Reds (1981)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Warren Beatty
met Warren Beatty, Diane Keaton en Edward Herrmann

John Reed (Warren Beatty) is een links-radicale journalist ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. Tijdens een spreekbeurt ontmoet hij de feministe Louise Bryant (Diane Keaton), die getrouwd is met een saaie tandarts (Nicolas Coster). Louise laat haar man in de steek en trekt met Reed naar Greenwich Village in New York, waar ze in radicale linkse kringen terecht komt. In weerwil van onderlinge spanningen gaan Reed en Bryant in 1917 samen naar Rusland, juist op tijd om getuige te zijn van de bolsjewistische Oktoberrevolutie daar. Terug in de Verenigde Staten hoopt Reed daar een soortgelijke revolutie te kunnen leiden.

FisherKing
Dit is ook weer zo'n verborgen meesterwerkje, Ideaal voor Historici.
Hele mooie rollen van Diane Keaton, Warren Beatty en Jack Nickolson in een hele sterke rol van de toneelschrijver O'Neill.
Indrukwekkende kritiek op de VS ten tijde van de 1e wereldoorlog en de opkomst van de bolsjewieken en ook mooi verhaal over de socialistische idealen die vervliegen....

FisherKing
Ik gaf hem 4,5 ster. Ik zou zeggen, probeer hem te kijken Erg interessant en indrukwekkend.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Zeer interessante film over John Reed, zeg maar dè Amerikaanse communist tijdens de Russische revolutie, maar zeker geen meesterwerk in mijn ogen.

De film begint wat moeizaam. Eerste uur is moeilijk door te komen, maar vanaf de Russische revolutie is het meteen veel boeiender.

De film is een beetje onevenwichtig. Het verhaal van de relatie tussen John en Louise loopt wat met horten en stoten (zeker in het begin). De politieke kant is duidelijk beter uitgewerkt.

Aparte stijlkeus is dat in de film af en toe ooggetuigenverslagen voorbij komen. Soms best interessant, soms een hinderlijke onderbreking en soms een rare manier om het verhaal wat op te laten schieten.

Nichelson in een erg mooie kleine bijrol acteert heel gemakkelijk. Beatty en Keaton zijn ook erg goed. En ondanks de kritiek is dit een behoorlijk boeiende film over een zeer apart figuur in de Amerikaanse geschiedenis.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Grappig dat veel commentaren op IMDB dit zien als een reclamespot voor het communisme. Zijn die mensen nu echt dom of hebben ze een andere film gezien als ik? De film was juist behoorlijk kritisch over de resultaten van de revolutie. En met de wetenschap hoe veel erger het later (onder Stalin) nog zou worden was het ook best pijnlijk, dat gesmoorde idealisme. Volgens mij geloven Amerikanen niet dat het communisme echt (voor een groot deel) met idealisten begon.

FisherKing
Volgens mij een van de weinige US films die een beetje inzicht geven van het communisme in de US.

Ja, de Amerikanen zullen van deze film dan weinig begrijpen, maar ik was behoorlijk onder de indruk van deze voor mij compleet onverwachte goede film.

(bovendien ook een leerzame film omdat ik voorheen nog nooit van John Reed had gehoord)

avatar van streeter
De film heeft een prachtige nieuwe DVD en limited bioscooprelease gehad de afgelopen weken.
***1/2

Oh, bedankt voor de kortzichtige generalisatie, FK.

FisherKing
Was niet zo bedoeld, het staat er een beetje lullig.

avatar van streeter
Ik had zelf ook wel een kunnen gebruiken.

Ik heb de DVD gekeken en hoewel er helaas geen commentaar van Beatty is (had ik voor deze film wel interessant gevonden), zit er wel een lange documentaire op waarin Beatty en het maken van Reds centraal staan. Het is fascinerend om van Beatty te horen, aangezien hij normaal nooit interviews doet. Zelfs toen Reds uitkwam 25 jaar geleden deed hij zelf geen publicity... maar nu voor deze DVD heeft hij een aantal interviews gedaan, en deed ook een Q&A bij een screening hier in NY.
Hij heeft ook meegedaan aan de Bugsy special edition die komende maand uitkomt.

