• 13.891 nieuwsartikelen
  • 171.826 films
  • 11.447 series
  • 32.491 seizoenen
  • 634.852 acteurs
  • 197.267 gebruikers
  • 9.233.121 stemmen
Avatar
 
banner banner

Escape from New York (1981)

Sciencefiction / Actie | 99 minuten
3,23 1.296 stemmen

Genre: Sciencefiction / Actie

Speelduur: 99 minuten

Alternatieve titel: John Carpenter's Escape from New York

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: John Carpenter

Met onder meer: Kurt Russell, Lee Van Cleef en Ernest Borgnine

IMDb beoordeling: 7,1 (165.697)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 13 augustus 1981

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Escape from New York

"1997. New York City Is Now a Maximum Security Prison. Breaking Out is Impossible. Breaking In is Insane."

De toekomst: 1997. Omdat misdaadcijfers met 400% gestegen zijn, wordt er in 1988 een muur om Manhattan getrokken en verandert het eiland voor New York in een streng bewaakte gevangenis. Negen jaar later wordt het presidentsvliegtuig als protest tegen de politiestaat gekaapt en landt de capsule met de president binnen de muren van het eiland. Snake Plissken staat net op het punt de gevangenis in te moeten. Hij kan echter zijn vrijheid terugwinnen door de president te redden uit de handen van de bendes die hem gegijzeld houden.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Snake Plissken

Police Commissioner Bob Hauk

President of the United States

The Duke of New York

Girl in Chock Full O'Nuts

Harold 'Brain' Helman

Secretary of State

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kunstwachter

kunstwachter

  • 27 berichten
  • 83 stemmen

Basto schreef:

Voor de zoveelste keer herzien. Dit keer viel me vooral op hoe ontzettend goed de art direction is. Het lijkt wel of de camouflage broek van Plissken als moodboard heeft gediend. Alles is grijs grauw of donker, hetgeen enorm bijdraagt aan de troosteloze apocalyptische sfeer. Maar ook de cast is natuurlijk geweldig.

Het is misschien wel de beste b-film ooit gemaakt.

Enig minpuntje is dat ik de 4k transfer van Studiocanal toch echt iets te donker vind. Heb de film ook een paar maal op 35 mm in de bios gezien en daar zag je toch echt iets meer.

5* blijven stralen en ik ga m nu toch maar eens vast in mijn top 10 opnemen.

troosteloze apocalyptische sfeer is een pleonasme,

ooit een vreugdevolle apocalypse meegemaakt?

hoe dan ook snap niet waarom je zo doorslaat in enthousiasme voor deze meer dan zwakke poging tot film

na afloop dacht ik waar heb ik in hemelsnaam naar zitten kijken?

weg tijd,

viel niets te lachen

nog was er bepaalde diepgang

dan wel een of andere openbaring

decor ook niet heel boeiend, aantal begin scenes in vliegtuig waren echt om te huilen zo slecht, sommige films komen er mee weg dan valt die goed en wie weet sleep je er nog een lach uit hier sloeg het allemaal de plank mis

als dit cult is dan is cult blijkbaar een synoniem voor stompzinnig gebeuren

hier betekend cult: ouderwets goed en toch tijdloos

zal wel andere manier van definitie erop nahouden zijn

+ punt was de gestoorde kop van de taxi chauffeur en de duke was nog wel redelijk sterk geacteerd maar eigenlijk sloeg het allemaal nergens op

als je eenmaal door het zogenaamde genre apocalyptische sci-fi heen kijkt blijft er niets over

en de 'muziek' leek vaak ook niet verder te geraken dan een of andere pseudo josti band die af en toe lukraak werd ingeschakeld en dan weer totaal misplaats het zwijgen werd opgelegd, volkomen random gebeuren.

een slechte film herken je aan de slechte soundtrack en vice versa

hoe dan ook

ieder zo zijn voorkeuren

maar: They Live kwam veel sterker voor de dag, althans hier dan

dat had temminste nog een erg sterk thema

en zeker nu meer dan relevant (afgezien wat belachelijke scenes met name naar het einde toe)

deze film van carpenter kan wat mij betreft gelijk onder het tapijt

+ die belachelijke geluid experimentjes van hem


avatar van kunstwachter

kunstwachter

  • 27 berichten
  • 83 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Eh, het is inderdaad 100 keer gedaan. Maar dit was wel de eerste. Dus het is absoluut origineel en een inspiratiebron voor 10-tallen klonen.

