Solo: A Star Wars Story (2018)

Alternatieve titels: Solo | Han Solo

Fantasy / Sciencefiction

geregisseerd door Ron Howard
met Alden Ehrenreich, Woody Harrelson en Emilia Clarke

'Solo: A Star Wars Story' volgt de avonturen van de jonge smokkelaar Han Solo in de periode voor hij zich aansluit bij het verzet. Samen met zijn mentor Tobias Beckett werkt hij voor het Keizerrijk. Door middel van een reeks uitdagende avonturen in een duistere en gevaarlijke criminele onderwereld ontmoet Han Solo zijn toekomstige copiloot Chewbacca. Samen treffen ze de beruchte gokker Lando Calrissian, tijdens een reis die de loop zal bepalen van een van de meest onwaarschijnlijke helden van de Star Wars-saga.

avatar van mixmaster
Aardig, meer niet.
Er zitten veel saaie en langdradige stukken in en de actie is redelijk.
Het verhaal is wel goed bedacht en de rol van Alden Ehrenreich als Han Solo is prima.

Echt heel erg slecht.

avatar van Warning
Een Star Wars film die niet had gehoeven, bedoelt om de kas van Disney te spekken. Niet bijzonder, wel leuk om Darth Maul weer eens te zien. Actie is redelijk, echter, er zitten saaie en langdradige stukken in, nauwelijks memorabele scenes. Soms kinderachtig.

En L(adyboy)3, hoe krijg je het voor elkaar!? Blijkbaar had Kathleen Kennedy ook een rol te pakken!

Betere Star Wars.

Nu lag die lat ook niet zo heel hoog. De originele reeks is nog wel oké, wat daarna is uitgekomen is eigenlijk amper het kijken waard. Toch zijn het films waar ik vaak tegen beter weten in vooraf wel zin in heb, al is het maar omdat het scifi met een budget is.

Solo is uiteindelijk een wat andere film geworden. Veel kleiner en eenvoudiger dan de meer recente Star Wars films. Die draaiden toch vooral om grootse verhaallijnen waar het lot van hele galaxies in de handen van een paar helden lag, deze film is een redelijk brave origin story van Han Solo. Veel beter te verteren.

Blijkbaar heeft de productie een hoop problemen gekend, maar dat was er eigenlijk niet zo aan af te zien. Vind Star Wars sowieso al erg onevenwichtige films, zowel in sfeer als plot. Datzelfde zie je hier dan ook wel in terug, maar ik vraag me af of het veel met de regisseurswissel te maken heeft.

Toch kent de film nog steeds een hoop klassieke Star Wars euvels. Zo is de humor echt onuitstaanbaar en misplaatst, zijn de actiescenes tam en zielloos en is ook Solo zelf een kleurloos figuur. Het is bijna een figurant in z'n eigen verhaal, al is het netto resultaat daarvan dan wel weer positief. Nog vervelender zijn de eeuwige referenties naar andere films binnen de franchise, tot dat doodgedraaide riedeltje aan toe.

Het positieve komt eerder van een aantal randpersonages en van het feit dat de film net wat meer tijd kan nemen om de locaties een rol te laten spelen. Door de relatieve rust in deze film maakt het net iets meer indruk. Beperkt, want uiteindelijk is het nog steeds een wat flauwe film met een hoop scenes die nergens op slaan (dat enorme monster in de nebula bijvoorbeeld), maar in tegenstelling tot andere recente Star Wars films valt er ook eens wat positiefs op te merken.

avatar van grovonion
Ik snap de redelijk negatieve recenties wel, van deze film, hoewel ze niet zo zeer negatief zijn, als eerder aanmerken dat dit een redelijk saaie star wars film is. Ikzelf heb hier echter van genoten, en vind dit een veel betere Star wars film dan de delen 7 en 8 van de hoofd-reeks. Deze vat de starwars sfeer veel beter en neemt tenminste de franchise serieus. Het verhaal werkt hier redelijk goed, terwijl 8 maar volzat van plot-holes en onlogische elementen. In mijn ogen de 5-beste film in de SW franchise (na V,VI,IV en Rogue One).

avatar van grovonion
Onderhond schreef:
tot dat doodgedraaide riedeltje aan toe.
Vind dit net een must in elke film, deel van de SW-identiteit. En ze hebben in mijn ogen veel te weinig iconische muziek in dit deel gestopt.

avatar van keimpeS
Het blijft leuk, maar toch 1 van de minste uit de Star Wars reeks.....

avatar van Starscream
Ik had slechter verwacht door alle redelijk negatieve berichten maar het is gewoon een leuke star wars film.

avatar van broncode
By far de beste Star wars Film na de eerste 3 originele delen. Alles wat je in de franchise zoekt zit in deze film, en geeft je ook het gevoel wat ik had toen ik in 1977 voor star wars in de bioscoop zat. Superb!...

