Solo: A Star Wars Story (2018)

Alternatieve titels: Solo | Han Solo

Fantasy / Sciencefiction

geregisseerd door Ron Howard
met Alden Ehrenreich, Woody Harrelson en Emilia Clarke

'Solo: A Star Wars Story' volgt de avonturen van de jonge smokkelaar Han Solo in de periode voor hij zich aansluit bij het verzet. Samen met zijn mentor Tobias Beckett werkt hij voor het Keizerrijk. Door middel van een reeks uitdagende avonturen in een duistere en gevaarlijke criminele onderwereld ontmoet Han Solo zijn toekomstige copiloot Chewbacca. Samen treffen ze de beruchte gokker Lando Calrissian, tijdens een reis die de loop zal bepalen van een van de meest onwaarschijnlijke helden van de Star Wars-saga.

avatar van mixmaster
Aardig, meer niet.
Er zitten veel saaie en langdradige stukken in en de actie is redelijk.
Het verhaal is wel goed bedacht en de rol van Alden Ehrenreich als Han Solo is prima.

Echt heel erg slecht.

avatar van Warning
Een Star Wars film die niet had gehoeven, bedoelt om de kas van Disney te spekken. Niet bijzonder, wel leuk om Darth Maul weer eens te zien. Actie is redelijk, echter, er zitten saaie en langdradige stukken in, nauwelijks memorabele scenes. Soms kinderachtig.

En L(adyboy)3, hoe krijg je het voor elkaar!? Blijkbaar had Kathleen Kennedy ook een rol te pakken!

Betere Star Wars.

Nu lag die lat ook niet zo heel hoog. De originele reeks is nog wel oké, wat daarna is uitgekomen is eigenlijk amper het kijken waard. Toch zijn het films waar ik vaak tegen beter weten in vooraf wel zin in heb, al is het maar omdat het scifi met een budget is.

Solo is uiteindelijk een wat andere film geworden. Veel kleiner en eenvoudiger dan de meer recente Star Wars films. Die draaiden toch vooral om grootse verhaallijnen waar het lot van hele galaxies in de handen van een paar helden lag, deze film is een redelijk brave origin story van Han Solo. Veel beter te verteren.

Blijkbaar heeft de productie een hoop problemen gekend, maar dat was er eigenlijk niet zo aan af te zien. Vind Star Wars sowieso al erg onevenwichtige films, zowel in sfeer als plot. Datzelfde zie je hier dan ook wel in terug, maar ik vraag me af of het veel met de regisseurswissel te maken heeft.

Toch kent de film nog steeds een hoop klassieke Star Wars euvels. Zo is de humor echt onuitstaanbaar en misplaatst, zijn de actiescenes tam en zielloos en is ook Solo zelf een kleurloos figuur. Het is bijna een figurant in z'n eigen verhaal, al is het netto resultaat daarvan dan wel weer positief. Nog vervelender zijn de eeuwige referenties naar andere films binnen de franchise, tot dat doodgedraaide riedeltje aan toe.

Het positieve komt eerder van een aantal randpersonages en van het feit dat de film net wat meer tijd kan nemen om de locaties een rol te laten spelen. Door de relatieve rust in deze film maakt het net iets meer indruk. Beperkt, want uiteindelijk is het nog steeds een wat flauwe film met een hoop scenes die nergens op slaan (dat enorme monster in de nebula bijvoorbeeld), maar in tegenstelling tot andere recente Star Wars films valt er ook eens wat positiefs op te merken.

avatar van grovonion
Ik snap de redelijk negatieve recenties wel, van deze film, hoewel ze niet zo zeer negatief zijn, als eerder aanmerken dat dit een redelijk saaie star wars film is. Ikzelf heb hier echter van genoten, en vind dit een veel betere Star wars film dan de delen 7 en 8 van de hoofd-reeks. Deze vat de starwars sfeer veel beter en neemt tenminste de franchise serieus. Het verhaal werkt hier redelijk goed, terwijl 8 maar volzat van plot-holes en onlogische elementen. In mijn ogen de 5-beste film in de SW franchise (na V,VI,IV en Rogue One).

avatar van grovonion
Onderhond schreef:
tot dat doodgedraaide riedeltje aan toe.
Vind dit net een must in elke film, deel van de SW-identiteit. En ze hebben in mijn ogen veel te weinig iconische muziek in dit deel gestopt.

keimpeS
Het blijft leuk, maar toch 1 van de minste uit de Star Wars reeks.....

