Le Cinquième Élément (1997)

Alternatieve titel: The Fifth Element

3,42
1910 stemmen

Frankrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Luc Besson
met Bruce Willis, Gary Oldman en Milla Jovovich

In de 23e eeuw wordt, zoals elke 5000 jaar, het leven op de aarde bedreigd. De enige die het onheil kan voorkomen is een vrouw, het Vijfde Element. Zij wordt geholpen door de taxichauffeur Corben Dallas. Samen moeten ze op zoek naar de andere vier elementen, en hierbij verschillende mensen en aliens zien te omzeilen.

351 BERICHTEN 62 MENINGEN
avatar van francion

misschien is het persoonlijk maar ik vind het een hele goede film, het begin als dat ruimteschip land en daarna vertrekt vind ik geweldige sessies het verhaal nou ja oke maar persoonlijk vind ik het een goede film 7 *******

avatar van Ted Kerkjes
francion schreef:
Natuurlijk is jouw mening persoonlijk.

Leuke herziening.

De film staat nog steeds, alleen de CG heeft ondertussen een aardige knauw gekregen. Ook wel lastig aangezien er tegenwoordig toch een heuse scifi boom aan de gang is, waardoor het verschil extra in de verf wordt gezet. Maar Besson mikt iets teveel op wow-effecten met hekele CG scenes, iets wat bijna 20 jaar later gewoon niet meer werkt.

Maar verder erg leuke pastiche. De film loopt over van de referenties, maar slaagt er ook in z'n eigen iconische scenes te creëren. Zo is de opera scene een pareltje en krijg je met Tucker (toegegeven, niet voor iedereen) en Oldman twee acteurs die echt memorabele rollen weten neer te zetten. En wat de film dan eert, eert het op zo'n manier dat ook aan het origineel steeds wat toegevoegd wordt.

Mnee, Besson heeft met deze Fifth Element een erg leuk filmpje gemaakt. Jammer dat hij visueel niet iets meer op esthetiek heeft gespeeld, maar los daarvan blijft een zeer leuke en losse 2 uur space opera met een vette knipoog. Toch een halfje eraf, maar dan resten er nog steeds 4 volle sterren.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van blurp194
Dolgedraaide boel in de ruimte. Van lang geleden, toen Bruce Willis nog de energie had om een leuke vlotte filmrol te spelen, en toen Milla Jovovich nog fris en nieuw was - ehh, dat vind ik haar nog steeds wel eigenlijk. Ook uit de tijd dat Besson nog een relatief nieuw fenomeen was, en zijn flitsende over the top stijl nog genoeg was om een film tot iets bijzonders te maken.

Leuke humor, vaart, perfecte styling en veel actie zijn wat de film moeiteloos overeind houdt. Aan de rol van Chris Tucker kan je je ergeren, maar het past wel precies bij de rest - lekker over the top, en daarbij een mooi overdreven tegenpool voor Willis.

Dat de CGI achterhaald is zoals OH noemt, is misschien waar maar ik moet zeggen dat het me nauwelijks opgevallen is.

avatar van Machoclown
Een dijk van een film, blijft geweldig.
Humor, actie, een toch wel aantrekkelijke Milla.

avatar van DwarreI
Pakweg de eerste helft van deze film is leuk, fris, inventief en verrassend. Naarmate de tweede helft vordert lijkt de trukendoos echter leeg en gaat The Fifth Element ten onder aan een veel te grote berg van platte actie en flauwe onzinnigheid.

avatar van hijman1946
ga zo,n film niet ontleden of fileren,gewoon een paar uur best vermaakt veel spektakel,ook humor

Qua plot en aankleding een behoorlijk vreemde film, maar wel best aardig om eens te zien. Bruce Willis acteert prima en ook Milla Jovovich doet het zeer behoorlijk. Chris Tucker is daarentegen behoorlijk irritant als Ruby Rhod. Het ziet er hier en daar wat kitscherig of zelfs goedkoop uit, maar al met al is het best vermakelijk.

avatar van knusse stoel
Top 10 Fictional Languages - YouTube
Een van deze "talen" wordt in deze film gesproken, wel grappig. (op 2.16)
Dan de film zelf;
Ik hou wel van nu en dan wat SF en deze valt daar dus ook onder, de film in mijn uppie gezien en ik moet zeggen dat hij mij niet tegen viel. Het verhaal is wel aardig en ook de acteurs doen volgens mij wel goed hun best voor het beleg op het brood.
Voor SF-liefhebbers een must in mijn ogen. Veel plezier alvast. 7 1/2

avatar van AGE-411
Een verschrikkelijke film, op elk vlak.

Tijdens de film stel je je een aantal belangrijke vragen, die spijtig genoeg niet beantwoord worden:
Wat is het vijfde element? Wat is hetgene dat de aarde bedreigd? Wat is de drijfveer van de bad guy? Waarom zit de politie op een gegeven achter de vrouw aan?

Het verhaal rammelt langs alle kanten, en dat doet er precies niet toe.

Dan voegen we maar wat plotwendingen toe die nergens op slaan. We sturen een paar sukkels uit om even sukkelige slechteriken te verslaan en de aarde te redden. Strak plan.