Beetje aan de lange kant; duurde even voordat ik erin zat. Leuk gegeven, die ooggetuigen die de film aan elkaar praten, maar vond het niet altijd even goed werken.

Art
Ik heb recensies gelezen over de dvd van deze film maar ik kan hem nergens vinden

avatar van TheRisingSun
Art schreef:

Hij zou vanaf 1 februari jl uitgebracht zijn bij Bol.com, zoals hier te zien is: http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1002004000105633&Section=VIDEO&lgl=1&plid=rwiR5LdRPnoAAAERJHxKYx1Y&lgl_BOL_OWNER_ID=1&lgl_Section=1 ,

maar nu al niet meer leverbaar!

avatar van Quentin
Art schreef:
Op DVD.nl staat nu een.

Art
Het berichtje van mij was een beetje onduidelijk. TheRisingSun had wel door wat ik bedoelde Ik ben dus benieuwd waar die dvd te krijgen is.

avatar van Quentin
Ah had het wat vlug gelezen .

avatar van Razorcut
Interessante film over Amerikanen die de communistische idealen genegen zijn, met goede schets van het hele (zeer ingewikkelde) verloop van de Russische revolutie. Ondanks de toegevingen aan Hollywood een kritische en interessante film, doch wat lang. 3.5*

avatar van lucky luc
Echt mooie film. Buitengewoon interessant en integer. Goeie sfeer.
Wel een ontzettend rare samenvatting van moviemeter. Kan ik mij totaal niet in vinden.

Prachtige film van en met Warren Beatty, die hier de rol van zijn leven speelt.
Ook een sublieme Diane Keaton en Jack Nicholson.
Er zitten nog vele andere grote namen in deze 3 uur durende prent, de een in een wat grotere rol dan de andere.
De film heeft een zeer goed scenario en is ondanks de toch ingewikkelde materie behoorlijk goed te volgen.
De prachtige decors en locaties maken de film nog geloofwaardiger.
Dit is een topklassieker.

Ik kan Lucky luc enkel bijtreden, de film is interessant én integer over een stuk Amerikaanse geschiedenis dat men grotendeels vergeten of verzwegen heeft.

Even ter zijde, Ed Burns, medeschrijver en producent van o.a. The Wire en Generation Kill heeft volgens zijn collega David Simon het idee in zijn achterhoofd om "iets" te doen rond de Haymarket Riot. Die gebeurtenis heeft uiteindelijk geleid tot internationale solidariteit bij arbeiders in de vorm van de 1 mei-bijeenkomsten (dag van de arbeid). Net als de strijd van Reed en anderen, is men dat in de VS vergeten, men herdenkt er enkel de getroffen politiemensen in plaats van ook de reden waarom arbeiders misnoegd waren te duiden. Het zou fijn zijn moest het duo Burns - Simon dit een beetje trachten recht te zetten.

Epische film over de betrokkenheid van Amerikaanse intellectuelen bij de Russische Oktoberrevolutie van 1917.
Voor het eerste deel van de film moet je een beetje thuis zijn in Amerikaanse literaire kringen ten tijde van de Eerste Wereldoorlog. Hoewel ik bekend ben met enkele namen (Eugene O’Neill, Emma Goldman) ben ik te weinig daarin ingevoerd om dat deel van de film op waarde te kunnen schatten.
Voor mij werd de film daarom pas echt interessant vanaf de Russische revolutie: een enerverend verhaal, schitterend gefotografeerd en met prachtige rollen van Warren Beatty, Diane Keaton en Maureen Stapleton.
Nu is mij wel een beetje duidelijk geworden waarom deze revolutie geen poot aan de grond kreeg in de Verenigde Staten.

avatar van Spetie
Inderdaad een erg interessante film over het leven van John Reed, met een erg toepasselijke titel, die de inhoud goed dekt.

