Salt of the Earth (1954)

geregisseerd door Herbert J. Biberman
met Rosaura Revueltas, Will Geer en David Wolfe

Gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van de staking tegen de Empire Zinc mijn in New Mexico. De Mexicaans-Amerikaanse mijnwerkers strijden voor een gelijke behandeling en gelijk salaris in verhouding tot de blanke Amerikanen.

Eigenaardig onderschrift op dit plaatje. Geselecteerd door het Congres als 1 van de 100 films die bewaard moeten worden voor het nageslacht.
Heeft iemand ooit eens van zo'n lijst gehoord? Zo ja, hoe zit dat precies?

Dit is wat ik erover kon vinden

<a href="http://www.loc.gov/film/orgs.html"; target="_blank">National Film Preservation Board</a>

Deze film kan ik helaas nergens vinden...

avatar van Donkerwoud
Verrassend tijdloze vertelling uit 1954, waarbij gebruik wordt gemaakt van een ''realistische'' stijl om de werkelijke misstanden rond Mexicaanse werknemers in de Verenigde Staten in beeld te brengen. Door niet-professionele acteurs in te zetten op authentieke locaties, krijgt het geheel bijna een documentair karakter. Tegenwoordig lijkt dat misschien niet zo bijzonder - veel filmmakers hanteren deze stijl vandaag de dag -, maar toen was het absoluut wereldschokkend tegenover de doorsnee studio-productie. Zelfs de regering wist aanvankelijk niet helemaal wat ze hier mee aan moesten, resulterend in een verbod.

Als liefhebber van sociaal bewogen ''echte'' cinema, is deze titel dan ook een klein pareltje.

avatar van Poisonthewell
Mijnwerkers uit New Mexico spannen samen met ge-blacklist filmpersoneel uit Hollywood om via deze film de aanval op het racisme, seksisme en kapitalisme te openen. Een briljante parel, en een van de belangrijkste films van de jaren '50.

Naar verluidt de favoriete film van Noam Chomsky (die verder overigens geen filmliefhebber schijnt te zijn).