Solo: A Star Wars Story (2018)

Alternatieve titels: Solo | Han Solo

Fantasy / Sciencefiction

geregisseerd door Ron Howard
met Alden Ehrenreich, Woody Harrelson en Emilia Clarke

'Solo: A Star Wars Story' volgt de avonturen van de jonge smokkelaar Han Solo in de periode voor hij zich aansluit bij het verzet. Samen met zijn mentor Tobias Beckett werkt hij voor het Keizerrijk. Door middel van een reeks uitdagende avonturen in een duistere en gevaarlijke criminele onderwereld ontmoet Han Solo zijn toekomstige copiloot Chewbacca. Samen treffen ze de beruchte gokker Lando Calrissian, tijdens een reis die de loop zal bepalen van een van de meest onwaarschijnlijke helden van de Star Wars-saga.

• vanaf 26 september te koop op dvd en blu-ray

avatar van Confusie
Net gezien en viel allerminst tegen.

Beter dan verwacht:

Tandje meer mee vermaakt dan met Rogue One zelfs.

Een aangenaam kijkje in het Star Wars onderwereld bestaan, vormgegeven met behulp van die kenmerkende exotische creatuur exhibitie.

Kern element trefzeker prettig uitgewerkt.

Alden Huppelepup ruimschoots overtuigend als Solo.

Met Emilia Clarke ook deze film aan Star Wars skatje geen gebrek.

Sterker nog:

Beslist wat je noemt een guitig bekkie in al haar facetten.

Allerminst onappetijtelijke deerne petit.

Tot slot zeer verrast door de opmerkelijke verschijning tegen het eind.

Zo zie je maar hoe spoilers je pret kunnen vergallen, want als iemand dit voor mij had gespoild was ik nu
wanhopig de landen aan het uitkammen.

In de hoop deze barbaarse onruststoker ergens te treffen.

Al met al wederom een geslaagde worp binnen deze aanhoudend heuglijke omstandigheid.

Een van de betere zelfs.

avatar van Ajax&Litmanen1
Star Wars-flop 'Solo' opnieuw keihard onderuit (net als Johnny Knoxville) | Filmtotaal filmnieuws

Na 2 weekenden zitten ze net boven de 250 miljoen aan opbrengsten. Dit gaat een financiële flop worden. Geen slechte film, maar wel een tikje lui geschreven. Star Wars moet natuurlijk wel speciaal blijven. Misschien niet jaarlijks meer een titel uitbrengen.

avatar van synec
De zet van Disney om dit midden mei na Infinity War en Deadpool 2 uit te brengen is echt onbegrijpelijk. En volgende week is er ook nog eens Jurassic World, dus veel meer gaat dit helaas niet opbrengen.

Waarom niet gewoon met de Kerst periode, zoals elke Star Wars film? Had deze film sowieso veel beter gedaan, ook een jaar na The Last Jedi. Nu is het ook meer dan een jaar en half wachten tot episode IX.

Nooit gedacht dat een Star Wars film ging floppen. Jammer, want de film was best leuk.

avatar van Arri
Tja, de tijden dat het speciaal was dat er een SW film uitkwam is helaas niet meer.

avatar van JacoBaco
Beter dan Rogue One omdat eigenlijk alleen de laatste 45min van deze film daadwerkelijk fantastisch zijn. Dit kon ik erg goed merken toen ik de film voor de 2e keer keek (in de bioscoop).

Solo: A Star Wars Story. Wat wil(de) ik weten over Han Solo? Waar komt hij vandaan, wat deed hij precies voor we hem leren kennen in A New Hope, hoe zit dat met Jabba De Hutt, waar/hoe ontmoet hij Chewbacca en waar/hoe ontmoet hij Lando Calrissian. De film laat het op 1 ding na allemaal zien en toch is dit de meest oppervlakkige origin story die ik ken. In sneltreinvaart maken we kennis met het personage Han Solo. En deze film is dan ook een soort sneltrein. 80% actie en 20% verhaal. Een sneltrein welke 3 a 4 stops maakt om vervolgens weer snel verder te gaan. En het bevalt mij eigenlijk wel goed! De film inmiddels ook alweer 2x gezien! De 2e keer vond ik het zelfs iets leuker! Dan kijk ik een film namelijk met de beste instelling en ga ik ook op andere dingen letten.