avatar van Starscream
Ik had slechter verwacht door alle redelijk negatieve berichten maar het is gewoon een leuke star wars film.

broncode
By far de beste Star wars Film na de eerste 3 originele delen. Alles wat je in de franchise zoekt zit in deze film, en geeft je ook het gevoel wat ik had toen ik in 1977 voor star wars in de bioscoop zat. Superb!...

avatar van Thomas83
Triest dat een film als deze wordt gemaakt, maar na de erg stroeve introductie op Corellia valt de film nog best op zijn plaats als een avontuurlijke en relatief zorgeloze film, precies zoals het ooit begon. Ondanks dat je wel merkt dat Ron Howard geen echte actieregisseur is zit de film nog altijd vol veel mooie plaatjes, sets en vooral indrukwekkende art direction. Ehrenreich imiteert Harrison Ford ook nog indrukwekkend goed. De rol blijft verder natuurlijk wel een wat kansloze onderneming, want tegen Fords interpretatie van de rol kan je nooit opboksen. Ford kon een arrogant personage sympathiek maken zoals Ehrenreich dat niet kan.

Het script schreeuwt wel onnodig van de daken wat de essentie van Han Solo's personage is: de vrijbuiter die denkt slecht te zijn maar uiteindelijk een goed hart heeft. En sowieso is het hele script een luie verzameling clichés. Gedoe over de underdog en loyaliteit, wat onnodige er bij gesleepte romantiek, enzovoort. Bettany maakt een zwak geschreven rol nog enigszins leuk, dat kan niet van Harrelson en Clarke gezegd worden. Vond het nog wel best amusant om de arrogante Han en Lando tegen elkaar op te zien spelen. Wat verwijzingen zoals die over het ontstaan van de naam Han Solo zijn ongemakkelijk. 2.5*.

Ik noem het een halve StarWars maar een volle scifi. Is een spin-off en als je hier vanuit gaat vanaf het begin, dan is deze gewoon goed. Wil je een echte StarWars dan zal je bedrogen uitkomen. Maar voldoende elementen zijn aanwezig om je in de juiste sferen te brengen. En de enige figuur die al alle films overleeft is Chewbacca. Hij is hier blijkbaar al 190 jaar. En deze film speelt zich nog voor de real thing af. Alleen spijtig dat de opening niet met de rollende tekst is en dan een schip toont voorbij een planeet... Ook had iedere film wel iets nieuws aangaande lightsabers, deze was hier zeer karig in, zijnde een dubbel mes met een lichtgevend randje. Maar ok, als film op zich vond ik deze goed.

avatar van Woland
Om maar positief te beginnen, het was een stuk minder flauw en kinderlijk dan de vorige Star Wars-film. En er zat best wel wat vaart in, oke, maar qua verhaal was dit simpelweg allemaal niet zo boeiend - wat achtergrond over Han Solo, Chewbacca, Lando, de Millennium Falcon, Kessel Run en ga zo maar door dat in een wat flauw misdaadverhaal gegoten is. Het heeft weliswaar een aardig Star-Wars-sfeertje, maar eigenlijk interesseerde het me vrij weinig waar Chewie gevonden was, waar Han vandaan komt en hoe hij gekomen was waar hij in de originele Star Wars beland was. Emilia Clark, Woody Harrelson en die gangsterbaas doen hun best, maar zijn ook niet zulke interessante karakters. En dan is dik twee uur een hele lange zit.

avatar van paul83
Na een hele moeizame en bijna saaie eerste helft, weet de film zich langzaam te herpakken. Op het moment dat de ruimterace in de Millennium Falcon start krijg je weer het juiste Star Wars gevoel. Dit komt ook voornamelijk door de voortreffelijke (nostalgische) muziek, goede CGI en uiteraard...tie fighters.

Vermakelijk, niet meer en niet minder.

avatar van Vilmkritikus
Leuke film maar het echte Star Wars gevoel miste ik toch wel af en toe een beetje.

avatar van Bennie1112
Deze film heeft mij positief verrast. Van tevoren had ik namelijk niet gedacht dat iemand anders dan Harrison Ford het personage van Han Solo kon spelen, maar het is toch gelukt. Alden Ehrenreich zet een goed Han neer, vooral door niet te erg een impressie van Harrison Ford te doen, maar vooral op zijn eigen manier. Wat ook wel hielp bij mijn kijkervaring was dat ik van tevoren niets van de hele film verwacht had. Maar dit is gewoon een prima misdaad/avonturen film in het Star Wars-universum. Verwacht dus van te voren geen film zoals de andere Star Wars films en ik denk dat je je er mee kan vermaken.

