Cum Mi-am Petrecut Sfârsitul Lumii (2006)

Alternatieve titels: The Way I Spent the End of the World | How I Celebrated the End of the World

Roemenië / Frankrijk

geregisseerd door Catalin Mitulescu
met Doroteea Petre, Timotei Duma en Cristian Vararu

Boekarest, 1989 voor de val van Ceaușescu. Nadat een vriend van Eva per ongeluk een borstbeeld van Ceaușescu heeft gebroken en zij daar min of meer gedwongen de schuld voor op zich neemt, wordt ze naar een hervormingsinstituut gestuurd. Daar maakt ze kennis met Andrei, zoon van een dissident, die haar voor de keuze stelt samen met hem te vluchten of te kiezen voor haar familie.

Wel een goede film denk ik gezien zijn gemiddelde op Imdb (7,7/10,46 votes)

avatar van Freud
Zeker een goede film, kan er niet bij dat iemand hem een 1 geeft. Geen meesterwerk, maar zoals veel hedendaagse Europese films wel erg mooi en gemaakt met een hart. Het verhaal is realistisch, met oog voor detail geschreven en mooi vertolkt en in beeld gebracht. Geproduceerd door Martin Scorsese en Wim Wenders trouwens, deze film.

neo (crew)
Scorsese en Wenders zijn enkel uitvoerend producent, dus dat zegt niet zo heel veel naast de 5 normale producenten.

avatar van Freud
Klopt, ik wou mijn bericht eigenlijk juist komen aanpassen . Maar ze hebben de film in ieder geval gesteund, ze staan beiden duidelijk in de aftiteling vermeld.

avatar van wolfmanrene
de beschrijving klopt niet helemaal. Eva heeft het beeld niet gebroken, maar wordt min of meer gedwongen de schuld op zich te nemen. En het is wellicht ook niet overbodig te vermelden dat die aanslaglustige broer 7 jaar oud is...

avatar van Redlop
Synopsis opnieuw aangepast.

Aardig tijdsbeeld van het streng en bekrompen Roemenië voor Ceausescu, maar het meest interessante aan de film is de schitterende Doroteea Petre. 3*

avatar van wolfmanrene
Eens. Terechte prijs in Cannes. En wat heel goed nieuws is. Ze komt naar festival van Rotterdam! Overigens is het ook aardig om haar te zien in eerdere Roemeense film Ryna. Die film draait in februari in Filmmuseum en Rialto.

avatar van Koekebakker
Mooie, sympathieke schets van het leven in Roemenie tijdens de laatste tijd onder het bewind van Ceausescu. Het is echt een terloopse schets, zonder helder plot. Dat is zo vakkundig uitgevoerd dat ik werd meegesleept en van het (inderdaad beeldschone) meisje en haar broertje ging houden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Koekebakker schreef:

Zoiets ongeveer ja. Heel sympathiek.

Typisch Oost-Europese film met een vleugje magie, zoals je dat ook wel bij Martin Sulik tegenkomt. Paar sterke scenes. Af en toe iets te zoetig.

Zeker de moeite waard.

Maaltje
Het is een mooi, rustiglopend verhaal, ik zat helemaal verdiept in de onderlinge relaties van de kinderen. Daardoor, en door de traagheid, volgde ik af en toe het eigenlijke (politieke) verhaal niet. Wat ik sowieso niet erg snapte omdat ik me nooit vediept heb in de roemeense politiek. Als ik daar wel wat vanaf had geweten, had ik de film wellicht mooier gevonden. Niettemin zit de film wel mooi in elkaar.

avatar van BlueJudaskiss
Misschien dat ik 'm op de verkeerde momenten en onder de verkeerde omstandigheden heb bekeken, maar ik vond het een tegenvaller. Erg fragmentarisch, afstandelijke personages. 2,5*

Roemeense film die zich afspeelt in het laatste jaar van Ceausescu. Gezichtspunt is vanuit opgroeiende tieners van wie het leven in belangrijke mate bepaald wordt door wat de ouders doen en denken. Film die het moet afleggen tegen zijn landgenoten van dit jaar, want de film wil maar niet echt onder je huid gaan zitten.

avatar van Vinokourov
Soms onevenwichtig en het is ook niet altijd even verhelderend. Het 'waarom' achter de keuzes van Eva was me niet altijd duidelijk bijvoorbeeld. De scenes met haar broertje waren stukken beter, alhoewel Ceaucescu voor hem wel een erg groot issue is. Een comment op Imdb omschrijft het goed: We have a 7 year-old boy who thinks about death and how to murder the dictator, before going to bed. Toch ook wat ongeloofwaardig...
De cinematografie was ook wisselend. Er is veel aandacht besteed aan de decors, die sfeerverhogend werken. Minpuntje aan de andere kant is dat er teveel gegrepen werd naar blauwfilters enzo. Uiteindelijk is dit toch een erg gemiddelde film.

avatar van Baggerman
Leuk filmpje, maar nou ook niet geweldig. Op Eva en haar broertje na vind alle karakters nogal vlak (zoals de ouders!).

Mij spraken de scènes op de scholen van Eva me wel aan. Grappig om het verschil te zien tussen het gymnasium en de technische school.

Koekebakker schreef:
Het is echt een terloopse schets, zonder helder plot.