Ik was vooral bang dat Alden Ehrenreich het te erg zou verkloten! In de trailer kon ik het nog moeilijk inschatten of hij het allemaal wel aankon! In de trailer laten ze waarschijnlijk zijn meest overtuigende Han Solo momentjes zien! En helaas was Alden Ehrenreich dus helemaal niet goed als Han Solo, maaaaarrr gelukkig is er op tijd ingegrepen en heeft hij hoogstpersoonlijk Han Solo les gekregen van niemand minder dan ...... George Lucas! (grapje) Hij heeft sowieso een acting coach gekregen en van Harrison Ford alleen een paar tips denk ik!

Watch Harrison Ford Surprise Young Han Solo Alden Ehrenreich During ET Interview (Exclusive) - YouTube

En nu moet ik toch zeggen dat ik het een geslaagde film vindt! Als origin story totaal mislukt, maar ik beschouw de film puur als actiefilm en is Alden Ehrenreich goed genoeg? Absoluut! Ik geef zijn performance een 8!

De film geef ik geen 8, maar een 7,5! Vooral het begin is mij net even te chaotisch!

avatar van Thampon
Deze was inderdaad een stukje beter dan het overbodige "Rogue One".
Alden speelt de rol van een "grappige" Solo wel super? Enige wat ik wel mistte in de film was idd "Jabba The Hut" en de toch iet of wat tegenvallende ontmoeting met Chewbacca (ging mij wat te snel allemaal).

Anyway heb er wel van genoten hoor....

Niet super maar nog altijd stukken beter en vermakelijker dan de gebruikelijke popcornmeuk in de bioscopen.

avatar van ILDIB
Eigenlijk is het niet meer dan blij pief paf poef verhaaltje, enige diepgang ontbreekt wel. Hier en daar wat namedropping en bekende gezichten maar al bij al stelt het niet veel voor maar is het slechts vermakelijk. Hoe Han Solo Han Solo werd..

avatar van FlorisV
Solo heeft mijn verwachtingen ruim overtroffen en is een prima vermakelijke film geworden, zonder je een moment te hoeven vervelen met slechte grappen of geforceerd policor geleuter. Het blije pief paf poef verhaaltje zit toch wel prima in elkaar en is vlot verfilmd.

Grafisch is het wat donker gefilmd maar het ziet er verder goed uit, zonder uit de toon vallende omgevingen zoals dat vreselijke casino in The Last Jedi. Glover is heerlijk als Lando maar ook Ehrenreich doet het prima. En bij Clarke weet je in deze film nooit of je haar kan vertrouwen. Verder genoeg actie, smakelijk in beeld gebracht zonder teveel cuts.

Voor de fans zitten er ook genoeg verwijzingen in naar details uit de eerdere films. Het enige wat ik miste is de ontstane rivaliteit met de bounty hunter Dengar. Maar leuk dat bijvoorbeeld Bossk wel genoemd werd. Ja, het is meestal niet meer dan namedropping. Maar binnen een stevig raamwerk van een leuke film die op zichzelf kan staan. Met op het eind toch wat goeie twists en een complete verassing. Niet te voorspelbaar.

Er had wel iets meer humor in gekund. Ik zat toen ik de film zelf bekeek hier en daar zelf oneliners te bedenken bij gebrek eraan. Bijvoorbeeld toen Solo ging bluffen dat de Falcon vol met strijders zat en de Falcon wegvloog. Vrij makkelijk daar een droge, spottende opmerking bij te maken voor de tegenstander.

Al met al toch knap hoe Howard deze film gefixt heeft door scenes opnieuw te schieten want er waren problemen maar ik had nergens het gevoel een inconsistente film te zien. Misschien is het omdat ik The Last Jedi bij nader inzien (ondanks een aantal mooie vertolkingen) zo'n grandioos stinkende boutfilm vond dat mijn kinderhand snel gevuld is met een film als Solo, maar dit geeft me weer hoop voor de franchise (ook al geloofde Disney zelf niet in de film).

avatar van FlorisV
alexander75 schreef:
Gewoon een leuke film. Mooie scenery. Verhaal lijn ook goed.
Als ik iedereen een tip mag geven. Kijk de 2 D versie, want de 3D effecten zijn zo minimaal dat je het geld beter in je zak kan houden.

