Escape from New York (1981)

Alternatieve titels: John Carpenter's Escape from New York | John Carpenter's Escape from New York

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Lee van Cleef en Ernest Borgnine

De toekomst: 1997. Omdat misdaadcijfers met 400% gestegen zijn, wordt er in 1988 een muur om Manhattan getrokken en verandert het eiland voor New York in een streng bewaakte gevangenis. Negen jaar later wordt het presidentsvliegtuig als protest tegen de politiestaat gekaapt en landt de capsule met de president binnen de muren van het eiland. Snake Plissken staat net op het punt de gevangenis in te moeten. Hij kan echter zijn vrijheid terugwinnen door de president te redden uit de handen van de bendes die hem gegijzeld houden.

avatar van jordandejong
Dit blijft een klassieker die nooit gaat vervelen. Carpenter weet een heerlijk donkere, onheilspellende sfeer te creëren. Bouwvallen van gebouwen, troep, en voorbij snellende schaduwen en schimmen van allerlei duister tuig dat in de New Yorkse prison rondloopt. Die heerlijke 80's vibe druipt ook overal vanaf. Carpenter's soundtrack is nog steeds geweldig en Kurt Russell is na al die jaren nog super cool als anti held Snake Plissken.

Een heerlijke sfeer, geweldig concept, geniale soundtrack en bad-ass characters. Geen wonder dat de Italianen tientallen rip-offs van deze Carpenter klassieker creëerden (natuurlijk ook met grote invloeden van Mad Max). Tijdloze klassieker die ik ieder jaar moet zien. Lijkt iedere keer dat ik hem herzie ook beter te worden.

kappeuter (moderator)
Woensdag 20 april te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik

avatar van mikey
heb al gereserveerd!
Maar ik ga niet naar gattaca

avatar van missl
De klassieker hierin zie ik niet, ik vond het een over de top film. En dat vind ik normaliter niet zo erg maar deze film komt daar niet mee weg. Dit is de tweede film van Kurt Russell die ik zie, tevens de tweede die ik niet leuk vind. Misschien moet ik er maar mee stoppen.

Cult film klassieker! perfect nare sfeer neergezet in een nachtmerrie versie van the Big Apple. Je zal er maar terecht komen haha. De film heeft genoeg actie Kurt Russell ook perfect gecast voor de rol van de one-liner Snake Plisken. Lekkere foute eighties soundtrack in het begin maar die wel altijd is bijven hangen. Al met al een zeer goede film van Carpenter.

avatar van Basto
Wat mij betreft een van de beste films ooit gemaakt!

De wereld van Carpenter is een duistere plaats, maar helaas niet ver verwijderd van de realiteit. Een vliegtuig dat zich in een toren op Manhatten boord, een eiland waar de regering de gevangenen verstopt, een onbetrouwbare overheid, een racistisch facistisch politieapparaat. Vreemd klinkt het ons al lang niet meer in de oren.

Niet voor niets is de film al tientallen keren gekloond. Ook de zomerhit van dit jaar: The Suicide Squad is niets anders dan een 're-telling' van de crimineel die wordt ingeschakeld voor het klisje dat de overheid zelf niet aan kan. Maar op elk vlak schieten de volgelingen te kort. De sfeer, personages, art direction en sound track zijn van ongekend hoog niveau. Maar wat wil je ook met een dergelijke cast en crew onder leiding van een van Amerika's meest eigenzinnige regisseurs.

Absoluut meesterwerk!

avatar van blurp194
Leuk stukkie cult.

Sowieso schiet me daar even bij te binnen dat Kurt Russel nogal wat cult films op zijn naam heeft staan. Deze en het vervolg in LA, maar ook dingen als Soldier, The Thing, of zelfs maar Stargate - toen die uitkwam was er toch dacht ik niet echt de verwachting dat daar meer uit zou komen.

