ad
  • 8.114.324 stemmen

Solo: A Star Wars Story (2018)

Fantasy / Sciencefiction | 135 minuten

Genre: Fantasy / Sciencefiction

Alternatieve titels: Solo / Han Solo

Geregisseerd door: Ron Howard

Met onder meer: Alden Ehrenreich, Woody Harrelson en Emilia Clarke

Releasedatum: 15 mei 2018

Over Solo: A Star Wars Story

"Never tell him the odds."

'Solo: A Star Wars Story' volgt de avonturen van de jonge smokkelaar Han Solo in de periode voor hij zich aansluit bij het verzet. Samen met zijn mentor Tobias Beckett werkt hij voor het Keizerrijk. Door middel van een reeks uitdagende avonturen in een duistere en gevaarlijke criminele onderwereld ontmoet Han Solo zijn toekomstige copiloot Chewbacca. Samen treffen ze de beruchte gokker Lando Calrissian, tijdens een reis die de loop zal bepalen van een van de meest onwaarschijnlijke helden van de Star Wars-saga.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van John Barry

John Barry

Deze film heb ik een tijdje terug op dvd gekocht.

Na de tegenvallende film "The Last Jedi" was ik destijds een beetje Star Wars moe.

Ik had geen zin om "Solo: A Star Wars Story" in de bioscoop te zien.

Achteraf wel jammer, want dit is eigenlijk best wel een vermakelijke film waarvan een aantal beelden mooi in de bioscoop waren uitgekomen.

Toegeven. de film is nergens echt hoogstaand, maar is vermakelijk genoeg om de aandacht de gehele speelduur vast te houden. Persoonlijk vind ik dit een veel leukere film dan "The last Jedi" .

Alden Ehrenreich komt redelijk geloofwaardig over als Solo. Hoogtepunten van de film zijn de scenes tussen Lando en Solo. Donald Glover doet het geweldig als Lando Calrissian. Heel erg jammer dat de rol van Lando in de film relatief klein is.

De actiescènes zijn redelijk saai. Het verhaal is nu niet echt bepaald heel interessant, de film moet het meer hebben van veel (leuke) losstaande momenten, maar echt een indrukwekkend geheel is het niet. Leuke rol van Emilia Clarke, maar het verhaal rond haar karakter is een ietwat saai en voelt een beetje overbodig aan.

Voor de muziek heeft John Williams een mooi nieuw avontuurlijk thema voor Han geschreven. Op basis van dit thema heeft John Powell de muziek verder uitgewerkt. Naast dat Powell eigen muziek toevoegt, maakt hij ook op de juiste momenten gebruik van een paar oude Star Wars thema's van Williams. Ik ben niet helemaal fan van de koormuziek van Powell voor de Enfys, ik vind deze muziek niet echt passend. Maar verder ben ik toch wel redelijk tevreden over het werk van Powell. De muziek klinkt verfrissend, zonder teveel af te wijken van de muziekstijl die onder een Star Wars film wordt verwacht.

Al met al geen hoogvlieger deze film. Maar desondanks wel vermakelijk om een keertje gezien te hebben.

avatar van N00dles

N00dles

Totaal onnodige en bij vlagen saaie actiefilm zonder originele invalshoeken. Nu ben ik echt geen Star Wars-fanaat, maar zo'n beetje alle prequels en origin stories zouden geen enkel bestaansrecht hebben als de originele trilogie er niet was geweest.

En dat is een beetje het probleem met Solo (en al die andere nageboortes): het leunt teveel op wat er al is. Het heeft geen eigen karakter, het staat niet op zichzelf en weet op geen enkele wijze iets neer te zetten dat zo populair zal worden als de originele trilogie. Geen leuke bad guys, geen boeiende set pieces, groteske actiescènes die nergens op slaan, vervelende droids... Het heeft gewoon weinig om het lijf dat er echt uitspringt.

Alden Ehrenreich deed het trouwens wel oke en is redelijk charismatisch, maar verder best saai en humorloos geschreven. Harrison Fords Han Solo was toch net even iets meer dirty bad boy.

Emilia Clarke vond ik matig. In GoT was ze soms al best cringe, maar ook heb Ik nog geen enkele film gezien waarin ze me echt kon overtuigen.

avatar van Tacameso76

Tacameso76

Aardig, niet meer en niet minder.

