If Beale Street Could Talk (2018)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Barry Jenkins
met KiKi Layne, Stephan James en Diego Luna

De jaren 70. De film focust zich op het leven van enkele arme Afro-Amerikanen in Harlem en met name op de negentienjarige zwangere Tish. Zij moet snellen tegen de klok om de onschuld van haar geliefde, Fonny, te bewijzen. Deze zit, in afwachting van de rechtszaak, ten onrechte in de cel en wordt beschuldigd van verkrachting.

• vanaf 19 juni te koop op dvd

Voorafgaand aan de film was ik door de eerdere recensies gewaarschuwd over "de boze witte man" protest in deze "If Beale Street could Talk". Maar dit viel mij eerlijk gezegd wel mee op een enkele scene na met die politie agent. Was zelfs nog geloofwaardig ook en zeker in die tijdsgeest geen incident.
Verder een goed onderhoudend en prima geacteerde roman/drama.
Het familie bezoek aan het begin met de schoonouders van Tish vond ik persoonlijk al een hoogtepunt in de film. Het was zo pijnlijk dat ik er onbedoeld van moest glimlachen voor een moment.
Daarna valt er niet zo veel meer te lachen en is de film tragisch afwisselend met soms feel good momenten. Op sommige momenten is "If Beale Street could Talk"ook best langzaam, toch wordt het nooit vervelend en blijft de film je boeien. Het beetje zure einde past wel in het geheel.
3.5*/4*

Ik Doe Moeilijk schreef:
Nare comment, helemaal als je in het Duits begint te praten, bah echt heel ongepast. Als je enig historisch besef had gehad, dan had je jezelf niet op deze manier belachelijk gemaakt.

Behalve dat Richardus opmerking naar mijn mening met een knipoog bedoelt is en wel een punt heeft is jouw reactie wel erg zuur hoor, glaasje bier dit weekend ipv azijn misschien?

avatar van Thomas83
Zulke uiteenlopende meningen gehoord dat ik geen idee had wat te verwachten. Er was ook maar weinig hype bij mij, ondanks mijn enthousiasme over Moonlight. Aan dat niveau blijkt deze nieuwe film van Jenkins ook niet te kunnen tippen. Om het maar even bot te zeggen, de film is vaak gewoon saai. Bijna iedere scène kruipt. Jenkins gaat vol voor gevoel, en weet de spijker op zijn kop te slaan wat betreft de relatie tussen Tish en Fonny, maar soms gaat hij wat al te veel op in zijn eigen gevoeligheid.

Het verhaal kent merkbaar zijn oorsprong in een boek. Dat merk je vooral aan de vertelstructuur en de soms wat theatrale dialogen. Soms botst dat een beetje met meer directe en realistische momenten van de film. Vond de moeder van Fonny dicht tegen een typetje aanzitten, maar het valt in het niet bij die rol van de racistische agent.

De lome en melancholische stijl van de film biedt Jenkins wel weer veel ruimte voor een hoop visuele pracht. Heel artistiek ook weer. En de score is ook echt heel behoorlijk. Aan sfeer geen gebrek. De acteurs zijn ook allemaal prima. Vond Tish een wat flets personage, maar dat ligt niet aan Layne denk ik. Ze moet een naïef personage spelen. King is goed, maar ik vind haar niet beter dan Stone en Weisz in The Favourite. 3.0*.

avatar van Walter S.
fun in acapulco schreef:
De informatie hierboven stelt dat de Afro-Amerikanen uit Harlem komen, maar Beale Street ligt in Memphis. Speelt het zich af in Memphis met mensen uit New York?

In a way We're all from Beale Street. Aldus de inleidende tekst, ik geloof uit het boek van James Baldwin.

Ik vond het een mooie film, okay, er wordt wel aardig uitgebreid de tijd genomen en het had zo een half uur korter gekund maar daar heb ik mij niet aan gestoord.

De moeite waard, de betere filmhuisproductie. Kwalitatief wel iets minder dan Moonlight die op emotioneel beter werkte. Beale Street heeft als nadeel dat de centrale relatie tussen Layne en James niet helemaal overtuigd, met name de talrijke zwijmelachtige blikken tussen de twee als opgroeiende tieners werkte bij mij meer op de lachspieren dan dat ik er door geraakt werd. Vooral Layne legt het er te dik bovenop en kon me maar niet voor zich winnen. Staat tegenover dat Jenkins het niveau van louter mooifilmerij toch weer overstijgt door een aantal relativerende, levensechte scènes die wel een voltreffer zijn(die met Dave Franco was mijn favoriet). Je zou hem haast vergeven dat het einde nogal onafgerond en onbevredigend oogt. Mooie bijrol voor Regina King, de oscar voor beste vrouwelijke bijrol is wel wat overdreven, er waren dit jaar kandidaten die er meer recht op hadden. Zal me wel benieuwen in welke richting de duidelijk getalenteerde regisseur zich verder gaat ontwikkelen, hoop dat hij bij zijn volgende project uit het hoekje van de Afro- Amerikaan en zijn relationele problemen met de boze wereld om hem heen komt. De man heeft potentieel voor nog iets beters, wordt nu tijd dat hij daar naar op zoek gaat.