• 8.293.210 stemmen

Alternatieve titel: Funan, le Peuple Nouveau

Oorsprong: Frankrijk / Luxemburg / België

Geregisseerd door: Denis Do

Met onder meer: Bérénice Bejo en Louis Garrel

IMDb beoordeling: 6,9 (877)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 11 juli 2019

Plot Funan

"Cambodia, April 1975"

Het verhaal speelt zich af tijdens de revolutie van de Rode Khmer, de militaire tak van de Communistische Partij van Democratisch Kampuchea (nu Cambodja). Het vierjarig zoontje van een jonge moeder wordt weggerukt uit zijn familie door het regime. De moedige vrouw moet de strijd aanbinden en proberen te overleven.

imageimageimageimageimageimage

Social Media

Chou (stemrol)

Khuon (stemrol)

Nay / Radio stemrol (stemrol)

Meng (stemrol)

Chief Khmer Rouge (stemrol)

Virak (stemrol)

Hout (stemrol)

Tuch (stemrol)

Lili (stemrol)

Pepino

Heel sterke animatiefilm! Een aanrader.

Esteban

Momenteel krijgt deze énorm goede commentaren aan de andere kant van de oceaan. Bij ons heb ik 't niet zo gevolgd. De score alhier (2,90) is dus best verrassend in dat opzicht. Benieuwd naar.

Pepino

Jammer. 2* vind ik wel wat laag en een beetje toelichting zou dan wel interessant zijn.

De animatie was heel subtiel mooi, de sfeer zat goed, het verhaal was niet te ingewikkeld ondanks het moeilijke thema, ... niks te bombastisch, geen onnodige shock-value. I like that.

Op Rottentomatoes heeft 'ie alvast momenteel 94%.

Heb hem gezien op het filmfestival van Gent en was enorm verrast. Ga hem waarschijnlijk nog een tweede keer kijken.

kappeuter (crew films)

Vanaf 11 juli in de bioscoop (Cinemien)

avatar van De filosoof

De filosoof

Deze film lijkt op het eveneens deze week in de Nederlandse bioscopen verschenen Seltsimees Laps (2018) - MovieMeter.nl in de zin dat beide films een stukje 20ste eeuwse geschiedenis van communistische bezetting/terreur vertellen vanit een (auto)biografisch verhaal over hoe een ouder(s) en een kind van elkaar werden gescheiden (en uiteindelijk weer samen kwamen). Alleen deze film is een animatiefilm en vertelt de geschiedenis van Cambodja ten tijde van de Rode Khmer.

En meer dan Seltsimees Laps (The Little Comrade) vertelt deze film een geschiedenisles met het (auto)biografisch verhaal van wat de ouders van de regisseur is overkomen als kapstok zodat enerzijds dat persoonlijke verhaal niet echt wist te boeien (en af en toe wat verwarrend was zoals meteen in het begin als de familie Frans spreekt zodat je je even afvraagt of deze mensen tot de elite behoren totdat ook de Rode Khmer-leden Frans spreken) en anderzijds je de geschiedenis van Cambodja ook op bv. Wikipedia kunt lezen (en algemeen ontwikkelde mensen kennen die wonderlijke geschiedenis natuurlijk al). Zo’n animatiefilm zal die geschiedenis wel toegankelijk maken voor sommigen maar voor mij hoeft zo’n geschiedenis-in-stripvorm niet zo en ik zie er geen meerwaarde in.

Kortom, de film is interessant voor mensen die nog niets weten van deze geschiedenis van Cambodja en/of een geschiedenis graag in de vorm van animatie of een persoonlijk verhaal ontvangen maar anders is het een overbodige film.

avatar van John Milton

John Milton

Deze ook gemist, Esteban? Voor mijn gevoel heeft hij ook niet breed gedraaid, en vrij kort...

Pepino

Zo gaat dan dan met non-commerciële animatieproducties...

avatar van John Milton

John Milton

Pepino schreef:

Zo gaat dan dan met non-commerciële animatieproducties...

True,

maar meestal komen ze in Utrecht wel langs, en doorgaans langs genoeg dat ik er op mijn gemak even naartoe kan. Ik zal met Swallows of Kabul wat beter opletten als die een reguliere release krijgt na Kaboom.

Esteban

Ik heb hem in ieder geval nergens zien opduiken, John.

Esteban

Belgen: Deze is nu te huur bij Proximus. Ik heb geen zicht op Telenet, maar vermoedelijk daar eveneens.

avatar van Movsin

Movsin

Meer dan "tegen de achtergrond van", de ingreep van de Rode Kmer, want deze Combodjaanse familie wordt er werkelijk door verscheurd.

Een aangrijpend drama gebracht in een mooie, kleurrijke animatiefilm met als enig minpuntje de te enge variatie in het uitbeelden van gezichten, ogen en gelaatsuitdrukkingen, maar overigens mooie tekeningen van plantages, wolken, de natuur...

Een aangenaam en inhoudelijk kijkstuk. Geen meesterwerk.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Degelijke en interessante animatiefilm over de Rode Khmer waarbij we het relaas zien van een gezin dat uit elkaar wordt gerukt. Behoudens Jolie's First They Killed My Father (2017) of The Killing Fields (1984) niet zo vertrouwd met het regime van Pot, ook niet op school overigens. De slavenkampen, de propagandamachine en de massamoorden zijn een bittere déjà-vu waaruit de mensheid maar niet leert zo weten we vandaag.

Het verhaal is persoonlijk gerelateerd op de getuigenissen van de moeder van de regisseur. Chou en haar gezin dienen hun thuis te verlaten en vertrekken voor een lange mars naar het arbeiderskamp. Onderweg raken ze hun zoontje kwijt. De harde levensomstandigheden van het regime komen veelvuldig aan bod, fysisch geweld niet expliciet, maar wel suggestief met lichtflitsen (of geluiden) voor executies. Het harde leven aan de hand van de propagandamachine, het slavenbestaan, de honger en mishandeling wordt goed weergegeven.

Ook de natuur met zijn mooie felle kleuren komt sterk aan bod in de film en wordt mooi weerspiegeld tegenover de gruwel. Het had iets van een Terrence Malick. Do probeert een genuanceerd verhaal te brengen over wat er zich toen speelde vanuit de buik van het gebeuren. Funan is een boeiende weergave zonder veel politieke of historische gebeurtenissen. Het vertelt een verhaal over hoe een bevolking trachtte te overleven in deze hel.

Een rating van 2,95?

Soms begrijp ik de scores hier echt niet

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Pepino schreef:

Een rating van 2,95?

Soms begrijp ik de scores hier echt niet

Soms inderdaad niet te vatten. Soms kan je een betere impressie krijgen van wie hier iets over neerpent. DIe hebben tenminste al de volledige film gezien wat niet altijd (ik spreek met twee woorden) gezegd kan worden van anonieme vluchtige stemmers. De scores van de mensen in dit topic zitten voor deze film aan 3,50* gemiddeld. Dat zal er al wat beter op lijken, denk ik.