Resurrection (1999)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Russell Mulcahy
met Christopher Lambert, Mike Anscombe en Robert Joy

De vastberaden rechercheur Prudhomme (Christopher Lambert) krijgt de meest vreselijke zaak uit zijn carrière. Samen met zijn partner moet hij op zoek naar een seriemoordenaar met een gruwelijke werkmethode. De moordenaar neemt steeds één lichaamsdeel van zijn slachtoffers mee en kerft Romeinse cijfers in de rest van het lichaam. Langzamerhand komt Prudhomme erachter dat de zeer intelligente moordenaar een luguber scenario heeft bedacht: hij wil het lichaam van Christus 'herbouwen' voor de verrijzenis.

avatar van fritsy
Ze konden de dader niet vast houden.

uitgeven als FBI agent staat tig jaar op in amerika

Meneer Bungel
Koerok schreef:
Grappig detail na alle vergelijkingen met Se7en:
Leland Orser, die de partner van Prudhomme speelt, had ook een bijrol in Se7en.

En speelt ook in 'The bone collector', eveneens eerder genoemd als film in het straatje van het 'Se7en'.

Een aardig filmpje maar zeker niet meer dan dat. Kortom even leuk om te zien maar ook 1 om snel te vergeten. Kan in mijn ogen niet in de schaduw van Se7en staan. De film was ook vrij voorspelbaar en werd daarom ook een beetje langdradig. Lambert is en blijft in mijn ogen een slecht acteur al zijn films zijn het helaas allemaal net niet. Ik denk dat de film met alle gemak veel beter uitgewerkt had kunnen worden en dat is helaas niet gebeurt. Dat is ook de reden dat de film inderdaad op een goedkope imitatie van Se7en van lijkt. Beeldkwaliteit en het geluid op dvd (5.1) is redelijk maar had ook iets beter gekund was allemaal een beetje saai. Kortom voor mij scoort de film net geen voldoende en vandaar die 2,5*.

Heb hem laatst weer is gekeken, maar ondanks dat het niet de meest fantastische film ooit is blijf ik het echt een hele mooie film vinden! Meer waard als die 2,94 van nu...!
In niks blinkt de film echt uit vind ik maar in zn geheel is ie zeker de moeite waard!

avatar van playah26
Goede spannende film! gewoon goed gejat van Se7en!
vind hem denk ik toch net een tikkeltje beter zelfs!

avatar van aburex
Goed gemaakte en spannende horror-thriller die je van begin tot het einde op het puntje van je stoel weet te houden. Christopher Lambert speelt hier één van zijn betere rollen en zijn partner weet met zijn grappen de donkere sfeer van de film wat op te vrolijken

avatar van Minority_Check
ik vond hem niet veel aan
toch best goed gejat maar het zat slecht in elkaar
het einde was slecht, en de acteurs waren ook niet top

en 1 ding de partner werd toch in zijn linker been geschoten maar op het einde zag je bij de 'lichaam' van jezus dat de wond in de rechter been zat ? of lag het aan mij.

avatar van misterwhite
Resurrection

Een boeiende film maar een beetje cliché. Het verhaal is goed en er zit de nodige spanning in.
Ik vond de film niet zo hard trekken op s7en.
Alleen dat gedeelte met die onthoofde vent op dat toilet die volgepropt is met olijven.

Een goede film voor s'avonds tegen de verveling.

avatar van dalma
goeie film, blijft spannend. verdient zeker 3 sterren !

avatar van Jawaddedadde
Vermakelijke Se7en kloon.

Opnieuw een verhaal over een geschifte seriemoordenaar die om religieuze redenen mensen op een zo gruwelijke mogelijke wijze afmaakt. Niet bijster origineel dus, maar de film kijkt wel lekker weg. Lambert is wel geen Pitt of Freeman, en komt nogal houterig over.

De overeenkomsten met Se7en zijn ruimschoots aanwezig (de regen, de sadistische moorden, de religieuze ondertoon, de moordenaar die zich laat pakken omdat hij nog iets speciaals in petto heeft,...), maar toch weet deze film te boeien, al was het maar om die verminkte lijken te aanschouwen. Visueel zat het dus wel snor.

Waar de film een klein beetje de mist ingaat is het einde. Ik had de indruk dat men hier een overgetelijk einde à la Se7en aan wou breien, maar uiteidelijk komt het er toch niet helemaal uit. (Had hij die baby nu laten vallen he!)

Alles bij elkaar toch een prima filmpje.

