Solo: A Star Wars Story (2018)

Alternatieve titels: Solo | Han Solo

Fantasy / Sciencefiction

geregisseerd door Ron Howard
met Alden Ehrenreich, Woody Harrelson en Emilia Clarke

'Solo: A Star Wars Story' volgt de avonturen van de jonge smokkelaar Han Solo in de periode voor hij zich aansluit bij het verzet. Samen met zijn mentor Tobias Beckett werkt hij voor het Keizerrijk. Door middel van een reeks uitdagende avonturen in een duistere en gevaarlijke criminele onderwereld ontmoet Han Solo zijn toekomstige copiloot Chewbacca. Samen treffen ze de beruchte gokker Lando Calrissian, tijdens een reis die de loop zal bepalen van een van de meest onwaarschijnlijke helden van de Star Wars-saga.

avatar van John Barry
Deze film heb ik een tijdje terug op dvd gekocht.
Na de tegenvallende film "The Last Jedi" was ik destijds een beetje Star Wars moe.
Ik had geen zin om "Solo: A Star Wars Story" in de bioscoop te zien.
Achteraf wel jammer, want dit is eigenlijk best wel een vermakelijke film waarvan een aantal beelden mooi in de bioscoop waren uitgekomen.

Toegeven. de film is nergens echt hoogstaand, maar is vermakelijk genoeg om de aandacht de gehele speelduur vast te houden. Persoonlijk vind ik dit een veel leukere film dan "The last Jedi" .
Alden Ehrenreich komt redelijk geloofwaardig over als Solo. Hoogtepunten van de film zijn de scenes tussen Lando en Solo. Donald Glover doet het geweldig als Lando Calrissian. Heel erg jammer dat de rol van Lando in de film relatief klein is.

De actiescènes zijn redelijk saai. Het verhaal is nu niet echt bepaald heel interessant, de film moet het meer hebben van veel (leuke) losstaande momenten, maar echt een indrukwekkend geheel is het niet. Leuke rol van Emilia Clarke, maar het verhaal rond haar karakter is een ietwat saai en voelt een beetje overbodig aan.

Voor de muziek heeft John Williams een mooi nieuw avontuurlijk thema voor Han geschreven. Op basis van dit thema heeft John Powell de muziek verder uitgewerkt. Naast dat Powell eigen muziek toevoegt, maakt hij ook op de juiste momenten gebruik van een paar oude Star Wars thema's van Williams. Ik ben niet helemaal fan van de koormuziek van Powell voor de Enfys, ik vind deze muziek niet echt passend. Maar verder ben ik toch wel redelijk tevreden over het werk van Powell. De muziek klinkt verfrissend, zonder teveel af te wijken van de muziekstijl die onder een Star Wars film wordt verwacht.

Al met al geen hoogvlieger deze film. Maar desondanks wel vermakelijk om een keertje gezien te hebben.

avatar van N00dles
Totaal onnodige en bij vlagen saaie actiefilm zonder originele invalshoeken. Nu ben ik echt geen Star Wars-fanaat, maar zo'n beetje alle prequels en origin stories zouden geen enkel bestaansrecht hebben als de originele trilogie er niet was geweest.
En dat is een beetje het probleem met Solo (en al die andere nageboortes): het leunt teveel op wat er al is. Het heeft geen eigen karakter, het staat niet op zichzelf en weet op geen enkele wijze iets neer te zetten dat zo populair zal worden als de originele trilogie. Geen leuke bad guys, geen boeiende set pieces, groteske actiescènes die nergens op slaan, vervelende droids... Het heeft gewoon weinig om het lijf dat er echt uitspringt.

Alden Ehrenreich deed het trouwens wel oke en is redelijk charismatisch, maar verder best saai en humorloos geschreven. Harrison Fords Han Solo was toch net even iets meer dirty bad boy.
Emilia Clarke vond ik matig. In GoT was ze soms al best cringe, maar ook heb Ik nog geen enkele film gezien waarin ze me echt kon overtuigen.

Aardig, niet meer en niet minder.

Solo ''a Star Wars story'' kon het echte Star Wars gevoel niet naar boven krijgen bij me. Het is denk ik ook heel lastig om een iconisch karakter als Han Solo met een andere acteur nieuw leven in te blazen. Het charisma waarmee Ford het karakter van Solo neerzette is niet te evenaren. Daarbij kreeg ik aan deze Han eerder een hekel door zijn gedrag en houding, dan dat ik sympathie voor hem had.

