Mercury Rising (1998)

Thriller / Drama

geregisseerd door Harold Becker
met Bruce Willis, Alec Baldwin en Miko Hughes

Een negen jarige autistische jongen heeft onbewust een zeer geheime code van het Amerikaanse leger gekraakt. Luitenant Nicholas Kudrow (Alec Baldwin) wil hem in het belang van de nationale veiligheid laten vermoorden. Maar hij heeft één probleem, de jongen wordt geholpen door FBI agent Art Jeffries (Bruce Willis).

avatar van The_CrY
Waarom zulke lage cijfers, ik heb gisteravond enorm genoten van deze actie/drama film. Sterk verhaal en prima acteerwerk (vooral van Alec Baldwin).

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik had er weinig van verwacht door de negatieve reacties, maar ik heb me prima vermaakt met deze Mercury Rising.

Sure, het is natuurlijk voorspelbaar en weinig bijzonder, maar het weet wel te amuseren als actie-thriller. Bruce Willis is best lekker op dreef in een soort John McClane achtige rol. Het jochie deed het ook wel aardig als autistisch kind, al was hij soms best vervelend met dat geschreeuw en gekrijs. Alec Baldwin was ook prima. Opvallend dat 2 van zulke grote namen akkoord zijn gegaan met een simpel plotje als in deze film.

Het plot kent op zich wel veel gaten en is verre van geloofwaardig, maar ik zit daar niet zo mee. De regelmatige actie en de aanwezigheid van Willis zorgen voor genoeg fun. Jammer dat het allemaal niet spannend wil worden en dat je niks vernieuwends ziet, maar desalniettemin is het wel een voldoende waard. Wel jammer van die veel te kleffe slotscene op de school.

avatar van TimZor
Loftin schreef:
ik vond dit een mooie film om naar te kijken...een heel goede rol van het jochie ook.
toch vond ik Alec Baldwin niet echt overtuigend overkomen als de slechterik...misschien dat ze beter iemand anders hadden kunnen casten.

Hier sluit ik me bij aan en ook gewoon netjes een voldoende. Baldwin was al nooit mijn favoriet en in deze rol helemaal niet. Maar wel veel lof voor het Jochie !

Een soort van "Rain Man" maar dan met een autistisch kind i.p.v. een man. Verhaal was best aardig en wist ook wel te boeien. Verder zat er natuurlijk best veel actie in maar ook soms wat drama. Maar ja dat krijg je al snel als je een autistisch kind in een film stopt. De cast deed het trouwens best aardig.

avatar van thunderball
Gisteren deze ook maar eens geprobeerd.
Op een of andere manier dacht ik altijd dat dit een soort van rampenfilm was met een meteoriet, die de aarde teisterd, maar niets van dit alles.

Aardige thriller, met hier en daar wat actie.
Willis is ok, maar het is de jonge acteur die een werkelijk fantastische acteerprestatie neer zet als autistisch jongetje.
Baldwin speelt weer een lekker fout type, dat is hem wel toe vertrouwd, terwijl Kim Dickens, wiens rol er met de haren is bijgesleept, voor het vrouwelijke schoon moet zorgen.

Verder wordt geen enkel cliche gemeden en waarschijnlijk kon iedere kijker de laatste scene wel voorspellen (viel me nog mee dat het jongetje niet "Friend!" riep).

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van boemboem27
hele goede en spannende thriller met eens een keer een ander onderwerp als drugs verraad
of iets clichématig
met fantastische rollen van bruce willes en zelfs van alec balwin als (weer) een slechterik
van de eerste tot de laatste minuut genoten.
goed einde echte aanrader..

avatar van sofripa
Ik was niet onder de indruk. Matigjes.

avatar van Spetie
Typische dertien in een dozijn thriller, die zijn momenten heeft, maar verder weinig bijzonders te bieden heeft.

Ja Bruce Willis kan dit soort rollen altijd wel moeiteloos spelen en doet het dan ook best goed. Het jongetje is op sommige momenten nogal irritant met zijn geschreeuw, maar kwam verder wel redelijk overtuigend over als iemand met autisme. Alec Baldwin is dan wel wat minder overtuigend en speelt duidelijk op de automatische piloot.

Het grote probleem zit hem echter in het script, dat nogal wat gaten kent en soms ook behoorlijk ongeloofwaardig is. Hierdoor komt er ook nooit spanning om de hoek kijken en blijft de gehele toon van de film nogal zwak. Uiteindelijk is het allemaal niet zo heel boeiend en is het een standaard werkje dat men de volgende dag alweer vergeten is.

avatar van Lexcoaster
Ach, vermakelijke thriller. Is best onderhoudend, maar steekt neergens echt boven de middelmaat uit.

avatar van Banjo
Ondanks de soms ontbrekende logica.
Vond ik dit een zeer vermakelijke film! ik heb me geen moment verveelt.
alweer een leuke Bruce willis film.