Een van de betere filmen met Christopher Lambert.
Spannend vol verrassingen, en vooral ook bloederig.
De film lijkt veel op Se7en, maar is wel niet zo goed als die film, maar ik heb me er zeker niet mee verveeld.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Men neme.

I.d.d. 7even en wat dies meer zij.

Toch is deze film, zoals hieronder al eerder wordt beweerd, geen vreselijk lullige. Want e.e.a. is best onderhoudend en zelfs een klein beetje spannend. Ondanks dat de film soms van matige ingrediënten en clichés uit elkaar valt. Men neme een Lambert..

Redelijk.

Het gebrek aan een eigen identiteit breekt de prent op: 2.50 (2.30)
Veel jatwerk vanuit andere films wordt even lekker door de blender gehaald, en dat was het moment waarop Resurrection tot leven kwam. Een zeer doorsnee verhaal dat zo voorspelbaar is als het feit dat Sinterklaas ieder jaar weer in Nederland terugkeert, inspiratieloze dialogen blootlegt en tal van zwaar ongeloofwaardige momenten bevat. Ondanks deze minpunten is het script niet volledig gedoemd om te mislukken, want daarvoor zijn de moorden an sich boeiend genoeg. De regie is aardig, maar weinig opvallend en is Mulcahy geforceerd op zoek naar de juiste settings, hetgeen meerdere keren wringt. Hier en daar kent de prent enkele geslaagde scenes, met bovendien goed vormgegeven en lugubere crime scenes, maar echt bijzonder wordt het nooit. De tweederangs cast doet verder zijn ding, maar daar is ook alles meegezegd. Een redelijk tussendoortje.

avatar van John Lee Hooker
Zeer zeker een spannende thriller. Lekkere vaart, Lambert is goed. Jezus ziet er nog best indrukwekkend uit, in die kamer. Seriemoordenaar blijft ze continu een stap voor, primma sfeertje in deze zoektocht. Meerdere malen gezien, blijft gewoon relaxed.

avatar van chevy93
Zo'n laag gemiddelde voor Se7en²? Ik ben wel benieuwd!

NKS
Een alleraardigst sipin-offje van Se7en uiteraard, dat zegt de dvd hoes zelfs. Ik heb hem net ook na Se7en gekeken. Het verhaal / plot vind ik net zo vet als in Se7en, alleen de uitwerking is beduidend minder.

Als ze deze film zou remaken met een cast met wereldacteurs en een groter budget, dan zou het ook echt een hele goed film kunnen zijn.

NKS
aburex schreef:

haha als je de grappen uit deze film goed vond, dan weet ik het ook niet meer... Ze waren juist expres niet grappig en misplaatst bedoeld, om voor de kijker de feeling te versterken dat Lambert zijn personnage door niemand aardig gevonden werd, en dat hij socaal niet zo sterk is.

avatar van Toutatis
...had zin om 'm te kijken. Blijkt toch de andere resurrection (II) te zijn. Jammer.

avatar van Spetie
Resurrection doet op het eerste oog erg denken aan Se7en, aangezien beide films nogal wat raakvlakken met elkaar hebben.

Maar bijna elke film gaat ten onder in die vergelijking, dus daarom is het misschien beter om Resurrection los daarvan te beoordelen, al zal zoiets nooit helemaal lukken. Wat opvalt, is dat Christopher Lambert niet eens zo slecht acteert hier. Daarnaast is de sfeer door de veelal donkere settings ook best aardig. Nog een positief punt is het feit dat de doden allemaal expliciet in beeld gebracht worden, ondanks dat het er soms behoorlijk smerig en bloederig uitziet.

Daar staan echter ook zeker minpunten tegenover. Er komen de nodige clichés voorbij, en in de tweede helft zakt het niveau langzaam maar zeker naar beneden. Daarnaast is de afloop lichtelijk teleurstellend en tamelijk zwak. Resurrection verveelt niet en heeft een goede sfeer en een aardige eerste helft. Door de zwakkere tweede helft en het matige einde weet de film de grauwe middelmaat echter niet te ontstijgen.

avatar van frolunda
IK weet dat het allemaal veel op Seven lijkt,dus veel origineels zit er niet in.Desalniettemin heb ik me ruim anderhalf uur best vermaakt met deze film.Zoveel dat hem vanavond nog een keer ga bekijken

avatar van FunkStarr
Vermakelijke film inderdaad. Lambert doet het gewoon goed en de film kent enige spannende momenten. Ok het is een ripoff van Seven maar wel vermakelijk. 3*

Als relatieve filmleek, probeer ik toch altijd de films op TV eruit te pikken die de hoogste beoordeling hebben. Toen deze eergisteren (geloof ik) werd uitgezonden, ben ik daarvan afgeweken. Ondanks de lage score, spraken het genre en plot mij meer dan genoeg aan om hier eens naar te kijken.