Ben ook wel benieuwd of we Darth Maul en misschien Kira nog terug gaan zien in een volgende Star Wars spin-off.

avatar van Graaf Machine
Weer eens gezien, sinds de bioscoopervaring. Toch wel een heerlijke duistere zompige film hoor. Niet dat gladde van de hoofdserie, maar lekker ruw. Eigenlijk gewoon een van de beste uit het SW-universum.

avatar van GGG
GGG
Genoten!

avatar van Grovo
Leuke, maar vrij overbodige film die ons laat zien hoe Han Chewie ontmoet, hoe hij de millennium falcon van Lando verkrijgt. Het is een jeugdige, idealistische(re) Han die er wel mee door kan. Met wat goede wil begrijp je ook waarom de Han Solo uit het originele luik aan de cynische kant is.
Het verhaal wist wel te bekoren, maar ik zal deze waarschijnlijk nooit meer herbekijken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Star Wars voor mij is een reeks films vol avontuur met gewoon fun, actie en helden vs het kwade. Simpel te volgen, groots in de sprookjesachtige aanpak. Met mysterieuze wezens, kleurrijke planeten en catchy oneliners. Niet de beste films ooit misschien, maar wel pure nostalgie die altijd te genieten zijn. Solo is het complete tegenovergestelde en voelt nog meer dan ooit aan als bandwerk. Een overbodige film eigenlijk met weinig verhaal, avontuur en spanning. Gelukkig deed Ford het zo goed, anders zou je een grondige hekel krijgen aan de figuur Han Solo. Met films als deze vergeef je meteen Jar Jar Binks.

Wat weet Disney Star Wars toch te verzieken met de constante flauwe en kinderachtige ‘humor’. Af en toe een (slecht) grapje hou ik wel vol, maar dit niet. Na 10 minuten afgezet. Dat doe ik vrijwel nooit en dan durf ik al helemaal niet obv 10 minuten een slecht recentie te schrijven. Echter was het na een paar minuten echt wel duidelijk wat een onweerstaanbaar slechte film dit is (m.i. vooral doordat er een enorm kinderachtige organisatie achter zit).

avatar van horizons
Dolluf schreef:

En je hebt geen problemen met Jabba en zijn Muppets of ewoks?

avatar van Basto
Dolluf schreef:

Goede zet. Solo was de slechtste film die ik in 2018 zag.

avatar van sierrra
Dolluf schreef:

Geef dan eens een paar voorbeelden van die "flauwe en kinderachtige humor" in de eerste 10 minuten?

avatar van qwatje
Het zal wel aan mijn gemoedstoestand hebben gelegen, maar ik heb mij uitermate goed vermaakt aan deze nieuwe loot aan het star wars front. In tegenstelling tot een paar misbaksels hiervoor.
4* sterren voor ruim 2 uur lekkere actie

De Star Wars film "The Last Jedi (2017)" vond ik vorig jaar best vermakelijk en dat geldt zeker ook voor de grimmige prequel "Rogue One (2016)" die ik zelfs nog beter vond, maar deze luchtige "Solo" spin-off vond ik wat tegenvallen (heb ik destijds gelukkig ook niet in de bioscoop gezien) en is daarbij vooral te braaf en ook een tikje ongeïnspireerd.

Het is natuurlijk leuk om te zien hoe Han Solo (gespeeld door Alden Ehrenreich en dat was best even wennen omdat je eigenlijk gewend bent om Harrison Ford te zien in die rol, wat nu natuurlijk niet meer kan gezien zijn leeftijd) zijn maten Chewie (Joonas Suotamo) en Lando (Donald Glover) ontmoet en de Millennium Falcon verwerft (geinige knipoog naar "The Godfather: Part II (1974)"), maar te vaak gaat het er in dit verhaal er te flauw en te kinderachtig aan toe (inclusief de humor, maar dat is vaak het geval in een Star Wars film) en voelt het scenario wat afgeraffeld aan. Actie zit er natuurlijk ook volop in, maar de actiescènes zijn niet geweldig en wat lui gemonteerd, maar vermaken verder wel redelijk.