Warren Beatty regisseert niet alleen de film, maar neemt ook nog even de rol van het hoofdpersonage voor zijn rekening. Reds is een film, die langzaam op gang komt, maar daarna steeds wat boeiender wordt, al zitten er ook zeker momenten tussen dat het geheel wat inzakt en gewoonweg wat minder boeit. Beatty zelf doet het niet onaardig, maar vooral Diane Keaton is echt heel sterk bezig hier. Aan de ene kant heeft ze iets frivools, maar aan de andere kant weet ze toch ook een bepaalde stijl en klasse uit te dragen. Ook Jack Nicholson heeft een sterke rol, al is zijn bijdrage hier niet zo heel groot.

Aan de ene kant begrijp ik de keuze van Beatty wel, om echte ooggetuigen tussendoor telkens stukjes te laten vertellen. Op die manier wordt de boel nog net wat authentieker. Aan de andere kant is het vaak wel een onderbreking van de film, en lijkt het niet helemaal goed in het geheel te passen. Beatty weet alles in ieder geval mooi in beeld te brengen, en vooral het stuk dat zich in Rusland afspeelt is cinematografisch van een hoog niveau. In zijn geheel komt het op momenten gewoonweg net tekort op een topper te zijn. Desondanks is het een interessante film om een keer gezien te hebben.

avatar van Marvinleeaday
Erg lange film, wel een zeer sterke rol van Keaton, die mij normaal gesproken niet zo erg ligt.

Geweldige enscenering in deze film die het levensverhaal brengt van John Reed, voorvechter om het communisme in de States vaste grond te geven en gepassioneerde van de Russische Revolutie, en van zijn geliefde de schrijfster Louise Bryant.
Film heeft wel een beetje documentair aspect onder vorm van getuigenissen en eigenlijk zijn die wel welkom en verklarend, want er wordt behoorlijk met politieke en vooral ideologische overtuigingen geijverd. Komt daarbij dat we allemaal wel weten over de communistenjacht van na WO II in de US, maar dit gebeuren was, bij mij althans, eerder onbekend.
Aldus een wetenswaardig stukje geschiedenis, met de nodige (realistische) romantiek, treffend door regisseur Beatty op het doek gebracht.
Bewondering voor de hoodacteurs Warren Beatty en Diane Keaton maar welk klasse druipt er af in de eerder kleine rol van Jack Nicholson.

Het epische film-genre is altijd goed voor veel prijzen. Met name de Academy of Motion Picture Arts and Sciences is altijd scheutig met hun Oscars als het lange films over historische figuren of gebeurtenissen betreft. 'Ben-Hur', 'Lawrence Of Arabia', 'Patton', 'The Deer Hunter', 'Gandhi', dat soort werk vinden ze mooi in Amerika. Je kunt je de moeilijke blikken bij The Academy voorstellen toen Warren Beatty met zijn eerste solowerk als regisseur koos voor het verfilmen van het verhaal van John Reed. Deze Amerikaanse journalist stond sympathiek tegenover de Russische Revolutie en de film maakt invoelbaar dat hij onmogelijk een andere kant had kunnen kiezen dan die van de revolutionairen. Lastig uit te leggen in de States, waar communisten-haat en -fobie met de paplepel worden ingegoten. Je kunt echter niet voorbij gaan aan de epische kwaliteiten van 'Reds', schitterend in beeld gebracht en ontdaan van valse sentimenten. Schoorvoetend werd besloten Beatty de Oscar voor beste regisseur toe te kennen. De meerwaarde wordt gecreëerd door het doorsnijden van de film met ooggetuige-verslagen over de tijd van de Russische Revolutie door zowel Amerikanen als Russen, waarvoor Beatty al in 1971 (tien jaar voor het verschijnen van 'Reds') begon met opnemen.