Voor het eerst in Kinepolis Hasselt gekeken. 3d Brillen zijn zwaar en halen veel licht weg, zodat de film te donker oogt. Tevens 40 cent moeten betalen voor een toilet bezoek...pff

Eens. Ook in Kinepolis gekeken (Utrecht) in 3D en het zag er donker uit. Weinig 3D effecten. Toilet wel gratis daar. Wel gesmolten chocola zitten eten...voor 4 euro, schande! Verder een fijne bios, maar dit was wel jammer. Leuke film verder.

alexander75 schreef:

Offtopic maar 40 cent moeten betalen voor een toilet bezoek terwijl je al een kaartje voor een film hebt gekocht? Schandalig!

avatar van Kondoro0614
Tevens 40 cent moeten betalen voor een toilet bezoek...pff

Dat heb ik serieus nog nooit gehoord in een bioscoop, lachwekkend gewoon..

TMP
Als avonturenfilm niet slecht, als Star Wars film wat mager. De referenties naar de andere Star Wars films en de personages zijn uiteraard meer dan genoeg aanwezig. Het voelt echter allemaal wat verplicht aan. Een paar momenten waarvan je van tevoren al kunt bedenken dat ze onderdeel uitmaken van de film komen inderdaad in de film voor, maar memorabele scènes levert dat niet echt op. Ehrenreich doet het niet slecht, maar mist het charisma van Harrison Ford om een echt overtuigende jonge Han Solo neer te zetten. Het kijkt allemaal best aardig weg en is zeker niet slecht, maar echt overtuigend is het ook niet.

avatar van Zwolle84
De trailers deden me al niets en die lijn werd helaas doorgetrokken. Erg jammer, want die andere side movie, Rogue One, vind ik nou net de beste Star Wars tot nu toe. Dit was allemaal zo voorspelbaar en gewoontjes.

Totaal overbodig. Alleen voer voor de die hard star wars fanaten. Beter stoppen,disney.

avatar van thunderball
Kondoro0614 schreef:

Dat heb ik serieus nog nooit gehoord in een bioscoop, lachwekkend gewoon..

Dat is heel gebruikelijk in België, daar betaal je gewoon bijna overal in openbare gelegenheden, restaurants, bioscopen etc. voor toiletbezoek, dus niets schandaligs aan, zo is daar de gewoonte nu eenmaal.
Ik ga als Nederlander, wonend redelijk dicht bij de grens, meestal in Antwerpen naar de bioscoop en daar betaal ik ook 40 cent per toiletbezoek, denk er niet eens meer over na.
Wij zullen wel weer andere -voor het buitenland- vreemde gewoontes hebben.

Nou dat heb ik in werkelijk geen enkel land meegemaakt, ook in Belgie niet.
Zou me wat moois worden als ik geld zit uit te geven in een restaurant en ik moet ook nog 40 cent voor de wc betalen hahaha.

avatar van Hando
TMP schreef:

Dit is dan ook niet de Han Solo die je ziet in ANH. Hij begint net en heeft weinig ervaring maar wil zich graag bewijzen. Logisch dat hij dan minder zelfverzekerd en charismatisch overkomt. Ik vind dat zijn personage hierdoor juist meer diepgang krijgt.

avatar van AmazingPP
Had er niks van verwacht, maar vond het geen onaardige film. Het script rammelt hier en daar en je wordt door clichés overspoelt, maar al met al een zeer vermakelijke film. De regie van Howard is vakkundig te noemen. Spectaculaire scenes zitten ertussen! Heb me prima vermaakt. 3,5 *

avatar van HK Senator
Helemaal niet onaardig maar de actiescènes zijn inwisselbaar met de van Rogue One, TFA en TLJ. Als Disney zo door gaat stop ik op een gegeven ogenblik wel met de spin offs want dan komt het steeds op hetzelfde neer.
Jammer dat de film nauwelijks past binnen het grote Star Wars verhaal maar daar toch te ver af staat. Ik had best wat scenes op Tatooine willen zien. Alden Ehrenreich overtuigt niet als Han Solo alhoewel hij het echt niet slecht doet. Toch hadden ze beter een Han Solo lookalike kunnen zoeken. En Emilia Clarke zie ik toch liever blond
Al met al een prima film maar niet meer dan dat.

avatar van Basto
kos schreef:
Nou dat heb ik in werkelijk geen enkel land meegemaakt, ook in Belgie niet.