Solo ''a Star Wars story'' kon het echte Star Wars gevoel niet naar boven krijgen bij me. Het is denk ik ook heel lastig om een iconisch karakter als Han Solo met een andere acteur nieuw leven in te blazen. Het charisma waarmee Ford het karakter van Solo neerzette is niet te evenaren. Daarbij kreeg ik aan deze Han eerder een hekel door zijn gedrag en houding, dan dat ik sympathie voor hem had.

Productie technisch gezien dik in orde. CGI en decoren zijn prima verzorgd, leuke variatie aan omgevingen en wezens. Voldoende actie die ook nog eens prima in beeld wordt gebracht. Maar op de één of andere manier blijft het allemaal wat zielloos en vlak aandoen. Niet de slechtste uit de serie, maar ook zeker niet de beste.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Sinds Disney de rechten van Star Wars heeft gekocht, verschijnt er sinds 2015 ieder jaar een Star Wars film, helaas met wisselende kwaliteit.

Rogue One was nog een aardige spin-off die mede dankzij prima trucages en actie nog goed scoorde. Met de film Solo hebben ze gekozen om het personage van Han Solo wat verder uit te diepen. Persoonlijk vond ik Han Solo nooit één van de interessante figuren uit Star Wars. Een vrij eendimensionaal figuur zonder al te veel diepgang. Maar Harrison Ford gaf met zijn natuurlijk charisma het personage veel charme mee en de wisselwerking tussen hem en Chewbacca zorgden regelmatig voor veel memorabele scènes. Ook hun terugkeer in The Force Awakens zorgde er voor mij voor dat ik die film een hogere waardering gaf.

De 27-jarige Amerikaanse acteur Alden Ehrenreich krijgt hier de ondankbare taak om in Ford’s voetsporen te treden en alhoewel hij dat niet onverdienstelijk doet, mist hij toch echt de charme van Ford. Ook de wisselwerking tussen hem en Chewbacca kwam niet goed uit de verf.

In tegenstelling tot de voorgaande Star Wars films was Solo geen groot kassucces. Sterker nog, het was de eerste Star Wars film die gezien mag worden als een commerciële flop. Hierdoor is de kans op een vervolg een stuk kleiner geworden en dat is wel weer jammer, want de film kent een semi open einde.

Solo kende een moeizaam productieproces. Regisseur Phil Lord en Christopher Miller werden na maandenlang aan de film te hebben gewerkt ontslagen vanwege een creatief meningsverschil met producers Kathleen Kennedy en Lawrence Kasdan. Regisseur Ron Howard werd ingehuurd om de film uiteindelijk af te ronden, maar heeft alsnog zo’n beetje 80% van de film opnieuw geschoten. Het eindresultaat is helaas op z’n zachtst gezegd teleurstellend. Op papier zag het er nog zo goed uit. Lawrence Kasdan was medeverantwoordelijk voor het script. Een Star Wars-veteraan die ook aan de basis lag voor de scenario’s van The Empire Strikes Back, Return Of The Jedi en The Force Awakens. De laatste keer dat Lucasfilm en regisseur Ron Howard de handen ineen sloegen, maakten ze het pareltje Willow (één van mijn persoonlijke favorieten). Helaas is hiervan niets terug te zien in Solo. Het verhaal is uitermate zwak, met zwakke dialogen en slecht uitgewerkte of weinig boeiende karakters. De robot L3-37 is zo mogelijk net zo irritant als het karakter Jar-Jar Binks uit The Phantom Menace. Woody Harrelson hebben we wel eens beter op dreef gezien, en lijkt zich niet op z’n gemak te voelen in het Star Wars-universum. Emilia Clarke en Donald Glover krijgen te weinig te doen om echt te schitteren en zoals gezegd spat de combinatie van Han Solo en Chewbacca ook niet van het scherm. Visueel is de film ook niets bijzonder en oogt ze een stuk kleinschaliger dan de voorgaande Star Wars-films. Dit alles maakt van Solo misschien wel de zwakste film uit het Star Wars-universum (de kinderachtige Ewoks-films uit de jaren ’80 niet meegerekend).

Tarkus

Leuke Star Wars spin-off. Maar indrukwekkend is hij niet.

De jonge Alden Ehrenreich doet het redelijk als Han Solo en Woody Harrelson doet het ook niet slecht al vermoed ik dat hij de grote publiekstrekker is in deze film.

