Solo: A Star Wars Story (2018)

Alternatieve titels: Solo | Han Solo

Fantasy / Sciencefiction

geregisseerd door Ron Howard
met Alden Ehrenreich, Woody Harrelson en Emilia Clarke

'Solo: A Star Wars Story' volgt de avonturen van de jonge smokkelaar Han Solo in de periode voor hij zich aansluit bij het verzet. Samen met zijn mentor Tobias Beckett werkt hij voor het Keizerrijk. Door middel van een reeks uitdagende avonturen in een duistere en gevaarlijke criminele onderwereld ontmoet Han Solo zijn toekomstige copiloot Chewbacca. Samen treffen ze de beruchte gokker Lando Calrissian, tijdens een reis die de loop zal bepalen van een van de meest onwaarschijnlijke helden van de Star Wars-saga.

• vanaf vrijdag 28 september te huur
  • vanaf vrijdag 28 september te koop op dvd en blu-ray

avatar van Graaf Machine
Fijne film, vlot verhaal. Genoeg actie, en alles lekker overzichtelijk. Wel erg donker, helemaal met een 3d bril op. Aldan Ehrenreich overtuigde mij als Han Solo, Donald Glover vond ik wat minder als Calrissian, maar die rol was toch ook wat minder belangrijk.

avatar van m1chel
Solo is de tweede Star Wars anthology-film die bedoeld zijn om het universum van Star Wars flink uit te breiden. In 2015 maakte Disney en Lucasfilm al bekend dat er plannen waren voor een film over de jongere jaren van Han Solo en twee jaar later werd regisseur Ron Howard aangetrokken om het project te leiden. Toch neemt het dit keer de nodige risico’s met zich mee, aangezien iedereen de naam Han Solo meteen aan Harrison Ford koppelt. Voor de hoofdrol werd dan ook flink gezocht naar de juiste acteur, die ook nog een de juiste charme en arrogantie bezit van het personage dat Ford ruim veertig jaar geleden met veel bravoure wist te introduceren. Uiteindelijk viel de keus op Alden Ehrenreich. Een keuze die op veel kritiek kwam te staan, maar eigenlijk blijkt hij geknipt voor de rol. Toch werd de film na de eerste vertoningen lauw ontvangen door de pers. Toch is het maar de vraag of deze kritische noten wel terecht zijn. Is dan Disney dan uiteindelijk toch op het punt is belandt waar voorafgaand aan de uitbreidingsplannen zo voor werd gevreesd? Gaat de kwaliteit dan toch ten onder aan de kwaliteit?

De film opent eigenlijk direct bombastisch, als Han en Qi’ra op de vlucht slaan. Uiteindelijk belandt Solo in de loopgraven van de galactische oorlog en het lijkt er direct op dat Howard een meer aardse aanpak lijkt te hanteren, waarbij je soms het gevoel krijgt alsof je in de Eerste Wereldoorlog bent belandt. Het blijkt van korte duur, want zodra Han de Wookie Chewie ontmoet gaan ze samen met Beckett en zijn team op pad om een gevaarlijke, maar kostbare lading van het Rijk te stelen uit een trein. Het is een sequentie die verdacht veel doet denken aan de film Snowpiercer. Toch is het misschien wel een van de meest spectaculaire scenes uit de film en zoals we eigenlijk gewend zijn bevat het effecten om van te smullen. Als de missie op dramatische wijze mislukt wordt er qua tempo nog een flinke tand bijgezet en bewijst Ehrenreich dat hij geknipt is voor de rol van de jonge Han Solo.

De film is ook een feest der herkenning. Zo komen namen, planeten, kostuums en nog veel meer herkenningspunten voor fans uit de eerste Star Wars-films aan bod. Echter, wat het meest weet te verassen is het einde van de film. De film heeft een heerlijke soundtrack en mede door het hoge tempo een aantrekkelijke speelduur. Solo is alleen geen film die direct de cirkel rond maakt, zoals eerder voorganger Rogue One, maar laat de deur naar een eventueel vervolg wagenwijd open. Het zou dan ook eeuwig zonde zijn als deze film geen vervolg krijgt. Alles bij elkaar genomen zorgt dit ervoor dat je als liefhebber bijna hyper de bioscoopzaal verlaat, smachtend naar meer. Ik kan dan ook gerust stellen dat Solo een geslaagde film is die alle elementen bevat om de franchise trouw te zijn, een Star Wars waardig verhaal dat aan alle eisen en wetten voldoet die je mag verwachten.

