Les Rivières Pourpres (2000)

Alternatieve titel: The Crimson Rivers

Frankrijk
Thriller

geregisseerd door Mathieu Kassovitz
met Jean Reno, Vincent Cassel en Nadia Fares

Er wordt een lijk gevonden dat op een nogal vreemde wijze is vermoord en toegetakeld, hangend aan een berg. Dit voorval zorgt ervoor dat de politieagent Pierre Niemans (Jean Reno) uit Parijs overgeplaatst wordt naar het kleine stadje waar dit gebeurd is, om op onderzoek uit te gaan.

avatar van blurp194
Leuke snelle film, met een intrigerend en spannend verhaal. Tot iets na halverwege of zo.

Sterke punten zijn Jean Reno en Vincent Cassel, die allebei goed op dreef zijn en ook leuk samen spelen. Daarom extra jammer dat op het moment dat ze elkaar in het verhaal tegenkomen eigenlijk het beste deel van de film al voorbij is. Het verhaal begint heel veelbelovend, en voor het eerste uur is het zeker bloedspannend. Dat gaat mis, ofwel tijdens de kungfu-acties van Cassel ofwel kort nadat Cassel en Reno elkaar tegenkomen. En dan komt de ontknoping nog, en die is pas echt een desillusie. Echt een te suf en te makkelijk einde in vergelijking met het begin van het verhaal. Jammer - en echt een gemiste kans.

Had er eerlijk gezegd meer van verwacht. Helaas zat ik ook naar een Engels na-gesynchroniseerde versie te kijken omdat de Franse taal niet beschikbaar waar ik me erg aan stoorde. Uiteindelijk vond ik heel het verhaal wat tegenvallen en duurde sommige scenes net iets te lang. Ik had de moordzaak uiteindelijk iets groter verwacht. Nu was het voor mij al snel duidelijk dat het meisje er iets mee te maken had. Verder vond ik de 2 agenten die in het begin Vincent Cassel hielpen totaal overbodig en niet grappig. Hier stoorde ik me regelmatig aan. Ook mede door het totaal ongeloofwaardig eind kan ik hier niet meer van maken dan 3 sterren.

avatar van Andreeke
Ben al fan van franse films, maar deze blinkt dan nog eens uit in het genre.
Alhoewel ik hem ook nog eens zal moeten zien om het verhaal helemaal te snappen.
Een aanrader!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een thriller die niet alleen draait rond het oplossen van een moord, maar als film ook het mysterie gehalte hoog kan houden. Prachtige beelden en originele plotwendingen. Verder is het vooral in het begin heel sterk als de twee detectives elk hun onderzoek voeren en je als kijker nog niet weet hoe dit gaat samenlopen. Er wordt gelukkig weinig prijs gegeven. Gaandeweg leg je de link natuurlijk wel, maar bij de meeste films is het al vanaf minuut 2 meer dan overduidelijk. Jean Reno is hier vrij sterk en wat serieuzer. Tegenspeler Cassel is even sterk met een geweldige mix van actie en humor. Verder was het vooral genieten van mooie beelden met natuurlijk de universiteit als setting. Het deed wat denken aan de milleniumtrilogie en had evengoed een scandinavische thriller kunnen zijn.

Meneer Bungel
Nogmaals gezien. Kassovitz pakt audiovisueel heel leuk uit, maar de soundtrack is te vaak te aanwezig. Het is leuk gedaan hoe twee zaken en twee agenten apart beginnen, maar dan samenkomen; Reno en Cassel vormen een prima duo. Er zit een aantal onderscheidende scènes in, waarbij goed gebruik gemaakt wordt van de omgeving, maar ook de wat meer standaard actiescènes zijn smakelijk (zoals die op de loopbaan bv.). Waarom opgewonden standje Max de confrontatie zoekt met de skins is duidelijk, maar ook weer niet helemaal... De plot en waar alles naartoe voert is wat over the top, maar vermakelijk was het alleszins.

Nu ik dat weer voor ogen heb zal ik deze niet snel weer kijken, en die 3,5* was wat teveel van het goede ---> 3,0*.

avatar van Justinw
Begint erg sterk. Twee inspecteurs die elk hun eigen zaak hebben en langzaam aan dichter bij elkaar in de buurt komen. De setting is erg mooi. En de film weet de spanning en mystery lang vol te houden. Naarmate het einde echter zwakt de film erg af. Dit is erg jammer. Want je blijft toch een beetje met lege handen zitten. Voelt een beetje als naar de McDonalds gaan, het begint erg leuk maar tegen de tijd dat je klaar bent heb je alweer spijt.

Een prima crimi met een mooi opgebouwd verhaal, dat ik hoger had willen waarderen als de ontknoping niet zo teleurstellend zou zijn.

avatar van Chelsea94
Wat best een toffe film maar wat een vreselijk slecht eind zeg! Het eind verpest dan ook gelijk de volledige film.

Jammer.

avatar van knusse stoel
Chelsea94 schreef:

Jammer.

Veel andere films hebben, ..... en een slecht einde maar zijn voor de rest ook slecht! Dat is ook jammer!

