Funan (2018)

Frankrijk / Luxemburg / België
Animatie / Drama

geregisseerd door Denis Do
met de stemmen van Bérénice Bejo en Louis Garrel

Het verhaal speelt zich af tijdens de revolutie van de Rode Khmer, de militaire tak van de Communistische Partij van Democratisch Kampuchea (nu Cambodja). Het vierjarig zoontje van een jonge moeder wordt weggerukt uit zijn familie door het regime. De moedige vrouw moet de strijd aanbinden en proberen te overleven.

• Vanaf 11 juli in de bioscoop
  • vanaf 3 september te koop op dvd

avatar van Pepino
Heel sterke animatiefilm! Een aanrader.

avatar van Esteban
Momenteel krijgt deze énorm goede commentaren aan de andere kant van de oceaan. Bij ons heb ik 't niet zo gevolgd. De score alhier (2,90) is dus best verrassend in dat opzicht. Benieuwd naar.

avatar van Pepino
Jammer. 2* vind ik wel wat laag en een beetje toelichting zou dan wel interessant zijn.

De animatie was heel subtiel mooi, de sfeer zat goed, het verhaal was niet te ingewikkeld ondanks het moeilijke thema, ... niks te bombastisch, geen onnodige shock-value. I like that.

Op Rottentomatoes heeft 'ie alvast momenteel 94%.

Heb hem gezien op het filmfestival van Gent en was enorm verrast. Ga hem waarschijnlijk nog een tweede keer kijken.

Vanaf 11 juli in de bioscoop (Cinemien)

Deze film lijkt op het eveneens deze week in de Nederlandse bioscopen verschenen Seltsimees Laps (2018) - MovieMeter.nl in de zin dat beide films een stukje 20ste eeuwse geschiedenis van communistische bezetting/terreur vertellen vanit een (auto)biografisch verhaal over hoe een ouder(s) en een kind van elkaar werden gescheiden (en uiteindelijk weer samen kwamen). Alleen deze film is een animatiefilm en vertelt de geschiedenis van Cambodja ten tijde van de Rode Khmer.

En meer dan Seltsimees Laps (The Little Comrade) vertelt deze film een geschiedenisles met het (auto)biografisch verhaal van wat de ouders van de regisseur is overkomen als kapstok zodat enerzijds dat persoonlijke verhaal niet echt wist te boeien (en af en toe wat verwarrend was zoals meteen in het begin als de familie Frans spreekt zodat je je even afvraagt of deze mensen tot de elite behoren totdat ook de Rode Khmer-leden Frans spreken) en anderzijds je de geschiedenis van Cambodja ook op bv. Wikipedia kunt lezen (en algemeen ontwikkelde mensen kennen die wonderlijke geschiedenis natuurlijk al). Zo’n animatiefilm zal die geschiedenis wel toegankelijk maken voor sommigen maar voor mij hoeft zo’n geschiedenis-in-stripvorm niet zo en ik zie er geen meerwaarde in.

Kortom, de film is interessant voor mensen die nog niets weten van deze geschiedenis van Cambodja en/of een geschiedenis graag in de vorm van animatie of een persoonlijk verhaal ontvangen maar anders is het een overbodige film.