Daarbij is het idee dat Manhatten een gevangenis natuurlijk niks minder dan briljant.

hoezo is dat briljant eigenlijk?

jew york lijkt me überhaupt een grote gevangenis

waar alles en iedereen elkaar vertrapt als een kudde kermis klanten


avatar van Basto

Basto

  • 11235 berichten
  • 7186 stemmen

kunstwachter schreef:

(quote)

hoezo is dat briljant eigenlijk?

jew york lijkt me überhaupt een grote gevangenis

waar alles en iedereen elkaar vertrapt als een kudde kermis klanten

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar Nanhatten in de jaren 70 had een hele andere vibe dan nu.

En wat betreft je eerdere comments: Je gaat het pas zien als je het door hebt. Succes!

En Escape from LA is een niet troosteloze apocslyptische film.


avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

  • 1721 berichten
  • 1397 stemmen

In Humo’s top-100 aller tijden staat deze film hoog, op plek 14. In zijn recensie vertelt Erik Stockman dan ook over hoe hij als kind thuis eindeloos Snake Plissken naspeelde, net zoals hij ook Indiana Jones naspeelde. Waar die laatste voor mij ook een en al jeugdnostalgie is (ik heb die films talloze keren gezien), had ik deze Escape from New York nog nooit gezien.

Die nostalgie voel ik hier dus niet echt, al herken ik de toon uit deze film wel een beetje uit andere films en series uit de jaren ‘80 die ik in mijn jeugd (in de jaren ‘90) moet hebben zien voorbijkomen.

Maar de film deed mij dus niet zo veel als Stockman, die overigens wel héél wat actiefilms uit de jaren ‘80 in zijn top-100 heeft staan, een genre waar ik persoonlijk niet zo heel veel mee heb.

Niettemin erg sfeervol, met die vuile steegjes en de knappe soundtrack. De film weet op dat vlak echt iets bijzonders neer te zetten. Wat Kurt Russell betreft: ik vond hem niet zo geweldig maar verder stoorde hij mij ook niet echt.

Best wel van genoten en ik ben blij dat ik ‘m eens heb gezien, maar het is niet helemaal het soort van film waar ik echt een zwak voor heb en naar het einde toe vond ik het ook niet zo interessant meer. 3*


avatar van kunstwachter

kunstwachter

  • 27 berichten
  • 83 stemmen

Daarbij is het idee dat Manhatten een gevangenis natuurlijk niks minder dan briljant. [/quote]

hoezo is dat briljant eigenlijk?

jew york lijkt me überhaupt een grote gevangenis

waar alles en iedereen elkaar vertrapt als een kudde kermis klanten [/quote]

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar Nanhatten in de jaren 70 had een hele andere vibe dan nu.

En wat betreft je eerdere comments: Je gaat het pas zien als je het door hebt. Succes!

En Escape from LA is een niet troosteloze apocalyptische film. [/quote]

het hele 'doorhebben' lijkt me in deze niet echt aan de orde,

dat is voor mijn tijd inderdaad

blijf daar hoe dan ook liever ver uit de buurt, de films daar omtrent zijn vaak al vervelend genoeg.

escape from la klinkt dan beter gezien wat je schrijft: het ontlopen van het pleonasme als het maar niet uit elkaar barst van de contradictio in terminis... het andere uiterste van het spectrum

voorlopig genoeg anderen films te bekijken en zag dat die erg slecht werd beoordeeld

