• 8.561.774 stemmen

Geregisseerd door: Herbert J. Biberman

Met onder meer: Rosaura Revueltas, Will Geer en David Wolfe

• YouTube Bekijk via YouTube

Plot Salt of the Earth

Gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van de staking tegen de Empire Zinc mijn in New Mexico. De Mexicaans-Amerikaanse mijnwerkers strijden voor een gelijke behandeling en gelijk salaris in verhouding tot de blanke Amerikanen.

imageimageimageimageimage

Eigenaardig onderschrift op dit plaatje. Geselecteerd door het Congres als 1 van de 100 films die bewaard moeten worden voor het nageslacht.

Heeft iemand ooit eens van zo'n lijst gehoord? Zo ja, hoe zit dat precies?

avatar van T.O.

T.O.

Dit is wat ik erover kon vinden

<a href="http://www.loc.gov/film/orgs.html"; target="_blank">National Film Preservation Board</a>

Deze film kan ik helaas nergens vinden...

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Verrassend tijdloze vertelling uit 1954, waarbij gebruik wordt gemaakt van een ''realistische'' stijl om de werkelijke misstanden rond Mexicaanse werknemers in de Verenigde Staten in beeld te brengen. Door niet-professionele acteurs in te zetten op authentieke locaties, krijgt het geheel bijna een documentair karakter. Tegenwoordig lijkt dat misschien niet zo bijzonder - veel filmmakers hanteren deze stijl vandaag de dag -, maar toen was het absoluut wereldschokkend tegenover de doorsnee studio-productie. Zelfs de regering wist aanvankelijk niet helemaal wat ze hier mee aan moesten, resulterend in een verbod.

Als liefhebber van sociaal bewogen ''echte'' cinema, is deze titel dan ook een klein pareltje.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Mijnwerkers uit New Mexico spannen samen met ge-blacklist filmpersoneel uit Hollywood om via deze film de aanval op het racisme, seksisme en kapitalisme te openen. Een briljante parel, en een van de belangrijkste films van de jaren '50.

Naar verluidt de favoriete film van Noam Chomsky (die verder overigens geen filmliefhebber schijnt te zijn).

avatar van Kiekerjan

Kiekerjan

Een sociaal drama waarin meerdere maatschappelijke problemen worden aangekaart. De cast bestaat grotendeels uit amateurs die een gevoel van realisme moeten versterken. Het overkoepelende thema is gelijkheid, zowel tussen 'Anglo's' en Mexicanen, maar evenzeer tussen mannen en vrouwen. Naarmate de film vordert begint de feministische ondertoon de staking te overschaduwen. De mannen doorlopen een aantal fases en zien het leven voor de eerste maal vanuit het standpunt van een vrouw, mede door een totale role reversal. Er zijn enkele mooie beelden te zien die in een flits doen terugdenken aan Zemlya. De verbondenheid van de arbeiders en de wrijvingen met de lokale politie weten bij momenten wat spanning op te wekken. Een echte betrokkenheid kon ik evenwel niet tot stand brengen.