Deux Jours, Une Nuit (2014)

Alternatieve titel: Two Days, One Night

België / Italië / Frankrijk

geregisseerd door Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne
met Marion Cotillard, Fabrizio Rongione en Olivier Gourmet

Over een periode van twee dagen struint de 30-jarige Sandra met de hulp van haar echtgenoot het stadje af op zoek naar collega’s die bereid zijn om hun bonus op te offeren zodat zij haar job kan behouden.

Opnieuw een intelligente, aangrijpende en sociale Drama Film van de Waalse broers Jean-Pierre en Luc Dardenne, die een film wilden maken over "De strijd tegen het individualisme en tegen het cynisme om ons heen".

In dit verhaal wordt Sandra (Marion Cotillard) ontslagen, omdat haar collega's liever een bonus krijgen. Samen met haar man Manu (Fabrizio Rongione) gaat ze iedereen langs om een meerderheid te overtuigen de bonus op te offeren, zodat zij haar baan kan houden.

De broers Dardenne (die het verhaal weer vakkundig in beeld weten te brengen) werken meestal met niet-professionele acteurs en actrices, maar voor de moeilijke en complexe rol van Sandra klopten ze aan bij de mooie Franse filmster Marion Cotillard. Die gelukkig ook "ja" zei en die ook haar tweede "Oscar" nominatie scoorde voor deze sterke rol. Maar ik kreeg wel nooit echt sympathie voor haar en het is vooral aan haar man te danken dat ze doorzet.

Verder is het wel aardig om te zien als Sandra met haar man Manu langs haar collega's gaat, waarbij dan de ene collega direct begrip toont, de ander kwaad wordt en weer een ander het extra geld veel te hard nodig heeft. En daarbij zijn al die mensen te begrijpen en je kunt eigenlijk ook niemand iets kwalijk nemen.

Al met al is "Deux Jours, Une Nuit" naast een pakkende maatschappijvisie, vooral een krachtige emotionele achtbaan.

avatar van nadrin
Realistisch gegeven. Mooi uitgewerkt en niet afgehaspeld Maar ruim voldoende tijd genomen om de kruistocht van het ronselen te volgen. Maar net daardoor begon ik me te ergeren aan de hoofdrolspeelster. Als dit de bedoeling van het verhaal was dan is het geslaagd. Ik zou op maandag wel tegen haar gestemd hebben

Cotillard zet een erg overtuigend depressief persoon neer in deze film. Boeiend om haar buien te zien, angst, besluiteloosheid, vechtlust. En dan als laatst de bevrijdende glimlach als ze weloverwogen het besluit neemt het aanbod van haar leidinggevende niet te accepteren. Erg herkenbaar allemaal! 4☆

Het is maar goed dat ik niet van te voren wist dat ik naar een film van de broers Dardenne zat te kijken. Die films kan ik namelijk over het algemeen erg goed waarderen en ik zou dan vast positief bevooroordeeld zijn nog voor ik hem afgekeken had. Een werkgever sluit een deal met z'n werknemers. Ze mogen stemmen of vóór een bonus van 1000 euro of tegen het ontslag van een collega die net langdurig ziek geweest is. Dat is eigenlijk al nauwelijks voor te stellen dat zo'n gegeven echt zou kunnen bestaan. Maar het is ook nauwelijks voor te stellen dat je daar een hele film mee kunt vullen. De vrouw in kwestie krijgt dus twee dagen en één nacht om haar collega's te overtuigen dat ze toch maar voor haar moeten stemmen in plaats van de bonus. En zo gaat de vrouw dus op bezoek bij al haar collega's. En dat is dan de film. Hoe simpel kan het zijn. Maar overtuigend komt het op mij allemaal ook niet echt over. Is dit de manier hoe je dit probleem aanpakt? Kan je dan werkelijk niet wat creatiever zijn en meer op de menselijke kant van je collega's inspelen? En tegen de werkgever. En waarom spant ze geen rechtszaak aan? Ik kan me niet voorstellen dat er zelfs maar één rechter zou zijn die in dit geval de kant van de werkgever zou kiezen. Maar nee, het wordt een simpele bedelfilm. Dat is voor mij toch echt te mager hoor. Dardenne onwaardig.

