The Fifth Element (1997)

Frankrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Luc Besson
met Bruce Willis, Gary Oldman en Milla Jovovich

In de 23e eeuw wordt, zoals elke 5000 jaar, het leven op de aarde bedreigd. De enige die het onheil kan voorkomen is een vrouw, het Vijfde Element. Zij wordt geholpen door de taxichauffeur Corben Dallas. Samen moeten ze op zoek naar de andere vier elementen, en hierbij verschillende mensen en aliens zien te omzeilen.

avatar van Defective
Een genot voor het oog en heerlijk fout in alle aspecten! Een cult classic!

avatar van Shadowed
Ok Besson.

Fijn dat ik soms wel dat mijn verwachtingen van een film soms een behoorlijke stomp krijgen. Hier verwachtte ik vooral een serieuze, "epische" film van, maar in plaats daarvan krijg ik dan gelukkig en verrassend genoeg een film die zichzelf helemaal niet serieus neemt.

Waarschijnlijk komt dat vooral omdat de voorgaande Bessons die ik zag zichzelf veel serieuzer diende te nemen. Maar hier zit meer humor in en ook nog verwijzingen naar andere films dan best leuk was. Maar heel hilarisch is het dan ook weer niet.

Ondertussen wel wat verouderd. Alhoewel ik de zwevende auto's nog wel erg leuk vind, is het duidelijk dat deze film de tijd niet al te best doorgegaan is. Het zet ook veel geld in op het CGI-spektakel, maar daar blijft nu niet veel meer van over.

Acteerwerk is ok zou ik zeggen. Jovovich is hier en daar wel leuk, soms wat houterig. Willis hetzelfde. Diegene die ik veel leuker vond was wel Tucker eigenlijk, terwijl ik normaal dat soort typetjes helemaal niet zo heel geweldig vond. Maar de manier waarop Tucker zichzelf hier te kijk laat lopen vind ik toch wel leuk. Ook Oldman, in zijn mooie kostuum, maakt wel indruk.

Jammer dat de film ergens op een gegeven moment wel een beetje saai wordt. Vooral het begin is niet al te makkelijk door te komen. Actie is nergens heel opwindend en visueel heeft het ook een groot deel van zijn glorie verloren helaas.

Wel goed vermaak, maar geen briljant vermaak.

avatar van Forrest001
De film bevat inderdaad een paar leuke elementen, zoals de titel.

avatar van Aazhyd
Weer eens van begin tot eind gezien en ik heb me weer kostelijk vermaakt. Hij gaat van 3,5 naar 4.

Big badaboom!

avatar van Capablanca
Overspannen en schreeuwerig acteerwerk, niet-grappige humor en een verhaal, dat er met de haren bij gesleept is. Voor mij geen succes.

avatar van John Barry
Leuke onzin film. De film heeft een vlot tempo, goede special effects, goede actie scenes en een aantal goede grappen. De rol van Chris Tucker is echter verschrikkelijk en doet mijn waardering voor de film wel wat dalen. De muziek van Eric Serra is goed.

avatar van Aazhyd
Neeneenee, weer iemand die het niet snapt. Chris Tucker is GEWELDIG in deze film. Over the top, ja.

avatar van Lovelyboy
Kolderieke en hoogst vermakelijk film in een extravagant jasje. Typische Luc Besson uitspatting.

Wat me meteen in het bijzonder opvalt is dat de film meer dan 20 jaar oud is maar de computeranimatie en sci-fi wereld erin mijn beleving nog steeds super uitziet. De film zal dan ook een lieve duit gekost hebben. Een niet al te serieus verhaal wordt in een best wel aardig en vooral druk toekomst beeld geplaatst met vooral veel buitenissige en aparte karakters. Een van de weinige normale is Bruce Willis die zijn rol op zijn Willis speelt, de gebruikelijke en sympathieke held tegen wil en dank. Verder vallen Holm, uiteraard Jovovich, en een rij aparte en zonderlinge verschijningen nogal op. Van een rapper die veelal met Massive Attack werkt, Besson's vrouw en bijvoorbeeld de ontzettende zenuwpees die Willis in zijn eigen huis probeert te overvallen. Bijzonder grappige scene trouwens, en van dat soort kleine momentjes en rare figuren, zit de film vol en maakt de film bijzonder vermakelijk in een niet al te serieus en lekker vlot gemonteerd geheel.

De film moet het verder vooral hebben van zijn aankleding, is bijzonder kleurrijk, heeft prima muziek en slechts met dat gegalm van de Diva, zijn vrouw overigens, lijkt Besson zijn hand wat te overspelen. Verder een kust en te kuur aan mooie vrouwen met Jovovich die ronduit zinnenprikkelend en schattig is, Maylam, Sophia Goth, Eve Salvail en Sibyl Buck. Willis prima in zijn rol, Jovovich ook, Creed- Miles grappig en Tucker op het hilarische af. Is het alleen zonneschijn wat straalt? Nee...Lister als president is een verschrikkelijke keuze en Oldman, anders toch altijd overtuigend, overspeelt zijn hand tot op het irritante met het rare accent dat hij spreekt. Erg matig wat mij betreft voor Oldman's doen.

Kostelijk vermaak, visueel overdonderend, verder vooral veel humor, het balanceert allemaal een beetje op het randje van fout maar dat is nu net wat de film zijn charme geeft. Altijd prettig om even te doen.

avatar van Ebenezer Scrooge
Deze film in 1997 gezien in sneak preview. Toen de naam van de regisseur op het doek verscheen, slaakte er iemand een gilletje en stonden er zelfs mensen op om te juichen en te applaudisseren. Behoorlijk hysterisch vond ik dat, maar goed, later bleek het dan ook om een hysterische film te gaan.
The Fifth Element is gewoon lekkere foute cult, met een knipoog naar en elementen uit andere sciencefictionfilms als Metropolis en Star Wars. Maar geheel in eigen stijl! Het extravagante kostuumontwerp is van niemand minder dan Jean-Paul Gaultier die, als het om mode gaat, uniek is in zijn soort.
Milla Jovovich trekt de aandacht als de Supreme Being Leeloo, een aantrekkelijke halfgodin die met haar boze blik, traantje in d'r ogen en haar vlammend rode haar mij doet denken aan De Gevallen Engel (L'Ange Déchu) van de Franse schilder Alexandre Cabanel uit 1847. Wanneer Leeloo tot leven wordt gebracht in een glazen capsule (een hommage aan de robot Maria in Metropolis), zijn er van die banden die haar lichaam vastsnoeren. Later, als ze uit het laboratorium ontsnapt, vormen die banden opeens haar kleding. Heel vernuftig gedaan trouwens hoe dit onopvallend en naadloos in elkaar overloopt. Haar outfit lijkt bijna een replica van het korset dat Frida Kahlo draagt op het schilderij De Gebroken Zuil, 1944. Ik vermoed dan ook dat Gaultier zich hierdoor heeft laten inspireren.
Geweldige soundtrack. De scène met de smurfblauwe alien-operazangeres die Il Dolce Suono uit Lucia di Lammermoor zingt is zeer indrukwekkend. Ik moest ervan huilen. De scène is overigens gewoon opgenomen in het Royal Opera House (Covent Garden) in Londen. Wel heel jammer dat Besson van dat weergaloze optreden een rommeltje maakt door er van alles tussen te proppen en het verhaal gewoon door laat lopen. Dat had nu even een mooi rustpunt kunnen zijn in een verder vrij hectische film.
Chris Tucker als de gillende radiopresentator is de overtreffende trap van een relnicht, een dramaqueen. Hilarisch, maar bloedirritant.