L'Empire des Loups (2005)

Alternatieve titel: Empire of the Wolves

Frankrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Chris Nahon
met Jean Reno, Arly Jover en Jocelyn Quivrin

Politie-inspecteur Paul Nerteaux begint een onderzoek naar de mysterieuze moord op drie Turkse vrouwen. Het spoor leidt naar een bende van het 10e district van Parijs, maar om in het mileu te kunnen infiltreren heeft Nerteaux de hulp nodig van zijn vroegere collega Jean-Louis Schiffer. Zijn hulp komt goed van pas, zeker als Nerteaux kennismaakt met de vreemde Anna Heymes, de vrouw van een minister die lijdt aan hallucinaties en geheugenverlies.

avatar van Left4Dead
Half puntje eraf na de herziening. Niet al het acteerwerk is goed, muziek is soms storend en het verhaal is een flipperbak. Reno is redelijk bezig de rest blinkt totaal niet uit, nee matig is de bewoording voor de opvoering.
Na 3/4de van de speelduur wordt het allemaal iets beter, inkorten zou deze film daarom ook niet misstaan. Het had op punten beter gekund, verhaal had leuke invalshoeken en wilde soms spannend worden ook.

Norman Mailer schreef:

Verwacht er niet té veel van...

Dat zul je mij nooit horen zeggen, puik werk die tweeluik.

avatar van Norman Mailer
Left4Dead schreef:

Dat zul je mij nooit horen zeggen, puik werk die tweeluik.

Nu doelde ik dan ook specifiek op het tweede deel.
Mijns inziens op álle fronten inferieur aan het, inderdaad, erg sterke Crimson Rivers. Het gemis van Cassel is in deel twee nog te overzien, nee het is het verhaal dat zwalkt, soms op drift raakt en op momenten volkomen absurd is.

avatar van leatherhead
Het blijft toch zonde om een competent acteur als Reno steeds maar weer in dit soort hopeloze misbaksels op te zien duiken. Kennelijk moest-ie hier ook weer wat bij schnabbelen, aangezien het haast niet in te denken is hoe iemand van zijn allure zo'n erbarmelijke filmsmaak kan hebben. Want laten we even eerlijk zijn, dit was weer eens een stuk filmisch excrement van jewelste. Hoe het verhaal, dat aanvankelijk al niet zo sensationeel was, hier met de minuut potsierlijkere proporties aanneemt is eigenlijk verbazingwekkend. Uiteindelijk resulterend in een draconisch slecht slotstuk.

Reno zelf is zoals steeds niet slecht, maar helaas werd hij omringd door acteurs van b-garnituur en viel zijn 'prestatie' compleet in het niet dankzij de wankwaliteit van deze onbedoelde klucht. Logischerwijs kan hier alleen maar een kutcijfer uit voortvloeien, en jawel, we gooien er gewoon een 0,5* tegenaan.

avatar van Boenga
L'Empire des Loups, een film met een enorm potentieel, maar die zichzelf links en rechts voorbij steekt.

Het probleem is vooral dat het verhaal behoorlijk complex en verward gepresenteerd wordt. Ongetwijfeld sterk in boekvorm: daar heb je letterlijk en figuurlijk meer tijd om alles op te nemen. Maar wanneer zoiets verfilmd wordt, mag het allemaal wel net iets eenvoudiger en minder uitgebreid getoond worden.
Wat dan op zijn beurt weel eens uitspraken als 'het boek was beter' tot gevolg heeft, maar: je kan nu eenmaal niet alles wat geschreven wordt ook in beeld brengen.
Hoe dan ook, m'n aandacht ging daardoor bij momenten meer naar m'n pak chips dan bij de film, en dat is dus geen goed teken.
Komen daar ook nog de laatste 10 minuten bij, het moment waar de thriller stopt en de actiefilm begint: totaal overdreven en ongeloofwaardig (veel schietwerk van een paar goeie tegen veel slechte, en die goeie krijgen dan net op tijd hulp van een half leger van nog meer goeie...) Jammer, jammer, jammer, dat haalt de waarde van L'Empire behoorlijk naar beneden.

Positieve noot is in de eerste plaats wat je te zien krijgt: heel mooi en afgemeten camerawerk, soms vanuit ongewone hoeken gefilmd, heel knap.
Ook de acteurs leveren prima werk: Reno, Jover en Morante zitten goed in hun rol, en vooral Quivrin als atypische detective vond ik heel sterk. Ben 'm net even gaan opzoeken op IMDB: hij is in 2009 omgekomen bij een autocrash; hij was 30 jaar oud. Sjonge...

Ook nog boeiende 'making of' op de dvd, mét Nl ondertitels - wat bij Franse films niet zo heel vaak het geval is.