En dan lees ik verder wat anderen geschreven hebben. En bij de eerste twee volgende lees ik al : "erg herkenbaar" en "realistisch gegeven". Wat voor werkgever en collega's hebben jullie? Ik ben blij dat het voor mij gelukkig helemaal niet herkenbaar is en erg onrealistisch overkomt.

arno74 schreef:
Vinokourov, Dievegge,

Dat laatste is in de bedrijvenwereld heel gebruikelijk: of een loonoffer of massa-ontlag, kiest u maar. Ook in Nederland geen uitzondering. De crisis wordt gretig door de leiding misbruikt om dat soort zaken te forceren. En er bestaan ook sectoren waar "up or out" wordt toegepast (of je krijgt een promotie n.a.v. je prestatie, of je ligt eruit als je niet genoeg gepresteerd hebt, waarbij de lat steeds hoger en hoger komt te liggen).

Een tijd terug waren ook een reeks van zelfmoorden onder werknemers van Peugeot in het nieuws, niet vreemd eigenlijk als een bedrijf zo verziekt is.

Dit is niet hetzelfde gegeven als in deze film. Er is een wezenlijk verschil. In bovengenoemd geval kies je voor je eigen hachje. Of minder loon of mogelijk ontslag. Ook een hele foute situatie overigens om te moeten beslissen, maar nog niet zo erg als het gegeven van deze film waar je een beloning krijgt als je er voor kiest om een collega te laten ontslaan.

Niet de beste Dardenne die ik al gezien heb, wel een vrij typerende. Het vrij korte, lineaire verhaal gaf de film weinig body, en het hoofdpersonage was los van het acteren, weinig overtuigend, sympathiek of echt geloofwaardig in mijn ogen. Geen slechte, zaten een paar sterke scènes in, maar ik had meer van de film verwacht. Dat mossel-noch-vis-einde, alhoewel, verbaasde me niet.

Jammer dat iemand hieronder de afloop al verklapt. Mooie film, niet herkenbaar (gelukkig), wel invoelbaar.

avatar van Brix
Vandaag op TV te zien > ARTE > 22:10 uur

avatar van JoeCabot
Wat een hoop ellende weer.

De Dardennes vertellen opnieuw een hartverscheurend verhaal, alleen willen ze ditmaal net iets te makkelijk scoren. Ik weet niet of het concept gebaseerd is op waargebeurde feiten, maar ik kan me echt moeilijk voorstellen dat een CEO met een beetje gezond verstand dergelijke beslissingen aan het personeel overlaat, alsof het de eilandraad van Expeditie Robinson betreft.

Op audiovisueel vlak kiezen de broertjes voor een louter functionele aanpak. Zoals gebruikelijk is er geen soundtrack en ook de cameravoering is helemaal ontdaan van franjes. De film leunt m.a.w. volledig op de acteurs en die doen het uitstekend. Marion Cotillard zet een bijzonder geloofwaardige vertolking neer. Helaas kan ze ook geen wonderen verrichten.

avatar van Kronos
JoeCabot schreef:
...ik kan me echt moeilijk voorstellen dat een CEO met een beetje gezond verstand dergelijke beslissingen aan het personeel overlaat, alsof het de eilandraad van Expeditie Robinson betreft.

Die CEO ging er natuurlijk van uit dat de meerderheid toch hun bonus zou willen behouden door hen onder druk te zetten. In zo'n klein bedrijfje (minder dan 50 werknemers) zijn geen sociale verkiezingen en dus geen vakbondsafgevaardigden, waardoor bazen meer vrij spel hebben.

avatar van JoeCabot
Kronos schreef:

Klopt, maar het blijft logischer om die beslissing gewoon zélf te nemen als CEO. Nu verliest hij tweemaal: zijn personeel ruziet erop los en hij oogt als een zwak leider.

Misschien vergis ik me, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dergelijke verdeel-en-heers-truken vandaag nog vaak voorkomen in Belgische bedrijven. Zoals gezegd, het ruikt wat naar makkelijk scoren van de Dardennes.

avatar van eRCee
JoeCabot schreef:

Ligt er aan wat je bedoelt met 'vandaag'. Toen deze film gemaakt werd, in de nasleep van de financiele crisis, gebeurde dit wel.