Om de swung er een beetje in te houden (want de film staat bol van SF-cliché's die al 100 keer vertoond zijn) worden allerlei acteurs ingehuurd om al overactend een irritant en overbodig nevenpersonage neer te zetten. Ik werd met momenten zelf chagerijnig van.

De ‘Humor’ van de film wordt hier vaak genoemd als sterk punt. Sorry, maar ik vond er geen hol aan.

Aangezien ik echt niets positiefs kan vertellen, en mijn tijd niet verder wil verspillen aan deze prul geef ik het absolute minimum, zijnde 0,5*

avatar van JacoBaco
Het verhaal is wel echt heel duidelijk hoor AGE-411 en het wordt zelfs gewoon in jip-en-janneketaal verteld. Ja en incl. wat is het vijfde element? Wat is hetgene dat de aarde bedreigd? Wat is de drijfveer van de bad guy? Waarom zit de politie op een gegeven achter de vrouw aan?

Maar dat heeft nu denk ik geen zin meer, want je 0,5* blijft toch wel staan.

avatar van Aazhyd
"Ik snap de film niet, dus is-ie slecht".

avatar van Zwolle84
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
'Bzzzzz! Bzz!'

Bijna 20 jaar oud en nog steeds fris en origineel: maar weinig sci-fi's kunnen dat zeggen. The Fifth Element is dan ook een geval apart. Want als zelfs de altijd nukkige Tricky een komische rol speelt, is er iets aan de hand.

Eigenlijk voelt The Fifth Element vooral als de film die Guardians of the Galaxy (2014) heel krampachtig probeert te zijn. Beide zijn (voor hun tijd) flitsend, snel, eigenzinnig en boordevol kinderachtige humor en bonte karakters. Een frisse, niet te serieuze wind door het sci-fi/actie-wereldje.

Het grote verschil zit hem echter in de kwaliteit. The Fifth Element mag dan op bepaalde momenten - zoals die ontspanningsscène van Korben vlak voordat de boel ontploft - hopeloos verouderd ogen, maar een Guardians of the Galaxy kan niet tippen aan de inventiviteit van Luc Besson. Hij maakt de karakters en omgevingen zó knotsgek dat ze in je geheugen gegrift staan en elke nieuwe kijkbeurt als een reünie met oude vrienden voelt.

Voor een deel zit hem dat in de casting. Tricky is in zijn rol vooral erg leuk omdat we hem absoluut niet zo kennen en Gary Oldmans heerlijke overacting komt hier veel beter tot zijn recht dan in Léon (1994). Zélfs Chris Tucker is hier grappig, op een onuitstaanbare manier (bzzzzz!). Ondertussen kan Bruce Willis vooral lekker zichzelf zijn en laat Milla Jovovich andermaal zien waarom zij een van de meest ondergewaardeerde actrices is; ze doet altijd precies wat de rol vraagt.

Samen bewegen zij zich door de foutste locaties en gebeurtenissen die vooral bulken van de experimenteerdrift. Nu Besson zich een keer nauwelijks om een plot hoeft te bekommeren, heeft hij alle vrijheid om de remmen los te gooien. Een gaaf voorbeeld is het optreden van de diva: terwijl ze van emotioneel-klassiek omschakelt naar een eigenzinnige hybride van allerlei muziekstijlen zie je Leeloo Dallas Multipass zich heerlijk uitleven op haar belagers. Erg knap verzonnen en vooral uitgevoerd.

Besson blijft toch op zijn best in de films die de meningen sterk uiteen doen lopen. En na Lucy is The Fifth Element de gaafste.

een super leuke film.vermaak me altijd prima.heb ik ook zeker in mij verzameling.en natuurlijk een geweldige rol van willis.en de rest van de cast speelt ook prima.en er zitten ook grappige stukjes in stoor ik me helemaal niet aan.ik vind dat juist wel leuk.en voor de rest is de film ook spannend genoeg.

avatar van IH88
“Me fifth element - supreme being. Me protect you.”

Achter op de DVD box staat The Fifth Element omschreven als een extravagant filmavontuur vol kleurrijke personages en decors. No kidding. The Fifth Element is de overtreffende trap, en dat is zowel zijn kracht als zijn zwakte. Alles ziet er prachtig uit (de operascene, wauw), de film zit vol vaart en humor en de acteurs zijn weergaloos. Vooral de humor werkt fantastisch en ik zat met een glimlach naar alles te kijken.

