Norma Rae (1979)

geregisseerd door Martin Ritt
met Sally Field, Ron Leibman en Beau Bridges

Het relaas over textielarbeidster Norma Rae, die dankzij vakbondsleider Reuben (Ron Leibman) oog krijgt voor de miserabele omstandigheden waaronder zij en haar collega's moeten werken.

avatar van Koos
Sally Field kreeg hiervoor een oscar, waar dat op gebaseerd is.. Verschrikkelijke actrice, redelijke goede film kan ik me herinneren

avatar van Carl
Prima verhaal, maar eindigt nogal abrupt.
Sally Field (Oscar is terecht) en Ron Leibman speelden beiden de sterren van de hemel.
Prachtig de sfeer van the bible belt gezet. Een film die op scholen bij lessen maatschappijleer verplicht zou moeten zijn ivm de waarde van vakbond en kameraadschap.

avatar van Norma
Wat moet dat vreselijk zijn om in zo’n fabriek te werken en dan ook nog eens zo denigrerend behandeld te worden..… In dat opzicht schetst de film wel een helder maar treurig beeld. Het geblèr van Field vond ik onaangenaam, spijtig dat ze die stem in de luidruchtige fabriek ook nog eens regelmatig extra moest verheffen. Blijkbaar was het een Oscar waard, ik vond die Ron Leibman als vakbondsleider een betere rol neerzetten.

Typische jaren 70 Americana. Altijd fijn.

Goeie film over hard werkende vrouw in een textielverwerkingsbedrijf die zich inzet voor een vakbond. Realistisch in beeld gebracht met weinig opsmuk, maar wel wat langdradig. De film laat goed zien wat de effecten van een vakbond kunnen zijn op de werknemers. Mooiste scene is als het titelpersonage op de tafel gaat staan in de fabriek. Goed acteerwerk.