Het verhaal is redelijk, maar dit is toch alles bij elkaar een van de mindere films die regisseur Ron Howard ooit heeft gemaakt.

avatar van Ilsa

Ilsa

De ene is natuurlijk al beter dan de andere maar eigenlijk heb ik niets met de Star Wars films.

Deze was een paar dagen geleden op de Vlaamse tv en de kijkwijzer aan het begin van de film vermelde "geschikt voor kijkers vanaf 12 jaar " en dat vat eigenlijk perfect heel de film samen (net als de meeste Star Wars films trouwens)

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Een klein visje in de vijver van de Star Wars-avonturen. Hier en daar een aangenaam effect zoals we van Star Wars gewoon zijn, maar daar blijft het bij. Geen overtuigende rol van 'Solo' zelf. De film is ook niet zo gemakkelijk om volgen en conflicten/uitdagingen worden te grappig opgenomen. Jammer...

avatar van frolunda

frolunda

Tweede op zichzelf staande film in het Star Wars universum en hoewel Solo: A Star Wars Story best onderhoudend is is het ook weer geen film die me al te lang zal bijblijven. En dat ligt dan voornamelijk aan het middelmatige verhaal (alhoewel minder afgezaagd dan de meeste andere delen),dat gewoon niet boeiend genoeg was en de nou niet bepaald indrukwekkende cast. Geen van de nieuwe personages had ook maar iets van een overtuigend Star Wars karakter, Erin Kellyman als Enfys Nest kwam nog het dichtst in de buurt.

Gelukkig zijn er dan nog altijd de spectaculaire beelden en fraaie actiescenes om de film te redden, en gelukkig slaagt regisseur Ron Howard daar ook deze keer weer in, al behoort Solo: A Star Wars Story nu ook weer niet tot zijn meest memorabele creaties.

Vooral de lange achtervolging leverde toch het nodige kijkplezier op en ook de wat duistere sfeer zorgde nog voor wat bonuspunten.

Voor het overige aardig, maar deze Star Wars aflevering is er geen die ik snel in de herziening zal gooien.

avatar van kissyfur

kissyfur

Ron Howard. Nuff said.

avatar van Antonev

Antonev

Bescheiden side story over de achtergronden van Han Solo en zijn maat Chewbacca. Ik kreeg er persoonlijk niet het Star Wars gevoel bij. Je kon deze dan ook zonder enige voorkennis van de reeks prima kijken. Dit had eigenlijk gewoon elke willekeurige Sciencefiction kunnen zijn.

Maar eerlijk is eerlijk, Disney weet wel altijd een gezonde dosis humor te verwerken in haar films. Ook deze film had genoeg reden om te lachen. Grafisch gezien zag het er ook weer mooi uit.

Qua verhaal helaas te weinig body. Het voelde allemaal net te mager aan. De personages vond ik ook redelijk mat en weinig uitgediept. Zelfs Woody weet helaas zijn stempel niet te drukken.

Maar goed, Disney heeft de Star Wars franchise natuurlijk niet voor niets gekocht. Daar kun je tot in den treuren spin-off films en vervolgdelen op maken. Dat is een gegarandeerde geldstroom.

avatar van amenmalek

amenmalek

Ik vond dit toch een heel aardige poging om het karakter van Solo meer uit te diepen. Toegegeven: Alden is natuurlijk geen Harrison, maar de taak om in die voetsporen te treden is een zware. Hij doet dat al met al best redelijk. Harreslon was een welkome toevoeging en trok de film naar zich toe. Zo af en toe een echt vleugje Star Wars. Jammer dat ie flopte. Hier had meer in gezeten en de film had meer verdiend. Ik zou hier toch graag een vervolg van zien. En tja, het hele franchise-in-een-franchise wordt momenteel in hoog tempo op ons afgevuurd en aan die reeks is met deze film een einde gekomen na de tegenvallende resultaten aan de kassa. Dat is een goed iets. Even pas op de plaats.

