Escape from New York (1981)

Alternatieve titel: John Carpenter's Escape from New York

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Lee van Cleef en Ernest Borgnine

De toekomst: 1997. Omdat misdaadcijfers met 400% gestegen zijn, wordt er in 1988 een muur om Manhattan getrokken en verandert het eiland voor New York in een streng bewaakte gevangenis. Negen jaar later wordt het presidentsvliegtuig als protest tegen de politiestaat gekaapt en landt de capsule met de president binnen de muren van het eiland. Snake Plissken staat net op het punt de gevangenis in te moeten. Hij kan echter zijn vrijheid terugwinnen door de president te redden uit de handen van de bendes die hem gegijzeld houden.

avatar van Bob Gray
Heerlijke jaren 80 klassieker is dit toch.

avatar van Basto
Zeker, met Meet & Greet. (Heb m ook twee jaar terug in Londen gezien op Halloween)

avatar van de grunt
Heel vet! Weet je of hij bij zo'n event ook zelf meegenomen dingen signeert? Bijv. een poster

Basto schreef:

Ik ga ook. Geen meet and greet. zou niet weten wat ik moet zeggen.

scorsese schreef:

Ik ga ook. Geen meet and greet. zou niet weten wat ik moet zeggen.

Daar krijg je ook helemaal geen tijd voor. Is enorm lopende bandwerk. Signeren, foto en binnen 20 seconden sta je alweer buiten.... Ik doe het vooral voor early acces. Moet wel weer pal voor z’n neus staan.

de grunt schreef:

Ja, je mag 2 items meenemen.

avatar van de grunt
Had niet anders verwacht van jou!

avatar van Quentin
Wow wat een verschil.

Vind die nieuwe StudioCanal transfer behoorlijk kil en flets ogen hoor, ben niet overtuigd.

avatar van Basto
Bij The Fog is die te donker...

Quentin schreef:

Huh, ze zijn overal lovend.

'Black level is the best I’ve ever seen for the film'

avatar van Basto
De nieuwe Halloween transfer is ook veen grauwer en minder blauw. Maar kan beide 'looks' wel waarderen. Verwacht deze elk moment, maar met welke transfer vergelijk jij 'm de grunt?

avatar van de grunt
Ik heb hem nog niet gekocht maar sta op het punt om te bestellen..

Ik heb de Shout Factory en de MGM liggen.

Wow wat een verschil.

Ik heb m net gezien. Transfer is absoluut scherper en kleurrijker, maar ik vind het wel iets te veel opgeschoefd of het is de HDR, maar echt heel enthousiast ben ik (nog) niet. Het mist de filmgrain.

kleirrijker
of het is het HDR

Is het weekend alweer begonnen in Roffa.
Evengoed bedankt voor jouw feedback! Twijfel nog om te kopen.

de grunt schreef:

Is het weekend alweer begonnen in Roffa.
Evengoed bedankt voor jouw feedback! Twijfel nog om te kopen.

Dikke vingers en een iPhone gaan slecht samen.

Reg29 schreef:
Ik snap de lage waardering op deze cultfilm niet eens!Wat is niet goed aan deze film terwijl op IMDb 7,1 punten heeft wat ik ook heel terecht vind.
Noem iets cult, en het cijfer moet omhoog. Ik kan me nog herinneren dat semi-intellectueel Nederland begin jaren 80 een bloedhekel aan Andre Hazes had, maar toen het de cult-status kreeg liep datzelfde semi-intellectueel volkje ineens massaal achter Hazes aan. Cult is dus ook gewoon burgerlijk kuddegedrag! Hier is de waardering trouwens maar goed een half puntje lager dan bij IMDB, dus dat valt toch ook wel mee.

JanLo schreef:
Cult is dus ook gewoon burgerlijk kuddegedrag!

Wat kun jij uit je nek zwammen.

avatar van Graaf Machine
Hij kan voornamelijk erg onlogische conclusies trekken, maar koester dat, ook dat is cult.

JanLo schreef:
[quote=422771. Ik kan me nog herinneren dat semi-intellectueel Nederland begin jaren 80 een bloedhekel aan Andre Hazes had, maar toen het de cult-status kreeg liep datzelfde semi-intellectueel volkje

Het enige wat je werkelijk kunt zeggen is dat mensen die jouw gedachten niet volgen tot een volkje behoren. Met dat idee zul je echt de wereld vooruit helpen. Hup jij,

Graaf Machine schreef:

Ik snap het niet helemaal! Behoor ik nou ook tot een volkje?

de grunt schreef:

Wat kun jij uit je nek zwammen.
Volgens mij heb je een andere mening. En als je niet bij de Semi-intellectuelen hoort, dan zwam je al gauw uit je nek. Gelukkig mag het allemaal.

Graaf Machine schreef:
Sorry dat ik niet zo slim ben, maar wat is daar mis mee?!

JanLo schreef:
Sorry dat ik niet zo slim ben, maar wat is daar mis mee?!

Geen idee van. Eerlijk gezegd was ik afgelopen nacht, met goede reden, een beetje zat. Wil je mijn uitdragingen vergeven (weet niet of ik nog meer doms heb gezegd, hoop van niet. )

Edit: dat zat worden begon al in de middag zie ik. Maandag ging mijn kat dood, dat hakte er even flink in. Excuus daarvoor.

avatar van james_cameron
Herzien. Na al die jaren nog steeds een fijn filmpje, al laten tempo en aktie te wensen over. Gelukkig is Kurt Russell stoer in de hoofdrol, de plot inventief en origineel, de vormgeving indrukwekkend en de soundtrack (uiteraard van regisseur Carpenter zelf) erg cool. Hier en daar wat scenes waar de tand des tijds flink op heeft zitten knabbelen, maar dit blijft een klassieker in het genre.