Solo: A Star Wars Story is een meer dan geslaagde anthology-film geworden over de jongere jaren van de legendarische smokkelaar Han Solo en zijn maatje Chewbacca. De eerste, veelal vernietigende, reacties van de pers blijken geheel onterecht. Na een lange zoektocht kreeg Alden Ehrenreich de zware taak om ons Harrison Ford te doen vergeten en ondanks dat dit nergens helemaal lukt, kwijt hij zich goed van zijn taak. Gezien het open einde, en het feit dat de cirkel nog niet helemaal rond is, is het te hopen dat Disney een vervolg daadwerkelijk gestalte gaat geven. Veel vragen die je als fan van de reeks hebt over wat er in het leven van Han Solo gebeurde voor Star Wars: Episode IV – A New Hope worden hier dan wel beantwoord, maar door het onverwachte slotakkoord komen er ook de nodige vragen bij.

avatar van TheManInBlack
In één van de eerste weken in de bioscoop gezien, ik vind het wel een vermakelijke spin-off maar kan absoluut niet tippen aan de andere spin-off film Rogue One naar mijn mening. Toen het werd aangekondigd dat er een film zal komen over de jongere jaren van Han Solo keek ik er eerlijk gezegd niet naar uit, maar na de trailer gezien te hebben had ik er uiteindelijk wel zin in. Je weet van tevoren wel dat er niks ergs zal gaan gebeuren met Han Solo, Chewbacca en Lando, dat maakt de film wel een stuk minder spannend natuurlijk. Zelf vond ik het wel leuk om te zien hoe Han Solo Chewbacca en Lando heeft leren kennen. Een dikke pluim voor Donald Glover als Lando, Donald was voor mij absoluut de uitblinker in deze film. Overigens presteert de gehele cast niet slecht hoor. De visuele effecten zagen er goed uit, niks mis mee. De film heeft mij uitstekend vermaakt met leuke gevechten en achtervolgingen. Het verbaasde mij wel dat Emilia Clarke het heeft overleefd als Qi'ra omdat we Han Solo nooit hebben horen praten over haar in de andere films.. En dan nog een andere verbazing, Darth Maul die tevoorschijn komt in een hologram. Nu ben ik wel benieuwd wat dit gaat betekenen voor de volgende Star Wars film(s). Dit is een vermakelijke spin-off met wat meer informatie over de jongere jaren van Han Solo en over de onderwereld in het Star Wars universum.

avatar van Corlan
Ik denk persoonlijk dat een aantal factoren meespelen, het is de eerste starwars film die niet rond de kerstdagen uit kwam, en al een half jaar na The Last Jedi, (vond The Force Awakens minder, meer als een samengepakt geheel van veel elementen uit ep4-6) en veel andere toppers ( Avengers Infinity Wars, Deadpool 2) er is lang niet zo veel reclame voor gemaakt als de andere delen, het interne gesteggel met regie en vervanging halverwege door Ron Howard. weinig verrassingen en veel verplichte stukjes om aansluiting met het starwars universum te krijgen.ik vond de film verder erg donker. (voelt een beetje als de Titanic, je weet dat het schip zinkt) Persoonlijk heb ik het dan ook niet veel met het Han Solo karakter. Rogue One vond ik een mooi verhaal, een star wars film zonder jedi's die voor mij als een betere prequel aanvoelde dan ep-1-3. Nu zou er na Solo een anthology over Ben Kenobi komen en waren er verhalen over een verhaal van Boba Fett, (aansluiting Solo?) al is dit voorlopig in de koelkast gezet. Hoop dat het vervolg van The Last Jedi wel weer wat vertrouwen in de franchise verzorgt, Disney is het concept Star Wars aardig aan het uitmelken (waren zelfs verhalen over een stand-alone serie uit te brengen voor TV). Misschien moeten ze weer terug naar 1 film per 2-3 jaar

avatar van thunderball
Deze al weer bijna vergeten.
Tijdje terug in Antwerpen gaan zien.