Laten we wel wezen: deze Solo: A Star Wars Story is stukken beter dan EP8 en zeker dan 9... Ik heb me vermaakt met deze stand-alone.

avatar van Noodless

Noodless

Star Wars marathon

Na de eerste trilogie komen we meer te weten over Han Solo. Deze film heb ik ongeveer twee jaar geleden in de bioscoop gezien en wist me wel te entertainen. Nu dus een rewatch, maar echt onder de indruk ben ik wel niet. De bioscoopervaring zal zeker meespelen, maar ik krijg wel het gevoel dat dit toch wel de mindere is in het geheel van Star Wars. Zeker nu dat Star Wars I en II mij meer weten te imponeren dan toen ze in de bioscoop uitkwamen. Score blijft wel op 7.

avatar van wilofski

wilofski

Op zich leuk dat han solo, een van de betere karakters uit de originele films, een eigen film krijgt.

Het verhaal begint vrij leuk en er zat in mijn ogen een best interessant verhaal aan te komen dat in een klap ook wat "de kleine verhalen" van star wars gaat tonen. Hoe gaat het er aan toe in de slums, hoe zit het leven van een soldaat en een smokkelaar in mekaar,...

Nu, dat was eventjes te veel van verwacht blijkbaar. Alle voorgaande punten worden vrij kort behandeld als starter van het verhaal en verder gaat het daar niet meer over.

Tegen het einde verzand de film in de gambits en plot twists en bleef ik een beetje onvoldaan achter.

Al met al wel nog een degelijk verhaal hoor. Gewoon nergens een uitschieter.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2025 stemmen

Vermakelijk.

"Kleiner" dan de Skywalker-saga, in verhaal dan toch, maar zeker niet minder genietbaar. In vergelijking met de nieuwste trilogie zelfs beter dan 2 van de 3 films. Solo is een standaard originverhaaltje maar staat wel garant voor een hoop blockbusteravontuur-in-space - de CGI heeft daar het laatste decennium echt wel de nodige stappen in kunnen zetten. Het tempo en de schwung zitten er vrij snel goed in, al heb ik mij aan 2 dingetjes gestoord: de erbarmelijke pogingen tot humor en de wat geforceerde kronkels in de finale.

Verder is het allemaal wel geslaagd. Alden Ehrenreich is m.i. een even goede Han Solo als Harrison Ford, al is die laatste natuurlijk historisch gegroeid met dat personage. In de regisseursstoel is er een wissel geweest tijdens de filmperiode, maar eigenlijk valt daar amper iets van te merken. Het is een franchisefilm, veel eigen input merk ik niet - al staat Ron Howard in mijn ervaring ook vooral voor degelijke films zonder meer. Zo ook hier.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Solo is een vrij ondergewaardeerde Star Wars film (spin-off) wat mij betreft. Toegegeven, het is een film waar niemand om gevraagd had, en die qua verhaal absoluut niets waardevols toevoegt aan het Star Wars universum. Maar dat staat niet in de weg van het gegeven dat dit gewoon een heel erg vermakelijke film is, die erg veel fun uitstraalt. Solo is veel toffer en simpelweg leuker om naar te kijken dan 2/3 van de recente Sequel trilogy. Visueel ziet het er allemaal prima uit, er zitten heel veel toffe actie-sequenties in, en vooral de cast lijkt er plezier in te hebben. Emilia Clarke is geen sterke actrice maar weet niettemin naar behoren te presteren, Ehrenreich probeert zijn eigen draai aan het Han Solo personage te geven (zonder Harrison Ford te kopiëren) en slaagt daarin en Donald Glover is de perfecte jongere versie van Lando, en minstens even charismatisch als Billy Dee Williams.

Bovenal straalt Solo: A Star Wars story dat fijne avontuurlijke gevoel van de originele delen uit. De opzet is bovendien kleiner; er hoeft geen universum gered te worden, en ook dat is fijn. Ondanks het gebrek aan The Force, de Jedi, de Skywalkers en de Lightsabergevechten (elementen die voor mij persoonlijk toch wel inherent bij Star Wars horen) voelt Solo als een echte Star Wars film aan in ieder geval. Het enige misplaatste is misschien de verschijning van Darth Maul op het einde. Cool, maar is niet echt op z'n plaats in deze film. Zijn verschijning is niet verrassend, aangezien ik de animatieserie The Clone Wars gezien heb (heel zware aanrader voor elke Star Wars fan trouwens), maar het komt evenzeer random over. Dankzij de financiële catastrofe die Solo bleek te zijn voor Disney zal er wel nooit een vervolg komen. Opzich is dat ook niet nodig, maar niettemin vind ik dit een erg leuke film boordevol avontuur en actie, die jammer genoeg door de meeste mensen een beetje genegeerd is. 4*.