avatar van Thomas83
Triest dat een film als deze wordt gemaakt, maar na de erg stroeve introductie op Corellia valt de film nog best op zijn plaats als een avontuurlijke en relatief zorgeloze film, precies zoals het ooit begon. Ondanks dat je wel merkt dat Ron Howard geen echte actieregisseur is zit de film nog altijd vol veel mooie plaatjes, sets en vooral indrukwekkende art direction. Ehrenreich imiteert Harrison Ford ook nog indrukwekkend goed. De rol blijft verder natuurlijk wel een wat kansloze onderneming, want tegen Fords interpretatie van de rol kan je nooit opboksen. Ford kon een arrogant personage sympathiek maken zoals Ehrenreich dat niet kan.

Het script schreeuwt wel onnodig van de daken wat de essentie van Han Solo's personage is: de vrijbuiter die denkt slecht te zijn maar uiteindelijk een goed hart heeft. En sowieso is het hele script een luie verzameling clichés. Gedoe over de underdog en loyaliteit, wat onnodige er bij gesleepte romantiek, enzovoort. Bettany maakt een zwak geschreven rol nog enigszins leuk, dat kan niet van Harrelson en Clarke gezegd worden. Vond het nog wel best amusant om de arrogante Han en Lando tegen elkaar op te zien spelen. Wat verwijzingen zoals die over het ontstaan van de naam Han Solo zijn ongemakkelijk. 2.5*.

Ik noem het een halve StarWars maar een volle scifi. Is een spin-off en als je hier vanuit gaat vanaf het begin, dan is deze gewoon goed. Wil je een echte StarWars dan zal je bedrogen uitkomen. Maar voldoende elementen zijn aanwezig om je in de juiste sferen te brengen. En de enige figuur die al alle films overleeft is Chewbacca. Hij is hier blijkbaar al 190 jaar. En deze film speelt zich nog voor de real thing af. Alleen spijtig dat de opening niet met de rollende tekst is en dan een schip toont voorbij een planeet... Ook had iedere film wel iets nieuws aangaande lightsabers, deze was hier zeer karig in, zijnde een dubbel mes met een lichtgevend randje. Maar ok, als film op zich vond ik deze goed.

avatar van Woland
Om maar positief te beginnen, het was een stuk minder flauw en kinderlijk dan de vorige Star Wars-film. En er zat best wel wat vaart in, oke, maar qua verhaal was dit simpelweg allemaal niet zo boeiend - wat achtergrond over Han Solo, Chewbacca, Lando, de Millennium Falcon, Kessel Run en ga zo maar door dat in een wat flauw misdaadverhaal gegoten is. Het heeft weliswaar een aardig Star-Wars-sfeertje, maar eigenlijk interesseerde het me vrij weinig waar Chewie gevonden was, waar Han vandaan komt en hoe hij gekomen was waar hij in de originele Star Wars beland was. Emilia Clark, Woody Harrelson en die gangsterbaas doen hun best, maar zijn ook niet zulke interessante karakters. En dan is dik twee uur een hele lange zit.

avatar van paul83
Na een hele moeizame en bijna saaie eerste helft, weet de film zich langzaam te herpakken. Op het moment dat de ruimterace in de Millennium Falcon start krijg je weer het juiste Star Wars gevoel. Dit komt ook voornamelijk door de voortreffelijke (nostalgische) muziek, goede CGI en uiteraard...tie fighters.

Vermakelijk, niet meer en niet minder.

avatar van Vilmkritikus
Leuke film maar het echte Star Wars gevoel miste ik toch wel af en toe een beetje.

avatar van Bennie1112
Deze film heeft mij positief verrast. Van tevoren had ik namelijk niet gedacht dat iemand anders dan Harrison Ford het personage van Han Solo kon spelen, maar het is toch gelukt. Alden Ehrenreich zet een goed Han neer, vooral door niet te erg een impressie van Harrison Ford te doen, maar vooral op zijn eigen manier. Wat ook wel hielp bij mijn kijkervaring was dat ik van tevoren niets van de hele film verwacht had. Maar dit is gewoon een prima misdaad/avonturen film in het Star Wars-universum. Verwacht dus van te voren geen film zoals de andere Star Wars films en ik denk dat je je er mee kan vermaken.

Ben ook wel benieuwd of we Darth Maul en misschien Kira nog terug gaan zien in een volgende Star Wars spin-off.

avatar van Graaf Machine
Weer eens gezien, sinds de bioscoopervaring. Toch wel een heerlijke duistere zompige film hoor. Niet dat gladde van de hoofdserie, maar lekker ruw. Eigenlijk gewoon een van de beste uit het SW-universum.