Les Rivières Pourpres II: Les Anges de l'Apocalypse (2004)

Alternatieve titels: Crimson Rivers 2: Angels of the Apocalypse | Les Rivières Pourpres 2: Les Anges de l'Apocalypse

Frankrijk / Italië / Verenigd Koninkrijk
Thriller

geregisseerd door Olivier Dahan
met Jean Reno, Benoît Magimel en Camille Natta

In een abdij in de Lorraine wordt een lijk gevonden. De esoterische tekens en bijzondere symboliek rondom het lijk geven al aan dat het geen normale moord is. Inspecteurs Niemans en Reda worden op de zaak gezet, nadat een dubbelganger van Jezus met de moord in verband wordt gebracht. Ondertussen vallen er steeds meer slachtoffers; allen monniken die namen van apostels dragen... Niemans en Reda trachten met behulp van de theologe Marie het mysterie te ontrafelen en stuiten daardoor op een eeuwenoud geheim, dat generaties lang angstvallig voor de mensheid verborgen is gehouden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Serieus ongeloofwaardig.

Cassel werd Maginel, maar dat maakt verder weinig uit in dit vervolg op de Franse thriller met inspecteur Niemans. De onevenwichtigheid van dat deel verdwijnt hier ietwat door meer op de actielijn te gaan zitten, doch de sterke sfeer van het eerste deel is hier ver te zoeken. Ook bij dit deel draait ongeloofwaardigheid in combinatie met een serieuze toonzetting het geheel de das om.

Redelijk.

Deze film is op zich goed voor een vermakelijke anderhalf uur. Het verhaal is minder dan in het vorige deel, en ook deze keer hebben de Nazi's het gedaan...

avatar van blurp194
Jean Reno doet Indiana Jones.

Beter dan deel 1, in die zin dat de film in ieder geval tijdens de duur evenwichtig blijft. Maar wat je ook kan vragen is welke overeenkomsten er eigenlijk zijn tussen de films - anders dan de rol van Pierre Niemans. Want de films hebben eigenlijk helemaal niets met elkaar gemeen anders dan die naam en de kop van Jean Reno.

Op zich is een heleboel echt prima in orde, om te beginnen met de mooi duistere sfeer, het mysterie dat heel lang echt mysterieus blijft, de griezeligheid van de gebeurtenissen en de gruwelijkheid waarmee de tegenpartij bezig is... En dan de sinistere locaties, het af en toe echt heel onverwachte en verpletterend uitbarstende geweld. Bijvoorbeeld die actie van die vijf zwartjurken vlak voordat de ontknoping inzet.

Jean Reno is als altijd de held. Cassel doet niet mee, maar wordt niet echt gemist - daar is het verhaal te druk voor, en Magimel voldoet ook. Christopher Lee doet het op zich niet heel slecht, maar komt ook niet echt uit de hoek met een echte topprestatie - zijn naam als engerd wordt door deze film niet herbevestigd. Wat wel gezegd wordt dat hij zo goed Frans spreekt in deze film betwijfel ik een beetje - ik meende ergens wat verschil tussen zijn mond en zijn geluid te horen, dus het kan best wel eens ingesproken zijn.

Geloofwaardig wordt het in de verste verte niet, natuurlijk. Maar waarom zouden we ons daaraan storen? Welke Indiana Jones film is er dan precies wel geloofwaardig? Wat er wel mis zit is dat er niet of nauwelijks iets van humor te vinden is. En precies dat maakt de Indy-films af.

Wat er overblijft is een goed gemaakte actiethriller waar net iets aan ontbreekt.

avatar van Insignificance
Schatzoeken met een vleugje Da Vinci Code / Indiana Jones. Zoiets. Veel ren- en springwerk, enkele lugubere lijken, een opvallende scène in een supermarkt, toffe locaties en een uitbundige visuele stijl. Toch werkt het uiteindelijk allemaal voor geen meter.

Voornamelijk omdat het scenario een onnavolgbare bende is. Een warrige opmaat krijgt nog een redelijk vervolg wanneer duidelijk wordt hoe het zit met de slachtoffers, maar de finale is een verplicht en onnozel nummertje dat op geen enkel vlak overtuigt.

avatar van vampyrmaiden
leuke film, actiescenes zijn overdone maar komen geslukkig niet teveel voor. Goede film, alleen vind ik frans echt geen taal voor een film, maar dat is persoonlijk. Toch 3 sterren voor het verhaal.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vervolg op Crimson Rivers, in die zien dat het inspecteur Nieman in een vrij aparte zaak doet verdiepen. Nieuwe collega van dienst is Benoît Magimel die zich best goed kan handhaven naast Jean Reno. Camille Natta is de beauty van dienst.

Het verhaal is een pak minder en dat merk je na een tijdje wel. In het begin slaagt Olivier Dahan om een mooi sfeertje te creëren dat me soms wat deed denken aan een mix tussen Da Vinci Code en Banlieu 13. Maar eens ze echt op onderzoek moeten en de momenten van de ontknoping voel je dat het script te hard rammelt.

Ik had Dahan graag (mee) aan het stuur gezien van de vorige film, dat duidelijk een veel beter script had.

Duidelijk minder een politiefilm dan de vorige. Deze is meer een avonturenfilm á la Indiana Jones of James Bond. En dan is ongeloofwaardigheid verder geen bezwaar meer. Maar de film keek wel lekker weg.

avatar van Phantasm
Prima thriller die lekker wegkijkt.

Mits men zich niet aan het onrealistische en onmogelijke in de film focust is het best een film die het kijken waard is. Gewoon lekker spannend met het verstand op nul kijken.
De film zou megagoed geweest zijn als het realistischer gehouden was, juist door het op eenvoudige "A-Team" achtige wijze b-klasse spanning in de film te brengen is het eindresultaat behoorlijk gekelderd.

Hè wat is iedereen hier weer zuur. Ik heb best genoten van deze film hoor. Leuke combinatie van zo'n Lotharings klooster met enge monniken en de Maginot Linie. Maar het is natuurlijk wel wat Josla.com zegt: gewoon lekker spannend met het verstand op nul kijken. Het is ook inderdaad een soort kruising tussen Indiana Jones en 'Romancing the Stone'. Maar door al die fantasy en mysterie is het minder consistent dan het eerste deel. Beetje doorgeslagen, zou je het ook kunnen noemen. Ik werd wel gek van al die tegenlicht opnamen. Ik hou niet zo van nadrukkelijke vormtechnieken die eigenlijk geen doel dienen. En jammer ook dat niemand iets leuks doet met die leuke theologe Camille Natta. Maar ja, daar is gewoon geen tijd voor....