Mercury Rising (1998)

Thriller / Drama

geregisseerd door Harold Becker
met Bruce Willis, Alec Baldwin en Miko Hughes

Een negen jarige autistische jongen heeft onbewust een zeer geheime code van het Amerikaanse leger gekraakt. Luitenant Nicholas Kudrow (Alec Baldwin) wil hem in het belang van de nationale veiligheid laten vermoorden. Maar hij heeft één probleem, de jongen wordt geholpen door FBI agent Art Jeffries (Bruce Willis).

avatar van jippie2010
Leeg en irritant, zo zou ik het willen samenvatten,
Simpel verhaal, voorspelbaar,
en weinig tot geen diepgang te bekennen.
Willis speelt m.i. ook inspiratieloos.
Tegenvaller. *2.0

Zeer matig.

En nogal droge actie/thriller, in die typische jaren 90 stijl. Bruce Willis past perfect in dit soort filmpjes, maar heeft dan wel een regisseur nodig die er ook iets leuks van maakt. Becker lijkt echter meer op automatische piloot te werken, waardoor er niet zo bijster veel te beleven valt.

Veel meer dan wat actie en een verplicht plotje hoef je niet te verwachten. Visueel is het echt drie keer niks, ook de soundtrack stelt weinig voor. Gewoon voer voor het videotheekschap met andere woorden. Eentje om tussen een hoop andere films te zetten in de hoop te kunnen teren op de betere films uit het genre.

Het plot is ook eerder ridicuul, de actie plichtsmatig. Het enige wat deze film nog redt van de complete ondergang, is het tempo. Het valt eigenlijk zelden stil, waardoor het toch nog een beetje weet te vermaken. Maar het is echt het absolute minimum.

Film om snel weer te vergeten, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat wel vanzelf zal gaan.

avatar van Chelsea94
Vervelende film, autisme wordt heel vreemd uitgebeeld, kind lijkt wel een robot waarvan de accu bijna leeg is

avatar van JanLo
Spetie schreef:
Typische dertien in een dozijn thriller, die zijn momenten heeft, maar verder weinig bijzonders te bieden heeft.

Ja Bruce Willis kan dit soort rollen altijd wel moeiteloos spelen en doet het dan ook best goed. Het jongetje is op sommige momenten nogal irritant met zijn geschreeuw, maar kwam verder wel redelijk overtuigend over als iemand met autisme. Alec Baldwin is dan wel wat minder overtuigend en speelt duidelijk op de automatische piloot.

Het grote probleem zit hem echter in het script, dat nogal wat gaten kent en soms ook behoorlijk ongeloofwaardig is. Hierdoor komt er ook nooit spanning om de hoek kijken en blijft de gehele toon van de film nogal zwak. Uiteindelijk is het allemaal niet zo heel boeiend en is het een standaard werkje dat men de volgende dag alweer vergeten is.

Het is geen groot probleem, jij vindt dat, en daar is op zich niks mis meet. Ik vind de dingen die jij een probleem noemt dus geen probleem! Ik vind het een prachtige film!

avatar van Thomas83
Erg doorsnee film, maar ik vond hem eigenlijk wel leuk vanaf het moment (nog rijkelijk ver in de film) dat Willis' personage met dat jongetje op de vlucht slaat, ook al bevat de film geen actiescène die blijft hangen. De plot is natuurlijk wel ongelofelijk dom en ongeïnspireerd. Willis speelt op de automatische piloot, en die kindacteur kan gewoon niet beter. Vaak zie je in dit soort rollen dan het kind te overdreven spelen, maar in elk geval nog daadwerkelijk acteren. Ik weet niet wat ik hier nou van moest maken. Het leek eerder alsof die jongen een lobotomie had ondergaan.

Baldwin is nog het leukste aan de hele film in een lekker gladde en smerige rol. Dickens is ook best charmant, maar wel in een vrij nutteloze en vreemd laat geïntroduceerde babysitter-rol. Blijkbaar moest er nog een vrouw in de film, omdat die beter met kinderen om kunnen gaan of zo. Ze had ook net zo goed geen naam kunnen krijgen en in de castlijst kunnen staan onder "decent caring person". Een van de vele dingen in die film die nergens op slaan. Maar ja, de film is toch leuker dan ik hem zou moeten vinden. Een dikke 2.5*.

avatar van Hereistom
Dat ik deze nog niet eerder had gezien! Dit was best een vermakelijke film!

avatar van pierre18
Redelijk te pruimen hoewel de uitwerking van het verhaal helemaal nergens op slaat. Een autistisch jongetje kraakt een niet te kraken code. Ondenkbaar maar leuk bedacht. Vervolgens schieten we iedereen daar om heen maar neer om het kind te bemachtigen. Dom en ongeloofwaardig maar daar hadden films uit de jaren 80 en 90 wel vaker last van. En stel, je hebt dat kind te pakken en wat dan? We geven de misdadigers een belangrijke politieke rol om het gevaar groter te maken en zo lijkt het nog wat. Helaas, allemaal ongeloofwaardig. De enige die de boel redt is Bruce Willis. De rest van de cast is opvulling.

Aardige film rond een autistisch jochie dat een nationaal veiligheidsrisico wordt als hij een super complexe code weet te kraken. Vervolgens ontstaat een kat en muis spel tussen wat aan lager wal geraakte FBI agent (Willis) en de NSA topman (Baldwin).

Bruce Willis grociert na zijn Die Hard doorbraak in lopende band films, zo ook deze. Verder was vooral het einde wat teleurstellend en te gelikt. Maar film was niet echt vervelend, saai of langdradig.