4 sterren

avatar van erpunited
Vermakelijke thriller. Verveeld niet maar super is het ook nie. Alec Baldwin speelt niet echt goed als de slechterik. De jongen daarentegen acteert sterk en Bruce is Bruce. Standaard rol voor hem die hij moeiteloos invult. Zeker aardig om een keer te kijken

avatar van filmfreak 101
Best een goede film eigenlijk.....goed verhaal soms wel een tikkeltje ongeloofwaardig maja.....sterke acteerprestaties van heel de cast,voornamelijk bruce willis en hjet autistisch jongetje....heel goed vertolkt....een 3,5*

thunderball schreef:
Gisteren deze ook maar eens geprobeerd.

Aardige thriller, met hier en daar wat actie.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

Dat zat ik ook telkens te denken van dat friend

abasinp schreef:
ik vond dit echt een goeie film, toen ik em voor het eerst zag (dat was echt een tijd terug) toen vond ik em eng daarom heb ik nog steeds die sentiment bij deze film, echt een film van mijn tienertijden
en bruce willis is en blijft cool ookal zet hij hier weer een standaart (bruce willis) karakter neer, maar dat doet nicolase cage toch ook.
ik snap ook niet waarom mensen em zo slecht vinden volgens mij papagaaien mensen elkaar.

eng!!!!!!!!???

avatar van RuudC
Typisch dertien-in-een-dozijn-actiefilmpje uit de jaren negentig. Bruce Willis is een acteur die ik best kan hebben, maar naar mijn idee zelden een film kan dragen. Mercury Rising is een goed voorbeeld. Het is een onderhoudende film waarin je de aanwezigheid van een autistisch kind nog als origineel kan beschouwen. Mij doet het heel weinig. Net als de rol van Alec Baldwin overigens. Ik heb me nog wel zitten verbazen over het bizarre plot waarin nota bene twee overheidsinstanties elkaar tegenwerken. Het is verre van wereldschokkend, maar wanneer je dit eenmalig bekijkt, met verstand op nul, is Mercury Rising geen onprettig vermaak.

Geen goede thriller, het verhaal was niet goed en het kind was hartstikke irritant.

avatar van xxERWINxx
Sterk verhaal, goede film! Zeer spannend ook, en het kind was ook erg goed.

goede film om naar te kijken echt een aanrader voor mensen die zelf iemand kennen die het heeft.

snap niet dat er lage stemmen zijn is goed om naar te kijken ik geef het 5 sterren

avatar van Sneakers35
molen17 schreef:

Nee, dat snap ik ook niet.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, dat kind speelt erg goed! goed verhaal ook.

avatar van Daniël44
Redelijke thriller film. Uitstekend gespeeld door Miko Hughes, maar ik ben beter gewend van Bruce Willis. Soms was de film wat traag, maar alsnog een redelijke film.

avatar van dvdfreak123
Vermakelijke actie/drama film. Kijkt goed weg is natuurlijk beetje voorspelbaar enzo maar dit ergert niet. Genoeg actie en spanning in. Willis is ok maar heeft wel nog betere films. Miko hughes als het autistisch kind speelt zeer goed. 7/10

avatar van Richard_Voorhees
Ikhad hem volgens mij al eens eerder gezien. Nog een best degelijke thriller met een degelijke Willis en verder wel goede rollen van Baldwin en de jongen. Het verhaal heeft helaas maar weinig om het lijf.

avatar van ambrosini
Goeie film van Willis

avatar van John Barry
Mercury Rising vind ik een redelijk goede film.

Wat vooral veel indruk maakte was het acteerwerk van Miko Hughes als de negenjarige autistische Simon. Ik ken een jongen van ongeveer dezelfde leeftijd die ook autisme heeft. Het gedrag van Simon vind ik (inclusief de irritante schreeuw momenten) behoorlijk herkenbaar. Al is het gedrag van Simon wel wat extremer, maar de ene persoon met autisme is de andere niet.

Hoogtepunt van de film zijn de scenes tussen Art en Simon. Hughes en Willes hebben een goede chemie. Ik had eigenlijk gewild dat die twee nog meer scenes met elkaar hadden. Ik vind Bruce Willis in deze film erg sterk acteren. Dat geld ook voor Alec Baldwin die een goede bad guy neerzet. De rol van Kim Dickens kwam wat overbodig over, maar ook zij acteerde wel goed. Eigenlijk is het acteerwerk van de gehele cast behoorlijk sterk.