La Place bij de A4 bij Schiphol vragen ze zelfs 70 cent en dat ook nog met een soort kooiconstructie waar je doorheen moet en zelf muntjes in moet gooien. Echt totaal idioot...

avatar van Graaf Machine
Als ik echt keihard moet poepen, heb ik er wel drie euro voor over.

Disney heeft besloten na de flop van Han Solo , dat er geen spin offs meer komen , dus geen "a star wars story" meer , wel de normale star wars films .

avatar van horizons
maurice32 schreef:

Dat is nergens bevestigd. Volgens mij alleen in de ijskast geparkeerd.

avatar van clubsport
Leno schreef:
Het vele gedoe rondom deze film van ontslagen regisseurs - Howard zou 70% geschoten hebben, de vrij negatieve recensies en teleurstellende opbrengsten doet je verwachting wel temperen. Toch is de film helemaal niet slecht en keurig in lijn met de andere recente Star War films. Waarom deze dan moet floppen heeft wellicht te maken met Disney die te veel wil cashen met deze films in een te korte tijd.

Ik denk dat deze film vooral de klappen krijgt van alle teleurgestelde the last jedi bezoekers .
Als je vorige film zo matig is dan is de volgende film in de reeks degene die daarvoor de prijs moet betalen .

avatar van Ajax&Litmanen1
clubsport schreef:

Geloof ik niks van. Star Wars fans zijn trouwe kijkers, die gaan hoe dan ook massaal naar een nieuwe film. Daarbij scoort TLJ helemaal zo slecht nog niet.

Dat Solo ligt gewoon aan de matige trailers, de teleurstellende verhalen over de regie, het feit dat zo'n titel gewoon net als de voorgaande delen een december release had moeten krijgen, het feit dat een spin off naar verwachting minder scoort dan een officiële Episode die het verhaal door blijft vertellen en vermoedelijk ook het feit dat Han Solo als los personage niet zo aantrekkelijk is. Althans, ik keek er niet echt naar uit, terwijl ik me wel op Rogue One verheugde dat een veel leukere verhaallijn had. De Solo film is niet origineel, vinkt gewoon de verwachtte zaken af.

avatar van clubsport
Ajax&Litmanen1 schreef:

nou zeg je eigenlijk 2 tegenstrijdige dingen eerst zeg je dat fans zoiezo wel massaal naar een nieuw deel gaan en vervolgens haal je de excuses van stal zoals de release date ed waarom de film het minder zou doen .

Dat de film het zoiezo minder zou gaan doen stond al wel vast en jou argument van solo als personage dat minder aansprak kan ik in meegaan .
maar deze mate van terugval was erg groot en ik blijf van mening dat dat ook voor een groot deel aan the last jedi te wijten is .

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dit lijkt mij anders zeer plausibel. Heb van veel mensen om mij heen vernomen dat ze vanwege het hele TLJ verhaal niet zo'n trek hadden in die nieuwe Star Wars film (die er al weer veel te snel achteraan kwam). Die mensen hebben Solo dan ook links laten liggen want ja, er was genoeg ander aanbod.

kos schreef:
Nou dat heb ik in werkelijk geen enkel land meegemaakt, ook in Belgie niet.

In een restaurant moet je zeker niet betalen. Wel als je gewoon binnengaat om te plassen.
In Kinepolis moet je idd betalen. De Cityscoop in Roeselare is volledig gratis. Het is altijd te zien waar.

