menu

Film / Genres en landen / Films over het communisme

zoeken in:
Adrenal
Ik zoek goede films in welk genre dan ook over het communisme, of waarin het communisme een sterke rol speelt. Het maakt niet uit of die films oud of jong zijn, propaganda voor of propaganda tegen het communisme (neutraal is natuurlijk ook prima), of ze nu over China over de Sovjet-Unie of over een ander gebied gaan. Ik heb er wel enkele gezien maar een echt geslaagde ben ik op filmvlak nog niet tegengekomen, al vermoed ik dat Battleship Potemkin wel goed is (ik kan hem nergens te huur vinden).
Tips zijn meer dan welkom.

Citizen X

Good Bye Lenin!

One, Two, Three, al speelt het daar geen grote rol.

kos
Soy Cuba...

van Eisenstein:
-strike
-oktober
-en inderdaad battleship potemnkin

ze zijn volgens mij allemaal in Nederland te koop (als import bij speciaalzaak, en ik heb ze ook zien liggen bij van Leest), potemnkin heeft zelfs een nederlandse release van moskwood, dus die zou je zo kunnen vinden, maar huren is inderdaad een ander verhaal.

Adrenal
Vrijdag ga ik naar Valkenswaard, daar hebben ze een Van Leest. Eens zien of ze daar Eisensteins hebben. Ik hoop het.

Adrenal
Ik heb Battleship Potemkin gewoon in de bibliotheek gevonden. Ik ben weer blij. Nog iemand aanraders m.b.t het communisme?

The Motorcycle Diaries

Przesluchanie is een film die me goed bij is gebleven.

Adrenal
Novecento heb ik deels gezien, vond ik niet zo bijzonder goed, Reds daarentegen heeft mijn vader me ook aangeraden. Zal ik maar eens achteraan gaan. En met Ken Loach loop ik ook hoog op dus Land and Freeedom lijkt me zeker de moeite!

Madecineman (moderator)
Das Leben der Anderen en The Killing Fields over de andere kant van het communisme.

-Kinoglaz (1924) van Djiga Vertov
Documentaire rond een groep communistische Sovjet-jongeren.

-en van dezelfde regisseur, maar in mindere mate:
Chelovek s Kino-Apparatom (The Man with the Movie Camera) uit 1929
Gaat niet echt over het communisme, maar er wordt wel een aantal keer een (communistich gekleurd) portret gegeven van de eenvoudige maar gelukkige werkende mens.

Trouwens, in zo goed als alle Russische films uit de periode van de Russische montagecinema van de jaren '20 (zie naast Vertov bijvoorbeeld Lev Kuleshov, Sergei Eisenstein en Vsevolod Pudovkin) speelt communisme een rol. Zonder iet of wat propaganda voor het communisme kreeg je geen geld om een film te maken, of de film moest achteraf gewijzigd worden als deze niet pro-communistisch genoeg was.

Madecineman (moderator)
Idi I Smorti, gaat over pro-Sovjet partizanen en de film is gemaakt ter ere van de 40e verjaardag van de overwinning op de nazi's.

The Chairman (1969) aka The Most Dangerous Man in the World.

(afbeelding)

Maar wel moeilijk te vinden. Ik heb hem nog ergens liggen op een zelfopgenomen VHS.

Adrenal schreef:
Ik heb Battleship Potemkin gewoon in de bibliotheek gevonden. Ik ben weer blij. Nog iemand aanraders m.b.t het communisme?

En hij staat ook meteen in je lijst op 1! hehehehe goede zaak!

Adrenal
Inderdaad. Maar ik vind het altijd moeilijk om zoiets te maken, en vind Battleship Potemkin eigenlijk gewoon evenwaardig aan Citizen Kane, in hun onvergelijkbaarheid.

Films die ik ken over communisme:

Lenin - The Train
Good Bye Lenin!

Documentaires:

PBS - Communism - The Promise and the Reality
Propaganda - Animated Soviet Propaganda
The Bloody History of Communism
The Soviet Story

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://www.meervrijheid.nl/files/video/communisme.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

The Sicilian in zekere zin. Niet dat het een bijster goede film is.

kappeuter (crew)
geplaatst:
Filmrecensie: Herinneringen aan het communisme - EO Visie

EO Visie schreef:
Dit jaar is het dertig jaar geleden dat de Berlijnse Muur werd afgebroken en het Oostblok uit elkaar begon te vallen. Toeval of niet, deze maand verschijnen er maar liefst drie films in de bioscoop die een hardvochtig communistisch bewind in herinnering brengen. Alle drie waargebeurd en de moeite van het bekijken waard.

Sinds 11 juli in de bioscoop:
Seltsimees Laps (2018)
Funan (2018)

Vanaf 18 juli in de bioscoop:
Ballon (2018)

Gast
geplaatst: vandaag om 19:53 uur

geplaatst: vandaag om 19:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.