Maar deze film dan. Wat een afschuwelijke soundtrack, dat is het eerste wat me van het hart moet. Jaren-80 kitsch tot en met. Net als de aankleding en deels de decors, ouch. Maar de cast is wel ijzersterk, en het verhaal ook - zeker als je voor sommige van de plot gimmicks even terugtelt in hoeveel films die afgekeken worden. Want ik denk hier toch wat originele vondsten te zien.

Hoe dan ook een mooi stuk cult is het, en een mooi blijk van het kunnen en de durf van Carpenter.

avatar van de grunt
blurp194 schreef:
Wat een afschuwelijke soundtrack

avatar van blurp194

Tsja, kan er niks aan doen. Die blikkerige synthesizer-piepjes... als nagels op een schoolbord.

avatar van Quentin
Misschien wel de beste soundtrack ooit.

avatar van Night's Watch
Mijn eerste John Carpenter film is zeer goed bevallen. Van sciencefiction met monsters en dergelijke ben ik geen groot fan maar dit soort sciencefiction kan ik wel waarderen. Van spanning moet de film het niet hebben, het kon me eigenlijk niet erg interesseren of Snake de president op tijd terug zou krijgen aangezien je dit wel kunt verwachten. Het sterke punt van de film is de aankleding. Het is goed gelukt om de acteurs allemaal excentriek te maken zonder hierin over de top te gaan en de beelden van de stad s'nachts zagen er mooi uit.
Kurt Rusell zet de rol van Snake erg sterk neer en ook leuk om Lee van Cleef zo vlak na de western challenge alweer tegen te komen.

avatar van dvdfreak123
Hmmm toch beetje tegengevallen deze escape from New York. Verhaal stelt niet veel voor. Vond sommige scenes echt belachelijk gemaakt. Word nergens echt spannend of spectaculair.sfeer vond ik wel goed net als de muziek die me wel bij blijft. Russel vond ik wel cool spelen als snake. Maar de pluspunten halen het voor mij niet bij de minpunten. Misschien geeft de film de tand des tijds niet doorstaan voor mij of zo weet het niet misschien had ik dat vroeger in die tijd gezegen dat ik hem beter vond maar helaas krijgt van mij een 5/10

avatar van arno74
Interessante futuristische film uit 1981 en die zich in 1997 afspeelt. In de film zien we hoe een terrorist een vliegtuig crast in een gebouw in Manhattan... ze zaten er een paar jaartjes (en een paar gebouwen) naast... In dit geval is het de Air Force One die daar wordt gecrasht. Het hele eiland Manhattan is in 1997 een gevangenis geworden en de president komt daar terecht. Als reddingsmissie wordt een ex-militair die inmiddels een gevangene is geworden erop afgestuurd (gespeeld door Kurt Russell, uitstekend gecast) met de opdracht om hem binnen 24 uur te redden, want anders...

Het is een interessant uitgangspunt, de film speelt zich vrijwel geheel 's nachts af, actie genoeg en de sfeer van Blade Runner is overal voelbaar. Veel meer dan typische eighties actie en spanning heeft het ook niet te bieden, maar wat het wel heeft is meer dan genoeg voor een vermakelijke genrefilm. Een ruime 3*.

avatar van Basto
Robert Roderiguez gaat de remake regiseren. Als het dan toch gebeurd is het in ieder geval in goede handen.

avatar van Quentin
Nou, de laatste films van Roderiguez zijn anders weinig aanmoedigend, ik houd mijn hart vast.

Carpenter zelf zegt d'r blij mee te zijn.