Dit ter info.

avatar van Mikemans
Met een dubbel gevoel naar de film gegaan en mijzelf betrapt dat ik mega zat te genieten van deze film. Niets mis mee, gewoon leuk, interessant en goed op het doek gebracht.

avatar van Graaf Machine
Fijne film, vlot verhaal. Genoeg actie, en alles lekker overzichtelijk. Wel erg donker, helemaal met een 3d bril op. Aldan Ehrenreich overtuigde mij als Han Solo, Donald Glover vond ik wat minder als Calrissian, maar die rol was toch ook wat minder belangrijk.

avatar van m1chel
Solo is de tweede Star Wars anthology-film die bedoeld zijn om het universum van Star Wars flink uit te breiden. In 2015 maakte Disney en Lucasfilm al bekend dat er plannen waren voor een film over de jongere jaren van Han Solo en twee jaar later werd regisseur Ron Howard aangetrokken om het project te leiden. Toch neemt het dit keer de nodige risico’s met zich mee, aangezien iedereen de naam Han Solo meteen aan Harrison Ford koppelt. Voor de hoofdrol werd dan ook flink gezocht naar de juiste acteur, die ook nog een de juiste charme en arrogantie bezit van het personage dat Ford ruim veertig jaar geleden met veel bravoure wist te introduceren. Uiteindelijk viel de keus op Alden Ehrenreich. Een keuze die op veel kritiek kwam te staan, maar eigenlijk blijkt hij geknipt voor de rol. Toch werd de film na de eerste vertoningen lauw ontvangen door de pers. Toch is het maar de vraag of deze kritische noten wel terecht zijn. Is dan Disney dan uiteindelijk toch op het punt is belandt waar voorafgaand aan de uitbreidingsplannen zo voor werd gevreesd? Gaat de kwaliteit dan toch ten onder aan de kwaliteit?

De film opent eigenlijk direct bombastisch, als Han en Qi’ra op de vlucht slaan. Uiteindelijk belandt Solo in de loopgraven van de galactische oorlog en het lijkt er direct op dat Howard een meer aardse aanpak lijkt te hanteren, waarbij je soms het gevoel krijgt alsof je in de Eerste Wereldoorlog bent belandt. Het blijkt van korte duur, want zodra Han de Wookie Chewie ontmoet gaan ze samen met Beckett en zijn team op pad om een gevaarlijke, maar kostbare lading van het Rijk te stelen uit een trein. Het is een sequentie die verdacht veel doet denken aan de film Snowpiercer. Toch is het misschien wel een van de meest spectaculaire scenes uit de film en zoals we eigenlijk gewend zijn bevat het effecten om van te smullen. Als de missie op dramatische wijze mislukt wordt er qua tempo nog een flinke tand bijgezet en bewijst Ehrenreich dat hij geknipt is voor de rol van de jonge Han Solo.

De film is ook een feest der herkenning. Zo komen namen, planeten, kostuums en nog veel meer herkenningspunten voor fans uit de eerste Star Wars-films aan bod. Echter, wat het meest weet te verassen is het einde van de film. De film heeft een heerlijke soundtrack en mede door het hoge tempo een aantrekkelijke speelduur. Solo is alleen geen film die direct de cirkel rond maakt, zoals eerder voorganger Rogue One, maar laat de deur naar een eventueel vervolg wagenwijd open. Het zou dan ook eeuwig zonde zijn als deze film geen vervolg krijgt. Alles bij elkaar genomen zorgt dit ervoor dat je als liefhebber bijna hyper de bioscoopzaal verlaat, smachtend naar meer. Ik kan dan ook gerust stellen dat Solo een geslaagde film is die alle elementen bevat om de franchise trouw te zijn, een Star Wars waardig verhaal dat aan alle eisen en wetten voldoet die je mag verwachten.

Solo: A Star Wars Story is een meer dan geslaagde anthology-film geworden over de jongere jaren van de legendarische smokkelaar Han Solo en zijn maatje Chewbacca. De eerste, veelal vernietigende, reacties van de pers blijken geheel onterecht. Na een lange zoektocht kreeg Alden Ehrenreich de zware taak om ons Harrison Ford te doen vergeten en ondanks dat dit nergens helemaal lukt, kwijt hij zich goed van zijn taak. Gezien het open einde, en het feit dat de cirkel nog niet helemaal rond is, is het te hopen dat Disney een vervolg daadwerkelijk gestalte gaat geven. Veel vragen die je als fan van de reeks hebt over wat er in het leven van Han Solo gebeurde voor Star Wars: Episode IV – A New Hope worden hier dan wel beantwoord, maar door het onverwachte slotakkoord komen er ook de nodige vragen bij.