Escape from New York (1981)

Alternatieve titel: John Carpenter's Escape from New York

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door John Carpenter
met Kurt Russell, Lee van Cleef en Ernest Borgnine

De toekomst: 1997. Omdat misdaadcijfers met 400% gestegen zijn, wordt er in 1988 een muur om Manhattan getrokken en verandert het eiland voor New York in een streng bewaakte gevangenis. Negen jaar later wordt het presidentsvliegtuig als protest tegen de politiestaat gekaapt en landt de capsule met de president binnen de muren van het eiland. Snake Plissken staat net op het punt de gevangenis in te moeten. Hij kan echter zijn vrijheid terugwinnen door de president te redden uit de handen van de bendes die hem gegijzeld houden.

avatar van james_cameron
Herzien. Na al die jaren nog steeds een fijn filmpje, al laten tempo en aktie te wensen over. Gelukkig is Kurt Russell stoer in de hoofdrol, de plot inventief en origineel, de vormgeving indrukwekkend en de soundtrack (uiteraard van regisseur Carpenter zelf) erg cool. Hier en daar wat scenes waar de tand des tijds flink op heeft zitten knabbelen, maar dit blijft een klassieker in het genre.

avatar van knusse stoel
De sfeer van de straten in Manhattan (stadsdeel New York) was prima te voelen, troosteloos en zonder toekomst. Dat had John Carpenter prima neergezet, alles was uitzichtloos en een deel van een stad zonder toekomst waarin één mafkees (The Duke) het voor het zeggen had. De rest van de "kudde" volgde de man zonder een seconde na te denken. Daar leefde de groep mensen die door de samenleving was uitgekotst omdat ze een misdrijf hadden begaan of niet in het systeem pasten. Muur erom heen en bruggen die gemijnd waren en scherp bewaakt. Helaas komt in de film de president door een vliegtuigongeval aan de verkeerde kant van de muur en het water. En dan komt Snake Plissken (Kurt Russell) in beeld, een met medailles beloonde ex-militair en "voor de duivel" niet bang. Helaas wel "buiten het potje gepist" en daarom staat hij op de nominatie om afgevoerd te worden naar Manhattan, zijn toekomstige en voor levenslang nieuwe onderdak.
Deze Plissken wordt gevraagd om de president binnen 22 uur uit Manhattan te halen en als beloning worden dan al zijn zonden vergeten en vergeven. Plissken gaat erop in en gaat met een zweefvliegtuigje richting Manhattan om hier te proberen te landen op het hoogste gebouw "One World Trade Center ".
En dan begint de pret, veel actie en spanning.
Waardering een 7.

avatar van FlorisV
Alleen in potentie een zeer coole film. Maar er bleef voor mij weinig van over na een herziening. Voor mij was het zeker 25 jaar geleden de oude cultfilm gezien te hebben. De synth deuntjes blijven aangenaam, maar qua actie, vormgeving en kostumering (met Brain als dieptepunt) schiet de film zwaar te kort. Veel te donker gefilmd ook. Het begint nog veelbelovend met meer dan redelijke sets in het begin en het grimmige toekomstbeeld spreekt zeker aan. Maar eenmaal aanbeland in het ghetto ziet het er niet meer uit. Dan kun je wel zeggen, da's de bedoeling, maar ik zoek ook bij apocalyptische films toch zekere visuele prikkels die er te weinig waren. Neem alleen al het hoofd van het vrijheidsbeeld van de hoes...nergens te zien. Het is verder ook zeker niet de beste rol van Russell hoewel Snake Plissken een begrijpelijke aantrekkingskracht heeft als vrijbuiter met een dikke middelvinger naar "the man". En Donald Pleasance dermate aangenaam als diezelfde man dat ik het jammer vind er niet meer van gezien te hebben. Echt goeie oneliners zijn er helaas ook niet. Al met al gewoon een mager werkje van Carpenter (hij blijft hit or miss), die een jaar later keihard terugsloeg met het verbluffende The Thing.

Beter geslaagd: het veel meer recente Dredd.

avatar van Basto
Deze gister in 4K gezien. Echt geweldig! EFNY steekt met kop en schouders boven alle andere ‘post apocalyptische’ films uit. Het idee is natuurlijk briljant, maar ook met Snake Plissken heeft de film een enorm charismatische held. De ultieme Amerikaan, die alleen om zichzelf geeft. Maar de grootste winst zit in de art direction (en natuurlijk Carpenter’s regie). Ze hadden het gelukt dat er in St. Louis een grote brand had gewoed, waardoor ze een donkere en verlaten stad als decor in de schoot geworpen kregen. De film is voelt daardoor bijzonder mistroostig en authentiek aan.

Meesterwerk!

avatar van macrobody
Dit is zo'n film waar niet veel acteurs meer in leven zijn. Het is ook zo'n film die erg gedateerd aanvoelt. Een satelliet telefoon groter dan een baksteen. Papieren vliegtuigen en computer graphics gelijk aan het eerste computerspelletje PONG. Ook de geluidseffecten zijn erg verouderd. Ik kan een oude film best waarderen, maar deze deed veel te niet aan de herinneringen die ik er aan had. Als iemand de naam Snake Plissken had gezegd had ik gelijk Escape from New York geroepen.

avatar van Alathir
Voelde voor mij wat voorspelbaar aan, ondanks dat het concept wel origineel en zelfs actueel is. De visuele effecten zijn zeer gedateerd. Wel een beetje grappig om te zien eigenlijk, zo een vliegtuig dat neerstort bijvoorbeeld. Kurt Russell is een charismatisch iemand die deze film enigszins memorabel maakt. Zijn personage zal zowat het enige zijn dat langere tijd bijblijft en het concept misschien. Adrienne Barbeau is ook een mooie, volumineuze vrouw en dus prettig om naar te kijken. Lee Van Cleef is me niet echt bekend daar ik geweldig achtersta met westerns. Past wel in een wat norsere rol. Ook Harry Dean Stanton speelt mee in een bijrol, en het is opvallend hoe vaak ik hem de laatste tijd zie meespelen. Dit terwijl ik hem in feite pas bij naam ken door zijn dood denk ik. Zelfde heb ik bij Max von Sydow.

Al bij al kan ik dus concluderen dat dit niet Carpenter's meest geslaagde film is. Mij lijkt de film wat overgewaardeerd, soundtrack is uiteraard bovengemiddeld maar dat verwacht je al standaard van Carpenter. Het is toch vooral op horrorgebied dat hij voor mij scoort maar hij heeft altijd leuke ideeën.