Klassieke 80's Carpenter flick. I love it.

avatar van xgogax
Ben een groot liefhebber van Rodriguez's pulp . Zo vind ik Planet Terror (2007) en A Dame to Kill For (2014) echt fantastisch . Er is echter iets dat ik niet begrijp : waarom gaat Carpenter niet z'n eigen film remaken ?

xgogax schreef:

Carpenter is sinds de jaren '90 al niet meer bankable ...

avatar van Eraser2
Rodriguez heeft het vermogen om lekkere pulp te maken. Zijn beste films zijn echter niet geheel ontoevallig in medewerking met Tarantino. In dit geval is er gelukkig al wel sprake van een sterk scenario natuurlijk met het origineel. Het feit dat Carpenter er zelf zo positief over is vind ik hoopvol. Al hadden ze deze prent voor mij abolsuut niet hoeven te remaken.

avatar van Eraser2
Kan iemand mij vertellen welke blu-ray versie het beste is om te halen van deze film? Is er überhaupt een goede blu-ray in omloop? Degenen die ik tegenkom zijn volgens mij allemaal die waardeloze versie (welke ik ook al op dvd heb).

Eraser2 schreef:

Deze moet je hebben: Escape From New York [Collector's Edition] | Shout! Factory - shoutfactory.com

avatar van Eraser2
Top! Bedankt voor je reactie. Ga ik hem zo snel mogelijk bestellen.

xgogax schreef:

Escape from LA is een remake van New York. Zou Carpenter dolgraag aan het roer zien van de Big Trouble remaje.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Dit is zo'n titel die ik nooit eerder zag, maar altijd nog eens wilde kijken. Wat nu dan ook is gebeurd. Escape from New York is een film van John Carpenter, dan hoor je als filmliefhebber altijd al geinteresseerd te zijn. Het plot van de film is erg tof, maar wel vrij onrealistisch dat ze net 1 van de populairste stukken gebied op aarde gebruiken als bajes. Maar goed, dat boeit niet, het is leuk bedacht.

Om de een of andere reden is bovenstaande comment mij altijd bijgebleven. Kenmerkend voor een generatiekloof. Want Manhattan en New York was een grote puinhoop in de tijd dat deze film uitkwam. Totaal onvergelijkbaar met het New York van de jaren 90 en later.

Hier een prachtig portret van die tijd.
Maakt het plots heel logisch dat deze film en The Warriors Zich juist in New York afspeelden.

“Hell On Wheels” – Amazing Photographs Of The NYC Underground In The 80s - designyoutrust.com

TMP
Aardige film. De setting is alleraardigst uitgewerkt, er zijn enkele kleurrijke personages en het plot is onderhoudend genoeg. Het aardige sfeertje wordt goed ondersteund door de soundtrack van John Carpenter, die nadrukkelijk aanwezig is. Enkele leuke rollen, met name van Kurt Russell en Ernest Borgnine. Geen hoogstaand plot, maar het weet de aandacht wel goed vast te houden. Erg sfeervol en zeker vermakelijk.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De film met de coolste theme ooit. Maar goed, eigenlijk is alles aan Escape from New York cool. Kurt Russell als Snake Plissken is de belichaming van de term 'badass' met z'n schorre stem, ooglapje en houding dat 't hem allemaal geen ene reet kan schelen. Maar Russell heeft het niet makkelijk om de stoerste gozer te zijn, want hij wordt omringt door Lee van Cleef en Isaac Hayes. Sowieso weet John Carpenter als een ander hoe je een film moet casten, want elke bijrol in Escape from New York is spot-on; van Ernest Borgnine en Harry Dean Stanton tot vaste Carpenter medewerkers als Donald Pleasence, Adrienne Barbeau en Tom Atkins. Wie overigens een film boordevol actie verwacht komt bedrogen uit, Escape from New York draait veelal om sfeer en dialogen. De actie die we krijgen is vrij traag en soms zelfs een tikkeltje knullig. Maar hoe knullig ook, Escape from New York is in alles eigenlijk charmant. Charmant en cool!

4,5 sterren.

een goeie film.een goeie cast.veel bekende acteurs.vermaak me altijd prima met herzien.dit is toch wel een klasieker die je een keer moet zien.john carpenter heeft in die tijd velen goeie films gemaakt.toch wel 1 van mijn favoriete regiseurs.the thing is ook een geweldige film zo zijn er nog wel meer films van carpenter die goed zijn.en dit is er 1 van.