Rogue One (2016)

3,64

Actie / Avontuur

geregisseerd door Gareth Edwards
met Felicity Jones, Diego Luna en Donnie Yen

De film speelt zich af voor Episode IV - A New Hope. Galen Erso is een gewaardeerde wetenschapper van het net opgerichte Galactische Keizerrijk. Zijn genialiteit was van cruciaal belang voor de technologische ontwikkeling van de Ster des Doods. Hoewel hij tegenstander van het Keizerrijk is, ziet hij geen andere mogelijkheid dan medewerking te verlenen. Hij ziet toch kans om de plannen van het Keizerrijk te saboteren en zijn acties kenbaar te maken aan het verzet. Hierop probeert een eigenzinnige groep rebellen een wanhopige missie uit te voeren. Die wil de plannen voor Ster des Doods stelen, voordat deze kan worden gebruikt om de heerschappij van de keizer af te dwingen.

368 BERICHTEN 51 MENINGEN
avatar van Timothyvdmeer
geplaatst: 27 januari, 11:21 uur [permalink]
Montorsi schreef:
veel te veel verhaal en gedoe, weinig charismatische rollen, nauwelijks tot de verbeelding sprekend. Ik vond die van vorig jaar toch wel leuker.

avatar van horizons
geplaatst: 27 januari, 11:36 uur [permalink]
Timothyvdmeer schreef:

Where've you been?

Het vervolg op Star Wars VII The Force Awakens verschijnt december 2017 in de bioscoop getiteld: Star Wars VIII The Last Jedi.

In 2018 volgt dan een standalone film over Han Solo.

En in 2019 volgt dan Star Wars deel IX.

avatar van Arri
geplaatst: 27 januari, 15:44 uur [permalink]
Timothyvdmeer schreef:

het zal aan mij liggen...maar waarom zijn ze niet op dat verhaal verder gegaan?

Je hebt een Star Wars avatar maar weet niet waar binnen de SW chronologie Force Awakens en Rogue One zich afspelen?

avatar van john mcclane 2
geplaatst: 28 januari, 17:06 uur [permalink]
Het doet de naam star WARS wel eer aan.
Voor het eerst echt het gevoel naar een oorlogsfilm te hebben gekeken.
Echt verrast door dit "deel"want het is een spinoff ,,onzin als je het mij vraagt.
Gewoon een deel voor a new hope.
En een grauwe prachtige SF film.

avatar van Metalfist
geplaatst: 5 februari, 11:43 uur [permalink]
Are you kidding me? I'm blind!

De decembermaand gaat in de komende jaren een erg leuke periode worden. Uiteraard vanwege de feestdagen, maar ook vanwege het feit dat het erop lijkt dat we telkens getrakteerd zullen worden op een nieuwe Star Wars film. Vorig jaar met The Force Awakens was ik echter genoodzaakt om op een zondagochtend om 10u in de cinema te gaan zitten en daarom wou ik het deze keer eens over een andere boeg gooien. Vandaar dus pas begin februari mijn plaats gereserveerd en dan valt het op hoe populair de reeks eigenlijk is aangezien bijna 2 maanden na de initiële release de zaal best nog vol zat.

Deze Rogue One wordt al eens gekscherend episode 3.5 genoemd en tijdens het kijken viel me op dat dat inderdaad de perfecte benaming is. Heel het plot van de film draait dan ook om een gebeurtenis uit deel IV (de nogal eenvoudige manier waarop de rebellen de Death Star opblazen) wat meer achtergrond te geven en hoewel dat naar mijn gevoel op zich een slecht excuus is om een film te maken, doet regisseur Gareth Edwards er wel veel mee. Hij volgt dan ook hetzelfde beproefde concept uit The Force Awakens, namelijk: introduceer een hele hoop nieuwe personages en gooi er hier en daar een verwijzing naar de oude saga tussen en je bent vertrokken. Vandaar dus ook onder andere de wederopstanding van de immer geweldige Peter Cushing als Tarkin (de acteur is ondertussen al meer dan 20 jaar geleden gestorven) en dan blijkt toch in wat voor een geweldige visuele tijd we leven als dit soort acteurs zoveel jaren later terug tot leven gewekt kunnen worden. Visueel ziet Rogue One er dan ook heerlijk uit en is het genieten van de eerste tot de laatste seconde. Wat wel opvalt is dat deze film zich veel meer concentreert op de Wars in plaats van op de Stars. Voor een groot deel te wijten aan het feit dat de Jedi niet aanwezig zijn, de naam Skywalker wordt gewoonweg niet genoemd, maar de climax op het strand doet zelfs denken aan de slag bij Normandië.