Voor de rest kan ik hier nog niets over zeggen omdat we deze film nog niet gezien hebben maar hij zit bij de nieuwe selectie, ondanks zijn leeftijd. Reno is vaak te vinden in de betere films dus we zijn benieuwd.

avatar van Phantasm
Thriller met een goed verhaal dat lekker wegkijkt.

avatar van leatherhead
Een wat (té) degelijk thrillertje, dat gaandeweg een redelijk sfeertje opbouwt en niet verkeerd wegkijkt, om richting eindstreep weer om zeep geholpen te worden door een potsierlijk slotakkoord. Als pleisters op de wonden zijn er Cassel en Reno, die het uitstekend doen, en een paar guitige scenes, zoals de lekker extravagante vechtpartij waarin Cassel het opneemt tegen een trosje skinheads.

Verder een nogal modaal filmpje met wat vervelende Hollywood allures. Blijf het vreemd vinden dat Kassovitz ooit La Haine regisseerde; een pregnante film die als een bom insloeg, terwijl de rest van zijn oeuvre voornamelijk uit grijze muizen lijkt te bestaan. 2,0*.

avatar van John Milton
leatherhead schreef:

Dit is inderdaad een van mijn vergeetbare koopvideootjes van toen. 2 keer gekeken denk ik, maar dat zou hij in het internet tijdperk niet gehaald hebben. Nou ben ik geen enorm Kassovitz fan hoor. Gothika was ook niet zo heel best. Dan prijkt La Haine er wel bovenuit ja, maar ook die heeft bij mij niet de klassiekerstatus die veel anderen hem toedichten.

avatar van leatherhead
Gothika heb ik ook ooit eens gezien, kan me er nagenoeg niks meer van herinneren. En da's meestal geen goed teken. La Haine is verder ook wel een film die je qua thematiek moet liggen, en waar je je een beetje moet kunnen inleven in de personages. Waarvan ik wel snap dat sommigen daar moeite mee hebben (no offence).

avatar van John Milton
leatherhead schreef:

Hehe. No worries. Moet ik me aangesproken voelen dan, zo hypersensitief ben ik nu ook weer niet
Maar mijn empatisch vermogen zou toch echt toereikend moeten zijn. Ik kom van Texel, Yo. How Badass can you get?

Maar serieus, ik heb er geen moeite mee, ik vond het alleen niet vernieuwend. Ik knikte meer instemmend bij het zien van die film als in 'ja ok, zo is het helaas'. Of zo kan het zijn. Maar ik was niet verrast of onder de indruk van de filmische kwaliteiten. Wellicht was het anders geweest als ik hem toen had gezien, het jaar dat hij uitkwam.

Een spannende, onderhoudende, gecompliceerde, sfeervol koude en mooie, maar ook pretentieuze Franse psychologische politiethriller, waarin, qua persoonlijkheid, twee totaal verschillende politiemensen een gruwelijke moord onderzochten. Het verhaal stak niet altijd even logisch in elkaar en aan het einde bleef je als kijker achter met losse eindjes. Een aantal opnames in de Franse Alpen waren adembenemend.

avatar van knusse stoel
knusse stoel schreef:

Uiteindelijk gezien en .....viel niet tegen. Het heerlijk onderkoelde spel van Jean Reno en de humor op zijn Frans....prachtig.
En ook spannend, de film houdt je in de ban vanwege de vraag 'wie oh wie is de dader' en de nodige actie die in dit soort van films thuis hoort.
Stuk film waar men niet met "de Franse slag" aan heeft gewerkt.
Een ruime 7!

avatar van Gerlof1378
Erg spannende thriller met een goed verhaal en goede cast, oudgediende Jean Reno speelt politieman Pierre Niemans die een moord moet oplossen. Vincent Cassel speelt tevens ook een politieman die ook op het zelfde spoor komt dan Niemans. Wat volgt is een spannende thriller van wie heeft het gedaan ik vond hem zeker goed ik heb hem jaren terug al eens gezien maar toch weer leuk om te zien ik zeg kijken deze sterke thriller van Franse maak hasta luego.

avatar van Elchapo
Harde en realistische film,sterk verhaal en een beste chemie tussen cassel en Reno...4.5 stars.

avatar van tattoobob
Ook maar eens kijken....ik kende deze nog niet.

Jean Reno en Vincent Cassel, als recherchemannen, steken ver boven het normale politiewerk uit in deze actievolle, niet van fantasie gespeende, horrachtige misdaadfilm.
Het verhaal kan heel lang boeien maar het slot ontgoochelt wel enigszins.
Anderzijds toch meerdere indrukmakende beelden van de Franse Alpen, een flukse camera, een beetje humor tussen onze twee helden en ruim voldoende spektakel.

Prima thriller. Heb met samengeknepen billen op de bank gezeten. Nou ja, ik bedoel bloedspannend, met prima spel van Jean Reno en Vincent Cassel en mooie plaatjes van de sneeuw in de Alpen. Maar zoals de meesten hier vond ik het slot afbreuk doen aan de film. Het achterliggende motief van de moorden vond ik te gezocht en weinig geloofwaardig. En dan is het slot nog gekker dan we dachten. gauke vat het weer eens goed samen.

Zeker geen slechte film, maar al de superlatieven hier begrijp ik niet na het zien van deze film. Ik vond alles een beetje mat. De onvrede over het einde bevreemd mij. Ik zie daar niks verkeerds in. De autoachtervolging was mooi realistisch en niet zo over de top als in veel amerikaanse producties. Maar verder geen film die je absoluut gezien moet hebben.

Haha, die kung-fu scene halverwege is inderdaad enorm debiel

Verder best een leuk spannend filmpje, waar je vooral niet teveel bij na moet denken.