Het hele thriller verhaaltje over de gekraakte geheime code vind ik eigenlijk niet bijster spannend. Toch is het verhaal niet saai te noemen en weet de film in combinatie met de scenes tussen Art en Simon de aandacht toch goed vast te houden. Echt spannend wordt de film helaas nooit. De paar actie scenes stellen niet veel voor, maar zorgen toch wel voor een beetje vermaak.

Voor de muziek kozen de filmmakers voor mijn favoriete componist John Barry. Het thema wat Barry schreef voor het hoofdpersonage Simon vind ik echt prachtig in zijn eenvoud. Het thema past perfect bij Simon. Ook de rest van de muziek van Barry vind ik behoorlijk sterk. Helaas is een deel van de muziek van Barry op het laatste moment vervangen door muziek van Carter Burwell. De muziek van Burwell is vooral te horen onder de actie scenes. John Barry zelf componeerde voor de finale actie scene in de film ook een erg goede actie track (Simon On The Edge-Death Of Kudrow). Ik vind het echt heel jammer dat een groot deel van de muziek uit de finale actie scene is vervangen door muziek van Burwell. John Barry, s muziek zou er volgens mij prima onder hebben gepast. Bij andere scenes vind ik de vervanging van Barry ook onnodig.

Los van feit dat ik het jammer vind dat de muziek van John Barry is vervangen moet ik wel zeggen dat ik de muziek van Burwell ook behoorlijk sterk vind. De muziek Burwell past voor een groot deel in het verlengde van wat Barry heeft geschreven. In de film gaat de muziek van Barry soms erg mooi over in de muziek van Burwell. De twee componisten zorgen er in ieder geval voor dat in Mercury Rising uitstekende muziek is te horen.

De laatste scene tussen Art en Simon zie je van ver aankomen, maar toch vind ik het een erg mooie afsluiting van de film.

Al met al een film die het vooral moet hebben van het erg goede acteerwerk, de sterke scenes met Simon (en Art) en de erg goede muziek. De rest is wel wat minder, maar ook weer niet slecht. Ik kom uit op een solide voldoende.

Tegenvallende film over een autistische jongen die per ongeluk een geheime code kraakt en zo in de problemen komt. Op zich een aardige opzet, maar de film is te ongeloofwaardig uitgewerkt. Ook is de jongen wat irritant. Verder gewoon een wat saai kat en muis spelletje waarbij de actie ook weinig voorstelt.

een super spannende film met willis.wat een goeie rol ook van miko hughes.en natuurlijk ook weer een geweldige rol van bruce willis.en het verhaal zit ook goed in elkaar.geniet elke keer weer met herzien.ja een indrukwekkende film.

neo (crew)
John Barry schreef:
Mercury Rising vind ik een redelijk goede film.

John Barry
Hoe weet je dat het onnodig was? Wat Barry werkelijk schreef voor die actiemomenten is nooit naar buiten gekomen. Zelf heb ik, gezien het energieke actieritme van Burwel, hooguit een vermoeden dat Barry bij die momenten voor meer laagdrempelige spanningsmuziek koos , waar meer kracht en tempo werd verwacht.

avatar van John Barry
neo Je hebt wel gelijk dat ik hier wat te stellig in ben. Ik baseer mij vooral op de actiemuziek van Barry uit de track Simon On The Edge-Death Of Kudrow wat gecomponeerd is voor de finale op het dak aan het eind van de film. Een goed stuk actie muziek waarvan ik het onnodig vind dat het voor een deel is vervangen. Wat John Barrry voor de andere actie momenten in de film schreef weet ik ook niet, maar ten onrechte wordt wat mij betreft soms de veronderstelling geuit dat Barry in de jaren 90 niet meer wist hoe hij actiemuziek moest schrijven, vooral met de film The Specialist (1994) bewijst hij wat mij betreft het tegendeel. Bogota 1984, The Fight en Get to Hell Out of Here vind ik zelf hele sterke muziek stukken. De muziek uit The Specialist had overigens prima in een bondfilm kunnen passen.

Op basis van het werk van John Barry uit de jaren 90 kan ik mij niet voorstellen dat hij voor de overige actie scenes in Mercury Rising iets onbevredigend zou hebben gecomponeerd. Dit is natuurlijk puur persoonlijk en ik ben als John Barry fan natuurlijk ook bevooroordeeld.

avatar van xxERWINxx
Zeer goede film! Redelijk wat spanning en goede actie!
Ik vind dat het jongetje ook heel goed speelt en een goede rol voor Bruce Willis zoals we hem kennen!
Top film!