Productie technisch gezien dik in orde. CGI en decoren zijn prima verzorgd, leuke variatie aan omgevingen en wezens. Voldoende actie die ook nog eens prima in beeld wordt gebracht. Maar op de één of andere manier blijft het allemaal wat zielloos en vlak aandoen. Niet de slechtste uit de serie, maar ook zeker niet de beste.

avatar van rcuppen79
Sinds Disney de rechten van Star Wars heeft gekocht, verschijnt er sinds 2015 ieder jaar een Star Wars film, helaas met wisselende kwaliteit.

Rogue One was nog een aardige spin-off die mede dankzij prima trucages en actie nog goed scoorde. Met de film Solo hebben ze gekozen om het personage van Han Solo wat verder uit te diepen. Persoonlijk vond ik Han Solo nooit één van de interessante figuren uit Star Wars. Een vrij eendimensionaal figuur zonder al te veel diepgang. Maar Harrison Ford gaf met zijn natuurlijk charisma het personage veel charme mee en de wisselwerking tussen hem en Chewbacca zorgden regelmatig voor veel memorabele scènes. Ook hun terugkeer in The Force Awakens zorgde er voor mij voor dat ik die film een hogere waardering gaf.

De 27-jarige Amerikaanse acteur Alden Ehrenreich krijgt hier de ondankbare taak om in Ford’s voetsporen te treden en alhoewel hij dat niet onverdienstelijk doet, mist hij toch echt de charme van Ford. Ook de wisselwerking tussen hem en Chewbacca kwam niet goed uit de verf.

In tegenstelling tot de voorgaande Star Wars films was Solo geen groot kassucces. Sterker nog, het was de eerste Star Wars film die gezien mag worden als een commerciële flop. Hierdoor is de kans op een vervolg een stuk kleiner geworden en dat is wel weer jammer, want de film kent een semi open einde.

Solo kende een moeizaam productieproces. Regisseur Phil Lord en Christopher Miller werden na maandenlang aan de film te hebben gewerkt ontslagen vanwege een creatief meningsverschil met producers Kathleen Kennedy en Lawrence Kasdan. Regisseur Ron Howard werd ingehuurd om de film uiteindelijk af te ronden, maar heeft alsnog zo’n beetje 80% van de film opnieuw geschoten. Het eindresultaat is helaas op z’n zachtst gezegd teleurstellend. Op papier zag het er nog zo goed uit. Lawrence Kasdan was medeverantwoordelijk voor het script. Een Star Wars-veteraan die ook aan de basis lag voor de scenario’s van The Empire Strikes Back, Return Of The Jedi en The Force Awakens. De laatste keer dat Lucasfilm en regisseur Ron Howard de handen ineen sloegen, maakten ze het pareltje Willow (één van mijn persoonlijke favorieten). Helaas is hiervan niets terug te zien in Solo. Het verhaal is uitermate zwak, met zwakke dialogen en slecht uitgewerkte of weinig boeiende karakters. De robot L3-37 is zo mogelijk net zo irritant als het karakter Jar-Jar Binks uit The Phantom Menace. Woody Harrelson hebben we wel eens beter op dreef gezien, en lijkt zich niet op z’n gemak te voelen in het Star Wars-universum. Emilia Clarke en Donald Glover krijgen te weinig te doen om echt te schitteren en zoals gezegd spat de combinatie van Han Solo en Chewbacca ook niet van het scherm. Visueel is de film ook niets bijzonder en oogt ze een stuk kleinschaliger dan de voorgaande Star Wars-films. Dit alles maakt van Solo misschien wel de zwakste film uit het Star Wars-universum (de kinderachtige Ewoks-films uit de jaren ’80 niet meegerekend).

Leuke Star Wars spin-off. Maar indrukwekkend is hij niet.
De jonge Alden Ehrenreich doet het redelijk als Han Solo en Woody Harrelson doet het ook niet slecht al vermoed ik dat hij de grote publiekstrekker is in deze film.
Het verhaal is redelijk, maar dit is toch alles bij elkaar een van de mindere films die regisseur Ron Howard ooit heeft gemaakt.

avatar van Ilsa
De ene is natuurlijk al beter dan de andere maar eigenlijk heb ik niets met de Star Wars films.

Deze was een paar dagen geleden op de Vlaamse tv en de kijkwijzer aan het begin van de film vermelde "geschikt voor kijkers vanaf 12 jaar " en dat vat eigenlijk perfect heel de film samen (net als de meeste Star Wars films trouwens)

avatar van Onceuponanytime
Een klein visje in de vijver van de Star Wars-avonturen. Hier en daar een aangenaam effect zoals we van Star Wars gewoon zijn, maar daar blijft het bij. Geen overtuigende rol van 'Solo' zelf. De film is ook niet zo gemakkelijk om volgen en conflicten/uitdagingen worden te grappig opgenomen. Jammer...