De film stelde me zeker niet teleur. Het tempo ligt érg hoog en ik zat eigenlijk constant op het puntje van mijn stoel. Ik zie veel verwijzingen staan naar de film Seven. Daar heb ik eigenlijk geen moment aan gedacht.Die film heb ik overigens voor het laatst ongeveer vijf jaar terug gezien. Achteraf kan ik me voorstellen dat mensen het wel als een soort kloon zien. Ik vind Seven ook een betere film, maar meer dan * vind ik dit ook wel waard. Gewoon een fijne actie/thriller/misdaad. Geen topfilm, maar naar mijn mening ook zeer zeker geen onvoldoende.

Dus je geeft een 4 uit compensatiegedrag Thomas?

Deze kan natuurlijk echt niet tippen aan se7en. En als je dat wel vindt moet je afvragen of het wel verstandig is om op moviemeter te stemmen. Maar kijk aub even naar het gemiddelde stemverschil. Daarnaast is onze topper Christopher Lambert natuurlijk een B-acteur.

avatar van FunkStarr
mark25 schreef:

Wat een vreemde beredenering weer. Dus wanneer iemand deze film beter vind of minimaal even goed als se7en of hoger beoordeeld dan dat jij hem beoordeeld zou hij zich moeten afvragen of het wel "verstandig" is om op moviemeter stemmen uit te brengen? Volgens mij is dat iedereens eigen vrijheid om te bepalen. Daarnaast is Lambert inderdaad een b-acteur, maar maakt dat de films waarin hij heeft gespeeld dan minder? Ik vind bijvoorbeeld Brad Pitt enorm over het paard getilt maar ik zal zijn films niet anders beoordelen omdat ik het een waardeloze gozer vind.

avatar van Gang_Star
Sterke thriller die zoals al eerder genoemd, lijkt op de film se7en. Desondanks kan dat de pret niet drukken. De film is spannend, het verhaal is degelijk, bevat een goede sfeer en zelfs een behoorlijke rol van Christopher Lambert.

avatar van K. V.
Deze vroeger al eens gezien, maar was al een deel vergeten, dus tijd om deze nog eens te herbekijken. Vond het wel een prima film. Doet natuurlijk aan Seven denken, maar desondanks verveelde het niet.
De cast deed het prima en de film zag er goed uit.
Verder was de speelduur goed, niet te lang en niet te kort. De moeite om te bekijken.

avatar van john mcclane 2
alhoewel het in zekere zin een seven"kloon"is ,maakt het nog geen slechte film,
spannend,,soms wat luguber,,en een best te pruimen rol van Christopher Lambert.
maar ik vertel niks nieuws,'
duzz,,,sterke thriller.punt

john mcclane 2 schreef:
alhoewel het in zekere zin een seven"kloon"is ,maakt het nog geen slechte film,
spannend,,soms wat luguber,,en een best te pruimen rol van Christopher Lambert.
maar ik vertel niks nieuws,'
duzz,,,sterke thriller.punt

ben het helemaal met je eens.niks meer aan toe tevoegen.

avatar van Roger Thornhill
Natuurlijk is zo ongeveer elk frame van deze film schatplichtig aan Seven, en die scène met de voorbijrazende CTA-trein tijdens de conversatie tussen Lambert en Orser lijkt bijna een eerbetoon, maar dat neemt niet weg dat dit ook op zichzelf een zeer onderhoudende film is. Van de regisseur heb ik nooit een hoge dunk gehad maar hij houdt het tempo er behoorlijk in (mede dankzij de strakke montage), van de ster heb ik een zo mogelijk nog lagere dunk maar hij is hier prima op z'n plek, zijn sidekick (de onbeheersbaar trillende man uit Seven) doet het uitstekend, en de aanwezigheid van David Cronenberg is een heerlijke kers op de taart. De twist met de valse profiler (geweldige rol van Robert Joy) zag ik niet aankomen, maar wat ik wèl zag was dat er in praktisch elke scène op het politiebureau wel een vrouwelijke agent met een gearresteerde streetwalker door het gangpad loopt (helaas heb ik niet kunnen zien of daar steeds dezelfde actrice voor wordt gebruikt). Jammer dat het slot niet erg spectaculair is, maar ik heb me toch wel degelijk met deze film vermaakt, imitatie of niet.