Hoofdrolspeler Alden Ehrenreich is reuze charmant en hij overtuigd ook wel als een jonge Harrison Ford. Verder is leuk dat Woody Harrelson (als de mentor van Han Solo) ook een rol heeft in dit verhaal en Emilia Clarke is natuurlijk een mooie vrouw om naar te kijken. Visueel gezien zag het er natuurlijk ook weer allemaal fraai uit en vooral natuurlijk de Millennium Falcon, die misschien wel de echte ster is in deze spin-off film die vooral vermakelijk is, maar hij weet dan weer net te weinig te verrassen om echt indruk te maken.

avatar van Captain Proton
De beginjaren van Han Solo. De sfeer in film is niet echt Star Wars wat je bij de eerdere delen zie. Maar toch heb ik me goed vermaakt met deze film. Het is inderdaad jammer dat niet (gezien hun leeftijd) Harrison Ford en Donald Glover meededen, maar goed. Zo nu en dan zag ik toch wel de trekjes die Harrison Ford ook had. Goede acteurs en personages, verhaal prima en special effects uitstekend.
En om een goed oordeel te geven, vind ik dat je de film helemaal gezien moet hebben en niet de eerste tien minuten. Verwacht van deze film dus niet een Star Wars film, maar meer een spin-off. Net als met The Battle of Endor.

avatar van DVD-T
Tales from a galaxy far, far away

Solo: A Star Wars Story.

Misschien wel de Star Wars film waar niemand echt op zat te wachten, maar wat uiteindelijk best een vermakelijk geheel is geworden. Ik hoop nu dat Disney niet van alle personages en gebeurtenissen een losstaand verhaal gaat vertellen met een aantal leuke easter eggs om fans tevreden te stellen. Het duurt niet lang voor het publiek daar doorheen gaat prikken. Het publiek verlangt meer en meer naar een goed verhaal maar vooral naar het Star Wars gevoel.

Dat gebeurt al een klein beetje in Solo. Een hoop oninteressant gedoe rondom een aantal leuke momenten. Enkele waar we in de eerdere Star Wars films al over gehoord hadden. Zoals het gokspel waar Han de Falcon mee "wint". Helaas gebeurt er rondom die gebeurtenissen om vrij weinig. Het geeft niet dat echte, warme Star Wars gevoel waar fans zo naar verlangen. Daarnaast ook vele references waar de niet doorgewinterde fan weinig mee kan. Naast de oninteressante gebeurtenissen zijn er toch best wat vermakelijk scenes. De actie scenes zijn allemaal keurig in beeld gebracht. Maar geven buiten 1 specifieke scene nergens echt dat wow gevoel. Toch is de scene in het begin waar Han het leger in gaat erg tof bedacht. En ook een bepaalde ontmoeting brengt toch wel een grijns van oor tot oor. Al had er met die relatie toch meer gedaan moeten worden. Het komt niet zo over als in bijvoorbeeld "Empire Strikes Back". Had wel een beetje gehoopt dat die relatie wat meer centraal zou staan. Wat nu centraal staat, is een oninteressant verhaaltje met in de hoofdrol een liefje. Het beste van Solo, is toch wel hoe Lando is neergezet.

Brengt ons meteen naar de beste performance in de film. Donald Glover als Lando Calrissian, Wat zet hij hem fantastisch neer. Flamboyant, likeable, met humor en toch ergens ook een serieuze toon. Ehrenreich doet zijn best, maar nergens heb je het idee naar een jongere Ford te kijken. Er word geprobeerd wat maniertjes over te brengen, dat werk echter niet heel goed. Harrelson voegt verder weinig toe en Clarke loopt er wat verloren bij.

Niet meteen de schuld van Clarke. Het script is er gewoon niet naar om veel met de personages te kunnen. Het schrijfwerk is, net als de rest van de film, vrij vlak. En dat is jammer. Ik ga niet zeggen dat dit zoveel meer had kunnen zijn, want buiten wat kleine dingen die Solo in de eerdere Star Wars films geeft, is er vrij weinig om een hele film rondom te creëren. En dat blijkt wel uit de vele momenten die niet erg goed werken. Ik vraag me ook sterk af of Howard wel de meest geschikte man was om deze film te regisseren.

Vermakelijk. Als onderdeel van Star Wars en als losstaande film half geslaagd. Al was er aanvankelijk niet om veel om een betere of interessantere film van te maken.... Of, wacht.... Misschien toch. Zoals de scene aan het eind, wat interessanter klinkt dan alles wat daar aan vooraf is gegaan.