Niet eens zo'n slechte avonturenfilm, maar na alle Star Wars films die de afgelopen jaren in een relatief (te?) kort tijdsbestek al door Disney zijn uitgebracht, is het bijzondere er nu wel af en lijkt het kwantiteit boven kwaliteit. Zeker nu deze zelfs binnen een half jaar na de vorige uit kwam. Dat is gewoon echt te veel!

Deze Solo is feitelijk best een aardig vermakelijke film, alleen de Star Wars magie lijkt totaal te ontbreken.

Grootste probleem voor mij was dat Ehrenreich totaal niets weg heeft van Ford en ik maar moeilijk kan geloven dat dit hetzelfde karakter is, dat we leerden kennen in het origineel uit '77. Het leeftijdsverschil tussen de toen nog relatief jonge Ford en deze Ehrenreich anno nu, is te klein, om je voor te kunnen stellen dat hij er ooit er nog zo uit zal komen te zien.
Het lijken gewoon twee totaal verschillende karakters en dat verhoogt de geloofwaardigheid niet bepaald.

Verder worden er met deze film een aantal vragen beantwoord, waar ik nog nooit van mijn leven het antwoord op heb willen weten, of zelfs maar aan had gedacht.
Hoe b.v. Solo en Chewbacca elkaar hebben ontmoet, of hoe Solo aan zijn achternaam komt? Ik ging er altijd automatisch van uit, dat dat gewoon zijn echte naam was, nu blijkt plots' dat dit niet zo is, maar who cares?

Dit is weer een typische Ron Howard film, altijd keurig binnen de lijntjes, nooit eens iets werkelijk speciaals, of bijzonders, altijd heel erg mikkend op de smaak en voorkeur van het gemiddelde doorsnee bioscoop publiek, zodat je ook nooit achterover van verbazing en verwondering in je stoel wordt geblazen.

Supporting cast is behoorlijk met de altijd enthousiaste en goede Harrelson voor op, Clark ken ik eigenlijk alleen maar van de vorige Terminatorfilm (maar de rest van wereld schijnt haar te kennen van Game of Thrones) en was wederom een plaatje, Paul Bettany heeft dan weer de juiste verkeerde uitstraling om als schurk te dienen. Verder een leuke en stoere rol voor Thandie Newton, maar wat is zij de laatste jaren plotseling snel oud geworden!

Verder goede SFX en veel avontuur met waaghalzerij en redelijk vermakelijk, maar het echte Star Wars gevoel ontbrak praktisch volledig.

Een mager zesje, ofwel 3 sterren.

Deze is pakken beter dan diene laatsten star wars film.
Puur vermaak vh begin tot het einde.
Goeie acteurs ook.
Nieveel woorden aan vuil maken: Topfilm, genieten.

avatar van joolstein
Ondanks dat dit een film is over Han Solo (Alden Ehrenreich) en zijn jeugdvriendinnetje Qi’ra (Emilia Clarke) zijn het juist de bij-figuren die van deze spin-off uit het Star Wars-universum een leuke kijk-ervaring maken. Ehrenreich en Clarke zijn van het prototype; mooie poppetjes maar weinig talent. Van een vurige jeugd-romance is door mij nergens iets te bekennen. Ook het latere personage Qi’ra is verre van indrukwekkend en alleen maar een mooi verschijning.

Het zijn dan ook de introducties van de andere bekende figuren die voor het ware kijkgenot zorgen. Het begin van de vriendschap van Chewbacca, de eerste kennismaking met Lando Calrissia (Hiphop-ster Donald Glover) of Beckett (Woody Harrelson) die Solo zijn blaster geeft, het zijn zowel verplichtingen als ook het betere werk hier. Overigens is degene die de show steelt een robot: de heerlijk cynische L3-37 (stem van Phoebe Waller-Bridge)

Regisseur Ron Howard kreeg te maken met een moeilijke taak; hij moest de regie-stoel overnemen na het ontslag van duo Phil Lord en Chris Miller, daarnaast zat hij vast aan het origine-verhaal. Maar het is hem prima gelukt om er een degelijke film van te maken! Met talrijke subtiele verwijzingen naar de films die we inmiddels kennen. Evenals een heerlijke jaren ’80 sfeertje dat aanwezig is. Kortom het is ouderwets genot!

