The Bone Collector (1999)

Thriller

geregisseerd door Phillip Noyce
met Denzel Washington, Angelina Jolie en Michael Rooker

Een forensisch expert is na een ongeluk verlamd en aan bed gekluisterd. Als er een reeks moorden gepleegd wordt, roept hij de hulp in van een jonge agente, die via camera- en radiocontact zijn ogen en oren zal zijn. Samen gaan ze op zoek naar de moordenaar.

avatar van IH88
“There are five basic contaminants in a crime scene. I'll skip to the worse one. Other cops.”

Prima thriller met lekker veel suspense en een duistere sfeer. Dat laatste is altijd belangrijk in dit soort films en ook hier zit het weer vol met donkere steegjes, lege industrieterreinen en heel veel regen. Naargeestiger kan bijna niet maar het past wel. The Bone Collector heeft eigenlijk best veel potentiële inkakmomenten maar door de geweldige regie, veel spanning, lugubere moorden, leuk samenspel tussen de acteurs en zelfs wat romantiek en humor verveelt het geen moment.

Washington en Jolie hebben een goede chemie en samen weten ze de aandacht moeiteloos vast te houden in hun zoektocht naar een seriemoordenaar die steeds een nieuwe hint bij zijn slachtoffer achterlaat. Washington is gekluisterd aan zijn bed en zelfs dan is hij nog één van de meest charismatische acteurs die er rondloopt. De motieven van de dader waren wat vergezocht maar het einde is wel spannend en goed gedaan. Prima film voor een avondje huiveren.

avatar van Zwolle84
Doodeng vond ik het, toen ik als tiener The Bone Collector in de bios zag. M'n onbevlekte zieltje had nog nooit zulke gruwelijke moorden op het grote scherm gezien. Ik kwam de zaal uit met het idee dat ik zojuist de beste film aller tijden gezien had. Wat nou Se7en? The Bone Collector!

Vele jaren later zag ik hem opnieuw. Thuis, op een klein scherm. Ontnuchterende ervaring. Se7en? Dan hooguit een Se7en-light. Simpel plotje, wendingen die ik in de tussentijd al vele malen had gezien en van die 'horror' bleef ook maar weinig over.

Toch heb ik uit nostalgische overwegingen de blu-ray gekocht. En wat blijkt, nu ik hem jaren later nogmaals zie maar dan in uitstekende kwaliteit op een goede tv: ik zat er die eerste keer in 1999 helemaal niet zo ver vandaan met m'n mening. Op groter scherm valt namelijk pas echt op hoe kwalitatief goed The Bone Collector in elkaar steekt.

Vooral qua camerawerk is het genieten. Zelfs de qua verhaal en omgeving simpelste scènes - die in Rhymes kamer - hebben een heerlijk ritme. De verschillende soorten shots wisselen elkaar constant af; alles is de hele tijd in beweging, zonder dat het overdreven of vervelend wordt. Bovendien zijn die shots zelf vaak erg mooi, de ene keer met fraai schaduwwerk, dan weer gave nachtbeelden van New York, dan weer ingezoomd op Rhymes ogen die stilletjes hele verhalen vertellen.

Want wat speelt hij goed, Denzel Washington. Verlamd en aan bed gekluisterd heeft hij alleen zijn gezicht om zich uit te drukken, maar hij houdt zijn personage springlevend. Hij is daarmee niet de enige, want The Bone Collector bulkt van het acteertalent. Angelina Jolie bijvoorbeeld was hier niet alleen op haar aller-állermooist, maar speelt de onervaren agent met emotionele bagage erg verzorgd. En fijne rol ook van Queen Latifah.

Wel moet ik toegeven dat het niveau van Se7en niet wordt gehaald, maar ja, welke thriller haalt dat nu wél? Zo heel af en toe vergaloppeert Phillip Noyce zich ook een beetje. Is zo'n shot vanaf de rug van een rat die in killer mode op zijn slachtoffer springt bijvoorbeeld de beste keuze? Waarschijnlijk niet, ook al heeft dat speelse, niet té serieuze ook wel weer z'n charme.

Erg blij met m'n blu-ray, kortom, want The Bone Collector blijkt veel meer te zijn dan nostalgie. En ik zal de komende tijd ook eens meer films van Angelina Jolie opzoeken, want ze verbaast me steeds vaker met haar acteerskills.

Ik verhoog van een 7 naar een 8.

avatar van IH88
Mooie recensie Zwolle84. Ik ben toevallig met een Washington revival bezig. Man, wat een indrukwekkend aantal goede actiefilms/thrillers heeft die man achter zijn naam staan. En dan moet ik Malcolm X en The Hurricane nog zien.

Wat Jolie betreft. Jammer genoeg heeft ze niet veel echt goede films gemaakt. Wel heel veel vermakelijke films en ze is zelf vaak wel erg sterk. Girl, Interrupted zul je wel kennen (won ze een Oscar voor volgens mij). Voor de rest, Gia, Taking Lives, Gone in Sixty Seconds, Salt, A Mighty Heart en natuurlijk Wanted (waanzinnige actie) en Lara Croft. Geen meesterwerken maar wel degelijke films.

avatar van Zwolle84
Dank je, IH88. Die gaan op de lijst, de Lara Crofts staan alvast op Netflix. In Girl, Interrupted is ze inderdaad erg goed.

Changeling en Maleficent zijn trouwens ook aanraders.

avatar van Majestics
Ik ben een liefhebber van dit soort films, kan er zelfs meer van genieten dan grote blockbusters.

Majestics schreef:

Dit was destijds wel een flinke blockbuster, als ik het me goed herinner.

avatar van Majestics
Zwolle84 schreef:

Dit was destijds wel een flinke blockbuster, als ik het me goed herinner.

Ah dat wist ik niet. Maargoed, ik bedoelde meer moderne blockbusters als Inception, de superhelden-films etc.

Majestics schreef:

Ik begrijp hem.

The Bone Collector werd toen een beetje gehypet als de nieuwe Se7en.