Rogue One (2016)

Alternatieve titel: Rogue One: A Star Wars Story

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Gareth Edwards
met Felicity Jones, Diego Luna en Donnie Yen

De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Galen Erso is een gewaardeerde wetenschapper van het net opgerichte Galactische Keizerrijk. Zijn genialiteit was van cruciaal belang voor de technologische ontwikkeling van de Ster des Doods. Hoewel hij tegenstander van het Keizerrijk is, ziet hij geen andere mogelijkheid dan medewerking te verlenen. Hij ziet toch kans om de plannen van het Keizerrijk te saboteren en zijn acties kenbaar te maken aan het verzet. Hierop probeert een eigenzinnige groep rebellen een wanhopige missie uit te voeren. Die wil de plannen voor Ster des Doods stelen, voordat deze kan worden gebruikt om de heerschappij van de keizer af te dwingen.

avatar van Lucaij
Graaf Machine schreef:
Schurken, behalve Darth Vader, zijn altijd zwak in Star Wars. Dat is de enige reden dat de rebellen kunnen overleven, want met sterke schurken, behalve Darth Vader, was die hele rebellie al lang vernietigd. De rebellen zijn namelijk vrij klunzig.
Edit: en Darth Vader was uiteindelijk ook zwak.

Darth maul, Darth Sidious, count Dooku en Grievous kan je niet bepaald zwak noemen.

avatar van IH88
Voor de liefhebbers. Kijk de animatie series Clone Wars en Rebels. General Thrawn en Asajj Ventress zijn fantastische schurken. Hoewel Ventress uiteindelijk iets meer grijs gebied is.

avatar van brabusRUS
Hmmm, ik had 'm iets leuker verwacht. Te serieus, te weinig humor, te veel actie en mist de sfeer die de eerste Star Wars films wel hebben. Ik heb onlangs The Mandalorian (serie) gezien, en die vond ik echt een stuk leuker op vrijwel elk vlak.

avatar van horizons
brabusRUS schreef:

Bij lange na niet. Als mandalorion niet aantrekt in de laatste afleveringen wordt het een enorme sof.

horizons schreef:

Iedereen die Dave Filoni wilde zien als volgende regisseur van een Star Wars film moet afl. 5 kijken. Leuk als animatie regisseur en creatieve brein van The Clone Wars/Rebels, maar als regisseur van live action komt hij echt tekort. Het verschil met iemand als Deborah Chow en Fukuyama is echt levensgroot.

avatar van horizons
IH88 schreef:

vijf was nog altijd beter dan vier (geregisseerd door Bruce Dallas Howard).

horizons schreef:
vijf was nog altijd beter dan vier (geregisseerd door Bruce Dallas Howard).

Ik vond afl. 4 iets beter dan 5, maar het scheelt niet veel. Ik hoop sowieso dat het niveau wat wordt opgekrikt in de laatste 3 afleveringen.

avatar van Tommeh
Richting episode 9 ben ik alles aan het herkijken. En wat een verademing is deze film na die afschuwelijke prequel trilogie.
Het verhaal zit vrij goed in elkaar met een hoog tempo, de dialogen lopen een keer soepel voor de verandering en de graphics zien er geweldig uit. Jammer dat Edwards de nieuwe trilogie niet heeft gedaan. 4*

avatar van Thorongil
Eens herzien, best nog leuk.

Dit zou de donkere, grauwe Star Wars film moeten zijn, grimmig en volwassen. Maar nee dus. Een film is grauw en grimmig als je iets voelt wanneer er iets ergs gebeurt met de personages. Dat lukt helaas niet als je een hoop nietszeggende figuren hebt waar je niets om geeft en die nauwelijks tot geen character arcs hebben. Dan heeft een dramatische scene even veel impact als de doorsnee slasher. Heb ook het idee dat de makers nog nooit hebben gehoord van het "show, don't tell" principe. De heel sporadische en minuscule karakterontwikkelingen worden verteld, maar blijken verder nergens uit.

Rogue One is gewoon goed gemaakt zonder meer. CGI is goed gedaan, en er wordt over de hele lijn goed geacteerd. Alleen had ik graag bijvoorbeeld een Mikkelsen of Whitaker wat meer aan het werk gezien.

Film sluit naadloos aan met de andere films uit de reeks en is gewoon leuk gebracht.

Goed, maar niets bijzonders , toch een mooie 3*