• 8.258.437 stemmen

Releasedatum: 7 november 1996

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Escape from L.A.

"Snake Is Back."

Na een schok van 9.6 op de schaal van Richter in 2013, komt Snake Plissken terecht in Los Angeles. Zijn missie: zoek in het vernietigde L.A. een verloren gegane Doomsday Device. Als hij de deadline niet haalt, wordt er een gif in zijn lichaam gespoten. Maar zo makkelijk lijkt deze missie niet te zijn...

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Altijd al een zwak voor deze (en EFNY) gehad, Snake Plissken is misschien wel één van de coolste film(anti)helden ooit. Verhoog hem weer naar dikke 4, ik kan hier geen genoeg van krijgen. Al had het wat mij betreft af en toe nog wel wat harder en grover gemogen. Wat deze film wel een beetje mist wat zijn voorganger juist een meesterwerk maakte is "sfeer".

Basto

You want a sequel? OK, let's do a remake.

Carpenter's refectie op Hollywood is een meesterlijke satire en alle cheesyness is intentioneel.

Escape from L.A. vs Escape from New York on Vimeo

avatar van ILDIB

ILDIB

Die speciaal effect man moet zich de pleuris gelachen hebben. . T krijgt nog wat punten voor de setting en originaliteit.

avatar van T8T

T8T

Een top film is het niet voor mij, wel eentje die je eens kijkt voor vermaak. Niet slecht en ook niet top.

Het begint bij het zien van tv schermen in de toekomst die gek genoeg geen flatscreens zijn. Mischien wel opzettelijk gekozen om een soort paradox te creëren.

Snake met een missie de wereld te redden van de ondergang, en dan gaat twijfelen of het niet beter is om toch maar te stoppen met het project beschaving.

avatar van Supernatural

Supernatural

toch weer een prima vervolg.maar hij haalt het niet bij escape from new york.maar ik vermaak me altijd wel met dit deel.zeker weer een prima cast.dus zeker een voldoende.

Basto

Met Trump’s muur, de James Gunn affaire en de doorgeslagen kant van de Metoo beweging, de opkomst van alt right, begint de realiteit steeds meer op deze (onzinnige?) film te lijken. De vrijheden brokkelen in hoog tempo af in Amerika. Best eng....

Basto

Carpenter heeft een neusje voor politieke ontwikkelingen. Was They live al een prachtige voorspelling van de huidige tijd. Ook met ESFLA heeft hij haarfijn de politieke ontwikkelingen in Amerika vooraf uitgetekend. #TheNewMoralAmeica

Nu is het nog wachten op de Big One!

Briljante film, totaal misbegrepen toen die uitkwam. Maar Carpenter liep altijd flink vooruit.

avatar van Pangu

Pangu

Zou zo graag een derde deel willen nu het nog kan.

Basto

Hoop heel erg op een audio commentaar van JC en Russell.

Quentin

Volgens mij heeft Carpenter al vrij lang geen nieuwe commentaartracks meer opgenomen, recente uitgaves van The Thing (Arrow), EFNY (Shout!) en Ghosts of Mars (Indicator) bevatten allemaal opnames van 10 jaar of ouder.

Quentin schreef:

Maar van deze is er nog geen.... Snap dat hij het niet opnieuw gaat doen.

Basto schreef:

Maar van deze is er nog geen.... Snap dat hij het niet opnieuw gaat doen.

Dat waren de hoogtijdagen van het dvd-tijdperk, denk dat hij nu gewoon te veel geld vraagt. Goedkoper voor Arrow en Shout om een oude track te licensen.

avatar van FlorisV

FlorisV

Met de verkettering en uitbanning van andersdenkenden op steeds meer Amerikaanse universiteiten, de grove inbreuk op privacy sinds Obama (yes, we scan!) en de "schuldig totdat het tegendeel bewezen is"-mentaliteit ten opzichte van politieke vijanden, ook bij de media, begint de realiteit steeds meer op deze (onzinnige?) film te lijken. Eigenlijk wordt het nog vele malen gekker. De Christelijke politicus die de moraalridder uithangt en hier de politieke scepter zwaait kan met gemak vervangen worden door de vele vingerwapperende, deugsignalerende en door de media gesteunde politici in Europa die zich meer bekommeren om de eigen macht dan om de problemen van de bevolking. De vrijheden brokkelen in hoog tempo af in zowel Europa als Amerika, met name de vrijheid van meningsuiting. Best eng ja...

Het meest enge aan deel 1 vond ik toch dat het tuig gewoon de baas is en dat de staat zich hier deels gewoon bij neerlegt, omdat ze gewoon geen grip meer erop hebben. No go zones zijn nu in Amsterdam ook al normaal, het is een kwestie van tijd voordat dat erger wordt in de rest van het land. Deel 2 is te absurd om eng te vinden en de special effects zwalken tussen middelmatig en abominabel. Maar ik ga hem binnenkort nog wel een keer checken. Ik ben in ieder geval blij dat, hoe links Hollywood (en Carpenter zelf?) ook is, zijn films genietbaar blijven, ook als het satires zijn, want het gaat niet zozeer om links vs rechts maar om vrijheid, met rust gelaten worden, zonder uitbuiting. En overal waar macht is, wordt die vrijheid geschonden.

FlorisV schreef:

Vrees toch voor je dat de facistische religieuze xenofobische President veel meer weg heeft van Trump, de Tea Party en de populisten (de vrijheden die zij voorstaan, gelden immers enkel voor zichzelf en hun soortgenoten)!dan van Obama, de democraten en de westerse media.

Carpenter is daar zelf ook duidelijk over. Zie ook They Live wat over Reagen gaat.

avatar van FlorisV

FlorisV

Van alle rollen die Russell gespeeld heeft in Carpenter films is Snake Plissken met afstand de meest doodsaaie. Waar McReady in The Thing nog zijn computer molt vanwege een verloren schaakpot, daarnaast voor moeilijke keuzes stond en Jack Burton in Big Trouble garant stond voor lekkere oneliners en leuke blunders, heeft Snake helemaal niets te bieden.

De cultstatus van Escape from N.Y. bleek bij een herziening al zwaar overtrokken. Toch maakte het verhaal daar al iets meer indruk door de grimmigheid. Die sfeer is bij Escape from L.A. nergens terug te vinden en wordt vooral vervangen met idioterie.

Waar de film bruut probeert te zijn mislukt het ook. Zo zien we een soort basketballwedstrijd met dodelijke "schotklok" waarna opeens iemand anders totaal lukraak onthoofd wordt.

De bijrollen van Henry Fonda en Bruce Campbell zijn ook nog eens verspild talent.

Hoewel er veel meer actie is dan in Escape from N.Y., ziet de film er niet erg bijzonder uit en de special effects zijn bij vlagen zelfs abonimabel, zoals de surf scene, waarbij je te duidelijk ziet dat het studio werk is. Ook met een laag budget onder het nivo wat Carpenter kan bereiken.

De politieke boodschap is uiteindelijk ook vrij nihilistisch: laat alles maar naar de knoppen gaan. De overheid kan in ieder geval niet vertrouwd worden. We horen verder niet voor niets een Western achtig deuntje op het eind. Je zou toch bijna denken dat Carpenter libertarier is.

Quentin schreef:

Donald Trump's Amerika? Carpenter is een visionair!

Zal niet lang meer duren voordat blijkt dat Carpenter in Escape from LA de situatie heeft onderschat .