Inderdaad! Dit (en dat het gaat om doodgewone mensen) is voor mij toch wel de kracht van de film.

avatar van Spetie
Hele aardige Roemeense film, die de kijker een redelijk beeld geeft van hoe het er daar destijds aan toe ging in de laatste periode onder het bewind van Ceaucescu. De film is soms wat rommelig en niet altijd is en wordt duidelijk waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt. Het goede aan deze film zijn vooral de twee hoofdrolspelers. Zowel Eva als haar broertje komen heel natuurlijk over. Mede hierdoor ga je, zoals anderen ook al zeiden, naarmate de film vordert een bepaalde sympathie voor beiden ontwikkelen. Soms wat rommelig dus, maar over het algemeen een heel verfrissende film. Ook de muziek was niet onaardig, waarbij ik vooral het eindnummer erg sterk vind.

confucius
Ik vraag mij af wat hier "mooi" aan is? Een Roemeense politieke film die niks meer oproept dan negativiteit en waar beelden, die veronderstellen in kleur te zijn opgenomen, haast alleen maar in zw/w zijn weergegeven. Opjectief bekeken is het goed verfilmd en gefilmd, dat wel, maar ... Deze duistere film kan niet bedoeld zijn voor de optimisten en humoristen onder ons. Het autoritaire en tiranieke sfeertje is dan ook niet aan mij besteed. Het grijze en mistige en negatieve krijgt teveel aandacht. Dat ik mij hier niet goed bij voel zegt natuurlijk alles over het realistische beeld van de karakters en de film. Het komt "over!" Confucius zei:
' Als je het niet graag ziet, kijk dan niet. ' Helaas, telaat.
Artistiek een drie. Amusementsgehalte: zero.

Heb hem ook afgezet. Ik had het idee absoluut niet hiervoor in de stemming te zijn. Maar bovenstaande verklaart het misschien ook wel.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Niet zo goed als sommige andere recente Roemeense films, maar een aandoenlijke slice-of-life was dit wel. Hoewel Petre geweldig is vond ik eigenlijk de stukken met haar broertje sterker. Vooral dan de scenes waarin er tegen Roemenie onder Ceaucescu aan werd gekeken door kinderogen. Het moment dat de revolutie begint vond ik mooi.

avatar van MNV2
Een film die een redelijke poging onderneemt om het communistisch schrikbewind in Roemenië onder Ceausecu te potreteren. Het verhaal was een beetje te vaag naar mijn zin, de film roept namelijk een aantal vraagtekens op. Zo waren de beslissingen van het hoofdpersonage, Eva, niet altijd even duidelijk. Ook in verband met de moord op Ceausecu, op het einde van de film vroeg ik me een aantal zaken af.

Verder was de opbouw van het verhaal niet altijd even logisch en weet je op het einde niet hoe het afloopt voor sommige personages. Wat ik ook jammer vond is dat je weinig te weten komt over de situatie in het land, zo kom je alleen te weten dat het onder een streng communistisch bewind staat en dat het niet zo welvarend is. Het sterkste aan deze film vond ik het randverhaal van dat broertje van Eva, waardoor je het Roemenië van de late jaren '80 door kinderogen zag. Ook het acteerwerk van Doroteea Petre was opvallend sterk en overtuigend. Spanning was er helaas dan weer niet altijd te bespeuren aangezien het verhaal gewoon niet heel duidelijk was.

3.0 sterren

avatar van Near_Dark
Ik vond het een vreemde film, soms zelfs surrealistisch zoals ze dat alleen in Oost-Europa kunnen, denk maar aan de films van Emir Kusturica zoals "Underground (1995)".
Maar hier is het in veel mindere mate absurd, laat me het zo stellen dat hij er eens heeft naast gelegen, naast die films van Kusturica

Aangezien ik op voorhand niet wist waarover het ging kwam het allemaal erg verwarrend over. Nergens neemt de regisseur de moeite om uit te leggen in welke tijd het verhaal zich afspeelt, ik denk dat je wordt verondersteld dit te weten voordat je er naar begint te kijken. Maar da's buiten deze filmfan gerekend, want ik pik meestal zomaar in't wilde weg een film uit mijn collectie aangezien ik weet dat die er niet zomaar insteekt maar ooit door iemand werd aangeraden, hier op't Internet of in de échte Wereld

Dit zorgde er voor dat ik het (als buitenlander, want ik ben géén Roemeen ) de eerste 45 minuten een onnavolgbaar rommeltje vond, leuk om naar te kijken maar ik wist totaal niet welke richting het verhaal zou uitgaan. Gelukkig werd het vanaf dan duidelijker en was hij best genietbaar.

6/10.
Zeker de moeite om één keer gezien te hebben.

Mensen die deze vrijheidsstrijd bewust hebben meegemaakt zullen dit ongetwijfeld een meesterwerk vinden,
maar voor iemand als ik die zich daar maar bitter weinig van herinnerd viel hij wat tegen.

Sombere film die een realistisch beeld schetst van het troosteloze, uitzichtloze bestaan in Roemenië tijdens de nadagen van Ceausescu.
Er zit niet echt veel lijn in het verhaal. De film is meer een aaneenschakeling van losse gebeurtenissen rondom dezelfde personages, die in hun afgelegen gebied ver verwijderd blijven van de revolutie, die zich elders in Roemenië voltrekt.
Doroteea Petre en Timotei Duma als haar broertje leveren trouwens prima acteerwerk af.
P.S. Heel bijzonder dat in de slotscène het cruiseschip "Prinsendam" een prominente rol speelt.

avatar van Donkerwoud
Innemende kleine film die het leven onder Ceauşescu verteld aan de hand van een jonge vrouw en haar kleine broertje. Fijne afwisseling van rauw realisme met meer absurdistische fragmenten. Het voegt niet zo heel veel toe aan soortgelijke films, maar het is desalniettemin het bekijken waard voor de liefhebber van wereldcinema.

avatar van Phantasm
Ik vond de film tegenvallen en het is ook niet echt mijn ding, voor de liefhebber.

Best een leuke film al is het verhaal wat chaotisch verteld en moet je maar een beetje raden hoe het waarschijnlijk in elkaar zit. Leuke hoofdrolspeelster.