Beowulf (1999)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Actie

geregisseerd door Graham Baker
met Christopher Lambert, Oliver Cotton en Rhona Mitra

In een mysterieus kasteel, aan de rand van niemandsland, wordt elke nacht een aantal bewoners vermoord. In dit kasteel woont ook Kyra, de onstuimige dochter van de kasteelheer. Kyra wordt verliefd op Beowulf - half mens, half god - wiens taak het is om het kwaad te bestrijden en haar te beschermen. Op een nacht staat Beowulf oog in oog met zijn lot: de kwaadaardige demoon Grendel...

niet al te beste special-effects, maar de flop 100, oho, is dat niet overdreven

avatar van Minotaures
Een film die tijdens de Middeleeuwen afspeelt (Grendel en Beowulf zijn oorspronkelijk Noorse mythologie), maar wel beetje modern opgezet (kasteel en outfits). Het voegt werkelijk niets toe.

En dan nog over Beowulf, waarom heeft zijn zwaard een handrem van een fiets/scooter/motor? Rare concepten allemaal, Grendel en zijn moeder zien er - ondanks dat het een mooie vrouw is - belachelijk uit qua effecten en dat voor '99.

De gevechten waren saai, alles-behalve spannend en af en toe erg amateuristisch om naar te kijken.

Alleen Mitra en Layla Robberts waren aangenaam, de rest valt eigenlijk helemaal weg na het kijken.

avatar van SmackItUp
Geen fantastische acteurs die hieraan meededen. Toch was deze film niet zo slecht als dat de stemmen doen aangeven. Geen fantastisch acteerwerk, maar wel een leuk verhaaltje.

avatar van woeler82
Flut film, in begin wel leuk , maar zakt snel naar een bedenkelijk niveau

Hmm niks hoogstaands, maar nr. 27, flop top 100?!?!

Járen terug eens op tv gezien, en toen ie enige tijd terug weer op tv was rustig weer opgezet... dus zo dramatisch was het in mijn ogen zeker niet.

En als ik Rhona Mitra's voorkomen meeneem eigenlijk gewoon een voldoende

avatar van baspls
Lijkt me eigenlijk best wel grappig.
Mortal Kombat was al zo slecht dat ie goed is en hier is het dan ook nog een fantasy-setting.
Techno en Fantasy is ook een combinatie die ik niet wil missen.

avatar van joolstein
Met een notering in de flop100 was ik al gewaarschuwd dat het nogal cheesy kon zijn. En inderdaad. Echter zo heel slecht was het ook weer niet. Ik ken wel een paar titels (zelfs een paar bios releases) die slechter zijn. De film kampt te eerste met een domme keuze van titel want was die naam veranderd hadden mensen toch andere verwachtingen. Dan was het vermoedelijk een steampunk-achtige B-film geweest met een in zwart geklede Christopher Lambert. Nu wil dat ook niet zeggen dat de film dan goed was! Nee, helaas mankeren er wel meer dingen aan de film. Zoals het slecht acteerwerk, beroerde dialogen, mindere special effects en plotgaten waar het monster ruim in kan wonen. Positiever was ik over de aankleding van de film want die was nog redelijk goed. Aan de harnassen en wapens waren duidelijk wat meer aandacht besteed. Ze passen perfect in deze wereld van middeleeuwen en technologie. De conclusie is dat Beowulf heel veel fout doet: een vergezocht script, dat bijna tot niets heeft te maken met het echte verhaal, een slechte muziekkeuze, de creatie van monsters die totaal niet in het budget passen. Echter als je met een zeer lage verwachting erdoorheen kijkt is Beowulf op zich nog een licht vermakelijke B-film.