film weer eens opzetten om te genieten van de beelden.

avatar van david bohm
Voor mij is deze film wat lastig te plaatsen binnen de reeks. Het is kijkbaar maar niet al te beklijvend wat de kijker wordt voorgeschoteld. Ben dan ook geen fan maar als cultureel fenomeen is Star Wars toch wel interessant. Leuk dat de heer Vader nog even op komt draven want de andere personages zijn behoorlijk saai.

avatar van Grindhouse62
DragQueen schreef:
Ben het met jou eens. Ik heb mij dan ook prima vermaakt met Rogue One. Zeker het herzien waard. Prima kijkvoer.

Deze film was voor mij serieus schrikken. Drukdoenerig, en ondertussen oogt alles bizonder lelijk
en vond ik de film, ondanks de vele actiescenes, vooral saai en eigenlijk nogal eentonig. Veel
spektakel, maar heb blijft bij een soort van computerspelletjesniveau (De acteurs lijken ook
gereduceerd tot een afraffelen van hun teksten), en mist de film ook een aansprekend verhaal.
Een actie om de actie film, kleurloos en akelig bombastisch bovendat (Die muziek ook). Je moet
er kennelijk van houden. Dit was in ieder geval niet mijn pakkie an...

avatar van Graaf Machine
Naar 5 sterren gewaardeerd. Dit is misschien wel de SW-aflevering die ik het mooist vind. Maakt me niet uit of het tot de officiele serie behoort, maar de sfeer en de wanhoop zijn geweldig.

avatar van Koerok
Even wat ongevraagd advies aan mensen die dit helemaal niets vonden:
Doe jezelf een plezier en kijk nooit meer een Star Wars film, want het is gewoon niet je ding.

avatar van Shadowed
Prima.

Misschien niet de minste, maar ik verveelde me eigenlijk toch wel een beetje. De film heeft eigenlijk alles om niet te vervelen. Bombastisch spektakel, genoeg actie en ruimteschepen om het vermakelijk te houden, en toch hield het niet mijn aandacht goed vast.

Het is inderdaad wat grimmiger, en Felicity Jones voert haar rol prima uit. Maar het is eigenlijk niet heel bijzonder buiten dat het allemaal iets grimmiger is. De spektakel scenes zagen er wederom prima uit, en daar lag het niet aan.

Aan het einde kwam er nog een leuke veldslag, die wel vermakelijk was. Ik vond de schurken behalve Darth Vader overigens nogal zwak overkomen. Wat wel fijn was was dat het verhaal vooral aan het einde niet alle lijntjes en cliches volgt en was Donnie Ip Man Yen een leuke verschijning hier.

avatar van Graaf Machine
Schurken, behalve Darth Vader, zijn altijd zwak in Star Wars. Dat is de enige reden dat de rebellen kunnen overleven, want met sterke schurken, behalve Darth Vader, was die hele rebellie al lang vernietigd. De rebellen zijn namelijk vrij klunzig.
Edit: en Darth Vader was uiteindelijk ook zwak.

avatar van Shadowed
Graaf Machine schreef:
Edit: en Darth Vader was uiteindelijk ook zwak.

Dat. Maar als je op zo'n belangrijke positie staat en ook zo klunzig overkomt is op een gegeven moment de lol er wel af voor mij.