Hiermee blijkt dat de spin-offs (de Star Wars Story's) beter werken (voor mij) dan de teleurstellende directe opvolgers (VII &VIII)

avatar van sierrra
joolstein schreef:

Lol. Dit was voor mij nu niet het enige karakter dat me enorm tegenstond. Het geforceerde SJW geneuzel van Kennedy en co. hoort niet thuis in het SW universe.

avatar van joolstein
sierrra schreef:

Ook al is de robot voor jou politiek aanstootgevend, steelt deze indirect dan nog niet steeds de show?

avatar van sierrra
Tot nu toe niet. Misschien als ik de film wederom bekijk het me minder irriteert. Degene die voor mij de show stal is Chewie.

avatar van Phantasm
IK heb toch wel wat betere Star Wars films gezien, dit ging nog.

avatar van Macmanus
Film voor de saaie lul. Mensen die dit waarderen zijn slecht in bed, sport, dansen, koken, eigenlijk in alles behalve met werken van 9 tot 5. Deze film is in alles voorspelbaar. Pak je bingokaart er maar bij want alle ongevraagde origin stories komen langs. Hoe ontmoette hij Lando, hoe werd de Falcon van hem, hoe heeft hij Chewie ontmoet! Ik heb het mij werkelijk nog nooit afgevraagd en nu ik weet hoe het tot stand is gekomen rest mij 1 gedachte; I couldnt care less.

Een van de minste films uit de Star Wars serie.

avatar van EVIL '84
Mwoa, leuk voor een keertje maar ik vond het niets toevoegen aan de Star Wars Saga. Ik vond de humor op sommige punten wel leuk en fijn om Darth Maul weer eens een keer voorbij te zien komen, al was het maar zeer kort. Er was niets mis met de visuals en de actie. Maar het voelt gewoon als weer een Star Wars film die eigenlijk niet had gehoeven, en meer is bedoelt om de kas van Disney te spekken. Vond ik van Rogue One ook, maar die trok mij toch meer, al was het alleen door de hack & slash actie van Dart Vader aan het einde!

Macmanus schreef:
Film voor de saaie lul. Mensen die dit waarderen zijn slecht in bed, sport, dansen, koken, eigenlijk in alles behalve met werken van 9 tot 5. .

Macmanus schreef:
Pak je bingokaart er maar bij want alle ongevraagde origin stories komen langs.

Door deze film zijn juist alle origin stories in de koelkast gezet. Je bent er de komende jaren van verlost.

kos schreef:

Voel je je aangesproken

christian schreef:

Laten we het hopen...maar bedoelde meer binnen deze film.

avatar van Gerlof1378
Leuke actie/avonturen/sci-fi film, en zeker niet meer dan dat ik vond het geheel nogal vrij donker en dat vond ik niet echt prettig om naar te kijken. Of ben ik de enigste die dat vond, vast niet voor de rest vond ik het verhaal, cast en CGI goed gedaan. Afijn een leuke space western die het kijken waard is en ik heb me er prima mee vermaakt.

avatar van John Milton
Als je me vorig jaar had gezegd dat ik te beroerd zou zijn om in 2018 naar de bios te togen om de laatste film in het Star Wars universum te gaan zien met de Unlimited pas die ik heb, dan had ik je niet direct geloofd. Maar het geschiedde wel. Solo: A Star Wars Story is als prequel natuurlijk voor een groot deel gaatjes invullen die je wellicht zelf in je hoofd al had gevuld; in die zin is het geen origineel verhaal dat onverwachte kanten opgaat. Een klein beetje Rogue One (2016) syndroom voor mij dus. Zeker wel vermakelijk, en een komische noot die ik kon waarderen was aanwezig. Maar het Star Wars enthousiasme zoals ik dat bij The Force Awakens voelde, ontbrak.