Aangezien dit zich dus tussen deel III en IV afspeelt is er ruimte voor een geheel nieuwe cast. Hier en daar wel eens een knipoog naar vertrouwde gezichten (Doctor Evazan en Ponda Baba uit de Cantina!), maar de hoofdacteurs zijn nieuwelingen in het universum. Toch zitten er hier en daar wel wat oude rotten in het vak en het is altijd een plezier om bijvoorbeeld Donnie Yen te zien. Die kan hier weer zijn vertrouwde ding doen (en hij doet dat goed) maar ook onder andere Forest Whitaker en Mads Mikkelsen zijn noemenswaardig. De meeste focus is echter op Felicity Jones en Diego Luna komen te liggen. Een goede keuze aangezien Jones en Luna een leuke chemie met elkaar hebben en met K-2SO (de immer geweldige Alan Tudyk) komt er nog regelmatig wat leuke humor aan te pas.

Voor mij was het absoluut niet nodig dat er een verdere uitdieping kwam op de aanleiding naar de gebeurtenissen van episode IV, maar toch was mijn interesse gewekt. Hopelijk was dit wel een eenmalige uitstap en krijgen we niet een hele hoop tussenliggende films waar het niveau verder en verder wegzakt. Erg leuke zit alweer, ben benieuwd naar wat The Last Jedi gaat brengen.

TMP
geplaatst: 12 februari, 21:36 uur [permalink]
Prima Star Wars film, waarin de focus aanvankelijk vooral ligt op het introduceren van enkele nieuwe personages en het opzetten van enkele verhaallijnen en het vervolgens steeds meer om actie lijkt te draaien. Wellicht is het plot als zodanig ook iets te mager om de speeltijd mee vol te krijgen, maar het is toch zeker niet slecht en de film heeft een sterk einde. De film verveelt ook geen moment, daarvoor ligt het tempo te hoog. Visueel is de film zeer de moeite waard. Het acteerwerk is prima, de cast kent dan ook enkele gerenommeerde namen. De komische noten komen veelal van de droid K-2SO.

avatar van Donucius
geplaatst: 16 februari, 17:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een Star Wars zoals ie hoort te zijn. Goede opbouw, genoeg actiemomenten en tevens een flinke dosis humor op zijn tijd, maakt deze film boeiend om naar te kijken.
Geloofwaardig en past precies waar de film voor bedoeld is, namelijk als 3.5, tussen deel 3 en 4.
Op gegeven moment het nostalgische gevoel uit deel 4,5 en 6 doen aanwakkeren. Wat deel 8 niet heeft kunnen doen, heeft deze losse tussenfilm wat mij betreft wel bereikt. Het echte Star Wars gevoel is terug.
Het einde van de film is ook gelijk het begin van deel 4, dus het sluit naadloos aan op het volgende deel.
En ja, Darth Vader (met de stem van James Earl Jones), komt ook een paar keer lekker in beeld. Nog steeds te kort, maar koester de momenten zal ik maar zeggen.

Heb deze film zowel in 2D als in IMAX 3D gezien en moet toch zeggen dat hoewel je het tijdens de film niet echt ziet, 3D toch een toevoeging is welke de algehele ervaring verbetert (de extra beeldhoogte van IMAX even buiten beschouwing gelaten, want dat is bijna altijd een verbetering over 2.39:1 bij zulke producties). Normaal is 3D bij films geen echte toevoeging, maar door de uitgebreide landschap- en ruimtesetting, is het deze keer wel degelijk gelukt om een waardevolle 3D aanvulling bij de film te verzorgen.

avatar van TheManInBlack
geplaatst: afgelopen woensdag om 13:29 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film begon een beetje rommelig, van de ene planeet naar de andere planeet maar daarna was dat over. In deze film zit lekker veel actie en verveeld niet. Erg jammer dat de hoofdpersonages dood gingen op het einde, maar dat kon je ook wel verwachten omdat ze niet in Episode 4,5,6 en 7 zaten. Hoe de planeet Scarif vernietigd wordt is erg mooi en goed gemaakt. Een kippenvel moment voor mij was toen Darth Vader opeens tevoorschijn kwam met zijn lightsaber op het einde waarbij hij iedereen aan het afslachten was. De grote verrassing was dat Leia op het einde tevoorschijn kwam, dat hadden ze erg goed gemaakt.