Willis, Oldman en Tucker zijn geweldig, maar de show wordt gestolen door mevrouw Jovovich als de Fifth element. Je gaat echt om haar geven en tegelijkertijd brengt ze je ook vaak aan het lachen met dat vreemde taaltje en haar oranje haar. Het probleem van de film is wel dat het verhaal weinig om het lijf heeft en het soms erg rommelig is. De effecten zien er soms ook niet uit, maar de film straalt zoveel plezier en zelfvertrouwen uit dat het geen moment echt stoorde. Topvermaak.

avatar van Kondoro0614
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben vrijdag eindelijk geëindigd met ‘Le Cinquième Élément’ die ik in vlagen heb gekeken omdat ik voornamelijk bij het Stöppelhaene festival aanwezig was en ik de film niet volledig kon afkijken. Wat ‘Le Cinquième Élément’ goed maakt is dat de film zich ondanks zijn 20 jarige leeftijd super fris en nieuw over weet te komen, waar toch twee zeer irritante personages als een Jovovich en een Oldman de film een beetje ruïneren weet ‘Le Cinquième Élément’ zichzelf in het algemeen frisjes te houden en waar er dan wel geen goeie CGI aanwezig is, en misschien ook wel niet aanwezig kan zijn, de film kent leuke scenes en is gewoon vermakelijk.

Dit is alweer de achtste film van de twaalf die ik heb mogen lenen van mijn collega, zo ben ik een hele vakantie al zoet met zijn films die ik tussendoor mee pak als ik geen andere kan kijken. ‘Le Cinquième Élément’ is één van de leukere films die hij meegegeven heeft en er staan nu nog drie films op de planning want eentje heb ik gisteravond nog gekeken die ik zomenteen ga uittypen.

Zoals ik waarschijnlijk al meerdere malen heb lopen roepen is dat ik ‘Le Cinquième Élément’ aardig fris eruit vind zien ondanks zijn leeftijd. Daarbij zijn de ruimtewezens hier natuurlijk nog echt identiek, hier is nog veel moeite in gestoken terwijl je tegenwoordig echt alles op de PC kan aanpassen. Hoewel ‘Le Cinquième Élément’ er verfrissend uitziet vind ik het niet een bepaalde topper en dat hangt er echt vanaf omdat ik het verhaal wat aan de saaie kant vond en het acteerwerk van de meesten (alleen Willis niet) gewoon ronduit saai heb gevonden. De actie is prima en er is weinig spanning aanwezig, zo wisselt de films dus ontzettend erg af in zijn niveau waar de ene scéne de ander weer omhoog haalt maar ook weer andersom: ze halen elkaar ook weer het diepe in.

Het verhaal was simpel maar wel redelijk te volgen. We volgen Willis die als taxichauffeur werkt in het nieuwe Amerika? Ik weet het eigenlijk niet eens meer welk land ze in leven. Op een dag vliegt hij vrolijk rond waarna Jovovich op zijn dak belandt, ze is ontsnapt aan de soldaten en vraagt Willis om hulp. Jovovich is een alien die voor de pastoor is gekomen, ze kan namelijk de aarde redden van de buitenaardse dreigingen. Willis word gekozen om vijf stenen te redden en redt daarbij Jovovich en de aarde van de buitenaardse aanval.

Al om al, redelijk vermaakt met deze film en na de af en toe wat clichématige scénes raast de film nog aardig snel door en heb ik me niet constant zitten vervelen.

Is deze film een grap??

avatar van Aazhyd
evr schreef:
Is deze film een grap??

Is deze reactie een grap? Zomaar een 0,5 uitdelen, zonder toelichting?

avatar van John Milton
Laatst herzien, en er komt na al die jaren toch een half puntje bij, ondanks Ruby Rodh.

avatar van Roger Thornhill
Toen ik deze film indertijd voor het eerst zag vond ik er niets aan : vermoedelijk hoopte ik teveel op een "gewoon" SF-avontuur met actie, avontuur en een serieuze held. Bijna twee decennia later weet ik beter wat ik moet verwachten en valt er veel te genieten. Prachtige sets, veel humor, aardige muziekkeuze (bijvoorbeeld niet klassieke Hollywood-thriller-muziek maar leuke luchtige elektronische pop tijdens de eerste achtervolging van Jovovich) en drie prima rollen (Bruce Willis goed met de ironie en niet irritant met maniertjes, Milla Jovovich sprookjesachtig grappig en Ian Holm op z'n gebruikelijke niveau = uitstekend – zijn gezicht wanneer Bruce Willis klaar is met onderhandelen met de alien die hem gegijzeld heeft!) houden de film de hele speelduur lang vermakelijk. Daar staat tegenover dat Gary Oldman niet erg grappig of flamboyant is, Chris Tucker al na dertig seconden begint te vervelen als de DJ, en de Aknot me teveel doen denken aan de Spitting Image-poppen van Genesis in hun Land of confusion-videoclip, en al die momenten stemmen mij niet vrolijk. Maar goed, allemaal gewoon niet te serieus nemen en verder genieten wanneer het kan. En ja, toch ook wel een beetje dankbaar zijn dat deze extravagante schrijver-regisseur-producer gewoon zijn vision op het scherm durft te brengen, warts and all. (En nog een gezonde film ook – als ik het goed zie bestaan in de toekomst de sigaretten uit ¾ filter en ¼ tabak!)

avatar van pierre18
Twee keer gezien maar ik vind het toch allemaal net niet. Bruce speelt goed maar de rest vind ik zo belabberd acteren dat dat continu mijn aandacht weg trekt van het verhaal. Natuurlijk zijn de special effects gedateerd, daar moet je doorheen kijken. Een goed gegeven maar voor mij matig weergegeven.