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken, maar vond dit toch wel een minder deel. Niet altijd even boeiend en mocht gerust wel wat korter. Geef me dan toch maar de film waar de volledige cast in meedoet, die zijn toch wel interessanter.
Voor de rest zag het er allemaal wel goed uit en de cast deed het ook prima.
Leuk om eens gezien te hebben, maar toch niet veel meer.

avatar van ErwinH
De minste Star Wars film tot nu toe. Een donkere kleurloze film. Kijk hem niet bij daglicht, want dan zie je niks. Het verhaal is even kleurloos. Een gemiste kans wat mij betreft. Ik had me het vroegere leven van Han Solo wat interessanter voorgesteld.

Gewoon een leuk, klassiek, voorspelbaar verhaal wat een lekker avondje film kijken oplevert. Geen hoogvlieger maar wel vermakelijk.

avatar van John Barry
Deze film heb ik een tijdje terug op dvd gekocht.
Na de tegenvallende film "The Last Jedi" was ik destijds een beetje Star Wars moe.
Ik had geen zin om "Solo: A Star Wars Story" in de bioscoop te zien.
Achteraf wel jammer, want dit is eigenlijk best wel een vermakelijke film waarvan een aantal beelden mooi in de bioscoop waren uitgekomen.

Toegeven. de film is nergens echt hoogstaand, maar is vermakelijk genoeg om de aandacht de gehele speelduur vast te houden. Persoonlijk vind ik dit een veel leukere film dan "The last Jedi" .
Alden Ehrenreich komt redelijk geloofwaardig over als Solo. Hoogtepunten van de film zijn de scenes tussen Lando en Solo. Donald Glover doet het geweldig als Lando Calrissian. Heel erg jammer dat de rol van Lando in de film relatief klein is.

De actiescènes zijn redelijk saai. Het verhaal is nu niet echt bepaald heel interessant, de film moet het meer hebben van veel (leuke) losstaande momenten, maar echt een indrukwekkend geheel is het niet. Leuke rol van Emilia Clarke, maar het verhaal rond haar karakter is een ietwat saai en voelt een beetje overbodig aan.

Voor de muziek heeft John Williams een mooi nieuw avontuurlijk thema voor Han geschreven. Op basis van dit thema heeft John Powell de muziek verder uitgewerkt. Naast dat Powell eigen muziek toevoegt, maakt hij ook op de juiste momenten gebruik van een paar oude Star Wars thema's van Williams. Ik ben niet helemaal fan van de koormuziek van Powell voor de Enfys, ik vind deze muziek niet echt passend. Maar verder ben ik toch wel redelijk tevreden over het werk van Powell. De muziek klinkt verfrissend, zonder teveel af te wijken van de muziekstijl die onder een Star Wars film wordt verwacht.

Al met al geen hoogvlieger deze film. Maar desondanks wel vermakelijk om een keertje gezien te hebben.

avatar van N00dles
Totaal onnodige en bij vlagen saaie actiefilm zonder originele invalshoeken. Nu ben ik echt geen Star Wars-fanaat, maar zo'n beetje alle prequels en origin stories zouden geen enkel bestaansrecht hebben als de originele trilogie er niet was geweest.
En dat is een beetje het probleem met Solo (en al die andere nageboortes): het leunt teveel op wat er al is. Het heeft geen eigen karakter, het staat niet op zichzelf en weet op geen enkele wijze iets neer te zetten dat zo populair zal worden als de originele trilogie. Geen leuke bad guys, geen boeiende set pieces, groteske actiescènes die nergens op slaan, vervelende droids... Het heeft gewoon weinig om het lijf dat er echt uitspringt.

Alden Ehrenreich deed het trouwens wel oke en is redelijk charismatisch, maar verder best saai en humorloos geschreven. Harrison Fords Han Solo was toch net even iets meer dirty bad boy.
Emilia Clarke vond ik matig. In GoT was ze soms al best cringe, maar ook heb Ik nog geen enkele film gezien waarin ze me echt kon overtuigen.

Aardig, niet meer en niet minder.

Solo ''a Star Wars story'' kon het echte Star Wars gevoel niet naar boven krijgen bij me. Het is denk ik ook heel lastig om een iconisch karakter als Han Solo met een andere acteur nieuw leven in te blazen. Het charisma waarmee Ford het karakter van Solo neerzette is niet te evenaren. Daarbij kreeg ik aan deze Han eerder een hekel door zijn gedrag en houding, dan dat ik sympathie voor hem had.

Productie technisch gezien dik in orde. CGI en decoren zijn prima verzorgd, leuke variatie aan omgevingen en wezens. Voldoende actie die ook nog eens prima in beeld wordt gebracht. Maar op de één of andere manier blijft het allemaal wat zielloos en vlak aandoen. Niet de slechtste uit de serie, maar ook zeker niet de beste.