(pusher 2 en in mindere maten the hitcher waren ook al geen succes hier, dus ga even oppassen voor te veel onder de middelmaat, anders iets te veel kouwe kermis gebeuren en gaat zeker niet in de koude kleren zitten,

hoed u voor onder de middelmaat!)


avatar van Phantasm

Phantasm

  • 7239 berichten
  • 7153 stemmen

Het begon nog vrij aardig, maar daarna vond ik het rommelig worden.


avatar van FunkStarr

FunkStarr

  • 1878 berichten
  • 708 stemmen

Wist helemaal niet dat er een originele deleted beginscene was. Carpenter en Russell waren het erover eens dat de originele openingsscene eruit gehaald moest worden, om het personage van Snake meer mystiek mee te geven. Ik denk niet dat het veel had uitgemaakt, en de scene duurt ongeveer 6 minuten.


avatar van Basto

Basto

  • 11235 berichten
  • 7186 stemmen

FunkStarr schreef:

Wist helemaal niet dat er een originele deleted beginscene was. Carpenter en Russell waren het erover eens dat de originele openingsscene eruit gehaald moest worden, om het personage van Snake meer mystiek mee te geven. Ik denk niet dat het veel had uitgemaakt, en de scene duurt ongeveer 6 minuten.

Ik ben het juist heel erg eens met Carpenter. Hoerdoor komt ook het conceot van Manhatten als gevangenis meer centraal te staat. Toch wel het meest geniale idee uit de film.

Heb de scene ook gexien? Op zich ook weinig bijzonder.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1508 berichten
  • 908 stemmen

We noteren begin jaren ’80. Zo juist werd Ronald Reagan tot President gekozen, een acteur notabene. Amerika maakte zich langzaam los van de jaren ’70 trauma’s (Vietnam oorlog, Watergate schandaal, de tweede oliecrisis was net achter de rug) en de Hollywood cinema had net een nieuwe stroming achter de rug nl The new Hollywood die meer maatschappelijke engageerde films maakte met een meer documentaire inslag. Uit de as van die beide tendensen kwam Snake Plissken herrezen. : anti autoritaire figuur maar moedige held (in de korte briefing oa een oorlogsheld met een purple heart) die het vertrouwen in het systeem/maatschappij is kwijtgeraakt. Wanneer hij de boel moet redden, wordt hij nog eens extra genaaid door het systeem. Een injectie die binnen 22 uur dodelijk wordt, als een incentive om de president te redden. Na de 22 uur zijn immers zowel de wereld als Plissken verleden tijd. Plissken moet dus de wereld redden maar dik tegen zijn zin. Geen menselijkheid vanuit het systeem. Carpenter heeft dus in zijn B film een tijdsgeest gevat waaruit het ongenoegen van de burger tegen de overheid blijkt. Ik geef dit maar even want uit bovenstaande commentaren blijkt toch dat niet iedereen overtuigd is van de kwaliteiten van deze Carpenter.

Dus wanneer we alweer een boete krijgen, wanneer onze baas alweer over ons aan het klagen is, wanneer de leraar alweer ons verwijt onze broek te verslijten voor nutteloze kennis ; dan kan ik enkel aan al die mensen aanraden : riposteer met DE kreet voor een welgemeende fuck you tegen het systeem nl een zeer luide It’s Plissken’ te fluisteren


avatar van FunkStarr

FunkStarr

  • 1878 berichten
  • 708 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Ik ben het juist heel erg eens met Carpenter. Hoerdoor komt ook het conceot van Manhatten als gevangenis meer centraal te staat. Toch wel het meest geniale idee uit de film.

Heb de scene ook gexien? Op zich ook weinig bijzonder.

Heb de scene gezien, en je mist niet erg veel nee daar geef ik je gelijk in, maar daarom snap ik de toegevoegde waarde ook niet zo goed door het dan maar weg te halen om meer mystiek te creëren. Met of zonder deze scene had de film wat mij betreft net zo goed geweest.