Het is jammer dat we nooit zullen weten hoe de film geworden was als regisseurs Phil Lord en Christopher Miller niet tijdens de productie waren ontslagen en daarnaast is Ron Howard niet de meest gewaagde keuze om hun schoenen te vervullen. Maar ondanks dat Solo wat inspiratieloos aanvoelt en (wellicht meer dan de andere titels) voldoet aan de standaardformule, heb ik me niet verveeld. Daarbij is het nuttig om te bedenken dat ik geen overdreven Star Wars fan ben, en getemperde verwachtingen had voor Solo. Een zesje voor een film uit deze franchise is niet iets waar ik erg ondersteboven van ben, terwijl sommige Star Wars fans de onverplaatsbare lat flink hoog hebben liggen en misschien meer teleurgesteld zouden zijn.

Solo mag dan niet zo geweldig zijn, het scheelt wel dat er een aantal acteurs zijn die ik graag zie. Woody Harrelson, Donald Glover, Emilia Clarke, Thandie Newton en als kers(je) op de taart Paul Bettany, die zelfs oppervlakkige doorsnee rolletjes vaak wel iets mee weet te geven. Interessant om te horen wat John Powell met de score doet, maar ik ben er niet 100% uit of het werkt. Af en toe die vleugjes choral music er tussendoor, bijzonder. En dan opeens die herkenbare noten die lang geleden uit Williams’ pen zijn gekomen… Dan merk ik toch nog steeds dat ik ermee opgegroeid ben, de nostalgie welt voorzichtig en onmiskenbaar op, maar de haartjes gaan bij Solo helaas niet overeind.

avatar van Rickazio
Voor een Disney productie een prima filmpje!

avatar van Jurgen1407
Uitermate geweldige film, heerlijk om naar te kijken, veel actie en nog veel meer.
In één woord SUPER

avatar van tommiew
Ik ben geen heel grote starwars fan maar deze was, misschien wel daardoor, heel fijn.
Genoeg aktie, genoeg plot-twists, en verrassingen.

avatar van filmkul
Redelijk star wars film maar niet bijzonder. Het verhaal is aardig en we zien hoe Han alles op zijn pad tegenkomt zodat hij de Han wordt die wij kennen inclusief vrienden en vijanden. De opbouw is prima. Actie en spanning wisselen elkaar af en de vaart zit er goed in. Helaas mist deze film veel ten opzichte van andere SW films. Er zijn weinig memorabele scenes, op Chewie na geen toffe karakters en ook de settings vallen wat tegen. Kortom, de hele SW jus wordt gemist waardoor de film wat zielloos is. Buiten dat is het prima vermaak voor jong en oud. 3.0/3.5

Wat een vreselijk slechte film zeg.

avatar van Koerok
Gewoon een prima origin-film over Han Solo. Acteurs waren goed gecast. Fijne actie. Uitstekend mee vermaakt. Als je van Star Wars houdt dan moet je dit minstens met een 3.0 waarderen (want smaken blijven natuurlijk verschillen). Maar lager kan ik niet serieus nemen.

Leuk om een keer gezien te hebben, maar zal geen blijvende gedachten in mijn geheugen achterlaten. Vond die andere recentelijke spinn-off, Rogue One, toch een niveautje hoger, meer samenhangender met een afgerond verhaal vooral dan deze Solo. Alles wat je bij een Star Wars film mag verwachten zit er wel in, dus de die hard fan komt aan zijn trekken, maar ik miste een echte hart en ziel, oogt wat te veel als een verplicht nummertje. Een goede regisseur als Howard had iets meer moeten doen met het inderdaad niet zo sterke basisverhaal, verschillende gearriveerde acteurs(Harrelson, Newton, Bettany) spelen erg onopvallend en hebben de automatische piloot meegenomen. Ehrenreich als Han kan er maar net mee door, had iets beter zijn best moeten doen om de maniertjes van Ford's oudere versie over te nemen, niet helemaal geloofwaardig in die moeilijke taak. Clarke als zijn love interest is wel lekker pittig en goed. Alles bij elkaar onderhoudend maar forgettable, denk niet dat ik het bijna onvermijdelijke vervolg in de bioscoop ga zien.